Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2960062 ganger)

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #765 : 22. juli 2006, 12:46 »
Fredag til uka lander jeg på Værnes....og på kvelden kommer jeg luntende 1 meter bak Marie...Etter økta tar jeg gjerne i mot litt knebøy-tips...jeg er trossalt ræva i knebøy. Jeg vil lære hvordan jeg skal holde stanga for at det ikke skal være så tungt, også vil jeg lære litt om hvordan trene opp styrken i de forskjellige fasene i løfta...så håper du eller en annen snåling har tid til 20 minutter med instruksjon etter at treninga er unnagjort Grin
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #766 : 22. juli 2006, 12:57 »
"Etter at treninga er unnagjort" du liksom. Marie har fortalt meg at ingen tør å forstyrre deg når du trener. Du skal trene i 1 time intensivt uten forstyrrelser. Ho ho ho! Tro meg kjære Rune. Når du kommer til KK-67 er det vi som setter reglene. Kroppsbyggertankegangen med 1 times effektiv trening blir kastet ut vinduet som vi ikke har. Vi, spesielt jeg, kommer til å rope og le - og ser vi noe feil med din teknikk blir den korrigert umiddelbart. Du får også prøve forskjellige varianter av knebøy - både teknikkmessig (bred/smal stand - bredt/smalt grep) og utførelsesmessig (på kloss, med stopp).

Foresten veldig bra at du kommer på fredag. Holminator skal reise hjem på ferie på lørdag - men ønsket å treffe deg. Så nå får han ønsket sitt oppfylt. Vi skal også ta både bilder og video når du kommer. Du skal også få prøve godstolene våre mellom settene dine slik at du virkelig får angst over ineffektiviteten. Og når du blir sint så kommer Olaf og skal lekesloss med deg  Grin Ho ho!

Hvor lenge blir du i Trondheim? Blir det trening på KK på mandag også? Fredager er generelt lette dager på KK. Selv har jeg både lett uke neste uke og lett dag på fredag. På mandagen derimot - da blir det mere hardcore. Mere oppsyking. Tøffere musikk. Høyere volum. Mere roping og kauking. Flere nesten-skader. Sprengte blodkar og det som hører med.

Helga skal vi imidlertid se wrestling og spise buffet på kina-restaurant! Det blir artig. Nå er det imidlertid 4 dager til termin så det kan være at planer må forandres, men jeg regner med at hun ikke føder før det har gått over tiden.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget perpusling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Fasiten
« #767 : 22. juli 2006, 13:34 »
Fasiten


Mål
Knebøy: 400 kg i knebøy med utstyr, Trippel på 320 kg uten utstyr (Sturla-vekter)

Vet at du er veldig antidoping(det er bra), men hvorfor bruker du Sturla D. vekter som mål ?? mannen er jo utestengt på livstid fra IPF.... han var jo "stinn av dop"

 http://www.powerlifting-ipf.com/anti%20doping/ipf_suspended_lifters.htm




Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #768 : 22. juli 2006, 14:05 »
Hehe...jeg kom akkurat på at jeg ikke har min vanlige gjeng på 15-20 væpnede pakistanere til å passe på at ingen forstyrrer...og lekesloss med Olaf er noe jeg svært gjerne vil unngå...så er mulig jeg får inngå noen kompromier angående intensitet Shocked

Jeg blir desverre ikke lenger enn til søndag ettermiddag...men kommer helt sikkert oppover igjen til høsten, så får heller få med meg mer hardcore trening da...har akkurat kjøpt leilighet og har 2 jobber å skjøtte...så er lite rom for lange turer nå...dessuten blir det jo bare kaos med mat og trening når rutinene forskyves Wink

Gleder meg til å hilse på alle galningene...men ble noe mer usikker nå som jeg kom på at backupen min blir igjen i Groruddalen...men regner med at Marie avleder dere med litt rumpeblotting om det blir for mye forstyrrelser Grin

Wrestling og kinabuffet blir bra saker...jeg er forøvrig forundret over at en rasjonell mann som deg bryr deg om ting som termin...akkurat som du ikke får nok tid til å være sammen med den ungen de neste 40 årene av ditt liv Huh
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #769 : 22. juli 2006, 14:30 »
Sturla Davidsen brukte dop som junior i 1987. Dette var en tid da anti-doping arbeidet ikke hadde kommet så langt og holdningene var en helt annen i klubbene. Veldig mange av styrkeløfterne her i Norge brukte dop på den tiden. Også i min klubb. Det ble nesten sett på som kost-tilskudd og sprøyter ble brukt som piler i dart-spill. Det var fortsatt feil av han å bruke dop den gangen for nesten 20 år siden, men de fleste med oppegående intelligens kan forstå valget. Selv om jeg er veldig anti-doping så er mine holdninger en konsekvens av holdningene til folk rundt meg og arbeidet til Antidoping Norge. Hvis jeg hadde vært 19 år i 1987 og begynte med styrkeløft på KK-67 så er det ikke sikkert jeg hadde vært like antidoping da som jeg er nå? Kanskje jeg selv hadde begynt med dop?

Etter denne dopingdommen ble Sturla testet jevnt og trutt - og om ikke det skal være bevis nok så er hans ord sterkere bevis for meg. Det å komme inn i min logg og skrive at Sturla var "stinn av dop" er både fornærmende for meg, han og viser hvilken holdning de fleste der ute har mtp. forhåndsdømming av folk. I hele sin aktive karriere etter dopingdommen i 1987 så har ikke Sturla vært i nærheten av å bruke dop. Han har vært 100% ren og konkurrert på lik linje som alle de andre. Han brukte 7-8 år på å klare tilsvarende resultater på stevne som han hadde klart med dop som junior.

I 1997 ble Sturla verdensmester. Han ble testet 14 ganger dette året. Selvsagt er det mange kroppsbyggere som tror han brukte veksthormon fordi det ikke blir testet på det, men mannen var fortsatt 100% ren.

Han la opp etter dette, men gjorde ett lite mini-comeback ved å delta på NM 2000. Etter dette la han definitivt opp og avsluttet sin kontrakt med NSF. Etter 1997 ble han ikke testet for doping i det hele tatt etter hva jeg husker. Kanskje han ble testet på NM 2000. Han kunne fortsatt som medlem i NSF om han hadde ønsket dette - og da sannsynligvis ikke blitt testet. Istedet ønsket han å definitivt avslutte karrieren som styrkeløfter, reparere skader og prøve seg litt i strongman. Han var ganske psykisk langt nede i denne perioden og var dritt lei styrkeløften. I anti-doping-kontrakten han hadde signert med styrkeløftsforbundet var det en klausul på at utøveren skulle la seg teste innen 1 mnd etter evt. utmeldelse. Imidlertid så har Norges Idrettsforbund en egen klausul på at man skal kunne testet 12 mnd etter utmeldelse. Dette hadde ikke Sturla fått med seg, og når ADN kom på døra til han hjemme over en måned etter at han hadde meldt seg ut av styrkeløftsforbundet så nektet han å avgi prøve med det restultat at han fikk dopingdom nr. 2 og dermed utestengt på livstid.

Det er altså utrolig viktig å poengtere at Sturla Davidsen ikke var styrkeløfter når han nektet å avgi dopingprøve til ADN. Han var fortsatt under klausulen til Norges Idrettsforbund, men han var ikke en styrkeløfter. Han bedrev ingen idrett.

Hadde Sturla nektet dopingprøve som aktiv utøver, eller bevisst jukset med doping som aktiv utøver (sett bort ifra det gode 80-tallet), så hadde jeg hverken respektert, støttet eller forsvart han slik jeg gjør. Uansett om han hadde blitt tatt for doping eller ikke. Nå gjør jeg iallefall uansett alt jeg kan for å renvaske hans navn fordi nesten alle tenker og tror akkurat slik som du, perpusling. Jeg skjønner godt at det er lett å tro at Sturla var "sinn av dop" da det er en unnskyldning vi lett kan bruke for at vi ikke er like sterke - og kanskje aldri kan bli like sterke - som han. Fakta er iallefall at han gjennom hele sin aktive karriere fra 1987 - 2000 var helt ren og aldri ville funnet på å jukse i idretten. Dette har uttallige dopingtester bevist og sist, og absolutt ikke minst, hans ord til både meg og alle andre på klubben vært ett bevis på. Det er vanskelig å innse at Sturla faktisk kanskje er det største talentet vi har hatt i styrkeløft. Etter kun ett års trening - ja, ren trening - tok han 300 kg i markløft. Tenk om han hadde hatt Dietmar Wolf til å hjelpe han gjennom karrieren. Da hadde det nok vært både mindre skader og større vekter som hadde blitt løftet.

De fleste kan si hva de vil om Sturla, men at han var "stinn av dop" er direkte feil og ett sitat jeg tar personlig fornærmende som en venn av Sturla. Han brukte dop som junior i 1987, noe som jeg forstår i grad av hvordan miljøet og holdningene var på den tiden. Etter dette var han like ren som meg (og forhåpentligvis deg?) og oppnådde sinnsyke resultater. Styrken var større enn noen av dagens aktive styrkeløftere.

Sturla er, og forblir, ett idol og ett forbilde. Han er bare ett menneske og har gjort mye han har angret på - men han var ikke "stinn av dop" og han jukset ikke etter 1987. Hadde han gjort det hadde jeg ikke snakket med fyren. Da hadde han vært en bedrager.

Vektene han har løftet står det utrolig respekt av. Og uansett om han hadde løftet så tungt eller ikke - så skulle jeg ha hatt det som mål.

Håper du får ett litt mer nyansert bilde av Sturla Davidsen og unngår å gå rundt og se på han som en mann "stinn av dop" - og at du samtidig unngår å sprer slike usannheter.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget perpusling

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Fasiten
« #770 : 22. juli 2006, 15:02 »
takk for velformulert svar - skal trekke tilbake "stinn av  dop"  biggrin
- utsagnet var ment for å  provosere  - i form av å få et  godt svar tilbake.

som du sier - mange mener han var det.
jeg har bare hørt  rykter og kom over linken til IPF. 


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #771 : 23. juli 2006, 07:27 »
Einar når er det du pleier å legge deg? Jeg ser at du skriver innlegg kl 03:45?

Jeg tror ikke det er optimalt for treningen å snu døgnet helt. Jeg så bl.a. en referanse til et studie som viste at arbeidere som jobbet nattskift hele tiden hadde mye flere fysiske og psykiske problemer enn arbeidere om jobbet på dagen. Jeg vil anta at den naturlige rytmen for hormoner i kroppen, som melatonin, testosteron og kortisol også blir påvirket. Selv om man sikkert til en viss grad kan vende seg til å snu døgnet, så er det mange som mener at det ikke finnes naturlige "nattmennesker". Det er sannsynligvis pga strøm og kunstig lys at mennesker har begynt å tulle med døgnrytmen. Jeg leste om en stor gruppe mennesker som gikk fra et vanlig liv og ble "plassert" ut i naturen, og bodde der uten strøm eller lys. Etter en stund der så kom alle inn i den naturlige rytmen for søvn i forhold til når det ble mørk og når det ble lyst, uavhengig av hvilken døgnrytme de var vant til.

Men til info så snudde jeg døgnet mye før. Jeg hadde sju sammenhengende år på skolen hvor tidligste forelesning var kl 12. Da var jeg som regel oppe halve natta og sov halve dagen. Nå har det endret seg mye, og i dag stod jeg opp 04:10, like etter at du hadde skrevet det ene innlegget ditt  Grin
Gloria in Excelsis Deo


Bold

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #772 : 23. juli 2006, 08:16 »
Hvordan blir døgnrytmen hvis man sover når man er trøtt og står opp når man våkner? Er kroppen innstilt på 24 timers døgn?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #773 : 23. juli 2006, 08:33 »
Hvordan blir døgnrytmen hvis man sover når man er trøtt og står opp når man våkner? Er kroppen innstilt på 24 timers døgn?

Det er jeg litt usikker på. Jeg har lest tidligere at døgnrytmen for mennesker visstnok skal være mellom 24 og 25 timer, og at dette kan forklare at noen er såkalte B-mennesker, men jeg vet ikke om dette stemmer. Jeg tror kanskje det var det studiet hvor man sperret folk inne uten at man visste hvor mye klokka var eller om det var natt eller dag. Hvor relevant dette er vet jeg ikke. Det som en del  mener er at det ideelle er å følge naturens rytmer, men jeg er litt usikker på hvordan det er i forhold til steder hvor det f.eks er mørkt mesteparten av døgnet på vinteren, eller lyst hele døgnet på sommeren. Rytmene tilsier vel da mer søvn når det er mørkt lenge, og mindre når det er mer lys, men jeg vet ikke hvordan det er i forhold til at et "menneskedøgn" eventuelt ikke egentlig er 24 timer.

Uansett så er det jo ingen tvil om det er rytmer/sykluser for alt som har med kroppen og gjøre. F.eks så er jo kronofarmakologi blitt et eget forskningsfelt siden man har funnet ut at terapier og legemidler har forskjellig effekt avhengig av tiden på døgnet:
http://www.lakemedelsvarlden.nu/article.asp?articleID=1206&articleCategoryID=5&issueID=41

Disse rytmene kjenner vi jo også fra trening. Bl.a. så har jo russerne forsket på når på døgnet man er sterkest.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Cochise

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 234
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 570

  • By the power of Greyscull!
Sv: Fasiten
« #774 : 23. juli 2006, 12:25 »
jeg må bare si et par ting her

apaco: jeg er på laget til de andre gutta, så du trenger ikke forvente noen hjelp fra meg ang distraksjoner under trening   Wink

kk67: jeg trives utrolig godt med å nesten ha blitt kvitt kroppsbyggertankegang. Før var jeg jo supernazi på trening, nå har jeg blitt veldig glad i stolene og diskusjonene (som stort sett handler om paul anderson). og så er det så morsomt! merker likevel at jeg blir litt stressa hvis jeg har for lang observasjonstid uten mat etter endt treningsøkt. jeg er evig takknemlig.
kk67

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Fasiten
« #775 : 23. juli 2006, 12:27 »
Hvordan blir døgnrytmen hvis man sover når man er trøtt og står opp når man våkner? Er kroppen innstilt på 24 timers døgn?

JanB har rett i sine antagelser, det har vært gjort studier på dette som viser at det "naturlige døgnet" er lenger enn 24 timer. Det er jo her, som eller, individuelle forskjeller, men snitter ligger mye nærmere 25 timer enn 24. På mange måter litt merkelig....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #776 : 23. juli 2006, 12:44 »
Interessesant. Jeg legger meg til forskjellige tider hele tiden. Før var det ca. 4 hver natt. Nå legger jeg meg ca. 01.00 - 04.00 mandag, onsdag, fredag, lørdag. Står opp ca. 12.30 dagen etter. Søndag, tirsdag og torsdag legger jeg meg 00.00 - 01.00. Dette fordi jeg da står opp 07.45 dagen etter - men på disse dagene legger jeg meg og sover fra 13.00 - 14.30/15.00 også Smiley

Helst skulle jeg ha sovet 10-15 minutter etter hvert måltid. Da blir formen knallbra.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Bold

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #777 : 23. juli 2006, 13:42 »
Så en tabell for mange år siden der man kunne sette inn fødselsdato, år og klokkeslett. Da kunne man finne ut hvor i syklusene man befinner seg. Tror det var 3 variable som kom fram i form av kurver. Når alle var på topp samtidig var sjansen for å være i form stor. Hvis alle var på bunnen samtidig, kunne man lett bli skadet. Men dette er det kanskje ingen som bruker i dag?

EvenS

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #778 : 23. juli 2006, 13:52 »
Så en tabell for mange år siden der man kunne sette inn fødselsdato, år og klokkeslett. Da kunne man finne ut hvor i syklusene man befinner seg. Tror det var 3 variable som kom fram i form av kurver. Når alle var på topp samtidig var sjansen for å være i form stor. Hvis alle var på bunnen samtidig, kunne man lett bli skadet. Men dette er det kanskje ingen som bruker i dag?

Dette kalles for "Biorythm", og er en teori om at de tre faktorene; Fysisk overskudd, mentalt overskudd og intellekt beveger seg i syklusser på rundt en måned tror jeg fra topp til topp. Akkurat som en sinuskurve. Hvor mye hold det er i dette vet jeg ikke, men mulig det stemmer. Man finner kalkulatorer på nettet som beregner hvor man befinner seg til enhver tid på denne skalaen.

Bold

  • Gjest
Sv: Fasiten
« #779 : 23. juli 2006, 20:32 »
Ved å søke på biorytme fannt jeg flere interessante artikler og også et program der man kunne sette inn sine data. 
Selv brukte jeg dette da jeg var aktiv, og tro kan flytte fjell, men er det vitenskaplig bevist?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!