Skrevet av Emne: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?  (Lest 41153 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #75 : 25. februar 2008, 13:26 »
Det er valgfritt å løfte med superdrakter og skjorter. Vegier Knutsen ble norgesmester i 75 kg klassen på B-NM i 2000 tror jeg.

Jeg er enig i mye du sier og vi burde hatt er forslag på tinget fra KK-67 og deg om å åpne for premiere utstyrfrie stevner. Men igjen må jeg spørre om hvorfor KK 67 ikke var der og spesissielt deg Kris?

Men jeg vil ikke at du skal ta fra meg gleden av å føle meg sterke med super man draktene mine.

Hadde vært interessant og sett om raw-stevner ville blitt populært. Jeg har ikke hørt om noen den tid jeg har holdt på med styrkeløft  what

Hver gang jeg forteller folk om styrkeløft og hva det går ut på, blir jeg alltid spurt om hvordan jeg gjør det i sporten. Da må jeg naturligvis meddele at jeg løfter uten utstyr - noe som igjen bidrar til å holde samtalen gående. Reaksjonen på utstyret er alltid den samme Wink

Utlogget Store Mage

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 725
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 725

  • SDVV SC
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #76 : 25. februar 2008, 13:45 »
Jeg lurer på om det er noe psykisk aspekt av det å løfte med utstyr. At hvis man har på seg utstyr så preger det underbevistheten på en måte som man til å prestere mer. Dette selvfølgelig i tillegg til at utstyret har noe å si fysisk også.

Vet ikke om noen forstå spørsmålet mitt... men..


For min egen del er det ingen tvil, jeg "forandrer" personlighet når jeg får på meg utstyret, dette gjelder særlig i bøy. Kan ha sammenheng med at jeg aldri løfter max uten utstyr, men jeg blir vesentlig mer konsentrert og "gira" når utstyret er på, kanskje vel gira....Wink
Sølv NM benkpress 2011 og 2012
Stevneperser: 255 - 180 - 230

Konkurrerende utøver - styrkeløft - Røros SK



Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #77 : 25. februar 2008, 13:51 »
il en viss grad er dette sant I de to tilfellene har hørt eller vet følgende:

Magnus løfter lite maks med utstyr og blir heller ikke god uten utstyr på maksvekter. Jeg tipper at drakta er skikkelig stram slik at avlastningen i bunn er meget stor. Men kraften vil avta utover i løftet så han må ha meget bra styrke fra 90 grader og opp. Magnus er dessuten en eksepsjonell god knebøyer med god stil. Derfor tror jeg Magnus sin raw styrke ikke er representativ for hva han hadde gjort hvis han hadde trent bevist for "raw" løfting.

Olaf løfter mye tungt uten ustyr og har med seg mye historie fra gamlegutta i KK 67 og strongman. Det er en innstilling han har og forhåpentligvis er på vei vekk fra. Olaf er 400 kg knebøyer med riktig stil, utsyr og psyke. Ja psyke spiller inn, det er faktisk ikke helt lett å gå ut med og stive av samt tørre å utføre et korrekt løft med de vektene. Olaf er en meget bra markløfter og knebøystilen hans bærer preg av det. I motsetning til Asbjørn Randen ligger Olaf mer frempå og bruker ryggen mer. Hvorfor? Sikkert mange grunner men jeg tipper på følgende. For løs drakt = gir ingen støtte i hofte og heller ikke noe motstand å sette seg "inn i". En feil tanke om at han må løfte så å så mye uten utstyr for å gjøre tilsvarende mye med. Dette er naturligvis tull. En ustyrs bøy ser helt annerledes ut enn en raw bøy og muskulaturene utvikles på ulik måte samt nervesystemets evne til fyring. Sist men ikke minst er tallene ofte en barriere i seg selv. Olaf vet hva slags slit dette er og har respekt for vekter, noe som dessverre kan ødelegge litt for han. Personlig har jeg hatt mange aha opplevelser der jeg har løftet langt over det jeg trodde, ved å ikke ha grenser i mitt eget hode, men heller prøve.

Når alt kommer til alt er raw løfting en annen idrett en løfting med utstyr og kan derfor ikke sammenlignes.

Når det gjelder raw løfting er jeg for det OGSÅ på lik linje med doble drakter


Ja, den kommer fra stillingsenergien som oppstår når man senker stanga nedover. Den krafta har ingenting med uttøverens egen kraftproduksjon å gjøre.

Desto flinkere en er til å utnytte utstyret, desto mer løfter man. Slik sett stemmer det at dette er likt for alle, men det er ikke poenget. Poenget er hvilke egenskaper vi vil at den løfteren som vinner en konkurranse skal ha. Styrkeløft handler for meg om å måle styrken til atletene. Ergo skal den som er sterkest vinne, ikke den som er flinkest til å få flest mulig kilo på en kondomdrakt som ikke har noe med rein styrke å gjøre.

Se for eksempel på Olaf Dahl. Han har løfta 305 i bøy uten utstyr, kanskje han også har løftet mer, men jeg vet ihvertfall at han har gjort 305 på trening da det ligger en video på youtube der han gjør dette. Han er en av de som ikke får så veldig mye på utstyret så han har vel rundt 350-360 i stevnepers i knebøy (pluss/minus 10 kg, husker ikke nøyaktig). På den andre siden har vi den unge og lovende svensken Magnus Önerud. Ut i fra hans loggbok så var han god for rundt 260/270 i rawbøy i en periode da han klarte hele 391 kg med utstyr. Han er altså svakere enn Olaf Dahl men får likevel et høyere tall på stevnet fordi han er flinkere til å utnytte utstyret. For meg bryter dette med hva styrkeløft handler om; nemlig å måle rein styrke. Olaf Dahl taper jo denne konkurransen mot Magnus selv om han er sterkere. Greit nok Magnus er flinkere til å utnytte utstyret, men er det virkelig det vi vil at styrkeløft skal handle om? Det vil ihvertfall ikke jeg.

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #78 : 25. februar 2008, 14:42 »
Alle bruker det samme utstyret, da det er bestemmelser på dette.  Så en verdensmester i styrkeløft bruker det samme utstyret som en mosjonist som meg.


Takk for svar! Det var det jeg trodde ja.
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #79 : 25. februar 2008, 16:23 »
Det eg syns er rart, mange som liker utstyr løfting.. I IPF stil, (singel layer osv).
Men de snakker om mest muligt kilo, må klare å utnytte utstyret osv bedre, er det ikkje da bedre å smelle til med WPO med trippel layer drakter osv osv og få løfta ENDA flere kilo, og der er det vel enda vanskligere å utnytte utstyret? Bare en tanke...

WPC løfting kunne jeg godt ha tenkt meg å prøvd en gang. Men først må jeg lære meg singleply utstyret før man kan begynne å leke med monolift og multiply:)
Non Plus Ultra

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #80 : 25. februar 2008, 16:40 »
Det eg syns er rart, mange som liker utstyr løfting.. I IPF stil, (singel layer osv).
Men de snakker om mest muligt kilo, må klare å utnytte utstyret osv bedre, er det ikkje da bedre å smelle til med WPO med trippel layer drakter osv osv og få løfta ENDA flere kilo, og der er det vel enda vanskligere å utnytte utstyret? Bare en tanke...

Dersom du prøver å lese med åpent sinn ser du at man prøver å gi en forklaring på hvorfor det benyttes utstyr i IPF.

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #81 : 25. februar 2008, 17:21 »
Ja du får finne deg ett raw stevne da. Lykke til.
Og du må være jævlig tjukk om du ikke kommer inn i en drakt.

Hva om jeg er det da?

Jeg har aldri deltatt på noe stevne, og har aldri løftet med annet utstyr en hansker. Dette gjør at jeg egentlig ikke har kompetanse til å svare i denne tråden, men gjorde det likevell. Meg om det... Tongue

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #82 : 25. februar 2008, 17:28 »
Kan hende jeg tar feil, men for meg handler det å være god i styrkeløft ikke om å være sterkest, men å være best i idretten styrkeløft, og da alt det fører med seg (feks utstyr og teknikk). Virker som litt for mange her tenker automatisk at en måler hvem som er "sterkest", det tror jeg man har strongman til, i styrkeløft skal man være god i idretten Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #83 : 25. februar 2008, 17:33 »
Da burde styrkeløft endret navn..

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #84 : 25. februar 2008, 17:38 »
Noen bedre navn på ulike idretter/fritidsaktiviteter: Utstyrsløft, dopmann, kroppsnedbryting og styrkeløft (rawløfting) Grin
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #85 : 25. februar 2008, 17:56 »
Det mest latterlige argumentet for utstyr er det økonomiske perspektivet med sponsorinntekter osv. Inzer, Titan og de andre produsentene sponser fra sitt økonomiske overskudd. Overskuddet kommer etter salg av utstyr som utøverene selv kjøper for en dyr penge. Hvis styrkeløftere heller hadde betalt noen hundrelapper hver i sponsormidler i stedet for noen tusenlapper i drakter, ville det vært mye mer penger i IPF. (Men da hadde det ikke løfterene fått noe håndfast tilbake, så det hadde kanskje ikke vært så kjekt å gi fra seg pengene. Siden folk flest ikke er idealister er draktene kommet for å bli)

De ekstra pengene i IPF kunne de ha brukt til å outsource produksjonen av drakter til India, slik at de ble ekstra billige, og så kunne IPF ha gitt alle løfterne gratis drakt! Altså noe håndfast tilbake! Da hadde alle problemene forsvunnet!!!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #86 : 25. februar 2008, 18:08 »
Kan hende jeg tar feil, men for meg handler det å være god i styrkeløft ikke om å være sterkest, men å være best i idretten styrkeløft, og da alt det fører med seg (feks utstyr og teknikk). Virker som litt for mange her tenker automatisk at en måler hvem som er "sterkest", det tror jeg man har strongman til, i styrkeløft skal man være god i idretten Smiley
Det du skriver om strongman er forøvrig feil. Jeg vil si styrkeløft i større grad måler styrke. Se f.eks. på Zydrunas Savickas; han er mye sterkere enn Mariusz Pudzianowski i de fleste øvelser, men taper likevel mot han grunnet manglende fart og kondis i de fleste konkurranser bortsett fra Arnold Classic der øvelsene er svintunge.

Det handler om å være best i styrkeløft, ja. Selvsagt handler det om å være god i idretten, men jeg ser ikke helt argumentet her. Diskusjonen går jo ut på hva vi ønsker å definere som "god i idretten". Enten så kan man si at den som løfter mest er sterkest. Noe som virker som en veldig enkel å grei løsning. Eller så kan man kaste inn en ekstra unødvendig faktor å si at den som er sterkest og i tillegg er best til å utnytte utstyret er best. Siden den siste faktoren ikke har noe med ren styrke å gjøre, så synes ikke jeg at den burde være en del av sporten, og den ville neppe vært det hadde det ikke vært for økonomiske interesser.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #87 : 25. februar 2008, 18:09 »
Du har din mening om at styrkeløft ikke er ødelagt som idrett, jeg har mening om at styrkeløft er det Wink

Sorry, men når man har "Six-Pack" som nic så har din mening ingen betydning i denne debatten.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #88 : 25. februar 2008, 18:13 »
Da burde styrkeløft endret navn..

Strongman og kanskje? Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Utstyr i styrkeløft. Hvorfor?
« #89 : 25. februar 2008, 18:17 »
Chad aichs skrev en ganske bra artikkel om nettopp dette


"I consider a strength sport to be any sport where strength plays a major role. This includes sports like powerlifting, weightlifting, highland games, Strongman, shot put, discus, hammer, javelin, and stone lifting. All of the athletes in these sports are very strong, but how much of a role does strength actually play in becoming the best?

It seems people forget that these are all sports, and sports involve a lot more than just strength. Sports involve many physical skills like muscular control, speed, power, and balance. Then, there is the mental part where athletes need intelligence, positive attitude, understanding of technique, and mental control. So, although these athletes are seen as some of the strongest in the world, how much of a role does it really play in their sport?"

"Powerlifting is probably the most recognized sport for raw strength, but I would have to say that this is far from the truth. Powerlifting is a sport performed by athletes. It isn’t just about brut strength. There’s an incredible amount of technique and mental aptitude involved. In order to lift the most weight, a lifter needs to understand the proper techniques and the muscles involved and have the mental fortitude to lift the massive weight and the balance to execute the lift. I have seen many situations where a weaker guy beats a stronger guy in the meet. There’s so much involved in hitting your best numbers at the meet."



"In Strongman, you usually only get one chance at each event and that leaves almost no room for error. In powerlifting and weightlifting, you only get three shots like in throwing. For your first attempt, you usually go for a number that you’re confident you can do easily. This is followed by an attempt that is somewhere near your best. On the third attempt, you go for a max. Again, this only leaves one attempt to show your real strength and that is a difficult task considering all the possible things that can go wrong to make you miss the lift. How many times have you heard of a person doing his best lifts or throws in training? If testing strength was the main goal of these sports, then they would not limit the attempts. You would go until you’ve done your best. You wouldn’t have the stress of only having three attempts, and you would be able to reattempt throws or lifts if they were poor simply do to technical errors. These sports aren’t based on pure raw strength. They are more about competition and performance. In my opinion, this is the way it should be. This way there is more of a level playing field. A guy who is intelligent and works hard has a chance against the guy who is gifted with raw strength. You can’t just be a big dumb ox and excel in any of these sports. Almost all of the champions of these sports are intelligent, hardworking people."

Resten kan man lese her:


http://www.elitefts.com/documents/strength_sports.htm
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!