Skrevet av Emne: Mira skryter av å ha brukt vold  (Lest 7727 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Mira skryter av å ha brukt vold
« : 30. mars 2009, 10:45 »
http://www.kjendis.no/2009/03/30/kjendis/mira_craig/dagfinn_nordbo/5535571/



I et debattinnlegg i dagens Dagbladet tar han spesielt for seg magasinet Mann, der Mira Craig fortalte at hun hadde banket opp kjæresten sin i et portrettintervju med overskriftene «Jeg slo ham midt i fjeset» og «Den slagferdige».

I innlegget spør Nordbø om hva slags signal Mira Craig sender til sine unge fans «når hun gang på gang skryter av at hun har brukt vold».


[...]

Han mener at Mann-intervjuet, VGs gjengivelse av det og Mira-bildene i Dagbladets siste fredagsmagasin bruker voldstemaet som et slags estetisk og dramatiserende virkemiddel.

—Det blir framstilt som noe eksotisk og morsomt. Jeg er helt sikker på at framstillingen hadde vært en helt annen hvis det var snakk om en mann som slo.

Nordbø opplyser at han selv har vært utsatt for kvinnevold.

— Det er det mest ydmykende jeg har opplevd i mitt liv, sier han.

— Og det verste er kanskje hjelpeløsheten du kjenner ved at så fort du skulle finne på å forsvare deg, er du dead duck med politianmeldelse og hele pakka. Men kvinner kan altså begå grove voldshandlinger ustraffet og til og med få en helteglorie sydd rundt hodet. Det er kvalmende.


Nå har jeg aldri blitt utsatt for vold verken fra menn eller kvinner, men jeg må medgi at jeg syns Dagfinn Nordbø har et veldig godt poeng. Hva som var årsaken til at Mira brukte vold var visstnok at kjæresten var utro, men det er ikke nødvendigvis hovedpoenget i denne saken slik jeg ser det. Det er det faktum at kvinner kan slå menn uten at det får store konsekvenser da de "ikke gjør skade" og at det kun blir sett på noe som noe søtt og småmorsomt, men hvis en mann skulle slå en kvinne blir det fort skillsmisse og fengselsstraff.

— De gamle kjønnsrollene står fortsatt sterkt, og det at kvinnen er et offer og mannen en overgriper gjennomsyrer mye. Det finnes jo ikke noe mer konservativt enn media, sier Arve Juritzen.

Kvinner har kjempet for likestilling i uttallige år, her til lands fra rundt 1884, men likevel ser det ut til at visse kvinner mener det skal være ulike lovgivninger mellom kvinner og menn. Hvorfor skal en kvinne, uavhengig av hvor mye det måtte skade, få lov til å slå en mann? Ja, og når vi først er inne på likestilling, hvorfor skal kvinner ha samme rettigheter som menn, men ikke nødvendigvis være pliktige til det samme uten at dette fører til prostester? (ref. til bl.a. førstegangstjeneste). Noen ganger blir jeg litt forundret over hvordan verden ser ut til å fungere, men hva mener dere om denne saken? Det kan virke som en rar ting å ta opp, men det er faktisk et større problem enn folk flest tenker over. Årsaken er vel at menn sjeldent anmelder kvinner da det føles ydmykende, men burde det egentlig være slik? Burde ikke gale kvinnfolk ta sin straff på lik linje med menn?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #1 : 30. mars 2009, 12:07 »
Jeg er enig et stykke på vei.  All voldsbruk er uakseptabel og bør regnes som kriminalitet.  Men dersom Nordbøs innlegg blir starten på en kampanje, så vil jeg sette på bremsene ganske tidlig.  Det er verd å minne om at det aller meste av vold som blir begått, begås av menn.  Dels er det sånn fordi menn er fysisk sterkere, og dels er det sånn fordi kjønnsrollene de fleste stedene i verden legger opp til dette, etter århundrer med ideologisk innprenting i folk.

Nordbøs innlegg har litt preg av å gjøre det kuriøse unntaket til en kjepphest.  Det er litt som da Martin Schanke dreit seg ut og fiket til en politisk motstander like etter en skolevalgdebatt.  Da var det enkelte som sa 'Se! Det finnes vold i innfødt norsk politikk også, ikke bare bland innvandrergutter som banker opp Kadra og andre kritikere'.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #2 : 30. mars 2009, 12:12 »
Jeg er enig et stykke på vei.  All voldsbruk er uakseptabel og bør regnes som kriminalitet.  Men dersom Nordbøs innlegg blir starten på en kampanje, så vil jeg sette på bremsene ganske tidlig.  Det er verd å minne om at det aller meste av vold som blir begått, begås av menn.  Dels er det sånn fordi menn er fysisk sterkere, og dels er det sånn fordi kjønnsrollene de fleste stedene i verden legger opp til dette, etter århundrer med ideologisk innprenting i folk.

Nordbøs innlegg har litt preg av å gjøre det kuriøse unntaket til en kjepphest.  Det er litt som da Martin Schanke dreit seg ut og fiket til en politisk motstander like etter en skolevalgdebatt.  Da var det enkelte som sa 'Se! Det finnes vold i innfødt norsk politikk også, ikke bare bland innvandrergutter som banker opp Kadra og andre kritikere'.

Joda, du har rett i at mesteparten av volden som blir begått er utført av menn, men jeg tror det er store mørketall når det kommer til vold begått av kvinner. Som flere sier er det nok en følelse av skam og det faktum at det er ydmykende for menn å anmelde kvinner da dette kanskje fører til nedsatt følelse av det å være mann. Nå vet jeg ikke hva hans hensikt med dette er, men jeg syns det er på sin plass at noen kaller en spade for en spade, og ikke undergraver det faktum at vold begås av begge kjønn.

Vold er, uavhengig av hvem som utfører det, ikke akseptabelt og bør derfor straffes like uavhengig av om det blir utført av menn eller kvinner. Det er ingen formildende omstendigheter for bruk av vold (med mindre det blir utført i selvforsvar og er siste utvei)!


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #3 : 30. mars 2009, 12:16 »
Han reka hun var sammen med må begynne å trene

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #4 : 30. mars 2009, 12:18 »
Feminister er ikke ute etter likestilling.

Du har større sjangse for å komme inn på diverse studier bare fordi du er kvinne, selv om studiet allerede består av over 70% jenter.

Kjønnskvoter ellers er helt på tryne, du burde få en jobb/studieplass etter kvalifikasjoner, ikke etter hvilket kromosonpar du har.

Og den sosiale normen lyder at ubevæpnede kvinner ikke kan skade noe som helst, og at du er en patetisk feiging for å omtrent motsette deg å bli slått. Den dagen du kommer dårlig overens med en jente som har flere år bak seg i seriøs kampsport sliter du.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #5 : 30. mars 2009, 12:23 »
Han reka hun var sammen med må begynne å trene

Prøv å holde tråden seriøs er du snill! Smiley

Feminister er ikke ute etter likestilling.

Du har større sjangse for å komme inn på diverse studier bare fordi du er kvinne, selv om studiet allerede består av over 70% jenter.

Kjønnskvoter ellers er helt på tryne, du burde få en jobb/studieplass etter kvalifikasjoner, ikke etter hvilket kromosonpar du har.

Ok, likestilling var en nødvendig digresjon følte jeg, men la oss prøve og holde oss til tema. Likestilling i form av studier og jobb er en ting, men det relevante her er at kvinner og vold glorifiseres, mens mannen er den store, stygge ulven i slike sammenhenger. Det kan hende det er med det rette, men poenget er at vold uansett ikke er noe som bør glorifiseres i media da det gir feil signaler. Er man en sterk kvinne fordi man slår fra seg, eller bør det ligge andre kvaliteter til grunn for å kunne kalles det? Bør ikke pågangsmot og stayerevne til å gå på til tross for motgang heller være gode kriterier?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #6 : 30. mars 2009, 13:27 »
Eg har blitt utsatt for vold fra begge kjønn.. jenta som slo med knytta neve begynte eg å le av mens eg prøvde å rulle meg en røyk til, og fikk et slag til.. om en mann føler at han må forsvare seg for et slag fra en dame bør han virkelig studere seg down under å sjekke om ballene hans fortsatt er der.
Eg er enig i det som blir sagt at vold fra kvinner også er uakseptabelt. Men når en kvinne slår en mann, er det ikkje vanlighvis ganske fortjent?

Når det kommer til likestilling så må eg si at menn og kvinner ikkje kan likestilles. Menn og kvinner er forsjellige. Det som det har vært mest oppstyr rundt er lederstillinger. Vel, greit at det sikkert er flere menn som har lukseriøse lederstillinger og at kvinner fortjener det samme, men det er 99% flere menn en kvinner som har ett dritt arbeid, og sliter på jobben vær jævla dag med kne og rygg problemer som de får før de fyller 40.
Fair? nei.. men det har verden aldri vært.
Kvinner passer kansje også bedre som ledere spør du meg..

Lurer på om kvinner i gamlere dager følte seg så jævla undertrykte når de gikk å stelte i hjemmet og passa på ungene, mens mannen var ute å tjente penger?
Westside disciple

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #7 : 30. mars 2009, 13:31 »
Himmel og hav. Er dette seriøst ment?
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #8 : 30. mars 2009, 13:35 »
Eg har blitt utsatt for vold fra begge kjønn.. jenta som slo med knytta neve begynte eg å le av mens eg prøvde å rulle meg en røyk til, og fikk et slag til.. om en mann føler at han må forsvare seg for et slag fra en dame bør han virkelig studere seg down under å sjekke om ballene hans fortsatt er der.
Eg er enig i det som blir sagt at vold fra kvinner også er uakseptabelt. Men når en kvinne slår en mann, er det ikkje vanlighvis ganske fortjent?

Javel, hva prøver du å bevise? At du er fryktelig macho som kan stå imot slag fra en kvinne og aksepterer det fordi hun representerer det svake kjønn? Det er igrunn ikke snakk om hvem som skal ha rett til å slå, men poenget er at vold uavhengig av kjønn er uakseptabelt. Ja, og hvorfor skal det være fortjent? Hva vet du om årsaksforhold rundt omkring i de ganske land? Jeg tør vedde på at det finnes "mange" menn som ikke har gjort stort annet enn å finne seg en ravende gal kvinne, og som av den grunn får gjennomgå.

Når det kommer til likestilling så må eg si at menn og kvinner ikkje kan likestilles. Menn og kvinner er forsjellige. Det som det har vært mest oppstyr rundt er lederstillinger. Vel, greit at det sikkert er flere menn som har lukseriøse lederstillinger og at kvinner fortjener det samme, men det er 99% flere menn en kvinner som har ett dritt arbeid, og sliter på jobben vær jævla dag med kne og rygg problemer som de får før de fyller 40.
Fair? nei.. men det har verden aldri vært.
Kvinner passer kansje også bedre som ledere spør du meg..

Lurer på om kvinner i gamlere dager følte seg så jævla undertrykte når de gikk å stelte i hjemmet og passa på ungene, mens mannen var ute å tjente penger?

Joda, menn og kvinner er ulike, men det bør likevel ikke være store kjønnsmessige forskjeller. Det menn kan gjøre, kan ofte også kvinner gjøre og vica versa. Jeg tror det handler vel så mye om vilje og pågangsmot enn om fysiske forutsetninger.

Og hvordan kan du sammenlikne kvinner nå og da? Tidligere var det en felles konsensus (blant de aller fleste) om at kvinner stelte hjemme, mens far var ute og skaffet inntekter. Slik er det ikke lenger fordi verden faktisk beveger seg framover. De dagene er forbi og da er det av liten relevans hva som ble gjort tidligere.

Men som jeg skrev ovenfor, dette er ikke en debatt om likestilling mtp studier og arbeid, men om vold utført av kvinner og menn.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #9 : 30. mars 2009, 13:51 »
Eg er enig i det som blir sagt at vold fra kvinner også er uakseptabelt. Men når en kvinne slår en mann, er det ikkje vanlighvis ganske fortjent?

Hva gjør man for å fortjene å bli slått? Frekk i kjeften? Snakke stygt til ungene? Klå? Være utro?
Andre ting? Isåfall hvilke?

Betyr det at en mann kan slå en kvinne om hun gjør disse tingene?


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #10 : 30. mars 2009, 13:57 »
Mira Craig`s "slag" er nok et eksempel på kvinners misforståtte likestillingskamp. Det virker for meg som om kvinner nesten ønsker å adaptere menns adferd, både positive OG negative. De positive mannlige "trekkene" er jo forsåvidt noe å strekke seg etter; ikke finne seg i dritt, snakke tydlig og med autoritet, kreve sin rett osv. Men når kvinner begynner å glorifisere machokultur og te seg deretter så er det ikke lenger likestillingskamp, men idioti.

Poenget med likestilling er ikke at kvinner skal bli som menn. Det handler om at kvinner og menn skal møtes et sted på midten.
Sa brura

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #11 : 30. mars 2009, 14:00 »
Hadde ikke hatt noe i mot å bli "rundjult" av Mira Grin
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #12 : 30. mars 2009, 14:10 »
Hva gjør man for å fortjene å bli slått? Frekk i kjeften? Snakke stygt til ungene? Klå? Være utro?
Andre ting? Isåfall hvilke?

Betyr det at en mann kan slå en kvinne om hun gjør disse tingene?
selv om det er fortjent betyr det ikkje at man skal gjøre det.. som sagt, eg synes at det er uakseptabelt. Jenter slår stort sett med håndflaten. Om noen er fks utro så ja, eg syns faktisk det er fortjent. Om en jente er utro fortjener hun også et klask. missforstå meg rett -det betyr ikkje at eg mener at vi skal gå rundt å slå hverandre fordet. Det moralsk feil, men kan likevell være fortjent.
Westside disciple

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #13 : 30. mars 2009, 14:16 »
Eg har blitt utsatt for vold fra begge kjønn.. jenta som slo med knytta neve begynte eg å le av mens eg prøvde å rulle meg en røyk til, og fikk et slag til.. om en mann føler at han må forsvare seg for et slag fra en dame bør han virkelig studere seg down under å sjekke om ballene hans fortsatt er der.
Eg er enig i det som blir sagt at vold fra kvinner også er uakseptabelt. Men når en kvinne slår en mann, er det ikkje vanlighvis ganske fortjent?

selv om det er fortjent betyr det ikkje at man skal gjøre det.. som sagt, eg synes at det er uakseptabelt. Jenter slår stort sett med håndflaten. Om noen er fks utro så ja, eg syns faktisk det er fortjent. Om en jente er utro fortjener hun også et klask. missforstå meg rett -det betyr ikkje at eg mener at vi skal gå rundt å slå hverandre fordet. Det moralsk feil, men kan likevell være fortjent.

Dette er en prinsippsak, så hvor vidt man slår med åpen eller lukket hånd er ikke relevant. Vi snakker ikke om skadeomfang, men om det faktum at vold, uavhengig av kjønn, bør anses som en uting.

For øvrig sa du man måtte sjekke ballene sine om man gir jentene et slag (klask eller hva du nå velger å kalle det), men samtidig sier du at det er akseptabelt for samme type oppførsel som for den menn "fortjener" ett... Jenter kan slå, men ikke menn, men du mener likevel man ikke bør gjøre det. Det er nå en ting, men likevel finner jeg innleggene dine noe selvmotsigende...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Mira skryter av å ha brukt vold
« #14 : 30. mars 2009, 14:26 »
Og den sosiale normen lyder at ubevæpnede kvinner ikke kan skade noe som helst, og at du er en patetisk feiging for å omtrent motsette deg å bli slått. Den dagen du kommer dårlig overens med en jente som har flere år bak seg i seriøs kampsport sliter du.

Er du gal? Det er kanskje en håndfull kvinner i verden maks som kunne banket en gjennomsnittlig mann.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!