avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 295019 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1515 : 22. mars 2011, 21:08 »
følge me her Smiley
Nå føler jeg stort press! Neida, hyggelig med følgere Smiley

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1516 : 22. mars 2011, 23:12 »
Om du beregner inntak fra ukestotaler blir det noe helt annet, ville dog aldri gjort noe slikt selv - Men jeg er kanskje bare 'another ignorant' Wink

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1517 : 23. mars 2011, 16:18 »
Om du beregner inntak fra ukestotaler blir det noe helt annet, ville dog aldri gjort noe slikt selv - Men jeg er kanskje bare 'another ignorant' Wink
Da må jeg nesten begynne å grave om hvorfor du ikke ville gjort noe sånt selv! Driter i om loggen min blir full av diskusjoner, bare å kjøre på.

Jeg synes det er lettere å ha kontrollen når man opererer utifra ukestotaler. Det har også gjort mye med mentaliteten min, å se ting i sammneheng, istedet for å bare ta ting ut av kontekst. Sikkert litt dramaqueen av meg å nevne det siste der, men mentalitet har masse å si.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1518 : 26. mars 2011, 12:07 »
Lette litt i loggen, men fant ikke ut hva slags linje du går. Vanlig ernæringsfysiologi? Må du ikke ha skyhøyt snitt for å komme inn på det?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1519 : 28. mars 2011, 19:27 »
Er da nesten ferdig med en ukes treningsfri, og kjører på med autoregulering/reverse pyramid training fra og med i morgen. Vært hjemme i helgen og har ikke hatt mer kontroll over kosten enn at jeg har klart å holde meg i skinnet mtp. gulrotkakespising. Sikkert kjipt for dietten, men deilig å vite at jeg klarer meg i tre dager uten å veie mat - begynte faktisk å tro jeg hadde fått skikkelig ortoreksi. Så deilig å få avkreftet det.

Har kjørt tilnærmet fettfri diett de siste ukene (bortsett fra EFA's), det blir jeg å endre litt på fremover. Har følt meg veldig bra, men huden har blitt tørr og kvisete. Så får jeg heller se om fett i kosten har noe å si for meg på treningsfronten, den ene eller andre veien Smiley

Badevekten gikk også ad dundas på torsdag, så da blir det kun styrke og midje/lårmålinger som indikasjon på fremgang i noen uker.

Hvor mye går de kule gutta ned i midjemål per uke?

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1520 : 28. mars 2011, 19:42 »
går sakte på 1uka, men 4-5cm tot på ein ok diett

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1521 : 29. mars 2011, 10:28 »
Ikke mer? Da bør jeg vel være veldig fornøyd hvis jeg holder det til ~1cm i uka i starten til jeg blir kjent med midjemål. Hadde jo redd under 100cm sist gang jeg sjekka.

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1522 : 29. mars 2011, 12:57 »
Ikke mer? Da bør jeg vel være veldig fornøyd hvis jeg holder det til ~1cm i uka i starten til jeg blir kjent med midjemål. Hadde jo redd under 100cm sist gang jeg sjekka.
Ja, men å gå fra 100cm til 90cm vil eg tro e eindel lettere enn 90-80cm (på f eks 10uker..)
100-90cm kan vell skje på en bra diett, men 90-80cm skal endel mer til(avhengig av tid,høyde,vekt blabla.), men for ola nordmann vil eg sammenligna nedgang fra 100-90cm me nedgang fra 90-85cm. Har merka for min del at det går mye saktere når eg e rundt 85cm

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1523 : 29. mars 2011, 14:18 »
Mest ræva trykket jeg har hatt på lenge, satt og gruet meg til trening tidligere i dag. Blir siste gangen jeg tar helt treningsfri, mister fullstendig fokuset. Satser på at dette går seg til iløpet av uka

Knebøy:
110kg x 4
90kg x 5
80kg x 5

Boksbøy:
62,5kg x 6,6,6

Ab rollers med knær i bakken:
5,5,4

Kommentar: Alt i alt en veldig deprimerende økt. Blir 105 neste bøyøkt, satt den litt for høyt tror jeg.

Boksbøy satt jeg feil høyde på stepboksen (har ikke ført opp det settet), tror jeg strakk noe i venstre hofte. Glemte også stopp i bunnen på siste settet

Ab rollers sliter jeg med fortsatt, skulle tro jeg hadde blitt sterkere i den øvelsen i mellomtiden, men kommer seg vel. Tenker jeg er bra støl i morra.

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1524 : 29. mars 2011, 14:22 »
Står sixpack på agendaen til sommeren? Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1525 : 29. mars 2011, 15:02 »
Er litt forsiktig med målsettinger om dagen, men må innrømme at tanken på rock hard abs før sommeren virker forlokkende. Smiley

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1526 : 29. mars 2011, 19:57 »
Da må jeg nesten begynne å grave om hvorfor du ikke ville gjort noe sånt selv! Driter i om loggen min blir full av diskusjoner, bare å kjøre på.

Jeg synes det er lettere å ha kontrollen når man opererer utifra ukestotaler. Det har også gjort mye med mentaliteten min, å se ting i sammneheng, istedet for å bare ta ting ut av kontekst. Sikkert litt dramaqueen av meg å nevne det siste der, men mentalitet har masse å si.

Så ikke denne..

Personlig erfaring tilsier at jeg fungerer rett og slett ikke dersom dagstotalen min ikke er noenlunde optimal. Jeg kan uten problem miste et par måltider i en tidsperiode på 4-5 timer og fortsatt fungere ca 100% normalt - Men dersom dette ikke blir hentet inn igjen iløpet av dagen er jeg sterkt nedsatt fysisk og spesielt psykisk dagen etter / mot slutten av dagen. Min subjektive påstand er at dette gjelder til en viss grad for de fleste - Men kanskje jeg tar feil? Dette er kanskje veldig genetisk betinget? Kanskje det fungerer for deg å gjøre det på den måten?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1527 : 29. mars 2011, 20:34 »
Slenger inn et spm her, håper det er greit Smiley du nevnte i en annen logg at man ikke bør spise mye fett på oppkarbingsdagen. Hva er tankegangen bak det?
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1528 : 29. mars 2011, 21:26 »
Så ikke denne..

Personlig erfaring tilsier at jeg fungerer rett og slett ikke dersom dagstotalen min ikke er noenlunde optimal. Jeg kan uten problem miste et par måltider i en tidsperiode på 4-5 timer og fortsatt fungere ca 100% normalt - Men dersom dette ikke blir hentet inn igjen iløpet av dagen er jeg sterkt nedsatt fysisk og spesielt psykisk dagen etter / mot slutten av dagen. Min subjektive påstand er at dette gjelder til en viss grad for de fleste - Men kanskje jeg tar feil? Dette er kanskje veldig genetisk betinget? Kanskje det fungerer for deg å gjøre det på den måten?
Tror ikke det er mer genetisk betinget enn at noen har en tendens til å være mer bevisst på "mental slitenhet" enn andre, men dette er bare synsing. Jeg synes (vanligvis) ikke PSMF dager er noe problem i det hele tatt, men det er klart at når jeg går rundt og tenker at "jeg har spist så sykt lite mat" og kjenner etter om at jeg er sliten osv. så føler jeg meg selvfølgelig mer sliten. Vil tro de som generelt takler lavkarbodietter bra er bedre på dette enn de som ikke takler lavkarbodietter så bra. Men igjen, bare synsing. Om du visste om det fantes noen "metabolsk ulempe" ved å gjøre det sånn som jeg gjør det var vel egentlig det jeg var mest nysgjerrig på! Det psykiske merker man jo sjæl uansett, ikkesant.
Slenger inn et spm her, håper det er greit Smiley du nevnte i en annen logg at man ikke bør spise mye fett på oppkarbingsdagen. Hva er tankegangen bak det?
Null problem Smiley Kan prøve så godt jeg kan. Er ingen ekspert, så alle er velkomne til å slakte alt sammen så mye de vil.

Metabolsk sett er poenget med en oppkarbing å få fart på metabolismen igjen (no shit). "Metabolic slowdown" (jepp, har stort sett bare lest engelske artikler på det, så har ikke et god norsk uttrykk for det desverre) styres i stor grad av hormonet leptin. Nivået av leptin påvirkes av det totale kaloriinntaket. Spiser du under vedliekhold over tid, vil leptinnivåene synke over tid. Den mest effektive måten å "booste" leptinnivåene opp igjen på diett, er å ha dager hvor man spiser litt ekstra karbo, da dette påvirker leptin mest.

Under en oppkarbing vil du da få mest bang for the buck hvis du holder fettet så lavt som mulig samtidig som du lar karbohydrater dominere energiinntaket den dagen. Proteininntaket skal selvfølgelig være tilstrekkelig denne dagen også (som det helst skal hver dag for en som vil ha muskler).

Så er det også sånn de forskjellige makronæringsstoffene har forskjellig evne til å lagres som kroppsfett. Fett er lettest, etterfulgt av karbo, så protein og til slutt alkohol. Eliminerer man det som er lettest å lagre som kroppsfett (som jo er fett) i dietten på oppkarbingsdagen, har man tilrettelagt det sånn at du får mest mulig "leptinboost" med minst mulig fettinnlagring.

Jeg husker ikke tallene, men har sett Lyle McDonald anbefale ikke mer enn ~30g fett på oppkarbinger. Skal logisk nok bare være fett fra essensielle fettsyrer

Karber du opp under vedlikehold vil ikke noe fett lagres inn (det vil jo det, men netto vil være mindre), men du vil allikevel få høyere "leptinboost" av å spise mindre fett til fordel for karbo.

Insulinsensitivitet er også en variabel å ta hensyn til, men det er vel egentlig et kapittel for seg selv. Dette er veldig sentralt hvis man velger å karbe opp over vedlikehold, da vil også X g fett på oppkarbingsdagen være med på å avgjøre om du går ut med netto mer fettmasse iløpet av oppkarbingsdagen

Karboen vil også lagres inn som muskel- og leverglykogen, som jo er en fordel for oss som trener tungt. Utifra hvordan folk prater om oppkarbing her inne kan det virke som om dette er den eneste effekten man får av oppkarbinger. Jeg synes leptingreia er vel så viktig som dette, om ikke viktigere

Så er da spørsmålet om man gidder å så godt som å eliminere fettet fra dietten i en hel dag for å "optimalisere" ting, og om man får nok psykisk tilfredsstillelse av en "spisedag" helt uten fett. Jeg synes det er gøy å overanalysere rundt dette, og får nok tilfredsstillelse av en spisedag nesten helt uten fett, så det er ikke noe stress for meg. Om det er å dra den for langt å gjøre diett på denne måten kan godt være, men passer det for deg, så passer det for deg.

Jeg synes leptin er superinteressant, så jeg anbefaler denne serien:
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-hormones-of-bodyweight-regulation-leptin-part-1.html

Denne er også gøy:
http://www.leangains.com/2010/03/intermittent-fasting-set-point-and.html

Utlogget MarianneD

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 356
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 356

Sv: softcore: faster bort fettet. Bilder s98
« #1529 : 29. mars 2011, 21:48 »
Heisann!

Har ikke lest veldig nøye gjennom her, men snakker vi ernæring på helsehøyskolen og periodisk faste på deg eller? (så bare at du har linka til leangains Smiley )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!