Skrevet av Emne: Trenger hjelp med kosthold  (Lest 1371 ganger)

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Trenger hjelp med kosthold
« : 11. mai 2012, 19:56 »
Hei!

Jeg er sikker på at det finnes en mengde av disse trådene i dette forumet, men jeg føler meg tryggere med å ha en helt egen tråd der jeg beskriver nøyaktig mine behov.

Nå har jeg trent i ca. 7 måneder, men ingenting virkelig stort. Startet med tre ganger i uka, men etter 4 måneder gikk jeg over til 4 dager i uka. Jeg spiser vanligvis bare vanlig mat før trening, og den middagen som er på bordet når jeg kommer hjem etterpå.

Jeg har blitt mye sterkere, men har ikke gått så mye opp i vekt. Har lenge tenkt på dette med kosthold, og det med å ta det neste steget. Jeg er en veldig sunn person, men ikke noe utover det.

Kanskje noen kunne hjelpe meg med kosthold (proteinpulver osv.)? Siden det er mamma som kjøper varene i huset kan jeg ikke gjøre annet enn å oppfordre til å kjøpe god mat, ha det i bakhodet. :]

Nå har jeg også et problem med sixpacken min. Til tross for at jeg gikk rask gange i over en halvtime 4 ganger i uka i 2 måneder kom den aldri fram! Og det er etter å ha kjørt mage slik jeg har (se under). I tillegg er den også veldig stygg, som betyr at jeg nok aldri kommer til å få vaskebrettet jeg har ønsket meg. Fordi høyre side er mindre enn den venstre.

Takk for hjelpen!

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #1 : 11. mai 2012, 19:57 »
OPPSETT

Alt under er 6-4 reps x 3    dette var 12 reps x 3 før, men nå trener jeg et annet muskellag


Dag 1:

 Oppvarming 5 minutter (gjorde 10 før men det ble rett og slett kjedelig)

 Brystpress = 50kg

 Peckdeck = 40kg først og så 35kg de to siste

 Dips = Ingen vekt, her tar jeg 8 reps x 3 istede

 Triceps press med stang = 50kg

 Stående tåhev = 190kg

 Mageøvelsen med maskinen som man holder på to håndtak som er rett over hodet og bøyer seg innover = 105kg

 Situps-maskin = 75kg

Dag 2:

 Oppvarming 5 minutter

 Nedtrekk bredt = 50kg

 Nedtrekk smalt = 55kg

 Roing = 40kg /m vektstang, setet kan ikke bevege seg

 Biceps m/manualer = 12,5kg én gang og deretter 10kg

 Biceps m/curlstang = Er en stund siden jeg trente grunnet scenebetennelse i armen, så jeg har glemt denne  Tongue skal oppdateres imorgen!

Dag 3:


 Beinpress = 130kg

 Leg extension = Husker desverre ikke denne heller

 Bakside lår = 45kg

 Skulderpess = 30kg

 Sidehev/m manualer = 6kg

 Samme øvelsene for mage som i dag en.


15 år (16 i juli)
Er 178½cm lang
Veier 61kg

Det at jeg har såpass høy fettforbrenning som jeg har tror jeg har mye å si på vekten min.


 

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #2 : 13. mai 2012, 00:19 »
Bump, trenger hjelp folkens!

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #3 : 14. mai 2012, 16:30 »
Nok en bump.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #4 : 14. mai 2012, 21:57 »
Kan du fortelle hva du spiser i løpet av en dag? Og hva er målet ditt nå? Legge på deg muskelmasse?
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #5 : 18. mai 2012, 16:23 »
Hei igjen, unnskyld for sent svar.

Akuratt nå spiser jeg egentlig ingenting spesielt. Om morgenen er det tre skiver med forepølse eller syltetøy, til lunsj (kl.11:00 på skolen) blir det to skiver med det samme. Når jeg kommer hjem spiser jeg nok en gang tre skiver med ett eller annet (brunost, hvitost, syltetøy etc.). Så kommer jeg hjem etter trening og spiser middag eller tre skiver med noe og ett egg. Deretter spiser jeg tre skiver med noe til kvelds.

Takk for hjelp!

Utlogget Ritalin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #6 : 19. mai 2012, 19:38 »
Hadde først kastet treningsprogrammet i ovnen, for så å finne et annet (5x5 eller RYp f.eks) med fokus på baseøvelser! Alt er bedre en maskin hvertfall..

Over til kostholdet ditt. Det du sier er at du spiser bare brødmåltider slik jeg skjønner det. Samme hvor sunt brødet er, så er det ikke rart med prots du får i deg der, så sant du ikke kjører mye sunt pålegg eller proteintilskudd utenom.
Du burde erstatte hvertfall to av brødmåltidene med f.eks kylling, kjøtt etc (mye prots, mindre karbs) + du sier du har høy forbrenning, og du veier lite, så må du enkelt sett spise mer!

Utlogget Obviously

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #7 : 20. mai 2012, 00:47 »
Er en utdannet person som har gitt meg oppsettet, og det var etter at jeg hadde at grunnleggende øvelser (med maskin dog) i to måneder.

Dette med kjøtt, kylling osv. Er det noe billig du kunne anbefale til meg? Vurderer også å kjøpe proteinpulver.

Utlogget Cartman

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 944
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 944

Sv: Trenger hjelp med kosthold
« #8 : 20. mai 2012, 01:49 »
Hei! Smiley
Først og fremst ville jeg funnet meg et skikkelig treningsprogram. Om du har fått ditt av en utdannet person betyr ikke at det er et bra program. Øvelser med frivekter er som regel alltid bedre enn øvelser i maskin.
5x5 er for eksempel et veldig bra program. Baser treningen rundt baseøvelser, og legg til noen isolasjonsøvelser om du vil. (Baseøvelser = øvelser som trener flere muskelgrupper samtidig, f.eks Benkpress, knebøy osv.) (Isolasjonsøvelser = øvelser som kun trener 1 muskel, f.eks bicepscurl)
Gode øvelser er knebøy, markløft, benkpress, dips, pullups, chins, roing osv. Dette er alle øvelser som kan gjøres uten maskin.
Om du klarer å ta pullups, er dette en mye bedre øvelse enn f.eks nedtrekk.

Du skriver at du er misfornøyd med magen/sixpacken din. Først, mageøvelser vil ikke gi deg sixpack! Grunnen til at du ikke har sixpack er fordi du har for høy fettprosent. Hvis du vil at sixpacken skal bli tydelig må du redusere fettprosenten, noe som kan være vanskelig om du vil opp i vekt og bygge muskler. Derfor anbefales det å først gå opp i vekt og bygge muskler, for å deretter "deffe" deg litt ned i vekt, der du reduserer fettprosenten samtidig som du beholder musklene slik at sixpacken kommer frem. Du kommer uansett til å se mye bedre ut med litt muskler, enn som en liten spinkel gutt. 61kg på 178cm er ganske lavt, så du burde ikke prøve å gå mer ned i vekt for å få sixpacken frem.

Over til kostholdet ditt.
Du baserer kostholdet ditt altfor mye på brødmat. Du spiser veldig mye karbohydrater og ikke veldig mye proteiner.
1-2 måltid til dagen med brødmat er greit, men du spiser brødskiver i 4-5 måltid til dagen, alt utenom middag. Dette er nok ikke optimalt om du vil bygge muskler.
Prøv å spis mer kjøtt, egg, fisk, mager kesam, cottage cheese osv. Dette er sunne matvarer med høyt proteininnhold og lite fett/karbohydrater. Dog, bør du også spise karbohydrater om du vil bygge muskler, så ris og grønnsaker er gode kilder du kan ha til måltidene.
Du behøver ikke å kjøpe proteinpulver om du dekker proteinbehovet ditt fra mat, noe som ikke er veldig vanskelig. Hvis du veier 61kg bør du spise ca 150g proteiner til dagen. Det er veldig lett å finne ut hvor mye proteiner du spiser, se bak på næringsinnhold på matvarer, der står det per 100g. Om du spiser mye av matvarene jeg har nevnt vil du nok alltid dekke behovet.
Siden moren din handler inn mat, kan du be hun kjøpe mer kjøtt, kylling, fisk, egg, mager kesam, cottage cheese, ris, havregryn, melk osv. Smiley

Hvis du skal opp i vekt, MÅ du ligge i et kalorioverskudd. Altså du må spise mer kalorier enn du forbruker. Dette kan være veldig individuelt, men om du ikke går opp i vekt SPIS MER. Du har nok ikke høyere forbrenning enn andre på din vekt/høyde, du spiser bare for lite.
Du kan ligge i overskudd med å spise junkfood og drikke cola, men da vil mesteparten av vektøkningen være fett. Om du derimot spiser rene matvarer, mye proteiner, vil mesteparten være muskler. Smiley

Håper dette var til hjelp. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!