Skrevet av Emne: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?  (Lest 3919 ganger)

Utlogget Verdictions

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« : 31. august 2012, 22:27 »
Det er da slik at jeg vil trene meg "Større og sterkere" i kroppen, rett og slett Bodybuilding trening

MEN... det er slik at jeg er 17 år,ca 183 cm og veier 103 KG og 90% er bare fett....

Og kardio og kondisjonstrening er noe av det værste jeg vet

Det jeg rett og slett vil er å forvandle meg fra en fettklump til en muskel gutt

Så... Bygge muskler eller slanke meg?

P.S jeg vet at noen synes det er helt retarda at "kids" skal prate om å trene som bodybuldere osv.. men jeg har rett og slett ingen bedre måte å forklare på hva jeg vil XD



Utlogget Mjødmann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 90

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #1 : 01. september 2012, 16:32 »
alle vil være slanke og muskuløse, men de færreste får det til... du må ikke bare mobilisere motivasjon å sette i gang, du må planlegge/periodisere, lese om trening, kosthold, kroppens funksjoner etc.

Å tro at du vil få et svar her som "gjør det og det så blir sånn og sånn", så kan det sikkert stemme, men det er bare 1/100 del av den info folk flest trenger for å faktisk gjennomføre det å gå ifra feit til bygget, les MYE.

Først og fremst må du ta 1 ting av gangen, du kan ikke bygge muskler og slanke deg samtidig, joda, noen gjør det, men de benytter seg mest sansynelig av ulovlige preparater. Det mest fornuftige vil være å slanke seg først, og for at du ikke skal miste din nåværende muskelmasse sammen med fettmassen, MÅ du trene styrketrening, sammen med diett og kardio. Du sier at kardio er det verste du vet, dropper du det bare fordi du ikke liker det har du alerede tapt.
Er du helt fersk er det dog ikke umulig at du kan bygge noe muskler mens du slanker deg.

Jeg har prøvd å slanke meg MANGE ganger, over en periode på 4-5 år. Først i fjor klarte jeg å gå ned mer enn 2-3 kilo før jeg ga opp. Da gikk jeg ned ca 10kg og var på en akseptabel fettprosent (har aldri vært direkte feit, men har vært smålubben hele livet  Grin ).  For hver gang jeg prøvde og feila, fikk jeg nye kunskaper, og til slutt klarte jeg å lage et opplegg som fungerte.
Når jeg nå etter å ha bygget meg opp et års tid etter siste slankeperiode, og lagt på meg en del muskler, men også en del fett, VET jeg at jeg vil klare å deffe igjen, alt skal være klart til fastsatt dato, diettplan, treningsplan, logg bilder med grafisk fremstilling av nedgang etc.

De første gangene var det bare "nå skal jeg spise skikkelig lite og sunt til jeg blir tynn", det funker ikke for meg, og det funker ikke for de fleste som sliter med vekta. Jeg kan ikke spise det jeg vil uten å legge på meg, det er en evig kamp, en varig livsstilsendring er det eneste som fungerer i lengden.

Du er bare 17 år, og bor mest sansynelig hjemme hos foreldre eller tilsvarende, og lager antagelig ikke maten selv. Til tross for dette kann det være lurt å investere i sunn mat selv, samt kosttilskudd. Omega 3 og proteinpulver er det enste du trenger, men det finnes andre produkter som kan være greit å ha om du har råd. Du burde absolutt telle kalorier, det er den eneste måten å holde oversikt på, og når du har drevet med det en måneds tid eller 2 vet du sånn ca. hva det meste inneholder, og du kan etter hvert la være å veie alt du spiser. Drit i om familie/venner rynker på brynet om du veier maten din eller skriver det ned i en liten bok, det er nødvendig.

Noe som revoulusjonerte min slankeprosess, var at jeg la inn spisedager, hvor jeg spiste det jeg ville, og noen ganger var jeg så lei at jeg lå i "vedlikehold" altså spiste nok til å holde vekta stabil, men nøkkelen er å ALLTID starte på igjen, selv om man har sprukket og hatt en uplanlagt matorgie.

Hvordan er nivået når det gjelder styrketrening? er du 183 og 103 kilo, vil jeg tippe at 75 kilo er en passende vekt om du er nogenlunde fersk. La oss si at fettprosenten da ligger på 12, og om vi da adderer tenkt forbrent fettmasse kan vi annslå at du har fettprosent i underkant av 40. Det er ganske mye, og jeg tror du vil få full støtte fra flere hold.

Å gå ned 25 kilo på et halvt år er et realistisk mål, kanskje mer. Du er ung og har all verdens med tid, Jeg startet alt for hardt, prøvde å spise 1800 kcal om dagen når jeg egentlig burde ha ligget på 2500, og sultfølelsen ble så enorm at jeg ikke kunne tenke på noe annet enn mat.

Så kort oppsummert, slanker du deg først mens du trener styrke og opparbeider deg gode rutiner og et høyt kunskapsnivå, vil utgangspunktet ditt etter diett være KANON for å bygge, både fysisk og psykisk. Da vil du også være i stand til å takle eventuell fettmasse som følger med musklene, for mat er 50% jobben når det gjelder muskelbygging, mye, riktig mat.


En mere konkret diettplan/treningsplan får noen andre hjelpe deg med

Lykke til Smiley

En annen ting som hjalp meg litt var, tja, du kan kalle det meditasjon, selvmotivering... jeg sa ting som dette til meg selv "Jeg er en robot, jeg er programmert til å følge diettplanen" haha  Smiley



Utlogget Hantelpresseren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 140
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 140

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #2 : 01. september 2012, 18:53 »
http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-12-week-daily-trainer.html

Dette programmet hjelper deg med det meste. Han sier selv at han ikke er 100% nøye med kalorier, da trenger heller ikke du å gjøre det om du følger dette programmet (hvis du finner noe anent du vil prøve, så kanskje dte kan vøre smart å telle kalorier). Her er det videoer for hver eneste dag og du får skrevet opp det du trenger av mat osv. Om du følger dette 100% med både mat, cardio (ALL cardio) og styrketrening, vil du se tydlige resultater etter dette 12 ukers programmet. Se på det, så får du vurdere det Smiley

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #3 : 01. september 2012, 19:51 »
Det er da slik at jeg vil trene meg "Større og sterkere" i kroppen, rett og slett Bodybuilding trening

MEN... det er slik at jeg er 17 år,ca 183 cm og veier 103 KG og 90% er bare fett....

Og kardio og kondisjonstrening er noe av det værste jeg vet

Det jeg rett og slett vil er å forvandle meg fra en fettklump til en muskel gutt

Så... Bygge muskler eller slanke meg?

P.S jeg vet at noen synes det er helt retarda at "kids" skal prate om å trene som bodybuldere osv.. men jeg har rett og slett ingen bedre måte å forklare på hva jeg vil XD




Trening hjelper.

Men det er ikke slik at det er ETT program som hjelper, derimot flere program etter hverandre, år inn og år ut.  Kombinert med bra kosthold selvsagt.

Folk flest må gidde å holde på en 5 - 10 - 15 år før en begynner å få resultater som en sånn halveis kan begynne å se seg fornøyd med.  Dette krever en del tålmodighet.


Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #4 : 01. september 2012, 20:05 »
Trening hjelper.

Men det er ikke slik at det er ETT program som hjelper, derimot flere program etter hverandre, år inn og år ut.  Kombinert med bra kosthold selvsagt.

Folk flest må gidde å holde på en 5 - 10 - 15 år før en begynner å få resultater som en sånn halveis kan begynne å se seg fornøyd med.  Dette krever en del tålmodighet.



Støtter denne! Det er et fåtall som har tålmodigheten og dedikasjonen som skal til...
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #5 : 01. september 2012, 21:16 »
Tren hardt og spis sunt og du vil få veldig bra resultater innen 1-2 år. Ikke tenk på vekta di så mye, men kutt ut brus, godteri og kake i hverdagen. Spis mye god og bra mat og tren baseøvelser i et bra byggerprogram 1-2 års tid.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #6 : 02. september 2012, 01:14 »
Støtter denne! Det er et fåtall som har tålmodigheten og dedikasjonen som skal til...

Hehe, kjenner til den.

Har personlig delt ut haugevis med styrkeprogrammer til ivrige utøvere på gymmet.  Målet er å bli stor og sterk, motivasjonen er enorm, og oppdraget avbrytes somregel etter en 5-6 uker med trening, da er trening kjedelig, evt de har funnet ett nytt bedre opplegg osv osv osv.

Tren hardt og spis sunt og du vil få veldig bra resultater innen 1-2 år. Ikke tenk på vekta di så mye, men kutt ut brus, godteri og kake i hverdagen. Spis mye god og bra mat og tren baseøvelser i et bra byggerprogram 1-2 års tid.

15 års tid mener du vel? La oss si 20, slik at man er garantert resultater.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #7 : 02. september 2012, 11:33 »
Mange forstår aldri at man må trene hardt og kommer aldri noen vei... Gjør man derimot som man får beskjed om av noen med peiling kommer garantert resultatene i løpet av kort tid.
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #8 : 02. september 2012, 22:45 »
15 års tid mener du vel? La oss si 20, slik at man er garantert resultater.

Skjønner godt hva du mener her - men en utrent kan utrette mye i lpt. av 6-12 måneder med en ok nok fremgangsmåte. Da tenker jeg ikke bygging som sådan, mer "recomp" på et visst nivå.

Det er bare det at sier du 6-12 måneder kunne du like gjerne gjerne ha sagt 6-12 år for enkelte, som du er inne på...

Til trådstarter, så bør du først og fremst begynne å trene jenvlig og progressivt, rett og slett. Et ok byggeprogram med mye base og litt tilleggsøvelser pluss litt jevnlig cardio, forsiktig og "snilt" til å begynne med er helt greit, så er du godt i gang.
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget Rita Immerstein

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 949
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 949

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #9 : 03. september 2012, 13:40 »
Jeg ville startet med et treningsprogram i gymmet og planlagt kostholdet i første runde. Det kan være belastende å smelle til til med mengder av kardio. Tren styrke noen uker(4-6) for å mobilisere kroppen og planlegg og prøv ut en endret kostholdsrutine. Deretter kan du begynne å legge inn kardiotrening med progresjon fra 15 til 60 minutter over tid. Dette kan være kjappe gåturer, sykkel inne/utendørs eller intervalltrening i ulike varianter på maskiner eller i en oppoverbakke i ditt eget nærområde!
- Master i helsefremmende arbeid
- Personlig trener
- Kostholdsveileder
- Høgskoleutdanning innen ernæringlære, veiledning og coaching
- Trent vekter i over 20 år


Utlogget Ratking

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #10 : 03. september 2012, 16:50 »
Trening hjelper.

Men det er ikke slik at det er ETT program som hjelper, derimot flere program etter hverandre, år inn og år ut.  Kombinert med bra kosthold selvsagt.

Folk flest må gidde å holde på en 5 - 10 - 15 år før en begynner å få resultater som en sånn halveis kan begynne å se seg fornøyd med.  Dette krever en del tålmodighet.



Visste du at overall vinneren av nord amerikas bodybuilderkonkurranse bare er 21 år gammel? Riktig nok et helt lass med stoffer som mannen på gata ikke bruker, men poenget mitt er at med riktig kosthold og trening er toppen nådd på få år. Bare et skalkesjul store bolermenn bruker for å bortforklare hvorfor de har 40kg mer muskelmasse enn naturen hadde tiltenkt. Du får stå på i 20 år til og se om det har blitt noe fart på sakene, jeg gjetter på at du enten har blitt feitere eller gått til " the dark side" om fysikken er vesentlig bedre. My 2 cents

Ps. Det beste trådstarer kan gjøre om han er dedikert nok er å gå til en pt for et skikkelig program innen kost og trening. Da slipper man å finne opp hjule på nytt Wink

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #11 : 04. september 2012, 01:27 »
Visste du at overall vinneren av nord amerikas bodybuilderkonkurranse bare er 21 år gammel?

Hva slags føderasjon var dette?  Den gjennomsnittlige alderen på vinneren av mister Olympia, en mest sannsynligvis mye mer relevant konkuranse enn den du nevner er 34 år, og det vil vel være naturlig å anta at disse vinnerne ikke akkurat trente bygging i 4 år før de vant.  Livshistorien til de fleste Mister O vinnerne jeg har blitt kjent med starta å trene/dope seg på ungdomskolen, alstå en 10- 15, ja til og med 20 års tid i visse tilfeller med trening for å nå det nivået de er på.  Og det er MED bruk av dopingmiddler.  En kan anta at en som trener reint vil nå sitt potensiale senere enn en som doper seg da framgangen går saktere uten dop.

Riktig nok et helt lass med stoffer som mannen på gata ikke bruker, men poenget mitt er at med riktig kosthold og trening er toppen nådd på få år.


Hva i all verden slags argumentering er dette?  At en fyr doper seg opp og blir stor i en alder av 21 år har da ingenting, INGENTING å gjøre med hvor lang tid det tar for en rein utøver å nå sitt potensiale med tanke på muskelvolum/styrke.  Jeg tviler også sterkt på at denne navnløse utøveren du nevnte er i nærheten av like stor som f.eks Cutler/Coleman da de var på sitt største.

Forstår jeg deg korrekt i at du argumenterer at man kan nå sitt styrke/muskel volum potensiale etter kun ett par år, fordi en 21 år gammel mann som brukte dopingmiddler vant en bodybuilderkonkuranse i USA?

Du får stå på i 20 år til og se om det har blitt noe fart på sakene, jeg gjetter på at du enten har blitt feitere eller gått til " the dark side" om fysikken er vesentlig bedre. My 2 cents


Jeg skal stå på i 20 år til?  Jeg har trent ganske mange forskjellige sporter siden barneskolen, og styrkeløft siden 2008 og er faktisk 31 år gammel.  Skal jeg holde på i 20 år til må jeg jo legge opp når jeg er 51, sier seg selv at det er urealistisk med framgang i den alderen.


Ps. Det beste trådstarer kan gjøre om han er dedikert nok er å gå til en pt for et skikkelig program innen kost og trening. Da slipper man å finne opp hjule på nytt Wink


ja, det finnes gode PTer, men i ett hav at PTer, hvorav mange kun har tatt ett kjapt PT kurs så er sannsynligheten høy for at man ender opp med ett svada program hvor både sprettbenk og knekk knekk bøy læres bort.  Styrketrening er ikke rocket science og med mindre man er ei bestemor på 60 år eller en total nybegynner som ikke vet forskjellen på en manual og en vektstang så syns jeg det er drøyt å bruke 400 kr timen på å skaffe seg kunnskap man kan finne gratis her eller andre steder på nettet.  Jeg har observert mange PTer i aksjon på diverse senter, og det jeg har sett har stort sett ikke imponert meg.

Utlogget Ratking

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 54

Sv: Vil vekttrening eller kardio hjelpe ?
« #12 : 18. september 2012, 14:07 »
Hva slags føderasjon var dette?  Den gjennomsnittlige alderen på vinneren av mister Olympia, en mest sannsynligvis mye mer relevant konkuranse enn den du nevner er 34 år, og det vil vel være naturlig å anta at disse vinnerne ikke akkurat trente bygging i 4 år før de vant.  Livshistorien til de fleste Mister O vinnerne jeg har blitt kjent med starta å trene/dope seg på ungdomskolen, alstå en 10- 15, ja til og med 20 års tid i visse tilfeller med trening for å nå det nivået de er på.  Og det er MED bruk av dopingmiddler.  En kan anta at en som trener reint vil nå sitt potensiale senere enn en som doper seg da framgangen går saktere uten dop.

Hva i all verden slags argumentering er dette?  At en fyr doper seg opp og blir stor i en alder av 21 år har da ingenting, INGENTING å gjøre med hvor lang tid det tar for en rein utøver å nå sitt potensiale med tanke på muskelvolum/styrke.  Jeg tviler også sterkt på at denne navnløse utøveren du nevnte er i nærheten av like stor som f.eks Cutler/Coleman da de var på sitt største.

Forstår jeg deg korrekt i at du argumenterer at man kan nå sitt styrke/muskel volum potensiale etter kun ett par år, fordi en 21 år gammel mann som brukte dopingmiddler vant en bodybuilderkonkuranse i USA?

Jeg skal stå på i 20 år til?  Jeg har trent ganske mange forskjellige sporter siden barneskolen, og styrkeløft siden 2008 og er faktisk 31 år gammel.  Skal jeg holde på i 20 år til må jeg jo legge opp når jeg er 51, sier seg selv at det er urealistisk med framgang i den alderen.

ja, det finnes gode PTer, men i ett hav at PTer, hvorav mange kun har tatt ett kjapt PT kurs så er sannsynligheten høy for at man ender opp med ett svada program hvor både sprettbenk og knekk knekk bøy læres bort.  Styrketrening er ikke rocket science og med mindre man er ei bestemor på 60 år eller en total nybegynner som ikke vet forskjellen på en manual og en vektstang så syns jeg det er drøyt å bruke 400 kr timen på å skaffe seg kunnskap man kan finne gratis her eller andre steder på nettet.  Jeg har observert mange PTer i aksjon på diverse senter, og det jeg har sett har stort sett ikke imponert meg.


Dallas McCarver er navnet, og han har vunnet overall i 2012 North American Championships og fikk pro kortet sitt i heavy weight klassen.
Man kan anta mye om mangt, men jeg stoler mer på mennesker med kunnskap og erfaring som f. eks denne artikkelen fremlegger http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html

Hvorfor jeg tok fram noen som bruker dop er at de selvfølgelig kan bruke mer og mer dop for å få mer muskler. Ting er ganske lett, om diett og trening er på plass vil mer dop gjøre deg større. Der er det ingen grunn til diskusjon. Siden en person som ikke doper seg har høyeste egenproduskjon rundt 18 år og avtagende etter at man er 25-30 år vil det si seg selv at man har en kortere vei til toppen. En dopingfri har ingen trumpfkort, bare nedgang etter toppen er nådd. Så om man tror at man blir vesentlig større etter 6 år med optimal trening og kosthold rein er man ganske godtroende. Jeg ser ihvertfall ingen god grunn til at dette skulle stemme. Du må gjerne komme med motargumenter, men all min egenerfaring og andres tilsier at de første 2 åra er best og så går fort nedover.

Når jeg tenkte på en pt så tenker jeg på noen som har et godt rykte som f. eks Børge Fagerli eller en av de mange som brukes av aktive utøvere innen fitness. Er ikke vanskelig å finne noen gode om man virkelig vil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!