Skrevet av Emne: Anti Antidoping Norge  (Lest 4659 ganger)

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Anti Antidoping Norge
« : 30. september 2005, 17:13 »
Antidoping Norge har nå gjort det geniale kunststykket omvandle meg fra en innbitt dopingmotstander til en bitter "anti-Antidoping Norge" forkjemper, ved å tildele meg en advarsel for brudd på meldeplikt systemet.

I god tro har jeg ført den personlige loggen på internett etter beste evne. Jeg har forsøkt å finne kurrante tidspunkter der testing er realistisk. ADN forlanger at man er tilgjengelig en halv time hver dag. I de dagene jeg ikke trener har jeg ført opp jobben som tilgjengelig sted. I og med at jeg bor i en liten leilighet med et bad på 1,6 kvadratmeter og dessuten ikke ønsker å invadere min samboers fritid med dopingkontrollører, er hjennekontroller ikke noe alternativ for meg. I et personlig møte med ADN i sommer fikk jeg opplyst at de primært tester utøvere i treningssammenheng. Jobben ble derfor oppført for å tilfredstille systemets krav om daglige tidspunkter. Dersom dager blir stående uten registreringer blir man overøst med hissige mailer. Jeg har oppgitt en standar tid der jeg i det helt vesentlige er tilstede på jobben. Endringer i planen har vært fokusert rundt treninger som jeg anså som aktuelle testtidspunkter.

Trass uttalelser i møte i sommer valgte like fullt ADN og komme til min arbeidsplass for å teste meg. Den aktuelle dagen var jeg i arbeid, men befant meg i embets medfør utenfor fast arbeidsted. ADN forsøker ikke å kontakte meg på telefon, men sender et brev med varsel om advarsel. I mitt svar forsøker jeg å redegjøre for den vanskelige situasjonen idrettsutøvere i full jobb og med et aktivt utenom idrettslig liv har med å finne tid for trening og hvilke problemer utøverregistreingen medfører for slike som ikke kan predikere treningstidspunkter noe særlig fram i tid.

Ï stedet for å gå i dialog for å forsøke å finne en løsning, svarer ADN med et brev hvor jeg tildeles en advarsel. Dette er forøvrig ikke første gang jeg opplever at ADN nekter å gå i dialog om de virkelige problemstillingene, men holder seg til strenge formalia, blindet av sitt mandat.

Resultatet er at jeg har fått et paranoid forhold til ADN. Ikke redsel mot å bli testet, men redsel for å ikke befinne meg der det iflg min logg står at jeg skal befinne meg. Følgen av det er at jeg ved føring av loggen nå etterstreber å finne tidspunkter der det er svært usansynlig at ADN vil ha anledning til å teste meg, med mindre jeg er 100 % sikker på at jeg vil være tilstede på oppgitt tid og sted. Følgene av det er selvfølgelig at jeg blir mindre tilgjengelig for dopingkontroll noe hverken jeg eller ADN er tjent med.

Får man tre advarsler i løpet av en 18 mnd periode risikerer man utestengelse. Jeg kan ikke ta sjansen på dette og må derfor "sabotere" systemet framover inntil ADN er villig til å gå i dialog med de rene amatørutøverne for å finne et system begge kan leve med.
Inntil nå har ADN vært avvisende til dette, blindet av sitt mandat og i trygg forvaring om at de er avskåret fra kontroll fra overstående organ.

Tollef Taksdal



Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Anti Antidoping Norge
« #1 : 30. september 2005, 17:21 »
Synd at det er slik meldeplikt systemet blir i praksis:( Må si jeg føler med dere som er på et høyt nivå, men alikevel lever et "normalt " liv. Nesten så jeg er "glad" for å ikke være bedre enn at ADN gir f... i meg.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Anti Antidoping Norge
« #2 : 30. september 2005, 17:32 »
Typisk tegn på svikt i systemet, tanken er selvsagt god! Å kunne være tiljengelit for doping kontrollører er viktig. Men når slikt skjer så blir det galt. ADN(her på forumet) kommer sikkert til å kommenter dette, men jeg håper du ikke vender ADN rygge pga dette. De gjør tross alt en utrolig bra og viktig jobb.

Håper du får slettet advarselen din TT, du har klart ikke gjort noe galt! (etter mine øyne)

Utlogget Аня Евелин :)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 871
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 871

  • In it to win it
SV: Anti Antidoping Norge
« #3 : 30. september 2005, 17:35 »
Skjønner virkelig at du er frustrert! Har selv aldri opplevd å bli testet på trening eller noe liknende, men om det er slik at de ser på deg som en som sniker seg unna bare fordi du ikke er på rett sted til rett tid, da blir jeg litt engstelig! Det går an å være litt menneskelig. Som du sier, man har et liv utenom. Uansett om de har planer om å oppsøke meg på fritiden for å teste meg, så kommer jeg aldri til å legge opp hverdagen min slik at de kan finne meg hele tiden. Man må kunne leve et normalt liv, og om de ikke har funnet deg, er det bare patetisk av de å ikke ønske noe dialog. Du har vel rett på å oppgi en forklaring? Det er ikke alt som bare er unnskyldninger, og man kan ikke vite hvor man skal være før man får beskjed om det på en eller annen måte..!

Har stor respekt for ADN, men akkurat der sank de litt i mine øyne. De gjør et godt arbeid, men det kan jo være fordi de ikke inngår noe kompromiss.

Allikevel, stå på kravene dine! De representerer faktisk oss utøvere, så de har vel en plikt til å høre på oss også?
-[][][]------------[][][]-

I didn`t fail, I just found 10.000 ways that didn`t work.

Utdatert treningsdagbok:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46920.msg698519#msg698519

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Anti Antidoping Norge
« #4 : 01. oktober 2005, 01:59 »
Faen, Tollef, det der høres jævlig kjipt ut! Håper ADN går inn i en fornuftig dialog med deg (og andre som måtte befinne seg i samme situasjon), det hele virker jo mot sin hensikt om rene utøvere skal "straffes" på denne måten!
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Anti Antidoping Norge
« #5 : 02. oktober 2005, 22:39 »
ADN.. *hint* 1881... telefonkatalog... mobiltelefon..

Det må da i himmelens navn være mulig å stige ned ifra sin delvis blinde hest og bruke litt fornuft...
Snakk om å ta ting i verste hensikt.. her er det FOR FÅ UTØVERE som gir dere noen oppslag, slik at dere tar helt og fullstendig av på bagateller!

Hva med at ADN fører logg over hvor vi kan få tak i dem når vi føler for å prate med dem... hjemmebesøk kanskje??  rofl

Bakstrebersk og overmistenksom er et par ord som faller meg inn... sammen med en liten tanke på at ADN her må sørge for å SKAPE advarsler og regelbrudd slik at de kan forsvare sin eksistens/samfunnsnytte.

Tull hele greia med den nettloggen. Kan de ikke bare reise rundt og teste folk jevnt og trutt, i steden for å bruke tid på 14 åringer på NorwayCup og mosjonister??  Help

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Anti Antidoping Norge
« #6 : 02. oktober 2005, 22:57 »
TT:

Dette er virkelig sykt å lese. Kampen mot doping i Norge har åpenbart kommet _helt_ ut av  proporsjoner.  For det første er en slik invasjon og krenkelse av privatlivet ditt helt uakseptabelt og uforsvarlig; med mindre du er straffedømt for noe veldig spesielt. Såvidt jeg skjønner din eneste "forbrytelse" å være djevelsk god i styrkeløft?

For det andre lurer jeg veldig på hvor mye ressurser (blant annet skattepenger) ADN bruker på slik paranoid heksejakt? Jeg har ikke peiling på hvilke beløp det er snakk om, men jeg er rimelig sikker på at det ikke lar seg forsvare, verken økonomisk eller rent moralsk. Jeg er riktignok en motstander av doping, men det finnes pokker så mange større og viktigere samfunnsproblemer å svi av sårt opparbeidede skattepenger på. Vi har nok av kriminelle her i landet, men i motsetning til f. eks deg, så overvåkes ikke medlemmer av Albanerligaen hele døgnet.

Har stor forståelse for at du reagerer sterkt på dette.

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Anti Antidoping Norge
« #7 : 05. oktober 2005, 22:40 »
Jeg skal forsøke å gi noen svar her, men først og fremst. Ingen av svarene/kommentarene jeg gir er relatert til TT sitt innlegg direkte og er KUN å betrakte som generelle bemerkninger/kommentarer.

Kravet om utøverinformasjon gjelder to grupper topputøvere; utøvere som er definert av det internasjonale særforbundet som beste utøvere internasjonalt og utøvere definert av nasjonale antidopingmyndigheter som de beste utøverne nasjonalt. I Norge utgjør disse to gruppene tilsammen ca. 240 utøvere.

World Anti-Doping Code (WADC) art. 5.1.1:

Each International Federation shall establish a Registered Testing Pool for International-Level Athletes in its sport, and each National Anti-Doping Organization shall establish a national Registered Testing Pool for Athletes in its country. The national-level pool shall include International-Level Athletes from that country as well as other national-level Athletes.

Bakgrunnen for at WADA har innført krav om utøverinformasjon er at en rekke prestasjonsfremmende stoffer har en meget lav deteksjonstid og tas lenge før konkurranser. Det er derfor svært viktig å kunne teste topputøverne innenfor visse tidsvinduer.

WADC art. 14.1

Athletes who have been identified by their International Federation or National Anti-Doping Organization for inclusion in an Out-of-Competition Testing pool shall provide accurate, current location information. The International Federations and National Anti-Doping Organizations shall coordinate the identification of Athletes and the collecting of current location information and shall submit it to WADA. WADA shall make this
information accessible to other Anti-Doping Organizations having authority to test the Athlete as provided in Article 15. This information shall be maintained in strict confidence at all times; shall be used exclusively for purposes of planning, coordinating or conducting Testing; and shall be destroyed after it is no longer relevant for these purposes.

Videre er det en rekke metoder som gjør det mulig på relativt kort tid å skjule bruk av stoffer. Dermed er det forbudt å kontakte utøver før en kontroll. Kontrollene skal være 100% uanmeldt.

WADC ITS art 4.4.1 a)

Collecting, maintaining and monitoring sufficient whereabouts information to ensure that sample collection can be planned and conducted at No Advance Notice for all Athletes included in the Registered Testing Pool.
[No Advance Notice: A doping control which takes place with no advance warning to the Athlete and where the Athlete is continuously chaperoned from the moment of notification through Sample provision.


Altså, kravet om utøverinformasjon gjelder de beste av de beste utøverne i Norge (og i verden), kravet er innført av WADA og ikke ADN, kravet er innført for å ha størst mulighet til å ta de virkelige jukserne i internasjonal toppidrett.

Når det gjelder oppfølgingen av kravet har Norge som ett av veldig få land i verden valgt å innføre ett elektronisk hjelpeverktøy for utøverne som omfattes av kravet. I andre land er det basert på fakser og brev.

I Norge kreves det i utgangspunktet ett treffpunkt pr. døgn (en halvtime er nok) primært når utøveren driver trening. Utøver står fritt til å velge når på døgnet denne ønsker å gjøre seg tilgjenglig.

Dersom en utøver enten ikke rapporterer utøverinformasjon eller ved kontroll ikke befinner seg der hvor denne har oppgitt at den skal befinne seg ilegges utøver en advarsel. Dersom utøver får 3 advarsler på 18 måneder vil Påtalenemden i Antidoping Norge eller det internasjonale særforbundet vurdere om det er grunnlag for å anmelde utøveren til domsmyndigheten for brudd på dopingreglene.

WADC art 2.4 comm:

Unannounced Out-of-Competition Testing is at the core of effective Doping Control. Without accurate Athlete location information such Testing is inefficient and sometimes impossible. This Article, which is not typically found in most existing anti-doping rules, requires Athletes that have been identified for Out-of-Competition Testing to be responsible for providing and updating information on their whereabouts so that they can be located for No Advance Notice Out-of-Competition Testing. The "applicable requirements" are set by the Athlete's International Federation and National Anti-Doping Organization in order to allow some flexibility based upon varying circumstances encountered in different sports and countries. A violation of this Article may be based on either intentional or negligent conduct by the Athlete.



Når det gjelder kommentarer om skattepengene deres så er ikke ADNs virksomhet finansiert med "skattepenger". ADN tildeles tilskudd som resten av idretten fra overskuddet til Norsk Tipping. (Tippemidlene/Spillemidlene). I år utgjør det ca. 18 millioner kroner for ADN.


Questions? Anyone?
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Anti Antidoping Norge
« #8 : 05. oktober 2005, 22:46 »
Dersom utøver får 3 advarsler på 18 måneder vil Påtalenemden i Antidoping Norge eller det internasjonale særforbundet vurdere om det er grunnlag for å anmelde utøveren til domsmyndigheten for brudd på dopingreglene.
Så dere har mulighet til å utvise skjønn ved enkeltsaker? Og anmeldelse betyr ikke utestengelse?
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Anti Antidoping Norge
« #9 : 05. oktober 2005, 22:51 »
Så dere har mulighet til å utvise skjønn ved enkeltsaker? Og anmeldelse betyr ikke utestengelse?
Ja, vi utviser skjønn. Det kan være en rekke omstendigheter utenfor utøvers rimelige kontroll som gjør at kravet ikke er overholdt.

Ved 3 advarsler vurderer Påtalenemden, ett uavhengig organ, om det er grunnlag for anmeldelse. Velger de å anmelde er det opp till Domsutvalget i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité å eventuelt ilegge en utestengelse. (Alternativt tilsvarende organ i det internasjonale særforbundet)
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Anti Antidoping Norge
« #10 : 06. oktober 2005, 15:06 »
Hei.
Dette som TT nå har opplevd var faktisk noe som vi utøvere tok opp som en problemstilling på TIS i et møte med ADN tidligere i år, svarene vi da fikk oppfattet jeg som diffuse, og at "det vil at bli utvist skjønn". Jeg personlig mener at det ikke holder juridisk sett, og fikk da til svar "jammen, dere har jo selv valgt å drive toppidrett"!

Jeg støtter uanmeldt testing, men at det er utøvere som til enhver tid skal straffes dersom ADN ikke klarer å få gjennomført testen, er ikke holdbart!
TT har ikke på noe vis forsøkt å "stikke" av fra en kontroll, han var ganske enkelt på jobb, og nå er det faktisk slik at enkelte toppidrettsutøvere faktisk jobber, og slik som i dette tilfellet utenfor arbeidsplassen, og at han da får advarsel er direkte tåpelig og har ingenting med dopingarbeid å gjøre! Dette minner mest om trakassering!

(Tror faktisk jeg skal kjøpe inn en "sender", utstyre ADN med "peiler", slik at de kan finne meg i skogen når jeg er på tur i jobbsammenheng...)

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Anti Antidoping Norge
« #11 : 06. oktober 2005, 17:51 »
Enig med Heidi.
Det der er rett og slett trakasering. ADN kan da faen ikke mene at man skal si opp jobben sånn at man kan sitte hjemme og tvinne tommeltotter i tilfelle kontrolørene skal dukke opp.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
SV: Anti Antidoping Norge
« #12 : 06. oktober 2005, 18:17 »
Ja, vi utviser skjønn. Det kan være en rekke omstendigheter utenfor utøvers rimelige kontroll som gjør at kravet ikke er overholdt.

Ved 3 advarsler vurderer Påtalenemden, ett uavhengig organ, om det er grunnlag for anmeldelse. Velger de å anmelde er det opp till Domsutvalget i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité å eventuelt ilegge en utestengelse. (Alternativt tilsvarende organ i det internasjonale særforbundet)

ADN har jo i TT sitt tilfelle bevist, at dei verken er istand eller villig til å utvise sjønn. Hadde dåke gjort det, så hadde dåke sjølvsagt trekt denne advarselen tilbake.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Anti Antidoping Norge
« #13 : 06. oktober 2005, 22:14 »
Dere må ha forståelse for at jeg ikke kan svare på eller kommentere innleggene deres relatert til TT.

Generelle diskusjoner knyttet til utøverinformasjon tar jeg gjerne, men foreslår at man da oppretter en egen tråd for det.

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Anti Antidoping Norge
« #14 : 06. oktober 2005, 22:24 »
Dere må ha forståelse for at jeg ikke kan svare på eller kommentere innleggene deres relatert til TT.

Generelle diskusjoner knyttet til utøverinformasjon tar jeg gjerne, men foreslår at man da oppretter en egen tråd for det.


Var hjemme hos ADN idag... ADN var ikke hjemme... ANMELDER HAM!!!
siterer en politimann jeg kjenner; "Æ LIKE Å PÅGRIP!!" rofl

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!