jeg hører vel egentlig mest på techno og house da, visste ikke du kunne forskjellen på trance og techno >
Hehe. Nå har jeg hørt på Detroit techno siden jeg var 12 år. Og det er snart 15 år siden. Synes det er fantastisk mye ELENDIG musikk som folk kaller "techno", og meg bekjent er det omtrent en promille av de som hører på "techno" som har noen som helst anelse om hva techno er for noe og hvor det kommer fra.
Den første gangen begrepet techno ble tatt i bruk var på låta Cosmic Cars av Juan Atkins ( Cybotron) på Metroplex, Detroit techno city
i 1981. Anbefaler deg å lese litt om det hvis du er interessert. De var svarte studenter i en by som undergikk store depresjoner etter GM`s nedgangstider på tidlig 80tall, og musikken er en blanding av mekanisk og detached science fiction pregete elektro lyder og sjelfull afroamerikansk musikk. Finner noe for enhver smak i den sjangeren. Folk som Jeff Mills, Claude Young og Robert Hood spiller og lager mye detroit techno enda. Og de seinere årene spredde det seg til hele verden, så nå lages jo detroit techno overalt.
Claude young og robert hood spiller forøvrig i Oslo i nermeste framtid
Men ellers hører jeg mest på klassisk rock og metall. Bare en digresjon siden dere var interessert i elektronika. detroit techno er nok den sjangeren jeg kan absolutt mest om. Har til og med skrevet noen artikler om begrepet detroit techno.
Detroit techno er også den eneste musikksjangeren (hvertfall som jeg kommer på) som finnes på et museum. På Detroit historical museum så kan man lære alt om det. Ganske fascinerende opplegg..men det bunner ut i at de musikerne lager autentisk musikk og ikke dunk dunk fjolleri. De har meninger, og mener noe med musikken sin. Det er forskjellen på detroit techno og syre-trance fra Belgia.
Underground resistance f-eks som er et detroit-plateselskap har lenge drevet med flere politiske aktiviteter lokalt i detroit og world wide. Dessuten så nektet de i mange år å fortelle hvem de var, rett og slett fordi de mener at i ALL musikk så skal det være fokus på musikken og ikke de som lager den. Fin filosofi synes jeg, hvertfall ved musikk uten tekster.