Skrevet av Emne: Sats lærer DEG knebøy!  (Lest 18794 ganger)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sats lærer DEG knebøy!
« : 06. november 2008, 21:50 »
http://www.snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=d82e3cc1-de0a-4e6b-87b9-ab1eaec100d0&CategoryRef=89af2c9f-c623-43ac-9a56-4bb14608e966

Se Sats sin beste knebøy ekspert demonstrere den korrekte utførelsen av knebøy. Utifra denne videoen er det helt klart at "under paralell" eller "dype bøy" er en myte. Det er ingen vits å diskutere utførelsen. Gidder dere å gjøre denne til en STICKY med en gang så alle kan se hvordan man egentlig skal ta knebøy? Blir så irritert på ungdom som står å spretter i bunn og ødelegger knærne sine for å jukse seg opp med 80+ kg i bøy som de egentlig ikke er sterke nok til å håndtere.

Husk å legge stangen godt oppå skulderbladene.

Utlogget Symbiose

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 195
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 195

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #1 : 06. november 2008, 21:54 »
Herlig video, med fengende homo-pop musikk i bakgrunnen! Smiley
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #2 : 06. november 2008, 21:58 »
Normal gym bøy dette og ikke noe galt når han skulle trene beina... men han lente seg jo skikkelig frampå da og det kan jo bli litt tungt for ryggen med mer belastning enn dette.

Nå er jo knebøy ikke en bein øvelse men en øvelse for strekk muskulaturen. De fleste er for svake (og stive) i hofta for en dyp knebøy, som er den øvelsen de BURDE ha trent for beveglihet og styrke i hofta. Men sats er vel kanskje ikke så opptatt av at ting er riktig så lenge de tjener penger på uvitende kunder.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #3 : 06. november 2008, 22:48 »
Nå er det vel også bare en bitteliten del av medmedlemmene på Sats trener for å bli så fryktelig sterke, sjøl om det der var latterlig lite vekter.. Hvordan man utfører bøy med 30 kg på nakken har vel ikke så fryktelig mye å si.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kampen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 395
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 395

  • Flytende kalorier teller ikke
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #4 : 06. november 2008, 22:52 »
Herlig video, med fengende homo-pop musikk i bakgrunnen! Smiley

95% av all pop musikk er homo Wink
Jeg har et liv, det er bare virtuelt!


Utlogget Dipsman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #5 : 07. november 2008, 11:53 »
Alt ved sats er tragisk

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #6 : 07. november 2008, 12:16 »
Nå er det vel også bare en bitteliten del av medmedlemmene på Sats trener for å bli så fryktelig sterke, sjøl om det der var latterlig lite vekter.. Hvordan man utfører bøy med 30 kg på nakken har vel ikke så fryktelig mye å si.

Syns du det hadde vært naturlig om han skulle løfte 150 kg + for å vise et vidt spekter av utrente hvordan man utfører bøy? Tror du feks. overvektige eldre damer som ikke har løftet en manual i hele sitt liv får lyst til å prøve bøy hvis instruktøren står å løfter tungetunge vekter? Disse introduksjonsvideoene er jo i hovedsak rettet mot de som er nybegynnere og ikke for de som trener til nm i styrkeløft. Derfor syns jeg det er helt ålreit at han demonstrerer en helt vanlig "gym bøy" som varknebøyer1 sa så fint her.

Alt ved sats er tragisk

Javel? Trener du i det hele tatt på sats? På hvilket grunnlag mener du dette?

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #7 : 07. november 2008, 12:22 »
At det der i det hele tatt karakteriserer som knebøy av noen som (visstnok) skal ha peiling på trening er jo latterlig! Først og fremst bør man kanskje vise knebøy hvor man løfter av stanga i et stativ, siden gjøre hva man faktisk sier. "Skulderbredt imellom beina" er i seg selv en umulighet, og han burde vel faktisk gjøre noe for å unngå de feilene som de fleste får ved knebøy?

Å stå noe breiere med tærne vinklet utover for ikke å falle så langt framover med overkroppen burde være første bud. Videre har han en rar knekk i hofta før han setter seg ned. Dette var rett og slett en dårlig instruksvideo!

'
Syns du det hadde vært naturlig om han skulle løfte 150 kg + for å vise et vidt spekter av utrente hvordan man utfører bøy? Tror du feks. overvektige eldre damer som ikke har løftet en manual i hele sitt liv får lyst til å prøve bøy hvis instruktøren står å løfter tungetunge vekter? Disse introduksjonsvideoene er jo i hovedsak rettet mot de som er nybegynnere og ikke for de som trener til nm i styrkeløft. Derfor syns jeg det er helt ålreit at han demonstrerer en helt vanlig "gym bøy" som varknebøyer1 sa så fint her.

Problemet slik jeg ser det er ikke belastning, men at han faktisk gjør noen "grove" feil. Feillæring kan oppstå som følge av at nybegynnere tar det han sier som fakta.

Skal man lære seg knebøy syns jeg Squat RX filmene på Youtube er ganske så bra.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget gurimalla

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #8 : 07. november 2008, 12:30 »

Nå er jo knebøy ikke en bein øvelse men en øvelse for strekk muskulaturen.

Og strekkmuskulaturen finnes ikke beina eller? Hvordan definerer du en beinøvelse?

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #9 : 07. november 2008, 12:36 »
han går jo ikke paralelt engang.. og du som sier at man ødelegger knæærne ved å gå under paralelt tar bra feil. man skal ha ekstrem musklemasse for å skyve leddene fra hverandre i bunnposisjon for at dette skal skje, og alle med litt vett bruker også støtte på knærne for å beskytte de ytterligere etter oppvarming når de skal trene bein. man får veldig lite utbytte av å kjøre korte reps i bøy!
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #10 : 07. november 2008, 12:41 »
Syns du det hadde vært naturlig om han skulle løfte 150 kg + for å vise et vidt spekter av utrente hvordan man utfører bøy? Tror du feks. overvektige eldre damer som ikke har løftet en manual i hele sitt liv får lyst til å prøve bøy hvis instruktøren står å løfter tungetunge vekter? Disse introduksjonsvideoene er jo i hovedsak rettet mot de som er nybegynnere og ikke for de som trener til nm i styrkeløft. Derfor syns jeg det er helt ålreit at han demonstrerer en helt vanlig "gym bøy" som varknebøyer1 sa så fint her.
Jeg skrev jo det jeg skrev nettopp pga jeg mente det var "rett" i forhold til hvilke kunder de har; om de nevnte fruene som aldri har tatt i en vekt før tar bøy med 30 kg, skal det godt gjøres å skade seg, selv med den teknikken der. Skjønner ikke helt hva du blåser deg opp for, du sier jo faktisk ikke i mot meg på noe punkt.. Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #11 : 07. november 2008, 12:43 »
Dette føyer seg inn i rekken av ubrukeligheter som blir servert fra SATS.

1. Dersom du skal ha noe som helst utbytte av knebøy, kan du ikke ha en så lett vekt at du kan løfte denne fra bakken, og deretter uanstrengt legge den på nakken. Selvsagt er dette en demonstrasjon, noe de fleste sikkert skjønner. Men  det er faktisk folk som gjør dette som han viser her, også når de trener "ordentlig", effekten de da får kan sammenlignes med å reise seg opp og ned fra sofaen for å gå på toalettet.

2. Dette han gjør på denne filmen er en kvartbøy. Det er opplest og vedtatt at det er mye bedre for både styrke og muskelaktivisering å gå dypere. Selvsagt har en del mennesker problemer med dette, fordi de får lumbarfleksjon pga. stivhet i kroppen. Men da får de bruke den tid som trengs på å lære seg dette ordentlig. Til sammenligning vil en førerlærer aldri fortelle deg at du skal kutte svingene, selv om dette er enklere.

3. Han glemmer helt å få med det at: For å få effekt av treningen er det viktig å trene så hardt at du bli ordentlig sliten.

4. Smil og glede er greit, men hvorfor selge inn smil og glede når treningsrådene er tilnærmet ubrukelige?

6. Vil du ha noe utenom A4-programmet du får utlevert når du begynner å trene der, så blir du henvist til PT. Noe som koster 400kr+ i timen.

Hvis du er fornøyd med en "helsemessig effekt" av treningen og liker deg i en sosial klubb, da kan SATS eller ELIXIA være tingen for deg, men om du vil komme noen som helst vei med treningen, bør man se til å å komme seg fortere enn fort ut av det systemet der.

Straks man vil noe utenom det som er mainstream, det være seg som ansatt eller som kunde, da blir man uglesett. Helst skal man smile, og ikke gjøre noe spesielt ut av seg. Lenge leve konforismen og komersialismen!

Jeg skjønner selvsagt at alt er tilpasset for å tjene mest mulig penger, men det vrenger seg likevel i magen av å se all denne feillæringen som skjer rundtomkring, det generelt labre kunnskapsnivået hos de ansatte og denne intense jakten på nye kunder. Faktisk var min samboer innom et SATS-senter nylig i forbindelse med en jobbreise (hotellet hun bodde på hadde avtale med dette senteret), og da hun var innom der for å trene, så ble hun spurt om hun ikke ønsket å melde seg inn. Hun sa klart fra om at hun ikke var interessert, da hun kun var innom der en gang pga hotellet hun bodde på hadde avtale med senteret. Likevel presterte de ansatte der å fortsette å mase på henne, intill hun ikke gadd mer, og rett og slett forlot senteret.

Jeg har både jobbet og trent på i begge disse kjedene i en årrekke, og jeg må med hånden på hjertet si at det er en helkomersiell useriøs bransje som kun er ute etter penger. Og i jakten på dette utnytter de både ansatte og kunder. Jeg oppfordrer alle med en genuin treningsinteresse og som er ute etter en seriøs karriere å enten starte for seg selv innen gymbransjen, eller å velge en alternativ karrierevei innen et annet yrke.

-- stallion

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #12 : 07. november 2008, 12:47 »
Alt ved sats er tragisk

Jeg har trent på sats de første 3 årene av min "karriere", men trener nå på elixia av kun økonomiske årsaker(en kamerat jobber på elixia så jeg får vennepris, 250,- mnd).

Min mening er at sats er MYE bedre, spesielt mtp på apparater. Disse "beltebaserte" apparatene på elixia er skikkelig nedtur i forhold spør du meg. Snakket med en som jobber i techogym(apparatene sats benytter seg av), og han fortalte elixia sine apparater koster under halvparten av prisen og er en slags billig kopi av techogym. Tar dette med en klype salt ettersom han sikkert forsøker selge produktet sitt, men jeg har nå min egen mening ang dette Smiley

Min mening er at SATS er billigst og best(av disse to) Cheesy gleder meg til å komme tilbake, en dag økonomien er bedre!
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #13 : 07. november 2008, 13:03 »
de "belteapparatene" er nok Precore, og de fleste kardiomaskineriet til Elixia er precore , Dette koster faktisk MER en technogym sine innen samme sjanger Wink

Dog ; Noen sentre som elixia har er gamle gym, som er kjøpt opp og har mange av nautilus sine "maskiner" , bl.a. nautilus leg extentions ( som faktisk er min personlige favoritt innen leg ex-utstyr ) .

Mye av utstyret på Elixia er Precore, rebook , tomahawk , gym 80 , syngum etc; som er dyre og gode apparater .
Nå har jeg også trent på SATS tidligere, og jeg føler desverre at Elixia har bedre kompetanse på trening, samt har bedre utstyr .
Men når sant skal sies er det lenge siden jeg var innom sats , så mye kan ha skjedd der.

Jeg vet at BÅDE Elixia kjeden , og SATS kjeden har sine leverandører som gir dem tilgang til det nyeste nye, slik at de er opplyst om både nyheter og trender, samt funskjonalitet, utvikling etc innen utstyr .
Så jeg tror begge jobber på spreng for å gi sine medlemmer det nyeste og beste ( dog ikke alltid at det nyeste er det beste Smiley )


Nann
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Sats lærer DEG knebøy!
« #14 : 07. november 2008, 13:10 »
På Elixia Kokstad hvor jeg trener er det Lifefitness, Technogym og Hammer Strength maskiner og apparater.

Så det varierer nok litt fra senter til senter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!