Skrevet av Emne: Alternativer til kylling og tunfisk?  (Lest 7014 ganger)

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Alternativer til kylling og tunfisk?
« : 22. juli 2008, 18:04 »
Jeg er ikke noe særlig glad i tunfisk, og det blir derfor fort til at jeg tyr til kylling som hovedproteinkilde i kostholdet, noe som kan bli litt ensformig. Matlaging er ikke akkurat min sterke side, så jeg vil gjerne ha noe som kan spises rett fra kjøleskapet/butikken, eller som kan varmes/tilbredes raskt (under 10 min, helst i mikro). Jeg har ingen problemer med å spise "bar" mat uten tilbehør, så det trenger ikke være avanserte greier (så lenge smaken på råvaren er god).

Foreløpig har jeg funnet følgende alternativer:

* Makrell i tomat (rett fra boksen)
* Røkelaks (rett fra kjøleskapet)
* Egg (kokte/stekte/eggerøre)
* Biff (indre-/ytrefilét av okse)

Har også merket meg at tørrfisk og klippfisk har bra proteininnhold, men har ikke tatt sjansen på å smake det enda.

Sushi bør vel også være et godt alternativ?

Noen som har flere forslag?

Og til dere som har tenkt å svare "du må ta deg tid til å lage mat for å spise sundt", les første post i treningsloggen min Wink


Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #1 : 22. juli 2008, 18:05 »
cottage cheese

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #2 : 22. juli 2008, 18:06 »
Kalkun
Svinekjøtt
Smiley

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #3 : 22. juli 2008, 18:08 »
cottage cheese

Aye, den hadde jeg helt glemt! Spiste det en del før (med litt syltetøy på). Tok litt tid å venne seg til smaken og konsistensen, men etter hvert var det ganske digg  Smiley

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #4 : 22. juli 2008, 18:13 »
Karbonadedeig?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #5 : 22. juli 2008, 18:13 »
cottage cheese

Eller kesam Smiley
Smiley

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #6 : 22. juli 2008, 18:22 »
Karbonadedeig?

Jeg antar den ikke kan spises rå? Wink

Spiser av og till sånne karbonader og kjøttkaker som man får kjøpt i feskvaredisken eller i kjøledisken, men de inneholder ofte mye fett. På enkelte produkter kan man jo til og med smake at de er "fettete".

Er karbonadedeigen bedre råvare med tanke på forholdet mellom "ekte kjøtt" og vann/salt/fett? I så fall bør jeg nok seriøst vurdere å lære meg å lage kjøttkaker/karbonader selv Smiley



Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #7 : 22. juli 2008, 18:25 »
Jeg antar den ikke kan spises rå? Wink

Spiser av og till sånne karbonader og kjøttkaker som man får kjøpt i feskvaredisken eller i kjøledisken, men de inneholder ofte mye fett. På enkelte produkter kan man jo til og med smake at de er "fettete".

Er karbonadedeigen bedre råvare med tanke på andelen "ekte kjøtt" og vann/salt? I så fall bør jeg nok seriøst vurdere å lære meg å lage kjøttkaker/karbonader selv Smiley




karbonadedeig er overlegen kjøttdeig ja.

Og nei, den kan ikke spises rå, men det går sabla fort å steike. 10 minutter så er den gjennomstekt

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #8 : 22. juli 2008, 18:38 »
karbonadedeig er overlegen kjøttdeig ja.

Og nei, den kan ikke spises rå, men det går sabla fort å steike. 10 minutter så er den gjennomstekt

Aha. Det funker kanskje greit å bare frese den i panna og spise etterpå (som kjøttdeig)? Tenkte kanskje jeg måtte fram med vann og skje og lage sånne fine kjøttkaker/karbonader og sånt jeg... Smiley

Utlogget whattehhell

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #9 : 22. juli 2008, 18:49 »
bør gå greit å bare frese den ja, men kan lage noen sinnsykt gode hamburgere også Wink

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=362

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #10 : 22. juli 2008, 20:51 »
Jeg freser den i panna og har fullkornspagetti ved siden av. Ett kjapt og sunt måltid som tar under 15 minutter

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #11 : 27. juli 2008, 18:23 »
Synnøves ekstra lett ost Wink
Lag ostesmørbrød med ost, skinke og ketchup (uten tilsatt sukker) Tongue Stek i ovn.
Lett lite måltid.

http://www.synnove.no/?module=Webshop;action=Product.publicOpen;ID=8;productgroup_id=2

Næringsinnhold pr 100 g
Protein 30 g
Karbs 1,4 g
Fett 10 g
Kalsium 710 mg

Kanskje litt mye fett!? Er i hvertfall godt Tongue

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #12 : 27. juli 2008, 18:39 »
Kyllingkjøttdeig funker fett, og det er billigere enn karbonadekjøtteig, som faktisk er svindyrt. Den kan selvfølgelig heller ikke spises rå, nei.

Utlogget Arild-

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #13 : 27. juli 2008, 18:59 »
Karbonadedeig er kvernet kjøtt med ca 5% fett, sammenlignet med vanlig kjøttdeig som har en fettprosent på 14%. Følg med i ulike butikker for å finne tilbud. Jeg jobba selv i kjøttdisken på ICA i 4 år. Vi hadde karbonadedeig på tilbud ca en gang annenhver måned, med priser ned til 69,90 pr kilo. Du må riktignok regne med å betale litt mer idag, da kjøttprisene har økt endel de siste årene. Det trenger ikke være særlig dyrere enn kyllingfilet og er et godt alternativ. Forresten, du kan spise fin karbonadedeig rå som tartar, med eggplomme oppå Tongue dette solgte vi masse av før e-coli-skandalen.

Forøvrig kan du tjene på å kjøpe andre former for renskåret storfekjøtt. F.eks mørbradbiff, som såvidt jeg husker faktisk har mindre fettprosent enn indrefile av storfe (dette vil selvsagt variere fra stykke til stykke). Andre storfealternativer som flatbiff, bankekjøtt etc er ikke særlig egnet som biff i panne, og bør kokes møre, noe som tar relativt lang tid. De vil jeg derfor råde deg fra.

Ikke glem svinekjøtt! Både indre-, ytre-filet, og flatbiff er gode alternativer. Svin er sjeldent marmorert (fett midt i kjøttet) som storfekjøtt, og er derfor veldig magert renskåret. Selv fine koteletter kan du spise, hvis du bare skjærer av fettkanten. Ifølge opplysningskontoret for kjøtt er forresten omlag halvparten av fettet i svin umetta forresten. Svin er forresten også billigere enn storfekjøtt.

Ellers finner du mye bra i fiskedisken, både fersk og frossen. Mange sverger til frosne torskefileter. Dette synes jeg er godt, og veldig billig. Dypp de i egg og rull de i kavring, med salt, pepper og dill. Stek de i panna med margarin! Digg Smiley

Ellers spiser jeg endel brune linser. Bare koker opp masse og har i kjøleskapet. En fin variasjon, både smak og næringsmessig til havregryn om morningen.

Lykke til Wink

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Alternativer til kylling og tunfisk?
« #14 : 27. juli 2008, 23:31 »
Kyllingkjøttdeig funker fett, og det er billigere enn karbonadekjøtteig, som faktisk er svindyrt. Den kan selvfølgelig heller ikke spises rå, nei.

Jepp. Kyllingkjøttdeig inneholder litt mer fett, men det er ikke så nøye for meg. At karbonadedeig er dyrt er ikke noe problem i mitt tilfelle, siden alternativet ofte blir en cheeseburger eller en kebab, noe som både er dyrere og mindre sundt.

Spiser kyllingkjøttdeig av og til, men det var dette med å finne alternativer til kylling da... Wink

Gikk forresten til innkjøp av litt karbonadedeig forrige uke, og det var jo helt genialt. Ti minutter i panna, en pose ferdigsalat og litt kesam, så var middagen klar! Takk for tipset.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!