Skrevet av Emne: Kosthold på hviledager  (Lest 2539 ganger)

Utlogget klæbb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Kosthold på hviledager
« : 18. april 2012, 00:48 »
Hei!

Har et par kjappe spørsmål som jeg har lurt litt på. Hvor viktig er kostholdet på hviledager? Er det like viktig å få i seg samme mengde proteiner på hviledager som på dager der man trener?

Har hørt om karbohyderat-lager, men er litt i mørket på hvordan det fungerer. Og hva med proteiner? Vil proteiner som inntas på hviledager kunne bli benyttet til å bygge muskler i noen vesentlig grad?

Det er ikke snakk om slanking eller bulking, bare generelt. Smiley

Klæbb.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Kosthold på hviledager
« #1 : 18. april 2012, 00:59 »
Det er normalt å holde proteininntaket høyt på både treningsdager og hviledager. Musklene dine vokser jo faktisk på dagene du hviler, så selvfølgelig er det viktig med næring da også. Smiley

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Kosthold på hviledager
« #2 : 18. april 2012, 01:07 »
Når du trener så brytes musklene dine ned, ved hvile (treningsfri) og med riktig kosthold vil de bygges opp igjen og bli sterkere, proteiner er derfor minst like viktige på treningsfri dager Smiley

Når det gjelder glykogenlagrene i kroppen så kan kanskje denne linken hjelpe deg: http://www.trenergi.no/?ItemID=1274
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget klæbb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Kosthold på hviledager
« #3 : 18. april 2012, 14:18 »
Takk for svar!

Cartman: Ja jeg får bare gjøre det. Blir enklere når man kan spise like mye hver dag. Er iallfall enklere å regulere. Smiley

Takk for en flott link, froggy! Informativ og god. Virkelig en ting eller to som er viktig å ha for seg. Smiley

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Kosthold på hviledager
« #4 : 18. april 2012, 15:46 »
Det mest optimale for å øke i muskler er nok å spise mye av alt hver dag, men hvis du vil prøve å holde fettprosenten lav i tillegg er det mange som spiser mindre på dager du ikke trener, men da ofte mindre av karbohydrater og fett. Smiley

Utlogget klæbb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Kosthold på hviledager
« #5 : 18. april 2012, 18:35 »
Skjønner. Da kan det vel være lurt å hive i seg en proteinshake istedenfor noen av brødskivene da tenker jeg?

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Kosthold på hviledager
« #6 : 18. april 2012, 19:25 »
Skjønner. Da kan det vel være lurt å hive i seg en proteinshake istedenfor noen av brødskivene da tenker jeg?
Det spørs helt på målsetning og på resten av kostholdet. Om du spiser mye karbohydrater kan du godt kutte ut brødskiver med fordel for en proteinshake. Om du derimot spiser lite karbohydrater kan et par brødskiver, eller annen form for karbohydrater være å foretrekke.
Selv foretrekker jeg å holde karbohydratinntaket lavt til vanlig, og heller øke inntaket etter trening.

Anbefaler at du leser deg opp på kosthold og ernæring. Hva du bør spise handler alltid om kontekst, så jeg kan nok ikke forklare alt.. Tongue

Utlogget klæbb

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: Kosthold på hviledager
« #7 : 18. april 2012, 20:02 »
Det spørs helt på målsetning og på resten av kostholdet. Om du spiser mye karbohydrater kan du godt kutte ut brødskiver med fordel for en proteinshake. Om du derimot spiser lite karbohydrater kan et par brødskiver, eller annen form for karbohydrater være å foretrekke.
Selv foretrekker jeg å holde karbohydratinntaket lavt til vanlig, og heller øke inntaket etter trening.

Anbefaler at du leser deg opp på kosthold og ernæring. Hva du bør spise handler alltid om kontekst, så jeg kan nok ikke forklare alt.. Tongue

Jepp. Jeg har tenkt tanken på å holde karbohyderatene litt tilbake på hviledager. Med tanke på linken fra froggy, så ser jeg derimot at det ikke er bortkastet å hive i seg en god mengde karbo på hviledager også. Ellers har jeg relativt god kontroll på kostholdet. Smiley

Takk for innspill! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!