Skrevet av Emne: Strongman og doping  (Lest 10870 ganger)

Mesterinne

  • Gjest
Strongman og doping
« : 18. august 2006, 15:22 »
For en tid tilbake viste TV2 NM i "Strongman". Bjørn Andreas Bull-Hansen har selv deltatt i Strongman og er kritisk til miljøets holdning til doping. Han deler sine synspunker og erfaringer med antidoping.no's lesere i kronikken:
”Norges sterkeste mann” – et anabolt sirkus


http://www.antidoping.no/t2.asp?p=39504&x=1&a=173895

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Strongman og doping
« #1 : 18. august 2006, 15:28 »
For en utrolig bra kronikk! Meget bra. Denne artikkelen burde vært publisert i alle landets store aviser. Er den blitt publisert andre plasser enn på ADN sin hjemmeside? Hvis ikke bør vi tipse avisene om den.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

SV: Strongman og doping
« #2 : 18. august 2006, 15:28 »
Sitat
TV2 bør kritiseres for å sende et show som Norges sterkeste mann.
Ja, de bør vell da kritiseres for å sende Tour de France å da Huh
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

SV: Strongman og doping
« #3 : 18. august 2006, 15:41 »
Der blir i det minste utøverne testet, selv om mange blir tatt.
Det med fører riktig het, men synes ikke at TV2 har noen "skyld" i denne saken. Synes det er bra at strongman kommer på tv, blir altfor dumt å henge ut TV2 som en synder her. Jeg synes også at det er helt feil å sette strongman opp mot styrkeløft. Det er ikke strongman sin feil at dette er mer tv-vennelig og at dette skaffer større oppslutning foran tv-en siden dette er mer show. Her har styrkeløft en utfordring foran seg for å gjøre det mer seer vennelig. Så ut i fra overskriften synes jeg artikkelen mister litt fokus på det som den begynte med.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #4 : 18. august 2006, 15:43 »
Diskusjonen om hvem som er sterkest har jo det problemet at det ikke er noen selvfølge hvilke kriterier som bør legges til grunn for bedømmelsen. Det finnes jo også dem som mener at bøy-benk-mark ikke nødvendigvis er den eneste måten å måle det på.

Når det gjelder kritikk av tv2 for å sende strongman, er jeg også uenig. Strongman er mer underholdende å se på, spesielt for de mer "uinnvidde" i styrkesport, selv om jeg personlig gjerne også skulle sett styrkeløft på tv. Det at han i tillegg spiller litt moralens vokter ved å kritisere tv2 for å oppfordre og støtte opp om doping blir for dumt. Hvis man tar en titt på hva som ellers går av dritt på tv, og skulle fjernet alt som kan trekke ungdommen i feil retning, ville vi stått igjen med svært lite. Kanskje ikke annet enn "under samme tak/full house" og "7th heaven".... :Smiley

Er så møkklei av denne typen idiotargumentasjon rundt doping. "Tenåringer kan forandres til anabole monstre i løpet av bare noen uker...og man oppnår et komplisert mentalt sykdomsbilde...osv" _vær så snill_ dry

Utlogget vannvakten

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 466
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 466

  • muscleraw.com
SV: Strongman og doping
« #5 : 18. august 2006, 15:43 »
Sitat fra artikkelen: "Videre kan man spørre seg hvorfor de dekker et sirkusshow uten noen som helst idrettslig forankring, når de knapt gidder å ofre et minutts sendetid på NM i styrkeløft, hvor de virkelige kraftatletene utfolder seg."

Dette gjør de nok fordi det er mye mer publikumvennlig å sjå på. Når man står og følger med på et styrkeløfterstevne (har bare vert på 1) blir man fort lei, fordi man ikkje ser bra nok. Ivertfall blei eg det, såg jo nesten ingenting med alle hjelperene oppe der.

Så mitt tips er at styrkeløft må bli mer publikumsvennlig og sjå på og meir show, så kanskje dei komme meir på tv.. For i dag kan ikkje styrkeløfterstevne måle seg med strongmanstevne når det gjelder show
<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39072.0" target="_blank">Min treningslogg[/url]

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=43288.0" target="_blank">Min bildeprofil[/url]

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Strongman og doping
« #6 : 18. august 2006, 16:35 »
For å være helt ærlig, og det skal man jo være Wink , så må jeg si at styrkeløft er uuuuutrooolig kjedelig å se på. Hvem i all verden er det som gidder å se på en sport med store muskelfeite (nytt uttrykk) folk  løfter tre tunge løft med litt musikk ved siden av sammen med ett brøl..... andre enn dem som selv driver med sporten?

Hadde flere av utøveren vært i stil med Listefyll på forumet, som viser en skambra form sammen med styrke som ikke likner grisen, så hadde det hjulpet noe, men uansett; Tre tunge løft rett opp og ned er kjedelige greier å se på.
Strongman er rått og se på, fordi det er ett sirkus hvor deltakerene er klin gærne. Det er show og underholdning, det er det som skaper seertall, og som igjen gir penger Smiley
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Strongman og doping
« #7 : 18. august 2006, 16:47 »
For å være helt ærlig, og det skal man jo være Wink , så må jeg si at styrkeløft er uuuuutrooolig kjedelig å se på. Hvem i all verden er det som gidder å se på en sport med store muskelfeite (nytt uttrykk) folk  løfter tre tunge løft med litt musikk ved siden av sammen med ett brøl..... andre enn dem som selv driver med sporten?

Hadde flere av utøveren vært i stil med Listefyll på forumet, som viser en skambra form sammen med styrke som ikke likner grisen
, så hadde det hjulpet noe, men uansett; Tre tunge løft rett opp og ned er kjedelige greier å se på.
Strongman er rått og se på, fordi det er ett sirkus hvor deltakerene er klin gærne. Det er show og underholdning, det er det som skaper seertall, og som igjen gir penger Smiley
Ja det er vel bedre å se på en belgfeit,kvisete boler som kalles "strongman",enn en feit styrkeløfter..? Huh
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Strongman og doping
« #8 : 18. august 2006, 17:08 »
Ja det er vel bedre å se på en belgfeit,kvisete boler som kalles "strongman",enn en feit styrkeløfter..? Huh
"Folket" synes nok det ja Smiley Når man tenker TV- underholdning, så er det klart strongman har mer underholdning enn styrkeløft.

Strongman er noen dopfylte sirkusartistet som skriker og bærer seg i det de løfter en haug med forskjellige ting på tidspress, mens muskler og blodårer tyter ut over biceps og overleppa.

Styrkeløft er noen sterke folk med fine "sterk, blid og dopingfri" logoer på samtlig klesplagg, som løfter tre forskjellige øvelser 3 løft.

Sier seg vel selv hva som gir mest underholdningsverdi
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Strongman og doping
« #9 : 18. august 2006, 17:18 »
".....400 kg i knebøy og omlag 250 kg i benkpress. For de uinnvidde kan det sies at dette er astronomiske belastninger. Selv de mest dopede ”strongmen” er aldri i nærheten av slike vekter."

Slikt gjør jo bare leserinnlegget veeldig useriøst...

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Strongman og doping
« #10 : 18. august 2006, 17:23 »
Jeg må ærlig innrømme at jeg finner underholdningsverdien mye større når jeg ser på en strongmankonkurranse enn når jeg ser på en styrkeløftkonkurranse...
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Strongman og doping
« #11 : 18. august 2006, 17:23 »
Strongman og Bodybuilding på høyt nivå er i mine øyne mer ett show enn en sport.

Bodybuilding og Strongman uten steroider = zzzz å se på. De på tv er svakere og mindre enn de lokale heltene nede på gymmet (satt på spissen).

Styrkeløft er en sport, men det er en sport som er ufattelig kjedelig å se på for de som ikke er veldig spesielt interesserte (og det er stort sett andre som også driver med styrkeløft). Folk som feks Gene Rychlak, som er den som benker mest i hele verden (full av dop seff) er morsomt å se på. Men her har styrkeløftingen gått over til å bli et show i stedet for en sport. If you catch my drift.




 
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Strongman og doping
« #12 : 18. august 2006, 17:27 »
Litt off-topic, men noe som irriterer meg noe så sinnsykt er når styrkeløftere hele tide skal sammenligne sin styrke (hvor mye di tar i benk, mark, bøy) med folk som driver med bygging eller strongman.... eller folk som rett og slett bare trener med vekter. Styrkeløftere har kun en oppgave; og bli sterkest mulig i _tre øvelser_. Hvor mange øvelser må en strongman og en bb'er mestre? Maaaange. Og bryr de seg så jææævlig masse om hva de makser i benk, mark og bøy. Nysj.


Sånn, måtte bare få det ut.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget Babydog

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12

SV: Strongman og doping
« #13 : 18. august 2006, 17:31 »
Litt off-topic, men noe som irriterer meg noe så sinnsykt er når styrkeløftere hele tide skal sammenligne sin styrke (hvor mye di tar i benk, mark, bøy) med folk som driver med bygging eller strongman.... eller folk som rett og slett bare trener med vekter. Styrkeløftere har kun en oppgave; og bli sterkest mulig i _tre øvelser_. Hvor mange øvelser må en strongman og en bb'er mestre? Maaaange. Og bryr de seg så jææævlig masse om hva de makser i benk, mark og bøy. Nysj.

Enig med deg her. Det er like dumt som kroppsbyggere skulle sammenligne sin egen fettprosent og størrelse med styrkeløftere.
Glad, Blid og Dopingfri

Utlogget nullet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 373

SV: Strongman og doping
« #14 : 18. august 2006, 17:34 »
"I løpet av noen få måneder kan en skranten unggutt utvikle seg til et anabolt monster, komplett med strekkmerker og kviser store som byller. "

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!