Skrevet av Emne: farlig med for mye protein  (Lest 20268 ganger)

Utlogget tmgun

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: farlig med for mye protein
« #45 : 06. januar 2008, 11:05 »
Her sitat fra Mat.no
Kan du få for mye protein?

Et proteininntak på opptil 2 g per kg kroppsvekt daglig har få negative effekter for friske mennesker. Likevel, et høyt proteininntak medfører økt væsketap (urin) og utskillelse av kalium i urinen. For noen kan dette virke negativt på beinhelsen, spesielt om energiinntaket er lavt.
Mvh. Tmgun

Utlogget tothi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: farlig med for mye protein
« #46 : 06. januar 2008, 13:28 »
40% av det jeg spiser på dager uten trening er proteiner, rundt 40% karbohydrater og 20% fett.

Det er faen i meg få som har bedre helse en det jeg har for tiden (av nordmenn flest, sikkert mange på forumet her Tongue)

Mattilsynet anbefaler gjennomsnittsnordmannen å ØKE proteininntaket sitt!

Ukeblader og aviser kommer med dietter der man har lavt kaloriinntak og spiser lite proteiner. Noe som sikkert gir supre resultater i vekttap men når kroppen mister nesten like mye muskler som fett er noe galt.. Tongue

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: farlig med for mye protein
« #47 : 06. januar 2008, 13:37 »
tror ikke så mange tror at bananer er stappfulle av proteiner

Snakket faktisk engang med en dame som brukte banan som proteinkilde. Ikke gav hun seg så lett heller. Måtte legge frem diverse næringsinnholdtabeller etc før hun begynte å gi litt etter.


Er mange som tror at bananer er proppfulle av proteiner, noe som ikke er tilfelle. Tenkte bare å fortelle deg det, om du ikke visste det.. Bra kjappe karbs, though.. Smiley
Men om de egga er det eneste du spiser for proteininntaket i løpet av en dag, kan jeg meddele deg at det er alt for lite.. Wink

Når vi først er inne og leser "korrektur" så kan det vel nevnes at banan er relativt oppskrytt i den forstand at det er ikke så raskt som mange skal ha det til. Tar vel sånn omtrentlig en time å bryte ned en banan slik jeg har forstått det. Kommer jo også litt ann på hvor moden den er.
Druer, juice, honning etc derimot...

Ontopic : Farlig med protein? Skremselspropaganda.
Er vel svært få som hvis i det hele tatt noen eksperter som noen gang har andbefalt og bøtte nedpå med mange hundre gram protein om dagen. Men se på hva folk flest spiser så skjønner man fort at dette blir feilinformasjon delux, folk flest har nok bare godt av mer proteiner.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget tmgun

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: farlig med for mye protein
« #48 : 06. januar 2008, 13:49 »
banan er disakkarik og for karbohydrat, monosakkarid gir fortere energi.
Animalske aminosyrer er det mest effektive proteiner i.
Men som du sier Baliba, folk flest har nok bare godt av mer proteiner.

Skal mye protein til for å få deg dårlig, men det går jo an å få formye av alt.
akkurat som fett, sukker, protein osv. behovet varierer, men det er fullt mulig å få formye av det.
Mvh. Tmgun

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: farlig med for mye protein
« #49 : 06. januar 2008, 13:54 »
Snakket faktisk engang med en dame som brukte banan som proteinkilde. Ikke gav hun seg så lett heller. Måtte legge frem diverse næringsinnholdtabeller etc før hun begynte å gi litt etter.

Hehe, en banan eller to efter trening virker nærmest som en standard, man hører det overalt at det er så utrolig bra med en banan efter trening.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt fortalt det. Og det er vitterlig mange som følger rådet, for bananknaskere er ikke sjelden vare utenfor en gym.

Den fyller jo glykogenlagrene til en viss grad, men det er pussig at banan har trumfet frem som standard post-trening karbos... Proteinshake med druesukker sier nå jeg. og noen rosiner efterpå fordi det er så godt. Smiley

banan er disakkarik og for karbohydrat, monosakkarid gir fortere energi.
Animalske aminosyrer er det mest effektive proteiner i.
Men som du sier Baliba, folk flest har nok bare godt av mer proteiner.

Nåja, ting er ikke så enkelt.

Bananer inneholder både fruktose(mono), glukose(mono) og sukrose(disakkarid av fruktose og glukose). Sammensetningen varierer efter hvor moden bananen er og hvordan den er modnet.

Utlogget tmgun

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: farlig med for mye protein
« #50 : 06. januar 2008, 13:56 »
hmm, vi lærer litt for lite detaljert på skulinj=7 irriterende
Mvh. Tmgun

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: farlig med for mye protein
« #51 : 06. januar 2008, 14:20 »
Ernæring er veldig kompisert, og man må velge et abstraksjonsnivå. Skolen skal også appelere til de hvis mening på livet er å dytte i seg grandis, så det kan hende at abstraksjonsnivået blir en smule høyt. Og det er ikke absolutt viten, så det er litt varierende hvilken ideologi som får trumfet igjennom sitt syn.

Les et par bøker og bruk google. Og med en kritisk holdning til det du leser, så kommer man langt. Wink

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: farlig med for mye protein
« #52 : 06. januar 2008, 15:33 »
En pære etter trening er det shit! Men ettertrenings-mat er vel ikke det vi diskuterer her=) (selv om pærer og rosiner er fettbra:)
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: farlig med for mye protein
« #53 : 06. januar 2008, 17:50 »
Det er ikke direkte farlig med for mye proteiner så lenge ikke inntaket er til de grader ekstremt. Men det er jo totalt sløseri av tid og penger og stappe i seg så mye proteiner. Kroppen skiller bare ut eller gjør om til fett det den ikke har bruk for. De aller ferreste av oss, kroppsbyggere eller ei trenger noe mer enn 2,5g pr kg kroppsvekt.

Hvordan skilles proteinet ut?   med tanke på måltidsfrekvens, og man spiser store måltid med mye proteiner.
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: farlig med for mye protein
« #54 : 06. januar 2008, 18:06 »
Hvordan skilles proteinet ut?   med tanke på måltidsfrekvens, og man spiser store måltid med mye proteiner.

Selve proteinet skilles ikke ut, men når det brytes ned (hvis jeg husker riktig) så dannes det en haug med nitrogen som nyrene må skille ut. Derfor er det belastende for nyrene. Så for mye protein går ikke bare i dass, det går i bilringene (og sliter på nyrene).

Har hørt at kroppen tar opp max 30g pr måltid, men om det i det hele tatt stemmer eller hvor lenge man må vente før neste runde med 30g aner jeg ikke.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: farlig med for mye protein
« #55 : 06. januar 2008, 18:11 »
For mye er jo et relativt begrep, men du sier det sliter på nyrene.
Muligens det sliter ved ekstreme mengder, mener du det også gjelder ved relativt normalt høyt inntak også? Isåfal er jeg uenig.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: farlig med for mye protein
« #56 : 06. januar 2008, 18:13 »
Selve proteinet skilles ikke ut, men når det brytes ned (hvis jeg husker riktig) så dannes det en haug med nitrogen som nyrene må skille ut. Derfor er det belastende for nyrene. Så for mye protein går ikke bare i dass, det går i bilringene (og sliter på nyrene).

Har hørt at kroppen tar opp max 30g pr måltid, men om det i det hele tatt stemmer eller hvor lenge man må vente før neste runde med 30g aner jeg ikke.

Det er jo mye myter ute å går, og etter som måltids frekvensen har kommet så åpner det jo  på mye andre myter.  etter som det ikke har noe betydning for hvor mane måltider man spiser, men bare mengden, så blir jo det litt forandring i hvor mye det tar opp påmåltidet da.  og ikke at det tar opp noe "eksakt" på måltidene, men gjennom snittlig igjennom timen som foreks, 12 gram pr time.  så da lurer jeg på  når man kan spise store måltider, når begynner proteinet å går fra "midlertidig lagring" til utskillese? Wink
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: farlig med for mye protein
« #57 : 06. januar 2008, 18:16 »
Protein vil ALDRI gå til utskillelse, det vil i så fall gå til lagring. Smiley

Og, den som gidder å søke, vet at kroppen har en "delay-funksjon" når det gjelder store proteininntak - dessuten vil disse 12 grammene du snakker om (det får stå for din regning) bli påvirket av blant annet hormonbildet som igjen påvirkes av måltidsfrekvensen. Så det er lite annet her som er hugget i stein annet enn at protein i store mengder er ufarlig for ellers friske mennekser. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: farlig med for mye protein
« #58 : 06. januar 2008, 18:18 »
Protein vil ALDRI gå til utskillelse, det vil i så fall gå til lagring. Smiley

Og, den som gidder å søke, vet at kroppen har en "delay-funksjon" når det gjelder store proteininntak - dessuten vil disse 12 grammene du snakker om (det får stå for din regning) bli påvirket av blant annet hormonbildet som igjen påvirkes av måltidsfrekvensen. Så det er lite annet her som er hugget i stein annet enn at protein i store mengder er ufarlig for ellers friske mennekser. Smiley

Var akkurat det jeg ville fram til Smiley at det ikke ble utskilt. 12 gram var noe jeg fant i en av artikklene til beefcake Smiley
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: farlig med for mye protein
« #59 : 06. januar 2008, 18:28 »
For mye er jo et relativt begrep, men du sier det sliter på nyrene.
Muligens det sliter ved ekstreme mengder, mener du det også gjelder ved relativt normalt høyt inntak også? Isåfal er jeg uenig.

For mye er utvilsmot et relativt begrep. Smiley Men ved proteininntak følger utskillelse av nitrogen, og det er jo helt naturlig. Det at noe belaster nyrene er jo selfølgelig ikke noe problem så lenge man ikke overbelaster. Og siden nyrene skal skille ut mye mer enn bare nitrogen og at folk har variabel nyrefunksjon, så er det vanskelig å si hva som er for mye.

Men jeg hadde to poenger:

- man skiller ikke ut "for mye protein". Det blir energi, i likhet med fett og karbos (dog, omdannelsen krever en del mer energi), så man kan bli feit av det.

- nedbrytningen av protein belaster nyrene. Og det er ikke noe poeng å belaste nyrene mer enn nødvendig og risikere at de blir overbelastet.

så: man må ha proteiner, men det er ikke noe poeng å overdrive og belaste kroppen unødvendig mye. Virker som om det er en viss konsensus på rundt 2g pr døgn pr kg kroppsvekt?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!