Skrevet av Emne: Hjelp av folk med erfaring om kosttilskudd OSV ! Ungdom ! :D  (Lest 3098 ganger)

Utlogget SondreB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Hei Smiley Jeg begynte å trene for 4 måneder siden, å jeg kjenner jeg begynne å bli litt mer slapp og ikke orker like mange reps og sånt :O Jeg har en kamerat som jeg trener med som sier det er lurt med kreatin monohydrat og aminosyre og proteinpulver, å jeg lurer på om dere kan gi meg noen tip om hvilkne jeg burde kjøpe av tingene og er det farlig/vil det stoppe utviklingen min/ødelegge noe i kroppen ? Smiley Jeg er 16 år, veier 68 kilo og er 1.75++ og er ikke sånn veldig stor, men litt Smiley Trenger hjelp til hva som er lurt for å få energi og sånt, sånn at jeg får både god kondisjon og muskler som kan brukes Smiley Takk på forskudd Smiley

Utlogget Progress96

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

Spis mye.
BP: 80
ML: 125

Utlogget SondreB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Jeg spiser mye..

EmyR

  • Gjest
Jeg spiser mye..

Mye, men ikke nok.

Uansett: Kreatin monohydrat, tran/udos choice, multivitaminer og proteinpulver. Ingenting er farlig, så lenge du bruker det som forevist.

Utlogget SondreB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Takk for det svaret Smiley Men jeg vil ha en fin kropp, som jeg både kan få kondis og få muskler som jeg kan bruke, har du tips til hva jeg ha av kosttilskudd, sånn før, under og etter trening ? Smiley Å hvor mye og hva burde jeg trene ? Smiley Du ser ut som du kan dette og jeg spør bare etter råd Smiley

Utlogget SondreB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Å når jeg trener, hvor mange reps er lurt å ta og hvor mange sett ? Smiley

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Å når jeg trener, hvor mange reps er lurt å ta og hvor mange sett ? Smiley

Det står i programmet ditt det :-)
Det enkle er ofte det beste

Utlogget Roger - L

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 357
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 357

Å når jeg trener, hvor mange reps er lurt å ta og hvor mange sett ? Smiley

Det står i programmet ditt det :-)
Å har du ikke ett, så skaff Smiley

Synes jeg kan huske å ha lest at man bør ikke bruke udos choice, har noe med maritime og vegetabilske omega3 å gjøre.
Det enkle er ofte det beste

Utlogget jallakoka

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

prøv neuro core! Det gir bra energi før trening :-) du får kjøpt det på gymgrossisten.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Redigert bort dette innlegget, og la til et nytt like under (to innlegg under). Dette ble så langt mtp. at man egentlig kan svare veldig kort på dette.

Utlogget Dj Bear

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 618
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 618

  • Æ gir mæ aldri! ALDRI!
"SPIS MYE" hahaha, her har folk peiling Grin

Kostholdet er viktig, få i deg en god frokost med ordentlig frokostblanding(type musli, havregryn eller lignende). Du kan også ta tran, C-vitamin/multivitaminer om morgenen. Dette gjør at du får en god start på dagen.

Men med tanke på kosttilskudd så:

1. Verken Kreatin, Aminosyrer eller proteinpulver er farlig. Men det skal brukes riktig.

2. Protein hjelper kroppen din til å bygge muskler. Protein er som mat, bare som drikke.
Protein vil også gi deg mer energi og du kan godt ta en shake til morgen og etter trening.

3. Kreatin har beviste gode effekter for folk som trener og er helt ufarlig. Følg anvisningen på boksen for inntak så er dette et ypperlig kosttilskudd. Kreatin monohydrat taes 1 gang om dagen, det eneste negative er at du kanskje må på do ganske ofte. Men dette er normalt.

4. Med aminosyrer så tenker du kanskje på BCAA? Uansett så er BCAA en aminosyre.
Du kan lese mer om dette her: http://www.norkost.no/categories/aminosyrer-bcaa

Gammel: 21år
Tung: ca 112kg
Høyde: 1.83

1rm:              Mål:
BP: - 135kg         140kg               
ML: - 215kg         220kg        
KB: - 185kg         200kg       
MP: - 85kg            90kg         

Trent siden: 30. september 2007
2010-2011: Militæret = pause
Oppstart: 20. august 2011

Min Loggbok

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Om du vil ha en skuddsikker oppskrift på å være uthvilt når du skal på trening:

- Sov 8 timer.
- Frokost: Stor havregrøt. 1 glass appelsinjuice. 1 stort glass vann.
- Måltid 2 (lunsj på skolen): Brødskiver med ost og skinke + skummetmelk.
- Måltid 3 (når du kommer hjem fra skolen): Mors middag.
- Slapp av etter middag, og en lang dag på skolen.
- Gå på trening. Drikk vann underveis i økten.

Det trenger ikke være mer avansert enn dette. Slik så min hverdag ut gjennom hele videregående, mer eller mindre. Viss du gjør dette, og fremdeles er trøtt, så må du bare sove mer og/eller spise bedre i timene før økten.

Proteinpulver og aminorsyrer er ikke tingen for å bli oppkvikket på trening. Dette kan brukes for andre formål, men ikke dette. Kreatin kan brukes for å orke mer på trening, men jeg anbefaler at du venter med dette til kostholdet er som det skal først. Ta tingene i riktig rekkefølge: Først grunnarbeidet, så detaljene.

Om du bare spiser brødsmuler hele dagen, og bruker kreatin, så vil du uansett komme trøtt og sliten på trening. Det vil ikke gjøre NOEN forskjell. Kreatin er ikke noe vidundermiddel. Det er heller ingen andre kosttilskudd. Det er bedre å fokusere på søvn og kost først. Det er der de store endringene ligger.

Når det er sagt: Kreatin er ikke farlig (det er heller ikke de andre kosttilskuddene du nevnte), og det er billig. Du må gjerne prøve, men jeg advarer om at du vil bli skuffet om du bruker kreatin, men ikke spiser/sover riktig.

Og viss du først skal kjøpe et kosttilskudd for å bli mer våken, så ville jeg heller anbefalt et preworkout-produkt. Dette er produkter som er laget spesifikt for at du skal bli mer våken og fokusert på trening. Noen av disse produktene inneholder også kreatin, men i tillegg inneholder de andre stoffer, bl.a. store mengder koffein. Men ikke forvent noen ekstrem forskjell, om du prøver et slikt produkt. Mange merker ingen forskjell.

Uansett anbefaler jeg at du ser på søvn og kost FØRST.

Utlogget Dj Bear

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 618
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 618

  • Æ gir mæ aldri! ALDRI!
Hør på Paramora og bestem selv hva du gjør. Mitt svar ble meget dårlig fordi jeg plotta det ned rett etter ei hard bøy økt. Så stjerner og hadde liten energi.

Men ja, søvn, stabil og riktig næring = Win.

Kjøp tilskudd om du vil.

Smiley
Gammel: 21år
Tung: ca 112kg
Høyde: 1.83

1rm:              Mål:
BP: - 135kg         140kg               
ML: - 215kg         220kg        
KB: - 185kg         200kg       
MP: - 85kg            90kg         

Trent siden: 30. september 2007
2010-2011: Militæret = pause
Oppstart: 20. august 2011

Min Loggbok

Utlogget Spio40

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

  • No Pain No Gain
eg ville sagt att du burde spisa mer som de andre og drikk melk elle sjokomelk det er mye bedre å drikka på proteiner for det har vore ein forskning om det å det er kanskje flerre som hørt om og melk har mer proteiner osv som du trenger i kroppen og vis du ikkje har så mye energy så burde du gå på kreatin  ivertfall til du har fått skikkelig energyen tilbake å begynne å bli effektive og eg  annbefale deg å ha 6-7måltider per dag:)
1.frokost 2.skolemat ca kl 11 tidå 3.mat 4. spis før trening 5. spis itte trening 6. kl 6-7 tidå spis 7. spis kvels Tongue det er viktigare å gå på orginale mat enn  barra gå på protein carbo og creatin Tongue greit å gå på litt sont men alt på sin måte og husk et godt Smiley

Utlogget Daniel-1989

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 387
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 387

Husk at alt handler ikke om økning i muskelmasse. Det kan man få til ganske lett, men pass også på å unngå skader!!

Dette har jeg fått smake ondt på. sikkert satt tilbake 4 år pga skader i de siste årene, som blir kronisk og aldri blir bra..

Hadde jeg vært litt flinkere til å passe på å justert treninga mi / spist sunnere og ikke kun tenkt "STYRKE STYRKE FORTEST MULIG" så hadde jeg vært ekstremt mye sterkere i dag.

Husk "Skynd deg SAKTE" , høres kjedelig ut. Men iløpet av 1 år sitter du godt igjen med det og du vil ha best økning på lang sikt Smiley

Som støtteøvelse til benkpress ville jeg valgt Push ups i ringer (denne øker støtte/stabilitet muskelaturen i skuldre, gir utrolig god kontakt med bryst, og styrker core-muskelaturen. Kan gjøres i flere varianter.

Husk å tren like mye Trekk øvelser som press øvelser. Ellers kan du ennde opp med fremoverlente skuldre, som vil gi deg dårlig holdning og skader, i spesielt skuldre.

Viktig å trene core - mage/rygg.

Til spørsmålet ditt: av kosttilskudd ville jeg anbefalt:

-Protein pulver
-Omega 3 (Selolje + Linfrøolje -extravirgin linfrøolje er kjempe billig og er sunt og bra, men ha med en type marine omega 3 tilskudd i tillegg)
-extra virgin Olivenolje (billig, ta det sammen med linfrøoljen - kan taes i protein shaken f.eks- stimulerer hormonproduksjon, antioksidant, sunne fettsyrer)
- Kreatin Monohydrat (i perioder, god tilskudd som har bevist effekt)
- En god multivitamin / grønnsaks pulver  (Sjekk på www.iherb.com)  For å holde kroppen basisk og få i seg alle de viktige næringsstoffene kroppen trenger.
- ZMA (for god søvn og optimalisert testosteronproduksjon ) => Ta i perioder, da for høyt nivå av sink over tid kan føre til mangel på cobber, som kan føre til problemer med sener og danne skader.

Kan eventuelt kjøpe en boks med cobber, og ta en tablett 2-3 ganger i uka. (zma 5-6 ganger uka på kvelden).

- Grønn te => Drikk vær dag! Smiley Høy antioksidant effekt, bevist en liten økning i fettforbrenning. For bedre smak: tilsett honning og lime f.eks. Det gjør den bare enda sunnere.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!