Skrevet av Emne: Sliter med å øke i benkpress og andre brystøvelser  (Lest 1934 ganger)

Utlogget trevi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Hei.
Jeg har trent styrketrening i ca. 2 år nå.  Helt siden jeg begynte å trene har jeg økt, altsåblitt sterkere, jevnt og trutt.. Men i løpet av de siste 2 månedene nå, har jeg slitt veldig med å øke noe i benkpress og andre brystøvelser. Jeg ser jevnlig resultater når det gjelder rygg/biceps/lår og andre muskelgrupper, men akkuratt brystet virker det som jeg ikke har blitt noe sterkere i iløpet av de siste 2 mnd. Jeg har trent med samme vekt på benkpress i 2 mnd nå, har ikke klart å øke noe her.. Også i skråbenk  og i "liggende nedover benk" (vet ikke hva øvelsen heter, men man ligger på en skrå benk i nedoverbakke med beinene festet) har jeg merket minimalt med fremgang. På benkpress kjører jeg 6x5, og i skråbenk og nedover benk kjører jeg 7x3.. Noen som har tips/råd for hvordan jeg kan forbedre treningen, eller evntuelt råd om hva jeg gjør feil så hadde jeg blitt veldig glad Smiley

Har også et siste spørsmål hvis noen av dere kan svare på dette; jeg har i det siste spist/drukket 2 rå egg etter trening, og man ser jo alltid på film osv at folk gjør det, men så tenkte jeg på en ting; får man ikke veldig høyt kolestorol av dette? Og høyt kolestorol er vel ikke helt heldig??

Takker for svar
Mvh trevi Smiley

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Trener du til failure? Trener du med 5 reps hele tiden?

Utlogget trevi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Trener du til failure? Trener du med 5 reps hele tiden?
Hva mener du? I benkpress kjører heg alltid 5 sett med 6repetisjoner i hvert sett ja, hvis det var det du spurte om..

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Varier treningen din. Kjør 10-12 reps en periode. Kroppen trenger nye impulser.

Du kan også prøve å kjøre et rent styrkeprogram som f.eks. 5x5 powerbuilding.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Start lett igjen. Tren med 10-12 reps. Kjør 3 sett. Tren benk 2 ganger i uken. Legg på vekter konstant fra uke til uke, uansett. Når du ikke klarer alle repetisjonene på egenhånd, bruk en partner til å hjelpe deg med å få inn ønsket antall repetisjoner. Når du må få hjelp til 4-5 repetisjoner for å få inn alle repetisjonene (10-12), dropp ned til 6-8 reps og fortsett å trene med dette som mål. Når du igjen må få hjelp til 4-5 repetisjoner, dropp ned til 4-6 repetisjoner. Når du får problemer med dette, ta noen dager total hvile og test maksen din på nytt.

Så tar du en ny periode med samme oppsett, og fortsetter å bruke dette oppsettet til du ikke øker lenger. Dette er - etter min erfaring og mitt eget skjønn - en enkel og effektiv måte å bli mye sterkere på kort tid. Men du trenger selvsagt en partner. Det er den eneste ulempen.

Bruk samme vekt i alle sett. Ikke bry deg om at du ikke klarer like mange reps i sett 2 eller 3. Sett 1 er viktigst. Resten er for å få inn et visst volum og gi muskelen en viss mengde stimuli. Sett 1 er "indikatorsettet" ditt på om styrken er på vei opp eller ned, fordi dette er det eneste tidspunktet hvor du er 100% uthvilt og kan gi alt.

Merk: Når du får hjelp til repetisjonene av en partner, som kalles "Forced reps", blir du ekstremt utmattet. Derfor er det også naturlig at du gjerne ikke klarer så mye i sett 2 eller sett 3, og du vil gjerne merke at du blir mer utmattet av sett 1 enn du vanligvis blir. Dette er absolutt helt greit. Det viser bare at du har trent hardt.

Det er mange måter å bli sterkere i benken på, men dette har funket utrolig bra for meg iallfall. Og det passer godt for den som liker å presse seg på trening. Nøkkelen, fra egen erfaring, er å ikke undervurdere effekten av en TUNG STANG I HENDENE DINE. Du må kjenne på de tunge vektene. Med en gang du blir vandt med dette, går maksen fort opp. Selv når du ikke lenger er i stand til å løfte den så mange ganger på egenhånd. Får du litt hjelp med å løfte den, kan du trene med tunge vekter samtidig som du får mye "time under tension" med en vekt som stresser muskulaturen langt mer enn de vektene du sikkert er vandt med å trene med til vanlig.

Dette har ført til både større og mye sterkere muskler på veldig kort tid for min del. Har i tillegg lagt til 3 sett med cable crossover eller hantelflyes etter hver benkøkt, som nok også har hatt litt å si for muskelmassen jeg har lagt på meg. Jeg har trent i 6 år nå, og alltid sugd i benkpress. Startet med 60 kg som 16-åring. Mitt maksløft i benken var 95 kg i februar, da var jeg 21 år. Med en gang jeg fikk meg en treningspartner, og gjorde akkurat det jeg snakker om over (som jeg hadde hatt lyst til å gjøre i flere år), endte jeg opp med å øke maksen min til 105 kg innen utgangen av mai. Den var fremdeles 105 kg i juni. Nå, etter en god sommer med mye trening, er maksen oppe i 115 kg. Har brukt samme opplegg hele veien, og unngått å hoppe fra program til program.

Forced reps funker.

Utlogget trevi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Sv: Sliter med å øke i benkpress og andre brystøvelser
« #5 : 04. september 2012, 12:20 »
Takk for flott og utfyllende svar!! Skal prøve å få meg en treningsbuddy og få testet dette! Virker veldig bra! Imponerende at du har økt 20kg siden februar!! Stå på videre!! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!