Skrevet av Emne: Hvorfor superset ikke virker  (Lest 6147 ganger)

Utlogget hanshagerup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

  • Coming soon.....MEEEEEEEE!!
Hvorfor superset ikke virker
« : 07. mars 2008, 20:55 »
Ser at man har begynt å snakke om superset igjen. Tommi T. har bla.a en artikkel.
Teorien sier at intensitet bygger muskler og superset er de mest intensive settene. Enkelt og greit da eller?
Likevel vil jeg anbefale alle å droppe supersettene. Nå var ikke det et forsøk på å være kul i byggerterminologien heller. Kutt ut alt som heter superset. Ikkeno med dropset å gjøre. Kutt ut de og du.

Here`s why:

Selfølgelig prøvde vi også dette. Og da mente jeg PRØVDE. Vi tenkte ikke på noe annet. Opp før skolen, ned i kjellern kl 0700 og kjørte superset på lårene til vi spydde. Og på alt annet.
Men resultatene uteble. Dårligere enn før. Vi skjønte ingen ting, men mente det måtte være en illusjon så vi valgte likevel å se fornøyd ut i speilene. Fikk jo en sinnsyk pump da så det virket jo som vi ble større. Men styrken ble heller dårligere og uten pump var det ikke no å snakke om.

Det som skjer for de aller aller fleste er at man blir så smerteplaget at man glemmer teknikken og følelsen. Den innsatsen det krever å faktisk kjøre 4 set på bryst etterhverandre, tar bort all energien og fokuset som trengs for mind-muscle-connection`en. Vi avsluttet med bøy husker jeg i den mest populære syklusen og etter hack, legex, beinpress var det korsrygg og rumpe som jobba.
Håpløst, intensitet er viktig men når man ikke greier å nå inn til fibrene man ønsker å treffe, blir det bortkastet. Skal man få utbytte av superset, må man være proff. Skikelig proff. Treningsproff. Man må kunne gjennomføre en økt i en gymsal uten vekter og likevel få 80-90% effekt. Ingen vanlige dødelige som oss greier det.
I tillegg leser man om noen andre cons og. Lee Haney la vekt på den nødvendige reduserte belastningen som en viktig faktor på hvorfor superset ikke funka.
Men mest av alt, man greier ikke å sette av nok energi til muskelfølelsen i slike set og derfor bør så og si alle kutte ut superset som grunnlag.
Som variasjon en gang annenhver måned, ok.....men ikke mer!

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #1 : 08. mars 2008, 08:09 »
Men en ting er å kjøre supersett på samme muskel, men hvis man f.eks. supersetter rygg og triceps; medfører dette samme ulemper som du nevner?

Utlogget hanshagerup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

  • Coming soon.....MEEEEEEEE!!
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #2 : 08. mars 2008, 15:38 »
Men en ting er å kjøre supersett på samme muskel, men hvis man f.eks. supersetter rygg og triceps; medfører dette samme ulemper som du nevner?


Niks, man blir ikke mer sliten i f.eks lats etter et benkset, men man er overall andpusten og seff har man brukt generell energi og man greier ihvertfall ikke å konsentrere seg like bra.
Uannsett, jeg ser ikke poenget.
99% av oss bør legge over 90% av fokuset på rett øvelsegjennomføring og mind-muscle-connection under settene.
Det blir vanskelig dersom man skal springe heseblesende mellom apparatene.

Utlogget celebo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #3 : 08. mars 2008, 15:53 »
hmm, dette stiller jeg meg meget kritisk til! vet flere helt opp på landslags-nivå i styrkeløft og 3.generasjons kroppsbyggere som bruker supersett i perioder og hvor resultatene IKKE uteblir!

personlig trener jeg Crossfit, hvor økter med høy intensitet og "supersett" blir brukt hyppig. og vet jeg har et helt samfunn med crossfittere i ryggen når jeg sier at dette gir gode resultater både på styrke, vekst og kondisjon. sålenge det brukes riktig og i samsvar med en sunn livsstil og et godt kosthold. noe som etter min erfaring heller ikke er noe hokus pokus....
Crossfit - Forging Elite Fitness

 A human being should be able to change i diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, and die gallantly.                             SPECIALIZATION IS FOR INSECTS.
                                                  -Robert Heinlein-

"Logg Lian"

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #4 : 10. mars 2008, 14:03 »
og vet jeg har et helt samfunn med crossfittere i ryggen når jeg sier at dette gir gode resultater både på styrke, vekst og kondisjon.
Bare for å pirke bittelittegranne kan jo jeg påstå at man faktisk kan trene seg til å få lange, slange muskler og, også argumentere med at jeg har et helt samfunn med ball-trenende folk i ryggen.... Wink Klarer dessuten ikke helt å se at crossfit skal være i nærheten av å være optimal for muskelvekst..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #5 : 10. mars 2008, 14:27 »
Har man en kompotent trener til å sette opp treningsopplegget kan man få det meste til å fungere, så også superset.

Trener stort sett alltid en eller annen variant av superset, når jeg først trener program.
Tilsynelatende er dette helt kurrant for både vekst og styrke. Selv kan jeg ikke pårobe meg å ha mye av verken størrelse eller styrke, men ser effekten hos de jeg trener.

Argumentasjonen du kommer med er "litt" for tynn til at jeg kutter ut superset trening 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #6 : 10. mars 2008, 14:33 »
Har hatt knallbra fremgang med supersett på biceps/triceps, men aldri prøvd det på store muskelgrupper, føler mer at jeg trenger full fokus og overall - energi på f.eks. benkpress.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget celebo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #7 : 10. mars 2008, 16:26 »
Bare for å pirke bittelittegranne kan jo jeg påstå at man faktisk kan trene seg til å få lange, slange muskler og, også argumentere med at jeg har et helt samfunn med ball-trenende folk i ryggen.... Wink Klarer dessuten ikke helt å se at crossfit skal være i nærheten av å være optimal for muskelvekst..

wow, lange slangemuskler?) woot det vil jeg se!! Wink pirke litt tilbake Tongue optimal muskelvekst er ikke hensikten med crossfit så det sier jeg ingenting på! bare at det er mange som allikvell får store muskler av å trene det! Smiley
Crossfit - Forging Elite Fitness

 A human being should be able to change i diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, and die gallantly.                             SPECIALIZATION IS FOR INSECTS.
                                                  -Robert Heinlein-

"Logg Lian"

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #8 : 10. mars 2008, 18:42 »
Ville vel muligens vært bedre å satt overskriften til "Mulig grunner til at supersett ikke fungerer".

Som flere her nevner så går det jo fint ann å få resultater ved den type trening.
Om det er optimalt for muskelvekst skal jeg si meg enig i at det ikke er.

Forøvrig regner jeg med at du snakker om kroppsbyggere når du sier "oss".

Det finnes jo sikkert 10 forskjellige kundegrupper spredd rundt på forumet her og det er garantert mange her som ville fått gode resultater ved slik trening.

Og være kritisk til metoder og teorier er bare en positiv ting men å direkte gå ut og si at det ikke funker har jeg aldri vært spesielt fan av, ivertfal når andre utviltsomt beviser utifra erfaring at det faktisk fungerer Smiley
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #9 : 10. mars 2008, 19:51 »
superset Suuuuuger!

Neida, men tror det funker for noen, men ikke alle.
Er vel gjerne de som det funker for som "hyper" det litt opp, og de som det ikke funker for som kritiserer det. Smiley
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #10 : 10. mars 2008, 19:56 »
Gjenstår fortsatt å se om det funker for meg, men jeg kjørte superset på bicep-tricep forige gang og jeg har iallefall aldri hatt så digg pump før! Smiley

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #11 : 10. mars 2008, 19:58 »
Gjenstår fortsatt å se om det funker for meg, men jeg kjørte superset på bicep-tricep forige gang og jeg har iallefall aldri hatt så digg pump før! Smiley

Pump er litt digg, men ikke synonymt med hypertrofi dessverre. Smiley
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #12 : 10. mars 2008, 20:01 »
Det er sant.
Men nå har jeg bare kjørt slik en gang. Tror jeg prøver det ut litt til for å se om det fungerer eller ikke.

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #13 : 10. mars 2008, 20:09 »
Alltid morsomt å prøve nye ting. Smiley
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Hvorfor superset ikke virker
« #14 : 10. mars 2008, 20:19 »
Jeg synes supersett bare er en gimmick. Kall meg gjerne trangsynt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!