Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2960246 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #9285 : 30. april 2009, 00:46 »
Einar gjør 270 Raw... Smiley
Mye mer enn det. Jeg er overbevist om 290 og tror jeg med godt treff ikke er totalt sjanseløs på 300 heller. Faktisk. Da jeg gjorde dobbelen på 260 kunne jeg gjort trippel og den første var svinlett. Traff skikkelig bra. Nå på mandag var jeg enda sterkere og poweren var ekstrem på den første repen. Jeg trengte ikke å bruke krefter. 290 er bankers. Tør vedde mye på at jeg tar det Smiley

Sant, ment tiller er snart like sterk i benken uten skjorta som Gainar er med hæ hæ Smiley
Kanskje en liten overdrivelse. Kom på trening i morgen og se hvordan jeg ligger ann med skjorta...

Hei Einar. Når du har tid, kunne du skrevet noen av dine tanker rundt dette? Smiley Slik jeg skjønner følger du Dietmar "slavisk" (?), og ikke bedriver du noen form for slik trening. Og da er det sikkert en valid argumentasjon bak dette som jeg ønsker å lære med om.
Jeg kjører ikke Dietmar HELT slavisk. Jeg tar hverken rygghev eller magetrening som oppvarming og det hender jeg skulker litt trisett og slikt i mengdetrening, men som regel gjør jeg det som står.

Mine tanker rundt styrkeløft og kondisjon er at det er godt mulig at man restituerer seg fortere mellom sett men at jeg ikke ser helt poenget med viktigheten av å restituere seg fort etter sett. Det er jo bare å vente noen minutter ekstra. Jeg skjønner poenget hvis pausene da blir så lange at man ikke har energi på slutten av økten fordi økten har vart så lenge, men jeg føler ikke det er noe problem. Når det kommer til restitusjon mellom øktene så føler jeg heller ikke at jeg har noe problem. Det er av og til tyngre på onsdager eller fredager enn f.eks. mandager, slik som i dag, men jeg får gjort alle vektene som står på programmet og jeg tror selv de med meget god kondisjon kan merke forskjellen på en fredagsøkt framfor en mandagsøkt.

Jeg føler at troen folk har på kondisjon i forhold til styrkeløft er veldig lik troen kroppsbyggere har på rene aminosyrer rett etter trening for hurtig opptak. Ja, opptaket blir sikkert hurtigere men hvis man har spist proteinrik mat der opptaket ikke er raskt, før treningen, så vil aminosyrene fra proteinet likevel være klart for opptak når treningen er over og da har man samme virkning som om spist bare karbo før trening og tok aminosyrer rett etter.

Det samme tror jeg om tankene om at man skal bare trene 45 minutter pga. redusert testo-nivå og økt kortisol-nivå. Jeg tror slike ting har minimal innvirkning. Kun teoretiske forskjeller. Ikke praktiske.

Det å ha god kondisjon har nok mer med velvære å gjøre enn både hurtigere restitusjon og utviklingen av maks styrke. Verdensmesteren, da han var på sitt største, var i elendig forfatning etter eget sigende. Det var forferdelig å leve. Likevel løftet han som en gal. Mye bedre enn da han følte seg i god form og kunne gå turer i fjellene i Sortland.

Det er mange styrkeløftere som har levd et liv som dass og askebeger. Røyket fullt av røyk daglig og hatt elendig oksygenopptak men samtidig løftet sinnsykt. Vi hadde en på KK som pleide å stå utenfor døra og røyke som oppvarming. Så gikk han ned. Tok et par reps på 160, et par reps på 280 så en rep på 350 før han dro hjem igjen. Han hadde 370 i -110 som pers og jobbet som trailersjåfør Smiley

Selv så har jeg perioder hvor det er litt mer aktivitet enn vanlig og der jeg føler meg i god form, uten at jeg kan skryte på meg at jeg kan løpe så veldig langt. Men da jeg var i Spania i 2006 og Tyrkia i 2007 så ble jo formen en god del bedre enn normalt pga. endel gåing. Styrken ble imidlertid ikke bedre. Akkurat nå er vel den allmenne formen dårligere enn noen gang. Nesten skummelt dårlig. Føles ut som om jeg spiste meg stapp i helgen og ikke har kommet meg enda, haha, men jeg har heller aldri vært sterkere. Er sterkere enn noengang i alt.

Jeg tror derfor det med kondisjon er mere en "in"-ting enn noe som er så veldig viktig for en styrkeløfter. Det blir bare helt feil i de flestes øyne å være sportsmann hvis man ikke har god kondisjon da kondisjon på en måte er basisen i gjennomsnittsmannens syn på det å være i god form.

Når det gjelder steinalderdietter og blodtypedietter så har jeg mye mer tro på steinalderdiett enn blodtypediett. Vi hadde en kroppsbygger på KK som het Odd Mathisen. I en alder av nærmere 70 så hadde han armer som var helt sinnsyke. Jeg har ved et par anledninger spurt folk som kjenner han om han noen gang har brukt dop, men jeg har forstått det slik at det har han aldri rørt. I såfall hadde han i en alder av nærmere 70 de beste armene jeg har sett på en all-time ren utøver. Uansett alder! Jeg har aldri trodde slike resultater som han viste til kunne gjøres uten dop. Og han var veldig nøye på å drikke H-melk, spise appelsiner rett etter trening, ikke blande fett og karbo sammen osv. Så jeg tror han hadde et steinalderdiett-kosthold. I teorien tror jeg ikke på at denne dietten skal kunne forandre hormon-nivået vårt i noen spesiell grad som påvirker noe i praksis, men hvis denne kroppsbyggeren jeg pratet om var life-time drugfree, ja da må det nesten ha vært noe i denne dietten. Hvis det er slik at Frode Rui spiser slik og han kommer og gjør 1000 på lettere kroppsvekt enn tidligere og han forteller meg at det er styrken som har økt og ikke bare resultatet pga. nye drakter, da kommer jeg nok til å vurdere å skifte kosthold mere seriøst. Inntil da så kommer jeg nok til å holde på det kostholdet jeg har da jeg føler det er veldig bra og velbalansert for tiden. Det er absolutt ikke så mye kornbasert, men det er mye kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker og frukt.

Når det gjelder blodtypedietter så ser jeg ingen logikk i at det skal bety noe hvilken blodtype man har. Rett og slett. Jeg tror det hele er humbug og at det er status å lære seg noe om dette fordi det da føles som om man har plukket opp informasjon som på en måte er skjult for allmennheten.




Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Fasiten
« #9286 : 30. april 2009, 00:51 »
Generelt bedre helse..mener du hjerte og karsykdommer da eller?
Så vidt jeg vet har ikke den der no-karb-dietten noen god forklaring på hvordan man skal unngå forhøyede LDL-nivåer ved inntak av mettet fett. Uansett hvordan du vrir og vender på det, er IKKE mettet fett i for store mengder sunt.
Ved normale mengder karbohydrater(fra gode kilder) så blir ikke insulinnivåene høyere enn de skal være hos friske mennesker uansett.
Gilbatross er sikkert ikke interessert i en masse vranglære i fasiten sin, så hvem av oss skal hoppe av lasset? Wink
Jeg har aldri snakket om no-karb-diett, men LAV-karb-diett (med forutsetning om at fettinntaket justeres opp)
At mettet fett er ufarlig har vi alltid visst, med unntak av de 50 siste år. Verden går fremover..
Vi snakker selvsagt da om naturlige kilder til mettet fett fra animalia og enkelte planteoljer, ikke bearbeidet fett slik industrien har gitt oss det siste århundret. Det kan jo f. eks nevnes at margarinproduksjonen oppstod nettopp som en erstatning til det naturlige smøret, som man hadde lange erfaringer med som et utmerket næringsmiddel. Denne etterlikningen ble svært vellykket utseendemessig, men en fiasko ernæringsmessig.
Riktige kilder til karbohydrater er selvsagt viktig, men det er den glykemiske belastningen - ikke den glykemiske indeksen - som først og fremst er avgjørende.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Fasiten
« #9287 : 30. april 2009, 01:00 »
"At mettet fett er ufarlig har vi alltid visst, med unntak av de 50 siste årene"

Ja, for vi har mest sannsynlig gått bakover i forskningen. Vi kan nok mindre nå enn for femti år siden. Det er logisk.
Det er også en RADIKAL forskjell på hvordan folk levde før i tiden og hvordan vi lever nå. Og du unngår å svare på det faktum at mettet fett også øker slemme-kolesterolet.

Men jeg hopper av, ikke fordi du har rett, men fordi vi ikke skal diskutere det her. Du derimot, burde hoppe av fordi jeg har rett Wink
Sa brura

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #9288 : 30. april 2009, 07:26 »
1)
Mye mer enn det. Jeg er overbevist om 290 og tror jeg med godt treff ikke er totalt sjanseløs på 300 heller. Faktisk. Da jeg gjorde dobbelen på 260 kunne jeg gjort trippel og den første var svinlett. Traff skikkelig bra. Nå på mandag var jeg enda sterkere og poweren var ekstrem på den første repen. Jeg trengte ikke å bruke krefter. 290 er bankers. Tør vedde mye på at jeg tar det Smiley

2)
Det å ha god kondisjon har nok mer med velvære å gjøre enn både hurtigere restitusjon og utviklingen av maks styrke. Verdensmesteren, da han var på sitt største, var i elendig forfatning etter eget sigende. Det var forferdelig å leve. Likevel løftet han som en gal. Mye bedre enn da han følte seg i god form og kunne gå turer i fjellene i Sortland.

1) Det er mye du skriver som provoserer - men ingen ting provoserer meg som punkt 1 - når du er i knallform - hvorfor løfter du ikke da den jævla vekta og perser??? Akkurat samme som OD som reiv opp 360 i mark i fjor - sykt lett - skulle spare seg til vm? for å perse der - jeg ble irettesatt av en av de luringene på landslaget om at dette var fornuftig - at de 5 sekundene han hadde brukt på å dra opp 375kg i mark kunne ødelagt vm...piss meg i øret! (eller helst ikke) Er man i kanonform må man ofre 10 minutter av en økt og løfte tungt - neste uke kan du ligge nede med influensa og ødelegge resten av året!

2) Selv om jeg ikke på noen måte kan sammenlignes med verdensmesteren - har jeg vært større enn det han var - og jeg kan sette underskriften min på ditt og hans utsagn!
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Fasiten
« #9289 : 30. april 2009, 08:05 »
1) Det er mye du skriver som provoserer - men ingen ting provoserer meg som punkt 1 - når du er i knallform - hvorfor løfter du ikke da den jævla vekta og perser??? Akkurat samme som OD som reiv opp 360 i mark i fjor - sykt lett - skulle spare seg til vm? for å perse der - jeg ble irettesatt av en av de luringene på landslaget om at dette var fornuftig - at de 5 sekundene han hadde brukt på å dra opp 375kg i mark kunne ødelagt vm...piss meg i øret! (eller helst ikke) Er man i kanonform må man ofre 10 minutter av en økt og løfte tungt - neste uke kan du ligge nede med influensa og ødelegge resten av året!

"It is even better to act quickly and err than to hesitate until the moment of action is past"

Von Clausevitz kunne få sagt det. Er man i form, så er man i form. Ingen vits i å spare seg til neste gang.

Garth Brooks har skrevet en sang om det, som heter "If Tomorrow Never Comes"

If tomorrow never comes
Will she know how much I lifted
Did I try in every way to deadlift every day
That record only one time

And if my time powerlifting was through
And she must face the world without me
Is the lift I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

'cause Ive lost deadlifts in my life
Who never knew how much I loved them
Now I live with the regret
That my true feelings for them never were revealed

So I made a promise to myself
To deadlift every day at least seven sets or more
And avoid that circumstance
Where theres no second chance to beat the record

 Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Fasiten
« #9290 : 30. april 2009, 08:24 »
"At mettet fett er ufarlig har vi alltid visst, med unntak av de 50 siste årene"

Ja, for vi har mest sannsynlig gått bakover i forskningen. Vi kan nok mindre nå enn for femti år siden. Det er logisk.
Det er også en RADIKAL forskjell på hvordan folk levde før i tiden og hvordan vi lever nå. Og du unngår å svare på det faktum at mettet fett også øker slemme-kolesterolet.

Men jeg hopper av, ikke fordi du har rett, men fordi vi ikke skal diskutere det her. Du derimot, burde hoppe av fordi jeg har rett Wink

Har du prøvd en høy-fett diett? Du studerer jo ernæringsfysiologi osv, så du kan nok mye men synes du virker litt firkanta når det gjelder alternative dietter, som mange andre ennæringsfysiologier, desverre.

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Fasiten
« #9291 : 30. april 2009, 09:06 »
Har du prøvd en høy-fett diett? Du studerer jo ernæringsfysiologi osv, så du kan nok mye men synes du virker litt firkanta når det gjelder alternative dietter, som mange andre ennæringsfysiologier, desverre.

Du tror ikke det kan ligge noe i at mange ernæringsfysiologier syntes alternative dietter er dårlige? Det er nødvendigvis de som tar feil? Eksperter med universitets bakgrunn? Merkelig dårlig nivå på disse folka.

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #9292 : 30. april 2009, 11:14 »
Garth Brooks har skrevet en sang om det, som heter "If Tomorrow Never Comes"

If tomorrow never comes
Will she know how much I lifted
Did I try in every way to deadlift every day
That record only one time

Hvor mye tok egentlig denne Garth Brooks i markløft?
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget S.Sandness

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 925
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 925

Sv: Fasiten
« #9293 : 30. april 2009, 11:31 »
Hvor mye tok egentlig denne Garth Brooks i markløft?

 rofl rofl
Reconstruction in progress Smiley

Utlogget stigvj

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 962
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 962

  • Some play hard to get, I play hard to want........
Sv: Fasiten
« #9294 : 30. april 2009, 12:23 »
Hvor mye tok egentlig denne Garth Brooks i markløft?

Tror at i hans glansdager tok han en 50000 DMark.......
Some people wear Superman pajamas. Superman wears Chuck Norris pajamas.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Fasiten
« #9295 : 30. april 2009, 12:27 »
Har du prøvd en høy-fett diett? Du studerer jo ernæringsfysiologi osv, så du kan nok mye men synes du virker litt firkanta når det gjelder alternative dietter, som mange andre ennæringsfysiologier, desverre.

Ja, og BOY did I get fat! Smiley
Sa brura

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Fasiten
« #9296 : 30. april 2009, 13:15 »
Jeg ble forklart av en idrettslærer og Pella bekreftet så ca at det finnes et slags 2 c fiber som varierte egenskap avhengig av styrke eller kondisjons trening.

Det jeg har lest av studier på det stemmer nogenlunde, men det skal mye mer enn 3 timer til pr uke, for at type IIa og Type IIx fibre skal konverteres til Type I. Det må være mye langkjøring i de laveste intensitetsonene( sone 1 eller 2), snakker da en god del timer i uka

Når det gjelder konvertering til IIa eller type IIx fra type I, er det vel mye synsing, noen som har noe relevante studier om dette?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Fasiten
« #9297 : 30. april 2009, 13:33 »
Det er en tid for alt vedr kondisjon og styrke.
1.   Kondisjon bedrer restitusjon, øker kapillærsystemet.F
2.   Mest effektive slanke metode = bort en mage som er en tikkende helsebombe. Helse er jo ikke viktig i styrkeløft så la oss se på det fra en optimal styrkeløfters synspunkt.
3.   Den optimale styrkeløfter er så sterk som mulig på så lav kroppsvekt som mulig (forutsetningen er at plassering er viktig). Nå vet jeg at du Einar ikke er enig i dette selv om dette er et faktum for de fleste av oss.
4.   Estetiske grunner: noe kan til og med hevde at en mindre feit person er mer attraktiv enn en mer atletisk en.
5.   Praktisk: alt går lettere, enklere å knyte skoene,  enklere å finne klær (også på salg).
6.   Økonomisk:enklere å få sykeforsikring, mindre matugifter, billiger å drivstoff på bilen (marginalt men lell).
7.   Sosialt/mental hygiene: Utrolig avslappende, nedstressende og i mage tilfeller naturskjønt.

Men det stor spørsmålet er vil jeg bli sterkere; tja!

Det kan godt hende du har rett Einar, men for oss andre kan bi effektene være så positive at kondisjonstrening vurderes sterkt, men da med kettelbells som gir styrkeøkning.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Fasiten
« #9298 : 30. april 2009, 14:30 »
Du tror ikke det kan ligge noe i at mange ernæringsfysiologier syntes alternative dietter er dårlige? Det er nødvendigvis de som tar feil? Eksperter med universitets bakgrunn? Merkelig dårlig nivå på disse folka.

Det kan ligge noe i det, og jeg skjønner det i alternative som blodtypediett osv, men her, hvor det er snakk om såkalt "steinalderdiett" så det jo mange som har hatt bra resultater med det. Poenget er at mange ernæringsfysiologer virker så utrolig firkantede, og kun ser på det de har lært er riktig, mens andre ting som ikke står i tekstboka dems er helt feil, og de slakter det uten reell begrunnelse. Utrolig generalisernde, men håper du tok poenget. Så jo feks. en utdannet ernæringsfysiolog som slaktet Health & Fitness conceptet til Børge Fagerli med begrunnelsen at for mye frukt er dårlig for magen og litt andre diverse ting. Kan prøve å finne denne...

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Fasiten
« #9299 : 30. april 2009, 14:39 »
Det kan ligge noe i det, og jeg skjønner det i alternative som blodtypediett osv, men her, hvor det er snakk om såkalt "steinalderdiett" så det jo mange som har hatt bra resultater med det. Poenget er at mange ernæringsfysiologer virker så utrolig firkantede, og kun ser på det de har lært er riktig, mens andre ting som ikke står i tekstboka dems er helt feil, og de slakter det uten reell begrunnelse. Utrolig generalisernde, men håper du tok poenget. Så jo feks. en utdannet ernæringsfysiolog som slaktet Health & Fitness conceptet til Børge Fagerli med begrunnelsen at for mye frukt er dårlig for magen og litt andre diverse ting. Kan prøve å finne denne...

Poenget er ikke at de fleste ernæringsfysiologer ikke tror at enkelte dietter KAN ha noe bra for seg. Men de fleste av dem/oss, og andre som har lært seg vitenskapelig metode, vet at det skal ganske mye mer til enn at en eller annen kvasi-lege gulper opp noe greier. Så langt har forskning vist at den beste dietten for de aller fleste er 50-60E% karbs, 10-20E% protein 20-30E% fett. Dersom man er styrkeutøver så kan selvsagt karbs gå litt ned, og protein opp. Er man fitnessutøver så kan selvsagt fett gå litt ned og protein opp, eller karbs og fett ned og protein opp. Men ingen forskning har kunnet se noen fordelesmessig helsegevinst ved å annulere eller justere karbs helt ned på 10-20E% og fett opp mot 30-40E%.
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!