Skrevet av Emne: Den store knebøyteknikkevalueringstråden  (Lest 93264 ganger)

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #120 : 05. juli 2012, 15:29 »
Syns du ressonerer bra. Ser at faktum forsøkes bortforklares med svakheter i øst og vest, immobilitet o.l. Er det noe vektløftere ikke mangler, så er det de faktorer.

Forklaringen er:

Musklene blir slitne etter frivending + tung frontbøy. Ved å avspenne et lite tidel, m.a.o knærne innover, så får de nytt spenn til å fortsette løftet. Det kan godt sammenlignes med "bounce out of the hole"..

Skal man kalle det for en "Svakhet", så går den på utholdenheten og/eller timing. Avspenningen er en måte å unngå krampe på og/eller at spenningen er "brukt opp" med konsekvenser at man kollapser helt. Kollapse vil si å falle ned i sitten igjen. Når knærne er gått innover, så fortsetter løftet som vanlig...ved å presse knærne utover igjen...Ingen av dem ønsker å havne i denne situasjonen, men det er likevel en effektiv (og ikke minst siste) måte å redde løftet.

Det kan også skje at man timer dårlig, at stanga kommer for langt frem eller annet som fører til rytmebrudd. Da er det fort gjort å ha brukt opp spenning og bli stuck-in-the-middle. Respenning igjen kan da brukes. Er et ekstra magedrag for å klare synge ferdig en sang


Interessant å merke seg, og en god grunn til å ikke avfeie det, er at dette fenomenet synes å være genetisk hos menneskene. "ALLE" som får trøbbel med sin første knebøy "EVER", vil instinktivt gjøre dette Smiley (overdriver jeg litt da )


Fenomenet forekommer veldig sjeldent blant styrkeløftere. Grunnen er at styrkeløfterne i utgangspunktet ikke har noen rumpemuskler å respenne...hahaha..
(Styrkeløfterne løfter kortere distanse, saktere med markerte starter og bruker derfor sjeldent opp spennet på veien, som de kontrollert kan bygge opp gjennom den eksentriske fasen)
Du får nok noen styrkeløftere på nakken nå Wink men knær innover skjer ikke bare etter frivending, også i vanlig dyp bøy

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #121 : 05. juli 2012, 17:42 »
Du får nok noen styrkeløftere på nakken nå Wink men knær innover skjer ikke bare etter frivending, også i vanlig dyp bøy

Takk for advarsel Smiley

Noen som har tatt blåsetest for lungekapasitet. Skal blåse ut alt en orker et visst antall sekunder. Dersom en ikke tok stort nok magedrag og/eller har litt dårlig kapasietet, så er det j fristende å trekke pusten på mens man blåser. Føles som magesekken skrumper ellers. Det ødelegger visstnok analysen. I knebøy bruker det likevel ofte å gå greit

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #122 : 05. juli 2012, 20:42 »

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #123 : 06. juli 2012, 08:03 »
Du får nok noen styrkeløftere på nakken nå Wink men knær innover skjer ikke bare etter frivending, også i vanlig dyp bøy

Vet hva du tenker på. Nå synser jeg litt på noe jeg også tror kan medvirke. Ryggstilling !
Mer vertikal den er, dess mer naturlig faller knærne litt mot hverandre for å skape trykk. Er i hverfall ganske vanskelig og unaturlig å presse dem sammen, når brystkassa er imellom.
Frontbøyen presser jo overkroppen nedover, men det må jo motvirkes så stanga ikke faller. Er nok lettere å rette opp ryggen når knærne er litt nærmere. 

Og nå kom jeg til å tenke på hvordan jeg drar og hvordan jeg gjorde det. Drar mer horisontal nå enn før. Litt mer som i sittende roing. Ryggen er mer vertikal og draget går i en skarpere S-kurve. Det slår meg at jeg spriker mindre med knærne nå.

Forsøker oppsummere synsingen:
Vertikal ryggstilling gir mer horisontal bevegelse (jf. mer som kabeldrag e.l). Mer horisontalt press (altså bakover mer enn oppover) blir lettere når knærne er mer samlet

Kanskje

Hvorfor noen ganger knærne sammen og andre ganger ikke... Blir oppover presset for tungt eller man blir for sliten til  å klare det, kan man prøve bakover presset. Bruker litt andre og noe mer uthvilte (støtte)muskler.


Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #124 : 06. juli 2012, 08:11 »


Forsøker oppsummere synsingen:
Vertikal ryggstilling gir mer horisontal bevegelse (jf. mer som kabeldrag e.l). Mer horisontalt press (altså bakover mer enn oppover) blir lettere når knærne er mer samlet





Er det ikke litt det man ser i strongman og øvelsen "atlasstein" ?

Stein til fang > Knærne spriker, ryggen veldig fremover, ryggen drar mye
Fang til kasse > Retter opp ryggen, knærne mer samlet, skikkelig hoftepress

Utlogget Terje Johansen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 061
  • Honnør: 235
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 061

  • Førr en kjekkas!
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #125 : 11. juli 2012, 13:16 »
Hoihoi!

Det blir helt feil å se på maksløft og konkurranseløft til vektløftere og styrkeløftere for å evaluere teknikk. Teknikken blir nesten alltid feil opp mot maksløft og knær kan vandre innover og utover pga at kroppen automatisk søker etter der løfteren er sterkere. Søker knærne innover vil quads overta og baksida av låret om kneet søker utover. Dette er grunnet til at man prøver å trene med optimal teknikk, slik at man bygger opp de korrekte musklene og at kroppen vil velge det "rette" under maxløft. Skal man evaluere teknikken til en toppløfter bør man se på treningsvideoer og ikke konkurannseløft.

Rippetoe sin knebøy teknikk er ikke lowbar, men heller mediumbar om man kan kalle det for det. Kjører sjøl Rippetoeaktig bøy. Stanga er noe lengre enn en highbar, men fortsatt ikke fullblods amerikansk WPO lowbar, og fotplasseringen er normalbredt og ikke veldig bredt som standard lowbar
Mål: 250-200-300

Min logg

Resultatservice

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #126 : 11. juli 2012, 22:44 »
Mer videoer, mindre fjas! Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Gastång

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #127 : 12. juli 2012, 01:57 »
Ok da.
Postet en annen video tidligere i denne tråden. Da hadde jeg nettopp begynt med knebøy. Det har gått en stund siden den gang og er blitt en god del sterkere.

Anyone?

http://www.youtube.com/watch?v=dTxi2hFJwqQ#noexternalembed&feature=plcp
147,5 – 97,5 – 170 = 415

Treningslogg

Utlogget Toffern

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 683
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 683

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #128 : 13. juli 2012, 18:38 »
poster alle tre øvelsene jeg så for dem som vil komentere på den øvelsen som de føler for! Smiley

http://www.youtube.com/watch?v=nJiJfg8MN-s#noexternalembed&list=UUtapgB2A_J2vpJhI4SdG4JA&index=1&feature=plcp

Utlogget Siimen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #129 : 15. juli 2012, 03:39 »
Det meste så jo bra ut der Toffern. Men det var et eller annet med tredjeløftet i bøy som ikke stemte. Det var et eller annet, men klarer ikke helt sette fingern på det...
22år      Vekt: 85kg

Stevnepers raw:
Benk 95kg
Knebøy 137,5kg
Markløft 187,5kg

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=118420.0

elmundox

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #130 : 17. juli 2012, 04:44 »
Her er mitt bidrag! 5x100kg - Ikke heng dere opp i musikken, det spiltes høyt på studio :p

http://www.youtube.com/watch?v=R534mLXONyc#noexternalembed&feature=plcp

Utlogget nf7s

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #131 : 17. juli 2012, 09:59 »
Her er mitt bidrag! 5x100kg - Ikke heng dere opp i musikken, det spiltes høyt på studio :p

http://www.youtube.com/watch?v=R534mLXONyc#noexternalembed&feature=plcp

Litt mye legger.... Bra spenning i kroppen. De siste cm ned tar du lett med løftesko, om du gidder bruke. En annen fordel med dem, er bakoverstabiliteten. Altså, om du presser bakover og opp >> Lettere å være enda mer vertikal med overkropp, så mister du ikke balansen. Syns likevel du gjør det bra mtp at du løfter flatt.

elmundox

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #132 : 17. juli 2012, 10:10 »
Litt mye legger.... Bra spenning i kroppen. De siste cm ned tar du lett med løftesko, om du gidder bruke. En annen fordel med dem, er bakoverstabiliteten. Altså, om du presser bakover og opp >> Lettere å være enda mer vertikal med overkropp, så mister du ikke balansen. Syns likevel du gjør det bra mtp at du løfter flatt.

Hehe takk! Jeg løfter på sokkelesten Smiley Det skal også nevnes at jeg står relativt breidt med føttenede pekende litt til siden.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #133 : 17. juli 2012, 13:39 »
NEste gang må du filme så det er mulig å se deg Wink Henger meg på kommentaren om at du må få deg sko! I tillegg så går knærne dine innover på de siste repitisjonene.






Svak, bitter og dopingfri



elmundox

  • Gjest
Sv: Den store knebøyteknikkevalueringstråden
« #134 : 17. juli 2012, 13:46 »
NEste gang må du filme så det er mulig å se deg Wink Henger meg på kommentaren om at du må få deg sko! I tillegg så går knærne dine innover på de siste repitisjonene.

Takk for konstruktiv krtikk! Setter veldig pris på det. Spiller det noen rolle hvile sko jeg har egentlig? Jeg er bare så vant til å løfte uten pga stabiltet. Det er sånne gummi 'fliser' der sånn som er rundt leke apparatene i skoler og barnehager. Har du noen løftesko å anbefale da? Var innom løftesko tråden, men som de fleste tråder her på forumet så spores det fort avgårde fra tema Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!