Skrevet av Emne: 300kg markløft - noe alle bør klare?  (Lest 49824 ganger)

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #150 : 18. mars 2009, 10:56 »
Derfor skrev eg med utstyr i () sånn du du skulle skjønne det. MEn ja.. stor forskjel men alikevel. 300 i mark raw og 300 med en del utstyr.. ?

Vist det først skulle være allment å nå 300 i mark så er ikkje 300 i bøy langt unna, med noe utstyr.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #151 : 18. mars 2009, 15:58 »
Derfor skrev eg med utstyr i () sånn du du skulle skjønne det. MEn ja.. stor forskjel men alikevel. 300 i mark raw og 300 med en del utstyr.. ?

Vist det først skulle være allment å nå 300 i mark så er ikkje 300 i bøy langt unna, med noe utstyr.

Normalt tar en person 40-50 kg mer i markløft enn knebøy om han trener styrkeløft rettet. Så er det seff en del variasjoner. 300 i skikkelig rawbøy er en mye større prestasjon enn 300 i rawmark. 300 i utstyrsmark er til gjengjeld en betraktelig større prestasjon enn 300 i utstyrsbøy.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #152 : 18. mars 2009, 16:14 »
Hei

Jeg lurer på hvor spesielt 300kg markløft egentlig er. Er det en prestasjon som krever over gjennomsnitts genetikk for å oppnå? Altså uten bruk av farmasøytiske midler.

Eller er det noe de fleste burde kunne oppnå med fornuftig og god trening over en del år?

Finnes det et anslag på hvor mange som er i stand til dette i Norge nå?


Hvis man ser på resultater fra styrkeløftstevner, så ser man at det er veldig få som løfter 300kg både i markløft og knebøy. Her snakker vi på den ene side om utøvere som blir dopingtestet, men på den annen side om utøvere som trener veldig målrettet for å nettopp ta mye i mark og bøy da de konkurrerer i disse øvelsene. Med utstyr er det klart verre å ta 300 i mark enn i bøy.

Statistisk sett er altså 300kg i markløft noe som er få forunt, selv med mange års målrettet trening. Hva man "bør" ta blir i denne sammenheng en meningsløs debatt etter mitt syn, da dette blir en subjektiv vurdering. Det blir som å spørre hvor tung man må være for å være tung. Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #153 : 21. november 2011, 03:15 »
300 kg er vell mulig for nesten alle, ivertfall ikke langt ifra 300... genemonsteret Lars klev hadde 300 i raw mark på trening i forrige uke, han har trent litt under ett halvt år nå, etter en pause på ei stund.
Er nokk temmelig mange i Norge som klarer 300 som ikke er kjent engang, gir meg selv 3 år så skal jeg ha 300kg i marken RAW! Smiley

I den annledning at 3 aar naa er om ett par maaneder, maa en nesten faa spoerre:

Hvordan ligger du ann i marken?  Virka jo som om 300 var ganske bankers for deg innenfor en 3 aars ramme i Mars 2009?

Edit:  Kanskje merkelig og ta fram en saa gammel traad, fikk bare lyst til og ta en titt da traadstarter er saapass naer 300 naa, og innlegget til endresaa maatte bare kommenteres paa da det passet saa bra tidsmessig.  Og la det ogsaa vaere sagt, at jeg spurte ikke pga at jeg skal faa ham til og se daarlig ut pga at jeg f.eks vet han er langt unna 300 i mark.  jeg aner ikke hvordan han ligger ann, syns bare det hadde vaert interresant og vite, da mest pga det bastante utsagnet.




Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #154 : 21. november 2011, 05:00 »
Morsom bump av Weise Smiley

Nå med noen flere års trening vil jeg si at om du er over 170 cm høy så bør 300 være mulig om du vil nok. For det er nettopp dette som slår meg som den viktigste faktoren.

Kan nevne at når jeg startet denne tråden i 2009 dro jeg 220 i markløft og veide ca 90kg. På jr-NM i styrkeløft i helgen dro jeg 290 og veide inn på 119,2kg. Ved årsskiftet har jeg løftet vekter i fire år.



<-----------

Utlogget Ironmad

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 946
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 946

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #155 : 21. november 2011, 05:36 »
300 er noe stort å oppnå i mark, syns ikke vi skal gjøre det mindre vakkert ved og si at alle kan klare det.
Vist alle kan klare det så hadde flere gymrotter klart det, jeg har sett mangen store Bolere, styrkeløftere på trening opp igjennom men det er få av de som har beveget seg over 250.

Selfølgelig er det mangen som kan klare det, men tror ikke det er mye mer enn kansje 25% av befolkninger (snakker kun om menn, sorry jenter)

En annen ting er at ved å si at alle kan klare det så tar vi vek prestasjonene til de som faktisk har klart det.

Kansje ikke alle kan klare det men jeg syns alle kan prøve Wink
Vet at det finnes noen gen monstere som drar masse kg men de er det få imellom.
Onkelen min dro 280 når han var 19 på rundt 75kg (men han var vel 180 høy med ett vingespenn på opp imot 210)

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #156 : 21. november 2011, 06:29 »
Morsom bump av Weise Smiley

Nå med noen flere års trening vil jeg si at om du er over 170 cm høy så bør 300 være mulig om du vil nok. For det er nettopp dette som slår meg som den viktigste faktoren.

Kan nevne at når jeg startet denne tråden i 2009 dro jeg 220 i markløft og veide ca 90kg. På jr-NM i styrkeløft i helgen dro jeg 290 og veide inn på 119,2kg. Ved årsskiftet har jeg løftet vekter i fire år.



<-----------

Moro tråd da Smiley

Dro du da med drakt eller uten ? Du har jo gjort det veldig bra, og jeg tror det er litt som du sier at det er mulig visst man vill det nok. Jeg og treningskompisen begynte å trene for akkruat 3 år siden nå, vi er jo ikke akkurat ungdommer lengere og begynte med en kroppsvekt på han 92-94kg og jeg 83-86kg. Jeg dro 210kg etter noen få markøkter og han brukte litt tid men kom seg dit fort. Nå er begge på 250kg. Men så kommer tingen, 200kg til 250kg er jo en ting, mens 250kg til 300kg blir noe annet. Vi er begge ikke spesiellt bra bygget på noen måte + begge to er nerder og har for det meste kun drevet med data. Vi jeg er ganske sikker på at vi kunne vært enda høyere i mark visst vi hadde gått mer inn for det, har vært mye slurving og fokusering på andre ting...

Konklusjonen min er at det går å greier 300kg i mark visst man er fornufting, relativt ung og frisk og vil det nok. Veldig induviduelt. Nå skrev jeg nesten samme som deg Evis, men men...
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget happypappy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #157 : 21. november 2011, 07:46 »
Blir ikke dette det samme som å spørre om alle kunne klart å løpe på like raskt på 100meter som utøvende sprintere eller det samme som å spørre om alle kunne blitt like god på ski som dælhie etc. Det blir nesten litt rart at det er tatt for gitt at utøvere i andre sporter har gudegitte talenter i sine respektive sporter, mens når det kommer til bygging av kropp og løfting av jern, så er det nesten forventet at alle skal løfte like mye som proffene, se ut som proffene, trene som proffene uten at man tar hensyn til at den vanlige karen i gata kanskje ikke har de medfødte kvalitetene, kostilskudene, sponsor pengene, trenings apparatet rundt seg, tiden etc som eliteutøvere har. Igjen så er dette innlysende om man tenker på andre sporter som fotball f eks( som kanskje handler om mindre genetisk begavelse etc enn hva sporter som vedrører styrke og muskelvekst gjør ) som har flere divisjoner, og det er en grunn til det, alle er ikke maradonna og alle er ikke CYC eller arnold. Kanskje standarden for hva som er mulig styrke og masse messig ikke burde være "alle kan bli best i verden om man bare vil det nok", men heller alle kan nå sitt potensialet hva nå det er!

Sier ikke dette for å unnskylde meg selv eller andre og vet ikke om 300kg er mulig eller umulig for meg, men synes mange av synspunktene her inne skaper ett bilde hvor man er lat eller umandig om man ikke er på nivå med utøvende styrkeløftere uavhengig om man er utøver eller ei.

ps gratulerer til alle dere som har klart 300kg i mark på tross av alle mulig motstand fra livet generelt og fra naturens side etc. 

 


Utlogget The Weise-Guy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 886
  • Honnør: 375
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 886

  • Nidarø Styrkeløftklubb
Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #158 : 21. november 2011, 08:10 »
Blir ikke dette det samme som å spørre om alle kunne klart å løpe på like raskt på 100meter som utøvende sprintere eller det samme som å spørre om alle kunne blitt like god på ski som dælhie etc. Det blir nesten litt rart at det er tatt for gitt at utøvere i andre sporter har gudegitte talenter i sine respektive sporter, mens når det kommer til bygging av kropp og løfting av jern, så er det nesten forventet at alle skal løfte like mye som proffene, se ut som proffene, trene som proffene uten at man tar hensyn til at den vanlige karen i gata kanskje ikke har de medfødte kvalitetene, kostilskudene, sponsor pengene, trenings apparatet rundt seg, tiden etc som eliteutøvere har. Igjen så er dette innlysende om man tenker på andre sporter som fotball f eks( som kanskje handler om mindre genetisk begavelse etc enn hva sporter som vedrører styrke og muskelvekst gjør ) som har flere divisjoner, og det er en grunn til det, alle er ikke maradonna og alle er ikke CYC eller arnold. Kanskje standarden for hva som er mulig styrke og masse messig ikke burde være "alle kan bli best i verden om man bare vil det nok", men heller alle kan nå sitt potensialet hva nå det er!

Sier ikke dette for å unnskylde meg selv eller andre og vet ikke om 300kg er mulig eller umulig for meg, men synes mange av synspunktene her inne skaper ett bilde hvor man er lat eller umandig om man ikke er på nivå med utøvende styrkeløftere uavhengig om man er utøver eller ei.

ps gratulerer til alle dere som har klart 300kg i mark på tross av alle mulig motstand fra livet generelt og fra naturens side etc. 

 



Nja, jeg syns spørsmålet er veldig interresant og relevant. 300 i mark er ett tall som gjør tråden til ett veldig bra diskusjons emne da vekten er stor, men langt ifra sinnsyk.  Det kan jo ikke sidestilles med og spørre om alle kan løpe like fort som konkurerende sprintere.  Da måtte vel tallet ha vært høyere enn 300 kg.  Vi så jo at f.eks Bergan, som er Junior, dro 300 ganske greit uten drakt på junior NM, og jeg fikk ikke inntrykket ut ifra hva han selv skrev i sin logg at han var i toppform.  Altså, ikke enorm form og tidlig i karrieren, og 300 går greit uten drakt på stevne. 

Selv tilhørte jeg en gang gjengen som var så tynn at jeg syns stanga alene var tung i mark.  Jeg hadde på den tiden aldri verden trodd at jeg skulle dra 300 i mark.  For ett par år siden, da jeg dro rundt 250 trodde jeg heller ikke at jeg skulle klare det.  Men nå så begynner jeg faktisk og tro at det kommer til og gå, så lenge jeg klarer og holde meg motivert.

Litt usikker på hva jeg egentlig vil poengtere her nå, poenget er vel at jeg syns tråden er genial fordi 300 kg i mark er en vekt som folk flest syns er ganske enorm, samtidig som jeg tror at nesten hvem som helst kan trene seg opp til og løfte den.

For og illustrere legger jeg ved ett bilde fra da jeg var 18, kroppsvekt 60-70 kg, samme høyde som nå, bomma på 50 i benk ett par dager etter at dette bildett ble tatt.  Hadde noen sett meg da tror jeg de ville satt en del penger på at jeg aldri villle komme til og dra 300 i mark, og det er det som er litt artig med dette temaet, at man på en måte kan utrette noe som mange tror man aldri ville ha klart(Nå har jeg ikke dratt 300 enda da selvsagt, og for alt jeg vet kan jeg treffe på en alvorlig kneik snart hva det angår, hvem vet Tongue, samtidig mener jeg at det kun er 4 ting som kan stoppe meg fra og klare det, og det er skade, sykdom, motivasjonsbrist eller død.  Jeg mener altså at kroppen min, som jeg ikke tror har verken mer eller mindre talent enn en vanlig mann i gata, ikke er faktoren som kommer til og stoppe meg i form av en eller annen slags genetisk begrensning).


Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #159 : 21. november 2011, 08:39 »
Uenig med de som mener at 300kg i markløft for en mosjonist blir det samme som å løpe 100m på 10-tallet, eller følge Dæhlie på ski. Spesielt hurtighet er ekstremt avhengig av genetikk. Man må rett og slett ha litt flaks for å kunne løpe så fort. Å bli sterk i markløft handler til dels om genetikk i form av proporsjoner, men man trenger ikke være rask, eksplosiv eller utholdende. For å forenkle det litt så trenger man "bare" mye trening og stor nok kroppsvekt.

Når jeg sier "stor nok" kroppsvekt, så mener jeg ikke at man må bli tyngst mulig, men så stor som det er hensiktsmessig å bli i forhold til egne proporsjoner og målet for treningen. Det som er optimalt i knebøy og benkpress er ikke nødvendigvis optimalt i markløft for eksempel. Korte bein og armer, stor mage og lang rygg er flott for en knebøyer eller benkpresser, men katastrofe i mark, men det kan overvinnes.

"Mye trening" er også deilig upresist. Det finnes mange typer programmer som virker. Selv hadde jeg med stor iver unngått de aller fleste av dem til jeg var over 30 år, med den følge at jeg knapt dro 200 i mark. Jeg har økt raskere fra 200 til 270 enn fra 100 til 200 etter at jeg fikk strukturert treningen i forhold til målene mine.

Trener du som en kroppsbygger og spiser som en kunstløper, så vil 300 kg i mark for alltid være uoppnåelig, men trener du som en styrkeatlet og ikke er redd for å se sixpacken forsvinne litt er det sjokkerende hva som er mulig.

Er flere her på forumet som har postet bilder a la Ottesen sitt, der ingen skulle tro at det var mulig for vedkommende å bli sterk, Evis fx. Husker også første gangen jeg møtte CYC og Bergan, da så de ut som svømmere begge to, likevel er de i dag i verdensklasse etter mye riktig trening og et herlig forhold til mat  Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Walgermo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 040
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 040

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #160 : 21. november 2011, 10:32 »
Etter litt over 5-års trening med markløft så nærmer det seg 300kg (Uten utstyr), alle bør ikke klare det. Men alle som har nok vilje og motivasjon for å klare det har stor sjanse for å klare det Wink
Jeg dro 282,5kg i klassisk i fjor og går for 300kg i år på julestevnet til KK-67 17.des Wink Og det blir sikkert andre også som kommer til å prøve seg på 300kg+ i mark utstyrsfritt.
Stevne:
372.5-260-330
Raw:
275-205-287,5


Landslagsløfter i Styrkeløft
____________________________________________________________________________

YouTube | Sjøholt AtletklubbLogg

Utlogget s0pr0

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 518
  • Honnør: 232
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 518

  • With the force of one thousand suns!
Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #161 : 21. november 2011, 15:25 »
Felles for mange dere som hevder at 300 er oppnåelig for de fleste er talent. Det er selvsagt naturlig; ved vurderinger rundt hva som er mulig tar man i stor grad utgangspunkt i egne erfaringer, så dersom man selv har opplevd god progresjon i en øvelse vil man anta at andre kan få til noe lignende. Ikke mange som evner å se at egen fremgang ikke bare er et resultat av hardt, målrettet arbeid, men kanskje også genetiske fortrinn=)

Et relevant eksempel er Tor Herman Omland. Han innehar tredjplassen på adelskalenderen, og må vel med det kunne sies å ha et godt over middels anlegg for maksimal styrke. Trent av verdens beste coach, Dietmar Wolf, må han også kunne sies å ha optimalisert treningen, i den grad det er mulig med et vanlig liv ved siden av. Ved å gå opp nesten 10kg i kroppsvekt har ikke marken økt, så vi kan også konkludere med at kroppsvekten er tilnærmet optimal for markløft.

 I løpet av 7 år har ikke Omland økt noe i markløft, altså kan vi konkludere med at han noelunde har nådd sitt realistisk-genetiske potensial i øvelsen. Han løfter ~320 med drakt, noe som vel tilsvarer rett over 300 uten drakt.

Dersom en hver mann i Norge skulle hatt mulighet til å dra 300 i rawmark så impliserer det at Omland har blant Norges dårligste anlegg for markløft. At ingen menn i Norge har dårligere anlegg enn vår tredje beste herreløfter gjennom tidene...
Riktignok er styrkeløft er forholdsvis liten idrett, men fullt så lett er det ikke å hevde seg.

Det sagt, så mener jeg ikke at 300 nødvendigvis er en utopi for folk flest. Jeg tror at mange vil kunne nærme seg, og noen også nå 300 ved realistisk-optimale forhold. Men langt fra alle:)

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #162 : 21. november 2011, 15:41 »
Jeg dro nettopp 300 raw,

det tok meg 4år ca fra jeg begynte med styrkeløft, der omtrent 2år har vært skadeperioder. (Nå har jeg også trent utstyrsrettet)

Ingen lett sak, det er en lett sak om man er kongen av gymmet, det gymmet man har myke stenger, reimer, store gummiskiver og låring er en selvfølge.

Å dra 300kg stevnegodkjent med stålskiver og styrkeløftstang er tungt.

Jeg økte selv veldig raskt til 250kg uten utstyr, men deretter var det en liten vei å gå, og jeg har relativt gode vinkler for markløft

http://www.youtube.com/watch?v=CFbpzTULv5Q#noexternalembed&feature=channel_page
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #163 : 21. november 2011, 16:09 »
Når jeg sier "stor nok" kroppsvekt, så mener jeg ikke at man må bli tyngst mulig, men så stor som det er hensiktsmessig å bli i forhold til egne proporsjoner og målet for treningen. Det som er optimalt i knebøy og benkpress er ikke nødvendigvis optimalt i markløft for eksempel. Korte bein og armer, stor mage og lang rygg er flott for en knebøyer eller benkpresser, men katastrofe i mark, men det kan overvinnes.

De som påstår at alle bør klare 300 i mark har ofte lang rygg og sjimpansearmer. Grin

I tillegg suger dei ofte i bøy, merkelig.  Grin

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: 300kg markløft - noe alle bør klare?
« #164 : 21. november 2011, 16:12 »
300 er nok langt ifra noe alle bør klare hvis de vil, det er mange forutsetninger utenom ren vilje her. Når det er sagt så tror jeg faktisk viljen likevel er det største hinderet, også for talenter. Det er vel en grunn til at så mange er overvektige, ikke er fornøyde i jobben og generellt er middels i det meste fra skole til barneoppdragelse og båtpusseferdigheter.   Tongue

Edit; bare så det er sagt, jeg er ikke i nærheten selv og er neppe godt bygd for denne øvelsen...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!