Skrevet av Emne: Kalorier i avføring/urin  (Lest 18221 ganger)

Utlogget leylas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 122

  • Axé!
SV: Kalorier i avføring/urin
« #15 : 06. mars 2005, 12:54 »
Sannhet med modifikasjoner det der. Energiinnholdet i en vare beregnes ved forbrenning utenfor kroppen. Altså; hvor mye energi det avgir i en forbrenningskjele. Dette oppgis som kcal-innhold. Hvor mye energi det tilfører kroppen avhenger av om vi klarer å fordøye det, ta det opp i tarmen osv. Her blir tygging av maten en faktor, fordi den blir grovhakket og enzymer i spyttet begynner å bryte den ned, så den lettere tas opp i tarmen. Det vi ikke klarer å ta opp, f.eks cellulose, kommer ut igjen uten å ha gitt oss noe energi.

I urin skal det ikke være annet enn vann, urea og salter hos friske personer.

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #16 : 06. mars 2005, 18:01 »
Bra, leylas! Har du en utdannelse innen dette? Kom gjerne med nettkilder hvis du har noen (så jeg får lest mer), spesielt fordi du nå "motsier" Teknikern. Er lettere å tro på noe med eksterne kilder. Har du noe formening om hvor mye kalorier som vanligvis er i avføring da, - er det "null niks" eller kan det være en "betydelig" mengde?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Kalorier i avføring/urin
« #17 : 06. mars 2005, 20:17 »
Hvor mye kalorier er det vanligvis i avføring og urin, om noe? Varierer det etter hva man spiser eller hvor mye?

Jeg ønsker helst fakta-svar med referanser, ikke "synsing"!

Her er svaret på spørsmålet ditt:

Avføring av normal konsistens inneholder vanligvis følgende:
60-70 vektprosent vann
30-40 vektprosent av:
*Tarmbakterier (hovedsakelig E. coli og ulike typer enterokokker)
*Bilirubin og bilirubinderivater (fra det enterohepatiske kretsløpet, dvs. skilt ut fra galleveiene og ikke reabsorbert. Gir avføringen mørk brun farge)
*Noe salter
*Ufordøybare næringsemner = fiber, hovedsakelig cellulose
*Ufordøyde fordøybare næringsemner, vanligvis ca. 3-5% av total inntatt mengde fordøybare næringsemner (noe avhengig av næringskildene)

Altså: Det aller meste (95-97%) av inntatt protein, ikke-fiber karbohydrater og fett blir tatt opp av tarmen, hovedsakelig i første del av tynntarmen. Ved diarétilstander øker andelen vann i avføringen samt andelen av ufordøyde fordøybare næringsemner (tarmen rekker ikke å ta opp alt på grunn av rask transitt). Ved forstoppelse: Motsatt. Kaloriinnholdet i 100g avføring estimerer jeg til ca. 150 (hovedsakleig bakteriemateriale), men kan altså variere noe.

Ulike sykdomstilstander, spesielt malabsorpsjonstilstander som cøliaki og bukspyttkjertelsvikt, kan ytterligere endre disse tallene.

Urin skal normalt være tilnærmet kalorifri, bestående av vann, overskuddssalter som Na, K, Cl, overskuddssyre eller base (pH-regulering), vannløselige "avfallsstoffer" som urea og omdannete giftstoffer/legemidler. Ved sukkersyke kan urinen få tilført kalorier i form av glukose.

Håper dette var til hjelp.  Smiley

Kilde: Ulike kilder fra lang, relevant utdannelse.  Wink Videre kan du slå opp i en hvilken som helst stor (engelskspråklig) fysiologibok for mer opplysninger, f. eks. Rhoades and Tanners "Medical Physiology".

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #18 : 06. mars 2005, 23:46 »
Takk for skikkelig svar, HITman!  2thumbsup

Bare én avklaring, er du grei:
"Kaloriinnholdet i 100g avføring estimerer jeg til ca 150 (...)", altså 0,15 kcal ikkesant? Så jeg ikke misforstår, for enkelte setter 1 mat-kalori = 1 kcal  Undecided

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Kalorier i avføring/urin
« #19 : 07. mars 2005, 22:42 »
Takk for skikkelig svar, HITman! 2thumbsup

Bare én avklaring, er du grei:
"Kaloriinnholdet i 100g avføring estimerer jeg til ca 150 (...)", altså 0,15 kcal ikkesant? Så jeg ikke misforstår, for enkelte setter 1 mat-kalori = 1 kcal Undecided

Bare hyggelig.  Smiley

Mente 100g avføring = ca. 150kcal. Disse stammer altså hovedsakelig fra tarmbakterie-materiale.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #20 : 07. mars 2005, 22:50 »
Du snakker  Shocked Nesten like mye energi i avføring som i karbonader (180kcal)!! Der fikk jeg litt å tenke på...

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Kalorier i avføring/urin
« #21 : 07. mars 2005, 22:52 »
Du snakker Shocked Nesten like mye energi i avføring som i karbonader (180kcal)!! Der fikk jeg litt å tenke på...

Tenk i vei, bare jeg får lov til å tenke på noe helt annet.  Grin

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Kalorier i avføring/urin
« #22 : 07. mars 2005, 23:43 »
Det kan kanskje høres litt udannet ut; men hvor mye veier en bæsj, en vanlig, stiv, gjennomsnittlig bæsj?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Kalorier i avføring/urin
« #23 : 08. mars 2005, 00:36 »
Det kan kanskje høres litt udannet ut; men hvor mye veier en bæsj, en vanlig, stiv, gjennomsnittlig bæsj?

Gjennomsnittspersoner kvitter seg med 150-200g i døgnet, så hvis du ganger dette tallet med 7 og deler på antall avføringer per uke, så har du svaret.

Eksempel: Hvis du har 10 avføringer på en uke (hvilket er ganske vanlig), så vil en "kvittasje" veie omtrent: (200g x 7)/10 = 1400g/10 = 140g.  Cheesy

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Kalorier i avføring/urin
« #24 : 08. mars 2005, 11:23 »
Hehe, fin jobb å skulle analysere ekstrementinnhold. Definitivt en drittjobb.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
SV: Kalorier i avføring/urin
« #25 : 09. mars 2005, 11:40 »
Må innrømme at jeg syntes det begynner å lukte bare av å lese denne tråden  Azn
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: Kalorier i avføring/urin
« #26 : 09. mars 2005, 20:00 »
Egentlig så er det ikke så dumt spm. Du får jo chitosan piller. som er et spesielt fiber som kun finnes i skallet til skalldyr. Dette skal dra med seg fett partikler ufordøyd ut. Det er altså fettbindende. Akkurat som at vanlig fiber drar med seg spor stoffer og annet dritt som henger igjen og er vanskelig å fordøye ut.

Se dette chitosan fiberet da.. La oss si at det drar med seg (bare et eksempel) 5g fett ut pr g fiber.. Da er jo kroppen snytt for 40kcal.

Akkurat som fiber renser og drar med seg andre ting. bla dårlig fordøyd mat....
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Kalorier i avføring/urin
« #27 : 10. mars 2005, 00:49 »
Egentlig så er det ikke så dumt spm. Du får jo chitosan piller. som er et spesielt fiber som kun finnes i skallet til skalldyr. Dette skal dra med seg fett partikler ufordøyd ut. Det er altså fettbindende. Akkurat som at vanlig fiber drar med seg spor stoffer og annet dritt som henger igjen og er vanskelig å fordøye ut.

Se dette chitosan fiberet da.. La oss si at det drar med seg (bare et eksempel) 5g fett ut pr g fiber.. Da er jo kroppen snytt for 40kcal.

Akkurat som fiber renser og drar med seg andre ting. bla dårlig fordøyd mat....

Løsningen på fedmeepidemien er altså: Spis rekene med skallet på!  Grin

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Showdax

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

SV: Kalorier i avføring/urin
« #28 : 10. mars 2005, 01:49 »
Synest helle ikke dette var et direkte dumt sprm.men noe jeg har lurt på nå en tid etter at jeg har forandrett kostholde mitt,er følgen:
Før så tok jeg meg selv for å ha en høy forbrenning siden hvær gang jeg spiste mye mat,tok det ikke lange tiden før et besøk på toalettet var ett faktum.

Men nå etter forandring i kosten så er jeg sjelden på toalettet,enda jeg spiser mer og oftere en før,kan godt gå 1 hel dag før jeg må dit.
Kan det komme av at kroppen opptar mer av d jeg spiser nå en før?Huh??
Har også mer "luft" en vanlig.
Den eneste måten å bevare sin helse på, er å spise det du ikke har lyst på, drikke det du ikke liker og gjøre det du ikke må.

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Kalorier i avføring/urin
« #29 : 10. mars 2005, 02:46 »
Ja, man har jo også disse "fat-grabbers"-pillene som skal sende fettet rett gjennom. Men det er jo totalt sløsing av penger, både på piller og fett man ikke får brukt!

Showdax; det tar faktisk en god stund før det du spiser kommer ut, så ikke tro at middagen kommer ut til kvelds! Vanlig fordøyelsestid er vel ca 18-24 timer, mener jeg å ha lest? Kanskje avføringen din er mer kompakt nå så den derfor kommer sjeldnere ut. Jeg har ikke noe bedre svar, du får vente på HITman.

Og naturligvis var det ikke et dumt spørsmål!! dry

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!