Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 40560 ganger)

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« : 23. februar 2008, 16:39 »
Vært å sett på styrkeløft i sande idag for første gang. Ble veldig overrasket over hvor mye "pes" det var med alt av drakter, knebind ol. Masse blodutredelser og sår etter benkpress drakta.
Så jeg tenkte for meg selv, hvorfor bruker de egentlig utstyret? Jeg skjønner jo poenget med at man klarer å løfte mere, men er det den eneste grunnen eller har det noen form for skadeforebyggende effekt også?
Hvis det er kun for å hente ut ekstra kilo kunne man jo likeså gdt latt vær, så lenge det like regler for alle.
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #1 : 23. februar 2008, 16:51 »
Vært å sett på styrkeløft i sande idag for første gang. Ble veldig overrasket over hvor mye "pes" det var med alt av drakter, knebind ol. Masse blodutredelser og sår etter benkpress drakta.
Så jeg tenkte for meg selv, hvorfor bruker de egentlig utstyret? Jeg skjønner jo poenget med at man klarer å løfte mere, men er det den eneste grunnen eller har det noen form for skadeforebyggende effekt også?
Hvis det er kun for å hente ut ekstra kilo kunne man jo likeså gdt latt vær, så lenge det like regler for alle.

Jeg tror hovedårsaken er at det er en av de få mulighetene man har for å kapitalisere sporten litt. Dvs skal ting gå rundt, må det være en noe som kan innbringe litt penger til sporten, og de som driver den.

Ettersom utstyr er i sporten, kan man få ennå mer sponsing og kapital inn til å drive idretten.
Uten utstyr, mindre penger.

Jeg synes det erhelt greit at det er utstyr i styrkeløft. Jeg forstår også begrunnelsen for at det ble innført. Puristene mener at dette ødelegger for sporten, fordi man ikke vet hvem som er sterkest uten utstyr, men det er jo helt irrelevant når sporten selv sier at utstyr skal være med..

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #2 : 23. februar 2008, 19:24 »
Er jo et poeng det ja at det bidrar til mere økonomiske midler i sporten. Tenkte jeg egentlig ikke på Wink
Han som løfter flest kg er best, med eller uten utstyr, så det er jo helt greit.
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #3 : 23. februar 2008, 19:30 »
Er jo et poeng det ja at det bidrar til mere økonomiske midler i sporten. Tenkte jeg egentlig ikke på Wink
Han som løfter flest kg er best, med eller uten utstyr, så det er jo helt greit.

jeg tror at når draktene ble innført og godkjent så folk for seg at det var positivt med tanke på penger og at en kanskje bare tjente 20-30 i knebøy og 10-15 kg i benk, men så har folk etterhvert klart å utnytte draktene så godt at det har blitt et problem etter min mening. Vet om noen som har bl.a 70 kg ekstra på benksjorta og 130kg ekstra på knebøydrakt, regner med det finnes folk som har ENDA mer.

Utlogget T.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #4 : 23. februar 2008, 19:35 »
Er jo et poeng det ja at det bidrar til mere økonomiske midler i sporten. Tenkte jeg egentlig ikke på Wink
Han som løfter flest kg er best, med eller uten utstyr, så det er jo helt greit.

Hadde tenkt ut et spydig og genialt svar, men MADASS sier det så mye bedre. Honnør!

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #5 : 23. februar 2008, 19:41 »
It is all about capitalism and politics, my friend!

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #6 : 23. februar 2008, 20:00 »
Hvorfor bruker de klappskøyter i skøyteløp, vindtunnel til sykkel og nedoverski, ruglete drakter i svømming m.m.? what
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #7 : 23. februar 2008, 21:56 »
Det er helt frivillig å bruke utstyr i styrkeløft da, kun "vektløfterdrakt" som er nødvendig i konkurranser. Altså, lite utstyr som er nødvendig.

Sammenlign med skiløpere er jo styrkeløft utstyrsfritt, de må jo ha ski, bindinger, skisko og staver. Pluss smørere, tidtakere, fysioterapeuter, kokker, ernæringsfysiologer, psykologer mm  Grin  Grin


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #8 : 23. februar 2008, 21:59 »
Alle sporter har utvikling i utstyr, det er bare i styrkeløft det sytes om det( som regel av ola hobbytrener)  Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget husmor

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 612

  • sterk, blid og dopingfri
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #9 : 23. februar 2008, 22:07 »
Alle sporter har utvikling i utstyr, det er bare i styrkeløft det sytes om det( som regel av ola hobbytrener)  Smiley

Utviklingen har vært formidabel siden Marathondrakten og yellowline knebind Smiley, og jeg har hittil aldri sett utstyret løfte mange kilo for noen. Utstyret benyttes når man ønsker best mulig resultat, sånn er det med den saken


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #10 : 23. februar 2008, 22:11 »
Utviklingen har vært formidabel siden Marathondrakten og yellowline knebind Smiley, og jeg har hittil aldri sett utstyret løfte mange kilo for noen. Utstyret benyttes når man ønsker best mulig resultat, sånn er det med den saken


Hehe, jepp:)
Non Plus Ultra

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #11 : 23. februar 2008, 22:27 »
Ettersom det her har kommet så mange pro-argumenter lager jeg litt likevekt ved å repetere  mine synspunkter på utstyr. Det ble sammenlignet med skiløping her. Skiløpere MÅ ha ski, da dette er definisjonen av sporten. Det er ULOVLIG å gå uten ski. Når det er PÅBUDT med ski så er det en selvfølge at skiene bør bli best mulig. I styrkeløft er ikke draktene og bindene hverken noe av definisjonen av sporten, selv om det er lovlig å bruke, ei heller PÅBUDT av noe som helst slag. Her ligger forskjellen.

Som regel handler forbedringer i utstyr i sporter om å forbedre stabilitet, vekt eller friksjon. Utstyret som blir brukt i idrettene er utstyr som definerer sporten. Selvsagt må man ha kule i kulestøt og spyd i spydkast. Man må også ha ski i alle ski-idretter. Nå synes jeg det er litt teit at man utvikler svømmedrakter i svømming f.eks. fordi dette er også noe som i likhet med utstyret i styrkeløft ikke definerer idretten. Likevel så ser man at det er ofte de som ikke bruker slike drakter som vinner så det virker ikke som om fordelen med disse draktene er all verden. Samtidig så er dette "bare" forbedring av de tre kriteriene stabilitet, vekt og friksjon (i dette tilfellet friksjon) og det blir noe helt annet enn å lage utstyr som mest mulig prøver å forhindre en utøver å klare bevegelsene i sporten ("jo vanskeligere det er å komme ned i bøy eller ned med stanga i benk jo bedre") for at hvis man klarer det så får man kanskje opp større tall.

Det eneste som definerer sporten styrkeløft er den menneskelige kropp som skal utføre en knebøyning med en vektstang på nakken, benkpress hvor man tar stangen til brystet og presser opp til strake armer og markløft hvor man løfter stangen fra bakken og opp til man står strak. Det er som i alle sporter mange regler som såklart er nødvendig, men utstyret er ikke definisjonen av sporten. Utstyret er vektene og vektstengene. Og foruten stativene som vektene hviler på før løftene i bøy og benk blir gjort så er det ikke noe annet påkrevd utstyr i styrkeløft (jada, man må ha sko, sokker og t-skjorte på seg).

Jeg har sagt det før. Gjerne forbedre skoene til å ha bedre feste og stabilitet. Bruk gjerne millioner på å utvikle mønster på stengene som gjør at grepet blir bedre, lag gjerne vektskiver som glinser og magnesium som ikke smuldrer så fort og knekker første gang man bruker det. Men ikke finn opp kunstige hjelpemidler som ikke har noe med definisjonen av sporten å gjøre. For det har ikke noe med styrkeløft å gjøre med drakter og bind SELV om det er lov å bruke det. Kun hvis dette utstyret hadde vært PÅKREVD så hadde det hatt noe med definisjonen av sporten å gjøre. Nå er det ikke det - og dermed så er det helt åpenlyst at det bare er pengene som er drivkraften her.

Utstyret i styrkeløft er noe som er kunstig tatt med pga. penger og høyere tall på resultatlistene. Ikke noe annet. Maset om skadeforebygging og slikt er bare dårlige argumenter for de som ikke trener smart eller har dårlig teknikk i utgangspunktet.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #12 : 23. februar 2008, 22:32 »
Ettersom det her har kommet så mange pro-argumenter lager jeg litt likevekt ved å repetere  mine synspunkter på utstyr. Det ble sammenlignet med skiløping her. Skiløpere MÅ ha ski, da dette er definisjonen av sporten. Det er ULOVLIG å gå uten ski. Når det er PÅBUDT med ski så er det en selvfølge at skiene bør bli best mulig. I styrkeløft er ikke draktene og bindene hverken noe av definisjonen av sporten, selv om det er lovlig å bruke, ei heller PÅBUDT av noe som helst slag. Her ligger forskjellen.

Som regel handler forbedringer i utstyr i sporter om å forbedre stabilitet, vekt eller friksjon. Utstyret som blir brukt i idrettene er utstyr som definerer sporten. Selvsagt må man ha kule i kulestøt og spyd i spydkast. Man må også ha ski i alle ski-idretter. Nå synes jeg det er litt teit at man utvikler svømmedrakter i svømming f.eks. fordi dette er også noe som i likhet med utstyret i styrkeløft ikke definerer idretten. Likevel så ser man at det er ofte de som ikke bruker slike drakter som vinner så det virker ikke som om fordelen med disse draktene er all verden. Samtidig så er dette "bare" forbedring av de tre kriteriene stabilitet, vekt og friksjon (i dette tilfellet friksjon) og det blir noe helt annet enn å lage utstyr som mest mulig prøver å forhindre en utøver å klare bevegelsene i sporten ("jo vanskeligere det er å komme ned i bøy eller ned med stanga i benk jo bedre") for at hvis man klarer det så får man kanskje opp større tall.

Det eneste som definerer sporten styrkeløft er den menneskelige kropp som skal utføre en knebøyning med en vektstang på nakken, benkpress hvor man tar stangen til brystet og presser opp til strake armer og markløft hvor man løfter stangen fra bakken og opp til man står strak. Det er som i alle sporter mange regler som såklart er nødvendig, men utstyret er ikke definisjonen av sporten. Utstyret er vektene og vektstengene. Og foruten stativene som vektene hviler på før løftene i bøy og benk blir gjort så er det ikke noe annet påkrevd utstyr i styrkeløft (jada, man må ha sko, sokker og t-skjorte på seg).

Jeg har sagt det før. Gjerne forbedre skoene til å ha bedre feste og stabilitet. Bruk gjerne millioner på å utvikle mønster på stengene som gjør at grepet blir bedre, lag gjerne vektskiver som glinser og magnesium som ikke smuldrer så fort og knekker første gang man bruker det. Men ikke finn opp kunstige hjelpemidler som ikke har noe med definisjonen av sporten å gjøre. For det har ikke noe med styrkeløft å gjøre med drakter og bind SELV om det er lov å bruke det. Kun hvis dette utstyret hadde vært PÅKREVD så hadde det hatt noe med definisjonen av sporten å gjøre. Nå er det ikke det - og dermed så er det helt åpenlyst at det bare er pengene som er drivkraften her.

Utstyret i styrkeløft er noe som er kunstig tatt med pga. penger og høyere tall på resultatlistene. Ikke noe annet. Maset om skadeforebygging og slikt er bare dårlige argumenter for de som ikke trener smart eller har dårlig teknikk i utgangspunktet.


Honnør. Smiley

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #13 : 23. februar 2008, 22:33 »
Honnør til Gilberg, ja Smiley

EvenS

  • Gjest
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #14 : 23. februar 2008, 22:43 »
Pluss enda en honnør Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!