Ja, går fint det. Ulempen der er jo at du ikke sparer opp egen bonus da, men det tar ikke så altfor mange år å spare opp til maks. Vær for øvrig også obs på at forskjellige selskaper har varierende policy rundt maks bouns; noen har 70% og de fleste har 75% bonus maks, men det er også noen få som har 80% men da har man klausuler som tilsier at bonustapet blir større dersom noe først skulle skje.
Med forsikring på faren din og deg oppført som eier på bilen må det betales et ungdomstillegg, uansett, dette utgjør en del tusen og er i mange tilfeller dyrere enn å ta det selv (men ikke på de bilene du la fram dog), dessuten blir bonustapet større hvis en fører under prøvetid havner i et selforskyldt uhell, eller et med skylddeling.
Tror det er 23 år som er grensen for "ungdom" på forsikringer, regelen med prøvetid gjelder uansett da, så en 25 åring som nettopp har tatt lappen får større bonustap ved uhell enn andre jevngamle til tross for at han/hun er over 23 år (merk; "ungdoms" grensen for motorsykler går vanligvis på 30 eller 31 år, tunge motorsykler i alle fall, over 600 kubikk).
Du kan velge mellom 75% etter 5år og krasj uten bonustap evt 80% hvor du detter ned til 70% 1år. Ved det siste tar det 11 år å komme opp på 80% igjen, ved det første tar det 5 år å komme til bonusfri krasj igjen, jeg ville valgt 75-5+.
Det med forsikring på 18-25 varierer litt mellom selskap, men i 90% av tilfellene vil det være lurt å forsikre på mor eller far og gamble på ingen bruker under 23-24-25, men da bør du se ann poden og bilen det gjelder, samt la han bære egenandelen ved selvskyldt uhell.