Skrevet av Emne: ATP og de 4 forskjellige måtene energiomsetningen foregår på.  (Lest 22844 ganger)

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
ATP

ATP er en forkortelse for adenosintrifosfat.
Mens fett og glykogen er kroppens energilager, er ATP kroppens energitransportør. Når en prosess i cellen trenger energi, spaltes ATP-molekylet.
I tillegg til ATP-molekylet, som inneholder tre fosfatgrupper, finnes det et annet molekyl, ADP (adenosindifosfat), som ligner på ATP, men det inneholder bare to fosfatgrupper. Disse molekylene kan ta opp og avgi energi avhengig av om de spalter eller kobler til en fosfatgruppe.

Vi kan sammenlikne ATP og ADP med et batteri. ATP er et fulladet batteri, mens ADP er et flatt batteri. Oppladningen av batteriet kan vi skrive slik:

ADP + P + Energi --> ATP

Når cellen trenger energi, spaltes et ATP-molekyl, og energi frigjøres.

ATP --> ADP + P + Energi

Aktiv_af

Først og fremst må man dele energiomsetningen i 2:
Aerob og Anaerob. Aerobe prosessene foregår i mitokondriene og de anaerobe i cytoplasmaet.

Aerob er energifrigjøring ved nedbrytning av nærinstoffer når o2-tilførselen er tilstrekklig.
Anaerob energifrigjøring foregår ved nedbryting av næringstoffer når o2 tilførslen er mangelfull.

Myoglobin frakter og lagrer 02 i muskelfibrene. I cytoplasmaet er det et lager av energistoffer som kan brukes de første sekundene av et intensivt arbeid. Det er disse stoffene som kalles ATP.

Atp brukes til blandt annet muskelkontraksjoner.
ATP er bygd opp av adenosin og tre forsfatgrupper. Mellom de to siste fosfat gruppene er det en høyenergibinding. Når muskelene kontraheres utnytter de seg av denne bindingen. Det skjer når bindingen blir brutt. ATP spaltes til ADP (difosfatgruppe, mistet ene fosfatgruppen etter at bindingen ble brutt). På denne måten omformes kjemisk energi til mekanisk energi.

Muskelene har bare et lite lager av ATP. Dette rekker kun til hardt arbeid i noen sekunder. Det bygges opp Atp kontinuerlig.

ATP bygges opp igjen av forskjellige prossesser. To aerobe og to anaerobe.

Anaerobe:
Cp+ADP blir til ATP+C

CP (kreatinfosfat) inneholder en fosfat gruppe emd energirik binding. Den energirike bindingen brytes og ADP får tilført en fosfat gruppe. Når arbeidet blir roligere bygges Cp opp igjen ved at Kreatin (C) finner seg en ny fosfatgruppe. Totalt vil lagrene av ATP og Cp gi energi til et hardt arbeid på ca 15 sekunder. Skulle arbeidet vare lenger er det andre metoder som må til:

Glykogen blir til melkesyre+ATP

Glykogen brytes ned til glukose, videre til pyrodruesyre. Da det er mangel på 02 omdannes pyrodruesyren videre til melkesyre. Dette er den energiprosessen som er vanligst for sprintere osv.

Aerobe prossesser:

Når o2 tilførselene er stor nok omdannes ikke pyrodruesyren til melkesyre lengre. Men til Acetyl Coenzym A som brytes videre ned i Krebs syklus (omfattende system i mitiokondriene). Her dannes karbondioksid og H+. O2 sørger for at H+ blir til H20 (vann). I denne prossessen frigjøres mye energi som brukes til gjennoppbygning av ATP. Ligningen blir slik:

Glykogen + 02 blir til Co2 +H20+ATP.

(denne måten brukes i fotball og håndballkamper osv)

Den siste måten å gjenoppbygge ATP foregår via fett.
Intenisteten er lav og oksygen er god brukes fettet. Triglyserider brytes ned til frie fettsyrer som omdannes til acetyl coenzym A. Igjennom Krebs syklus akuratt som med Glukosen og samme reaksjoner:

Fett+o2 blir til Co2 + H20+ ATP.

Dette brukes i langvarige idretter der intensiteten er lav, eks marathon osv.

Det var det jeg rakk og skrive ned nå.. Man får heller komme med spm om man ikke skjønner alt jeg har skrevet. Er ingen ekspert på dette men kan litt.

Udrugn
 


Udrugn


Edit: Tok meg den frihet å sitere Udrugns gode innlegg her Smiley

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
SV: ATP
« #1 : 14. februar 2005, 13:38 »
vis jeg ikke husker feil så har atp også som oppgave å gjøre om 02 til co2 og h20

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: ATP
« #2 : 16. februar 2005, 14:46 »
og meningen med innlegget var?

Hvis det skulle være et informativt innlegg om ATP burde du jo i allefall ha med de 4 forskjellige måtene energiomsetningen foregår på da.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: ATP
« #3 : 16. februar 2005, 14:47 »
Informere hvordan ATP virker på cellenivå.. Beklager hvis det ikke var informativt for deg!

Edit: Du kan sende meg  de 4 forskjellige måtene energiomsetningen foregår på så kan jeg legge det til innlegget  Wink

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: ATP
« #4 : 16. februar 2005, 16:27 »
Først og fremst må man dele energiomsetningen i 2:
Aerob og Anaerob. Aerobe prosessene foregår i mitokondriene og de anaerobe i cytoplasmaet.

Aerob er energifrigjøring ved nedbrytning av nærinstoffer når o2-tilførselen er tilstrekklig.
Anaerob energifrigjøring foregår ved nedbryting av næringstoffer når o2 tilførslen er mangelfull.

Myoglobin frakter og lagrer 02 i muskelfibrene. I cytoplasmaet er det et lager av energistoffer som kan brukes de første sekundene av et intensivt arbeid. Det er disse stoffene som kalles ATP.

Atp brukes til blandt annet muskelkontraksjoner.
ATP er bygd opp av adenosin og tre forsfatgrupper. Mellom de to siste fosfat gruppene er det en høyenergibinding. Når muskelene kontraheres utnytter de seg av denne bindingen. Det skjer når bindingen blir brutt. ATP spaltes til ADP (difosfatgruppe, mistet ene fosfatgruppen etter at bindingen ble brutt). På denne måten omformes kjemisk energi til mekanisk energi.

Muskelene har bare et lite lager av ATP. Dette rekker kun til hardt arbeid i noen sekunder. Det bygges opp Atp kontinuerlig.

ATP bygges opp igjen av forskjellige prossesser. To aerobe og to anaerobe.

Anaerobe:
Cp+ADP blir til ATP+C

CP (kreatinfosfat) inneholder en fosfat gruppe emd energirik binding. Den energirike bindingen brytes og ADP får tilført en fosfat gruppe. Når arbeidet blir roligere bygges Cp opp igjen ved at Kreatin (C) finner seg en ny fosfatgruppe. Totalt vil lagrene av ATP og Cp gi energi til et hardt arbeid på ca 15 sekunder. Skulle arbeidet vare lenger er det andre metoder som må til:

Glykogen blir til melkesyre+ATP

Glykogen brytes ned til glukose, videre til pyrodruesyre. Da det er mangel på 02 omdannes pyrodruesyren videre til melkesyre. Dette er den energiprosessen som er vanligst for sprintere osv.

Aerobe prossesser:

Når o2 tilførselene er stor nok omdannes ikke pyrodruesyren til melkesyre lengre. Men til Acetyl Coenzym A som brytes videre ned i Krebs syklus (omfattende system i mitiokondriene). Her dannes karbondioksid og H+. O2 sørger for at H+ blir til H20 (vann). I denne prossessen frigjøres mye energi som brukes til gjennoppbygning av ATP. Ligningen blir slik:

Glykogen + 02 blir til Co2 +H20+ATP.

(denne måten brukes i fotball og håndballkamper osv)

Den siste måten å gjenoppbygge ATP foregår via fett.
Intenisteten er lav og oksygen er god brukes fettet. Triglyserider brytes ned til frie fettsyrer som omdannes til acetyl coenzym A. Igjennom Krebs syklus akuratt som med Glukosen og samme reaksjoner:

Fett+o2 blir til Co2 + H20+ ATP.

Dette brukes i langvarige idretter der intensiteten er lav, eks marathon osv.

Det var det jeg rakk og skrive ned nå.. Man får heller komme med spm om man ikke skjønner alt jeg har skrevet. Er ingen ekspert på dette men kan litt.

 
 

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: ATP
« #5 : 16. februar 2005, 22:41 »
Udrugn: Jepp, sånn skal det skrives hvis man skal informere litt om saker og ting.

Aktiv af: Les og lær av Udrugn. Ikke bare sleng ut et eller annet halvferdig noe...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: ATP
« #6 : 16. februar 2005, 22:45 »
Nå skjønner jeg ingenting.. UAC hvorfor flytter du alle emnene jeg svarer på/skriver i til kosttilskudd??Smiley

Dette har da ingenting med tilskudd å gjøre, snarere om hvordan energiprosessene i kroppen vår fungerer. Noe som for meg virker naturlig å ha i kostholdsforumet. Hvis det absolutt skulle flyttes måtte det bli til helse forumet evt kroppsbygging forumet pga det fungerer som informativ lesning for treningens del. Håper du gidder å svare denne gangen...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: ATP
« #7 : 16. februar 2005, 22:50 »
Jo da.... flyttet det tilbake jeg. Men flytter jeg dine poster altså ?? I så fall helt tilfeldig. Men var i tvil om denne, men er helt enig med deg. Tilbake i rett forum nå. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: ATP
« #8 : 16. februar 2005, 22:56 »
hehe.. la nå ikke flyttinga ta overhånd.
Neida det har vel bare hendt med denne og en post til, det er til å leve med.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: ATP
« #9 : 16. februar 2005, 23:43 »
Udrugn: Jepp, sånn skal det skrives hvis man skal informere litt om saker og ting.

Aktiv af: Les og lær av Udrugn. Ikke bare sleng ut et eller annet halvferdig noe...

*Arg*  Wink Hehe.. Man lærer så lenge man lever! Det jeg la ut kommer fra en bok vi driver på med på skolen nå.. Skrev det inn her fordi jeg tenkte det kunne være av interesse, men enig med deg når jeg leser Udrugn's at det var lite informativt!

Men så fikk vi jo Udrugns innlegg såe Wink Da ble det jo en litt reell topic likevell Smiley

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Æsj, har ikke vært medlem SÅ lenge, har du det da..? Kan drite litt på leggen til å begynne me, vettu Wink Grin

Men stod det bare det i den boka di? Merkelig bok, i så fall...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
Ja akurat det vi drev på med handlet hovedsaklig om Celler og så stod det om hvordan ATP ble brukt av cellene.. Når jeg tenker meg over skulle jeg ha skjekket treningslære boken Cheesy Der står det garantert om ATP og diverse Wink

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Du skal ikke se bort ifra at det jeg har skrevet er lærdom fra treningslære boka som blir brukt ved vgs...

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
Du skal ikke se bort ifra at det jeg har skrevet er lærdom fra treningslære boka som blir brukt ved vgs...

Godt mulig Smiley Kommer nok dit en gang  Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!