avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 294902 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1110 : 15. oktober 2010, 17:14 »
Hormonene er stabilisert etter 2 uker med vedlikehold og litt karbo uansett. Men set-pointet kan bruke 3-5 år(ref, leangains.com). Jeg tror det kan være lurt mtp fettap, at når du har mistet mye fett og fortsatt har noe igjen, så bør du gå opp litt i fett og muskler. Muskler slik at du ikke øker så mye i fett% og fett for at du kommer nærmere set-pointet. Men jeg er ikke sikker på dette. Har bare erfart det selv(I likhet med BodyJunior). Kan jo hende dette bare er psykisk, man jo blir psykisk sliten av å gå ned i vekt.
Ser poenget ditt, og skal fiske litt. Artikkelen "leptin and set point" eller noe du snakker om? Mener å ha sett noe sånt der, men husker ikke helt.

EDIT: Folk som har vært feite før har vel lettere for å legge på seg (fett) også? Mener å ha lest noe om det. Når man går ned i vekt (fett), tar man nødvendigvis ikke knekken på fettcellene i seg selv, man bare sørger for atrofi av dem. Igjen, synsing på høyt nivå Tongue

Dagens:
Benk:
30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
35kg x 5
30kg x 5
Mark:
50kg x 5
60kg x 5
70kg x 5
60kg x 5
50kg x 5
Nedtrekk, underhånd:
30kg x 6 x 3

Smerte under siste settet i benken i dag... tror ikke dette myo-reps stuntet og én ekstra benkøkt i uken var så lurt, jeg. Fuck flatbenk. Er mer keen på skråbenk uansett. Men tar en pause fra brysttrening, og så tar jeg det derifra.

Fra tidligere skulderdrit, har jeg hatt null problem med militær- eller skråbenkpress mht. skuldre. Så jeg tror jeg blir å droppe benk helt, og heller gå for skråbenk. Men får lese meg litt opp om det uansett, tenker jeg. Skikkelig.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1111 : 15. oktober 2010, 21:51 »
Har veldig dårlig tro på at det baseres på at du har hatt en stor del fett på kroppen tidligere, men det faktum at du har genetisk grunnlag for å legge på deg mye og store deler fett ved overskudd av energi.


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1112 : 15. oktober 2010, 23:00 »
Jeg er ikke her for å krangle, men; jeg ser for meg at en normalvektig person har et gitt antall fettceller. Legger personen på seg fett, øker størrelsen på fettcellene (hypertrofi) såvel som antallet (hyperplasi).

Når vedkommende slanker seg, går størrelsen på fettcellene ned (atrofi). Om det er tilfellet at antall celler også synker er jeg usikker på. Om de ikke synker i antall;

Når vedkommende legger seg i kalorioverskudd, ligger de gamle fettcellene "klare og venter" på å bli fylt opp igjen med fett

 = en tidligere overvektig har lettere for å bli feit enn en som ikke har vært overvektig. Om det er noe set-point inne i bildet aner jeg ikke, men har lest diverse teorier om det på amerikanske forum.

MEN, om cellene synker i antall når du går ned i vekt, bør det reelt sett ikke være noe lettere for en former-fatboy å legge på seg fett enn en som aldri har vært feit.

Som sagt, er ikke her for å krangle (eller for å snakke over hodet på noen), men med mindre jeg har misforstått veldig, er det ca sånn det foregår?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1113 : 15. oktober 2010, 23:11 »
Fettminne  what
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1114 : 15. oktober 2010, 23:55 »
Fettminne  what

Ja, det er i hvert fall mer enn bare hormonene og apetitten som styrer hvor mye du spiser. Noen tror det bare er vaner, andre tror det er mer fysiologisk. Lyle Mcdonald tror det er en blanding.

Angående antall fettceller, så driver jeg å lurer på det samme som deg, Stiansoftcore. Jeg tror jeg har set-point greiene i fra Leptin-serien. Også husker jeg tydelig det sto i "The diet break" at  en diettpause ikke påvirker set-pointet.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1115 : 16. oktober 2010, 14:25 »
Jeg er ikke her for å krangle, men; jeg ser for meg at en normalvektig person har et gitt antall fettceller. Legger personen på seg fett, øker størrelsen på fettcellene (hypertrofi) såvel som antallet (hyperplasi).

Når vedkommende slanker seg, går størrelsen på fettcellene ned (atrofi). Om det er tilfellet at antall celler også synker er jeg usikker på. Om de ikke synker i antall;

Når vedkommende legger seg i kalorioverskudd, ligger de gamle fettcellene "klare og venter" på å bli fylt opp igjen med fett

 = en tidligere overvektig har lettere for å bli feit enn en som ikke har vært overvektig. Om det er noe set-point inne i bildet aner jeg ikke, men har lest diverse teorier om det på amerikanske forum.

MEN, om cellene synker i antall når du går ned i vekt, bør det reelt sett ikke være noe lettere for en former-fatboy å legge på seg fett enn en som aldri har vært feit.

Som sagt, er ikke her for å krangle (eller for å snakke over hodet på noen), men med mindre jeg har misforstått veldig, er det ca sånn det foregår?

Jeg skreiv jo innlegget for at du skulle komme med kommentarer på det Stian, no worries!
Men jeg er ganske overbevist over at dette med spisevaner og derav legge på seg lett er relativt genetisk bestemt. Jeg har trent over lengre tid med flere kompiser som ønsker å bli "stor" som meg, de har en sperre som nekter de å spise mer, og dette er vedlikedholdsnivå! På den ene treningspartnern min er det ekstremt, for han har kanskje 6-7% kroppsfett uten å tenke på hva han spiser, og han trener bare som jeg gjør, men får ikke til økningene..

Grunnen til at han ikke får til økningene er at han har ikke nubbsjangs til å spise nok, men de siste 3 månedene har han gått opp 4 kilo, og økt ca 5% i styrke, da fikset jeg han ett kostholdsopplegg som garanterte 900 kalorier overskudd dersom han trente akkurat som jeg foreslo, og ikke noe mer. Han hadde store problemer med å spise dette, han hadde nesten konstant vondt i magen når han spiste.

Personlig synes jeg det ikke er noen tvil om at enkelte har fått slike genetiske gaver, som hindrer dem fra å ligge i overskudd, slik at formen er kostant ekstremt bra utifra den massen de allerede har. JEG er det totalt motsatte av treningspartnern min, jeg kan ligge både 5-6000 kalorier i overskudd, og fortsatt spise mer om jeg føler for det... Og det er IKKE løgn!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1116 : 16. oktober 2010, 15:52 »
Fettminne  what
Var igrunn det jeg ville frem til med hele resonnementet, ja Grin
Ja, det er i hvert fall mer enn bare hormonene og apetitten som styrer hvor mye du spiser. Noen tror det bare er vaner, andre tror det er mer fysiologisk. Lyle Mcdonald tror det er en blanding.

Angående antall fettceller, så driver jeg å lurer på det samme som deg, Stiansoftcore. Jeg tror jeg har set-point greiene i fra Leptin-serien. Også husker jeg tydelig det sto i "The diet break" at  en diettpause ikke påvirker set-pointet.
Du får slenge opp fangsten her hvis du kommer over noe bra fisk om temaet en dag! Jeg er ennå ikke helt fortrolig med pubmed (selv om vi har fått "opplæring" på skolen), er ikke helt stødig med begreper, og topper dette med å suge i engelsk. Så sliter litt med søking på emnet for å si det mildt.
Jeg skreiv jo innlegget for at du skulle komme med kommentarer på det Stian, no worries!
Men jeg er ganske overbevist over at dette med spisevaner og derav legge på seg lett er relativt genetisk bestemt. Jeg har trent over lengre tid med flere kompiser som ønsker å bli "stor" som meg, de har en sperre som nekter de å spise mer, og dette er vedlikedholdsnivå! På den ene treningspartnern min er det ekstremt, for han har kanskje 6-7% kroppsfett uten å tenke på hva han spiser, og han trener bare som jeg gjør, men får ikke til økningene..

Grunnen til at han ikke får til økningene er at han har ikke nubbsjangs til å spise nok, men de siste 3 månedene har han gått opp 4 kilo, og økt ca 5% i styrke, da fikset jeg han ett kostholdsopplegg som garanterte 900 kalorier overskudd dersom han trente akkurat som jeg foreslo, og ikke noe mer. Han hadde store problemer med å spise dette, han hadde nesten konstant vondt i magen når han spiste.

Personlig synes jeg det ikke er noen tvil om at enkelte har fått slike genetiske gaver, som hindrer dem fra å ligge i overskudd, slik at formen er kostant ekstremt bra utifra den massen de allerede har. JEG er det totalt motsatte av treningspartnern min, jeg kan ligge både 5-6000 kalorier i overskudd, og fortsatt spise mer om jeg føler for det... Og det er IKKE løgn!
Jeg bare har en tendens til å være litt vel påståelig og sta i diskusjoner, that's all Cheesy

Jeg tror dog du misforstår hva jeg mener. Eller så misforstår jeg deg. Jeg snakker ikke om at jeg spiser så voldsomt mye siden jeg har sjansen, eller at jeg er redd for at det skal skli ut. Jeg snakker mer om hvorvidt det er forskjell mellom hvor det blir av kalorioverskuddet hos en eks-tjokkas, og en som aldri har vært tjokk.

Hvis en ser bortifra alt annet (hormoner, spisevaner, genetikk, apetitt osv) enn hva som skjer med fettcellene i seg selv etter en diett og med påfølgende kalorioverskudd, så virker det for meg at hos eks-tjokkasen er det mer sannsynlig at en gitt del av overskuddet blir lagret som fett enn hos en som ikke har vært feit. Pga. hele hyperplasidelen jeg beskrev over, eller 'fettminne' som Ryu så elegant fikk satt ord på det.

Tar en hensyn til genetikken i tillegg, ser det kanskje bittelitt verre ut for eks-tjokkasen. Tar en også hensyn til den hormonelle reguleringen av diverse hormoner som skjer når en går i underskudd over lengre tid, ser det enda verre ut. Topper en det hele med spisevaner og apetitt (denne variablen kan en glatt se bortifra om en sitter med litt målrettethet og disiplin innabords), ser det helt syyykt mørkt ut. Ser man alt i kontekst av at jeg sannsynligvis ikke har insulinfølsomheten helt på topp (har fortsatt litt spekk igjen på kroppen), kan det virke som om jeg helst bare bør gå og legge meg.

(om teoriene mine stemmer er en annen sak, gjør de ikke det, har jeg sløst bort ganske mye tid på svada og retting av skrivefeil)

For ordens skyld, skriver jeg hva jeg egentlig mener med denne posten:
Jeg mener ikke at overskudd for meg betyr at jeg ryker rett tilbake igjen til tjukkastilværelsen, det jeg mener er at jeg tror det er lurt å heller ligge i et litt moderat ukentlig overskudd i starten, istedet for å ligge i overskudd hver dag, hele uken. Eksempelvis ligger jeg på +1500 i uken, og ikke +3500 (som jo er over det dobbelte). Et eksempel vil være +500 på work days, vedlikehold på rest days.

Seff er det jeg som bestemmer til syvende og sist hvordan jeg gjør det, men en setter jo også seff pris på innspill. Mye tid taper man heller ikke på å diskutere dette litt. Noen minutter på å skrive noe innlegg innimellom koster ikke spess mye, spesielt i kontekst av at overskuddet helst bør vare i en god stund, typ etter nyttår eller lenger hvis mulig.

Plutselig ble dette enda en feeeette lang post Tongue

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1117 : 16. oktober 2010, 16:05 »
Det du skriver der kan jeg være SVÆRT enig i! Lang post, men full av veldig gode argumenter.
Vi snakker om 2 helt forskjellige ting ja, når du skriver det slik som du gjør nå så får jeg litt mer oversikt. Jeg skjønner bekymringen din, men tror du overdramatiserer det hele litt. Selvom du tror du har anlegg for å legge på deg mer fett kontra den vanlige kroppsbyggeren, så er det ikke snakk om så veldig store marginer! Når en er så erfaren med dietter og problemstillinger underveis som både du og jeg er Stian, så er dietten etterpå ALDRI ett problem!

Dersom du har ett stort ønske om å holde en strandform hele året blir saken en helt annen, men jeg tror ikke det er lurt å sammenligne meg og deg med Jan S, Daniel M, Beefcake og SilverFox! Husk at disse gutta har preppet formen og fått bedre fett% for hvert år de har vært på diett, da sier det seg selv at det blir lettere å opprettholde en god form hele året når du har vært nede rundt 5% i fett!

Selvfølgelig er det du som bestemmer til slutt, men ønsker å hjelpe deg å knekke den psykiske sperren som jeg allerede har erfart! Har stor tro på deg Stian, vi må bare bruke den gode tiden vi har, så kommer vi også til å bli en av de store gutta en gang, helt naturlig! Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1118 : 16. oktober 2010, 18:40 »
Hvis en ser bortifra alt annet (hormoner, spisevaner, genetikk, apetitt osv) enn hva som skjer med fettcellene i seg selv etter en diett og med påfølgende kalorioverskudd, så virker det for meg at hos eks-tjokkasen er det mer sannsynlig at en gitt del av overskuddet blir lagret som fett enn hos en som ikke har vært feit. Pga. hele hyperplasidelen jeg beskrev over, eller 'fettminne' som Ryu så elegant fikk satt ord på det.

Beefcake skriver at ex-tjukkaser legger på seg mer fett på kalorioverskudd enn tynne i denne artikkelen: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290 "http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290W"

Har lest dette flere steder også, men det jeg lurer på er om dette er på grunn av hormonene etter en diett eller set-pointet/fettcellene. Hvis det er på grunn av førstnevnte er jo problemet med næringspartisjoneringen løst etter 2 ukers diettpause. Hvis ikke er former-fatboys hemmet for evig tid(eller helt til du har bygd så mye muskler at du har like mye fett som kroppen vil du skal ha..)

Har hatt dette spørsmålet i bakhodet i evigheter, men har ikke giddet å finne det ut enda. Det er jo ikke noe man kan gjøre med..Kanskje vi burde spørre på Lyle's fora. I verste fall blir han sur fordi han allerede har skrevet om dette i en artikke:P
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1119 : 16. oktober 2010, 18:44 »
Beefcake skriver at ex-tjukkaser legger på seg mer fett på kalorioverskudd enn tynne i denne artikkelen: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290 "http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290W"

Har lest dette flere steder også, men det jeg lurer på er om dette er på grunn av hormonene etter en diett eller set-pointet/fettcellene. Hvis det er på grunn av førstnevnte er jo problemet med næringspartisjoneringen løst etter 2 ukers diettpause. Hvis ikke er former-fatboys hemmet for evig tid(eller helt til du har bygd så mye muskler at du har like mye fett som kroppen vil du skal ha..)

Har hatt dette spørsmålet i bakhodet i evigheter, men har ikke giddet å finne det ut enda. Det er jo ikke noe man kan gjøre med..Kanskje vi burde spørre på Lyle's fora. I verste fall blir han sur fordi han allerede har skrevet om dette i en artikke:P

Derfor glinser det alltid enorm respekt når en former-fatboy har en vellykket bulk!! Former-Fatboys for life, du blir aldri kvitt stemplet!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1120 : 16. oktober 2010, 19:27 »
Beefcake skriver at ex-tjukkaser legger på seg mer fett på kalorioverskudd enn tynne i denne artikkelen: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290 "http://www.iform.no/pub/art.php?id=1290W"

Har lest dette flere steder også, men det jeg lurer på er om dette er på grunn av hormonene etter en diett eller set-pointet/fettcellene. Hvis det er på grunn av førstnevnte er jo problemet med næringspartisjoneringen løst etter 2 ukers diettpause. Hvis ikke er former-fatboys hemmet for evig tid(eller helt til du har bygd så mye muskler at du har like mye fett som kroppen vil du skal ha..)

Har hatt dette spørsmålet i bakhodet i evigheter, men har ikke giddet å finne det ut enda. Det er jo ikke noe man kan gjøre med..Kanskje vi burde spørre på Lyle's fora. I verste fall blir han sur fordi han allerede har skrevet om dette i en artikke:P
Haha, vi! Cheesy Ain't nothing to it but to do it Wink Gjør ikke du det, så gjør jeg det snart
Derfor glinser det alltid enorm respekt når en former-fatboy har en vellykket bulk!! Former-Fatboys for life, du blir aldri kvitt stemplet!
Hør han skryter av seg selv a!!! DOUCHE

Neida, ser hva du mener!!!!! FFB 4 LYFE

Nå blir det powerpizza, for jeg har powerbursdag i morra.... blir mest sannsynlig litt forgiftning i kveld også, som seff ikke skal på min regning! Skål Cheesy

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1121 : 16. oktober 2010, 20:10 »
blir mest sannsynlig litt forgiftning i kveld også, som seff ikke skal på min regning! Skål Cheesy

Ha det kult! Bursdagshilsen på forskudd fra meg Smiley
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Cube

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 062
  • Honnør: 290
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 062

  • Type 3 Mindset
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1122 : 16. oktober 2010, 22:30 »
Forgift deg selv i kveld med god samvittighet Stian! Kjør på som bare rakkern i morgen også!
's WorkOut Log! | StrongLifts 5x5 | Jim W. 531 | 415 (18/09-10)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1123 : 17. oktober 2010, 10:41 »
Takk guttær!

Spiste forøvrig mitt sykeste måtltid på en stund i går. Fastet litt lengre enn vanlig, og stekte opp ca 600g kylling, sikkert mer, og lagde pizzabunn. Bommet litt med osten, så det ble vel i underkant av en halv kg ost når jeg tenker meg om. Vet ikke hvor mye pizzabunnen veide, men det var ca 3dl mel og 1 dl vann, så ble ikke allverdens. + mais, paprika, nøtter og ananas.

Så det ble vel ~1,5kg mat i ett måltid. Tror det er rekord! Fornøyd med det. Smiley

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: bodyrecomp med 531+IF. Bilde s. 69
« #1124 : 17. oktober 2010, 11:06 »
Til lykke med dagen Stian! Håper du hadde en super feiring inatt, det er det minste du fortjener Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!