Skrevet av Emne: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?  (Lest 5850 ganger)

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« : 31. oktober 2008, 19:29 »
Dette er et innlegg for at jeg av ren nysgjerrighet vil vite hva DERE mener funker for å bygge store og sterke triceps?
Nå snakker jeg øvelser, sett, reps. Ikke kosthold og søvn.

Hvilken er din favorittøvelse?


Og, enda et underspørsmål;
Om dere trener dips; hvordan trener dere i forhold til sett og reps?
Det er gjerne sånn at man klarer flere dips enn man gidder å kaste bort tid på. 20x3 er ikke alltid gøy. Hva kjører dere? 5x5? 8x3?

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #1 : 31. oktober 2008, 19:32 »
Trente en del dips før, men som sagt blir det kjedelig når du kommer på 15+ per sett hvis det ikke er belte der å feste vekter i. Eneste triceps får nå er franskpress og benkpress, men burde holde i lang vei det.

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #2 : 31. oktober 2008, 19:34 »
Trente en del dips før, men som sagt blir det kjedelig når du kommer på 15+ per sett hvis det ikke er belte der å feste vekter i. Eneste triceps får nå er franskpress og benkpress, men burde holde i lang vei det.

Hvis du skulle trent dips da, og du hadde belte du kunne feste vekter på, hvordan ville du trent?

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #3 : 31. oktober 2008, 19:36 »
Smalbenk er ein øvelse eg nyttar mykje, føler den gir triceps god juling.
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget STR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 281

  • Be your own design
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #4 : 31. oktober 2008, 19:48 »
I dips kjører jeg med vekt slik at jeg havner på + - 8 reps pr. sett. Kjenner jeg at jeg klarer mer så gjør jeg det. Da er det ikke så nøye om jeg ikke klarer 8 reps siste settet. Så lenge jeg får tatt meg helt ut er jeg fornøyd.

I alle andre dips-øvelser kjører jeg alltid med 1-3 dropsett. Det funker kjempebra for meg. Da svir det godt og lenge etterpå serr'u Wink

Tricep er absolutt det jeg synes er artigst å trene Smiley

EDIT: Morsomt med nynorsk over her.. hehe.. herlig Wink

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #5 : 31. oktober 2008, 22:30 »
EDIT: Morsomt med nynorsk over her.. hehe.. herlig Wink

Nynorsk må til for å gjera eit internettfora fullkome 
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #6 : 31. oktober 2008, 22:56 »
4boardpress og JM press Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #7 : 31. oktober 2008, 22:58 »
Smalbenk og triceps pushdowns med stang har fungert ok for meg.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget T.E.S

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

  • no retreat - no surrender!
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #8 : 31. oktober 2008, 23:12 »
  • Pulloverpress m ez-stang, dvs pullover i første del av øvelsen, deretter press fra brystet.
  • Hantel bak hodet
  • Bred nedpress i kabel
If my mind can conceive it; and my heart can believe it - then I can achieve it.
- Muhammad Ali

Utlogget Daeemon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #9 : 01. november 2008, 14:50 »
Smalbenk er ein øvelse eg nyttar mykje, føler den gir triceps god juling.


Haha, slo på skjermen etter det dyret i bildet ditt =p

Men uansett, dips er en fin øvelse å trene triceps på. Klarer du 3x10/15 lett så burde du legge på vekter.

Ellers er det som sagt franskpress (til hake, panne og bak hodet), pushdown med tau/stang og benk med smalt grep som også er bra alternativer.
18 år
BP 120
ML 180
KB 100x10 (ikke maksa enda)

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #10 : 01. november 2008, 17:37 »
Har nylig begynt å eksperimentere med treningsstrikk i dips.
Fester det rundt stengene og over trapsa. På denne måten blir det tyngre og tyngre før lock-out, mens i bunnen er strikkene relativt slappe og det er ikke så mye stress på skulderleddet som om jeg skulle hatt ekstravekt i bunnposisjonen. Ikke at jeg har slitt med skuldra under full ROM dips, men kan i allefall tenke meg til dette. Strikkene akselerer også den eksentriske delen av løftet. Gjelder å holde i mot og ikke "bli med på turen".
På det siste settet er det artig å knipse av strikket og fortsette med kroppsvekt.

Er ellers såpass brystdominant i denne øvelsen (dips er en av mine favorittøvelser for brystet), men med strikk blir triceps skamjult.
Hvor effektivt dette er gjenstår å se, men den føles veldig digg ut (følelse er ikke alltid synonymt med effektivitet, men dips er jo en fin baseøvelse uansett). Kaster nå bare ut ideen. Det er jo derfor man har forum. Smiley

Reps og sett varierer etter treningsprogrammet. Noen ganger lave repper og mange sett, andre ganger få sett og mange reps, noen ganger "standard" bygging med 3-4x6-12, noen ganger HIT-inspirert med 2 tunge arbeidssett til failure i 6-12 rep-rangen + litt beyond failure-teknikker (dropsets, rest-pause, supersett med en annen triceps- eller brystøvelse).



Honnør, nydelig idè!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #11 : 01. november 2008, 18:14 »
Dette er et innlegg for at jeg av ren nysgjerrighet vil vite hva DERE mener funker for å bygge store og sterke triceps?
Nå snakker jeg øvelser, sett, reps. Ikke kosthold og søvn.

Hvilken er din favorittøvelse?


Og, enda et underspørsmål;
Om dere trener dips; hvordan trener dere i forhold til sett og reps?
Det er gjerne sånn at man klarer flere dips enn man gidder å kaste bort tid på. 20x3 er ikke alltid gøy. Hva kjører dere? 5x5? 8x3?

Favorittøvelsen for triceps er enten smalbenk (skulderbredde) eller mediumsmal benk med kloss (6-8cm kloss). Det er øvelser jeg virkelig føler styrker triceps, hvilket selvsagt er gunstig for lockouten i benk. Hva gjelder reps og set avhenger dette av hvor vidt jeg i mengdedelen av programmet eller skal toppe formen etc.

Videre syns jeg Tate-press er en fin øvelse, men den tar jeg selvsagt etter smalbenk eller benk på kloss for å slite triceps helt ut. Franskpress liggende flatt på gulvet er også en øvelse jeg har benyttet litt, og poengt er at man skal legge stanga helt død på bakken mellom hver rep. Grunnen er at man på den måten skal aktivere flere muskelfibre pr repetisjon og jeg syns selv at dette fungerer bra (men dette er nok individuelt).

Hva gjelder dips trener jeg bare det sporadisk, men det blir ofte høyrep for min del. 3x20 fremfor 4x4 eller 5x5 (og liknende). Årsaken er vel enkelt og greit mangel på dipsbelte, men hvis jeg kan komme over slikt hender det jeg tar 5-8 reps for variasjonen skyld.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #12 : 01. november 2008, 18:29 »
For størst og sterkest mulig triceps, mener jeg at man bør benytte seg av både flerleddsøvelser og isolasjonsøvelser. Smalbenk, smale dips, hantelpress med parallelt grep og albuene inntil kroppen, benkpress med omvendt grep, smale push-ups (hvis man har en effektiv måte å øke belastningen på) - alle disse er fine flerleddsøvelser for triceps. Hva isolasjonsøvelser angår, har jeg mer tro på franskpressvarianter enn push-downs, da det er vanskeligere å jukse i franskpress, og triceps får en litt bedre 'strekk' i bunnposisjonen. Kick-backs kan man bare drite i.

For tiden består tricepstreningen min i smale dips og stående franskpress med EZ-stang.

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #13 : 01. november 2008, 18:44 »
For størst og sterkest mulig triceps, mener jeg at man bør benytte seg av både flerleddsøvelser og isolasjonsøvelser. Smalbenk, smale dips, hantelpress med parallelt grep og albuene inntil kroppen, benkpress med omvendt grep, smale push-ups (hvis man har en effektiv måte å øke belastningen på) - alle disse er fine flerleddsøvelser for triceps. Hva isolasjonsøvelser angår, har jeg mer tro på franskpressvarianter enn push-downs, da det er vanskeligere å jukse i franskpress, og triceps får en litt bedre 'strekk' i bunnposisjonen. Kick-backs kan man bare drite i.

For tiden består tricepstreningen min i smale dips og stående franskpress med EZ-stang.

Hva syns du om å kjøre franskpress som siste øvelse på triceps - og kjøre f.eks 10 RM, også pushe rett på smalbenk med EZ stanga for å kjøre triceps helt ut?

Det blir å trene til failurex2 nesten.

Blir det da for hardt for triceps å bygge seg opp igjen med tanke på fire ganger i uken med trening?
Benkpress, skråbenk, skulderpress, tricepsøvelser osv? Alle er øvelser hvor man bruker triceps aktivt.

Jeg har trent i et par-tre år nå, og jeg føler at jeg dreit meg ut før, kjørte ofte opptil 16 sett på bi, tri, skuldre o.l. Nå trener jeg mye mer på feelingen, tenker mye på hva jeg spiser, kjører ikke mange sett på armene ettersom de får kjørt seg mye. Og jeg har merket MYE fremgang de siste månedene.  Hva mener du?

Utlogget -TT-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 211
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 211

  • Quincy Taylor
Sv: Sterke triceps, dips, hva mener DERE?
« #14 : 01. november 2008, 18:51 »
Favorittøvelsen for triceps er enten smalbenk (skulderbredde) eller mediumsmal benk med kloss (6-8cm kloss). Det er øvelser jeg virkelig føler styrker triceps, hvilket selvsagt er gunstig for lockouten i benk. Hva gjelder reps og set avhenger dette av hvor vidt jeg i mengdedelen av programmet eller skal toppe formen etc.

Videre syns jeg Tate-press er en fin øvelse, men den tar jeg selvsagt etter smalbenk eller benk på kloss for å slite triceps helt ut. Franskpress liggende flatt på gulvet er også en øvelse jeg har benyttet litt, og poengt er at man skal legge stanga helt død på bakken mellom hver rep. Grunnen er at man på den måten skal aktivere flere muskelfibre pr repetisjon og jeg syns selv at dette fungerer bra (men dette er nok individuelt).

Hva gjelder dips trener jeg bare det sporadisk, men det blir ofte høyrep for min del. 3x20 fremfor 4x4 eller 5x5 (og liknende). Årsaken er vel enkelt og greit mangel på dipsbelte, men hvis jeg kan komme over slikt hender det jeg tar 5-8 reps for variasjonen skyld.

Jeg kan ikke la vær å se at du er helt vill i benkpress (imponerende løft forresten), og lurer derfor på om når du trener med kloss, tate-press og smalbenk om du utelukkende trener disse spesifikke øvelsene for å bli sterkere i nettopp benkpress? Jeg forstår jo at det er for å trene styrken med tanke på lockout, men syns du det er det er disse øvelsene som fungerer best for deg?
Alle har sin øvelse, iallefall hvis du tenker på de bra trente gutta på gymmet, alle har den øvelsen hvor de sitter igjen etterpå å tenker "fy faen, den øvelsen tar bra!".


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!