avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 294912 ganger)

Utlogget christar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 528
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 528

Sv: softcore: trenger råd s110
« #1650 : 16. april 2011, 18:30 »
Forstår frustrasjonen rundt det å ha gått opp de siste ukene, men det er jo så utrolig mange faktorer som spiller inn. Så tror heller du bør skaffe deg en egen vekt (har forstått det slik at den du har på hybelen har tatt kvelden?). En helt kurrant vekt koster jo ikke mer enn 199 kr, om ikke du kan få fatt i en billigere også på claasern.

Ut ifra bildene så er det vanskelig å se noen enorm progresjon, mye grunnet bilder fra kun en vinkel. Du burde tatt fra siden og bakfra i tillegg. Har nettopp gått i samme blemma selv, tok kun bilder forfra og med litt diverse fleksing. Og det er derfor veldig vanskelig å se progresjonen.

Så derfor bør du nok ikke ta sorgene på forskudd, heller avvente litt. Du ligger nå nogenlunde høyt på kaloriene, og trener vel ikke så mye? Så tror ikke det er det dummeste du gjør ved å legge til et par rolige kardioøkter. Evt. joiner meg på prøveprosjektet med gerilja kardio i motbakke på mølla Cheesy Klarte ikke helt finne tilbake til den artikkelen jeg leste tidligere, hvor Gunnar Bråthen (Gammern) anbefalte det, siden han mente det var muskelbesparende og gikk ikke så hardt utover kroppen.
 http://gunnarbrathen.no/2009/01/18/intervaller-gir-effektiv-forbrenning/

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1651 : 17. april 2011, 13:23 »
Forstår frustrasjonen rundt det å ha gått opp de siste ukene, men det er jo så utrolig mange faktorer som spiller inn. Så tror heller du bør skaffe deg en egen vekt (har forstått det slik at den du har på hybelen har tatt kvelden?). En helt kurrant vekt koster jo ikke mer enn 199 kr, om ikke du kan få fatt i en billigere også på claasern.

Ut ifra bildene så er det vanskelig å se noen enorm progresjon, mye grunnet bilder fra kun en vinkel. Du burde tatt fra siden og bakfra i tillegg. Har nettopp gått i samme blemma selv, tok kun bilder forfra og med litt diverse fleksing. Og det er derfor veldig vanskelig å se progresjonen.

Så derfor bør du nok ikke ta sorgene på forskudd, heller avvente litt. Du ligger nå nogenlunde høyt på kaloriene, og trener vel ikke så mye? Så tror ikke det er det dummeste du gjør ved å legge til et par rolige kardioøkter. Evt. joiner meg på prøveprosjektet med gerilja kardio i motbakke på mølla Cheesy Klarte ikke helt finne tilbake til den artikkelen jeg leste tidligere, hvor Gunnar Bråthen (Gammern) anbefalte det, siden han mente det var muskelbesparende og gikk ikke så hardt utover kroppen.
 http://gunnarbrathen.no/2009/01/18/intervaller-gir-effektiv-forbrenning/
Veldig skeptisk til tung kardio på diett! Men blir nok å legge til 3 timer kardio i uken nå som været er bra!

Men å kjøpe ny badevekt var et veldig enkelt og konkret råd Cheesy

Utlogget christar

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 528
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 528

Sv: softcore: trenger råd s110
« #1652 : 17. april 2011, 13:30 »
Ser den med skepsisen, men det virker jo også som du er villig til å ofre en del for å nå målene dine, så kanskje verdt et lite forsøk og få noen egne erfaringer rundt det?  Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1653 : 17. april 2011, 21:06 »
Ser den med skepsisen, men det virker jo også som du er villig til å ofre en del for å nå målene dine, så kanskje verdt et lite forsøk og få noen egne erfaringer rundt det?  Smiley
Joja, men hovedmålet mitt er jo å stå der til sommeren med en anstendig fettprosent, uten å miste masse muskelmasse - da føler jeg at det å (potensielt) ofre muskelmassen min med masse kardio for å nå det målet blir å gå litt i feil retning. Skjønner du? Synes dessuten kondisjonstrening er sinnsykt kjedelig (men gåturer er merkelig nok helt OK), og jeg har strengt talt ikke bruk for det i det hele tatt. Så det skal nok bittelitt mer til for å overbevise meg (men takk for innspill!).

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1654 : 17. april 2011, 21:13 »
Jeg forstår virkelig ikke hvor du har hentet all denne informasjonen om at kardio er FYFY? Hva skal du med DEN kroppen om du ikke klarer å løpe 1 km uten å spy 14 ganger? Jeg kjører på med intensiv kardio hvert år, hele året - og føler ikke at jeg taper noe masse av den grunn? Du må jo spise etter aktivitetsnivået ditt, og det gjelder under diett også!

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1655 : 17. april 2011, 21:16 »
Skjønner selvfølgelig at du kan ønske DEN kroppen uten å ha min ekstreme craving mot å springe på alle fjelltopper uansett hvor jeg er - Men kardio er så mye mer og helt essensielt under diett (spør du meg) Smiley

EmyR

  • Gjest
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1656 : 17. april 2011, 21:19 »
Cardio er unødvendig med tanke på vektnedgang. Det kan dog være greit for folk som ikke takler å gå sulten, de kan spise mer hvis de trener cardio. Men de som holder seg til dietten og går i underskudd (stian har vel kontroll over hvor mye han forbrenner) trenger det ikke.

Når det er sagt er det herlig for formen å kjøre cardio. Jeg mener man burde gjøre det av og til uansett mål og mening Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1657 : 17. april 2011, 21:24 »
Jeg forstår virkelig ikke hvor du har hentet all denne informasjonen om at kardio er FYFY? Hva skal du med DEN kroppen om du ikke klarer å løpe 1 km uten å spy 14 ganger? Jeg kjører på med intensiv kardio hvert år, hele året - og føler ikke at jeg taper noe masse av den grunn? Du må jo spise etter aktivitetsnivået ditt, og det gjelder under diett også! Smiley
Du skrev tidligere at å justere dietten pga. to uklare bilder var dumt - jeg vil si det er enda dummere å legge til høyintensitetskardio. Begge to gjør man av samme årsak, øke forskjellen mellom energikonsum og forbruk. Det er bare det at masse kardio sliter ganske mye på kroppen. Energiunderskudd er restitusjonsunderskudd, for meg blir det helt feil å spise mindre og trene mer når man skal slanke seg.

Du oppnår akkurat det samme med å kutte litt i mat. Bare at du slipper den ekstra treningsbelastningen som kommer med masse kardio.
Skjønner selvfølgelig at du kan ønske DEN kroppen uten å ha min ekstreme craving mot å springe på alle fjelltopper uansett hvor jeg er - Men kardio er så mye mer og helt essensielt under diett (spør du meg) Smiley
Jepp, men det er din empiri Wink

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1658 : 17. april 2011, 21:29 »
Du skrev tidligere at å justere dietten pga. to uklare bilder var dumt - jeg vil si det er enda dummere å legge til høyintensitetskardio. Begge to gjør man av samme årsak, øke forskjellen mellom energikonsum og forbruk. Det er bare det at masse kardio sliter ganske mye på kroppen. Energiunderskudd er restitusjonsunderskudd, for meg blir det helt feil å spise mindre og trene mer når man skal slanke seg.

Du oppnår akkurat det samme med å kutte litt i mat. Bare at du slipper den ekstra treningsbelastningen som kommer med masse kardio.Jepp, men det er din empiri Wink

Jeg var helt sikker på at du kjørte på med kardio, for det har du gjort før?! Derav utsagnet. Dersom du skal kjøre på med kardio (trenger ikke være intensiv tung kardio), må du selvfølgelig justere maten deretter (ref: "Du må jo spise etter aktivitetsnivået ditt, og det gjelder under diett også"). Personlig har løsningen ved stagnasjon alltid vært å fortsette sålenge jeg har kontroll på underskuddet, så jeg står for det jeg har sagt! Men hvorfor ikke prøve å justere litt opp på maten, og legge inn 2-3 kardioøkter i uken?

Er 100% klar over at en kan gå ned i vekt uten kardio, men jeg er svært skeptisk til å nå det nivået vi snakker om UTEN kardio. Det er sikkert mange som har klart det, men jeg har en mistanke om at disse personene også kanskje bruker preparater du og jeg aldri ville brukt? Bare en tanke.

Utlogget BF/AF-2013

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 317
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 317

  • Musklene mine kan ikke telle, og eier ikke fornuft
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1659 : 17. april 2011, 21:42 »
Haha, drama....hvor?  Grin Wink

Jeg tror du kunne ha godt av noen måltider med fet fisk ett par dager i uka.
Altså fordel makro fett. Mindre karbo, selvfølgelig. På hviledager.   Wink

LISS kardioen din er altså bare gå tur, jeg er egentlig enig i at du burde holde kardio intensiteten relativt lavt belastende under diett.
Men man kan argumentere for at et høyere okygenopptak som man får ved å ha feks litt greilja kardio innslag her og der vil gi deg økt forbrenning.
Jeg mener at hvis du kan klare å følge kroppens signaler og autoregulerer intensitet så kan man om man får lyst* kjøre litt gerilja kardio også på diett.(*nå mener jeg virkelig lyst og kroppen er virkelig klar for det)
NAIV DOPFRI WANNABE KRÅPPSBYGGER!

Trenings og bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104819.0
FTW!!!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1660 : 17. april 2011, 22:04 »
Jeg var helt sikker på at du kjørte på med kardio, for det har du gjort før?! Derav utsagnet. Dersom du skal kjøre på med kardio (trenger ikke være intensiv tung kardio), må du selvfølgelig justere maten deretter (ref: "Du må jo spise etter aktivitetsnivået ditt, og det gjelder under diett også"). Personlig har løsningen ved stagnasjon alltid vært å fortsette sålenge jeg har kontroll på underskuddet, så jeg står for det jeg har sagt! Men hvorfor ikke prøve å justere litt opp på maten, og legge inn 2-3 kardioøkter i uken?

Er 100% klar over at en kan gå ned i vekt uten kardio, men jeg er svært skeptisk til å nå det nivået vi snakker om UTEN kardio. Det er sikkert mange som har klart det, men jeg har en mistanke om at disse personene også kanskje bruker preparater du og jeg aldri ville brukt? Bare en tanke.
Jeg har kjørt på med kardio før ja, men den beste diettperioden jeg har hatt, var fullstendig uten kardio. Dette var i slutten av august/september i fjor.

Nå må du lese hva jeg skriver da Cheesy Jeg skrev jo at jeg ble å legge til 3t kardio i uken (eller mer hvis det er vær). Men dette blir rolig, ikke noe intervaller.

Jepp, er enig med deg der - men det nivået er ikke jeg på ennå. Jeg er ikke der hvor jeg trenger å legge til masse kardio, fordi jeg ikke får til et stort nok underskudd av å kutte i mat alene. Kommer ikke til å kaste bort timer på å gjøre noe jeg hater, bare for å forbrenne kalorier jeg likegodt bare kunne droppa å spise.

Haha, drama....hvor?  Grin Wink

Jeg tror du kunne ha godt av noen måltider med fet fisk ett par dager i uka.
Altså fordel makro fett. Mindre karbo, selvfølgelig. På hviledager.   Wink

LISS kardioen din er altså bare gå tur, jeg er egentlig enig i at du burde holde kardio intensiteten relativt lavt belastende under diett.
Men man kan argumentere for at et høyere okygenopptak som man får ved å ha feks litt greilja kardio innslag her og der vil gi deg økt forbrenning.
Jeg mener at hvis du kan klare å følge kroppens signaler og autoregulerer intensitet så kan man om man får lyst* kjøre litt gerilja kardio også på diett.(*nå mener jeg virkelig lyst og kroppen er virkelig klar for det)
Jepp, man kan argumentere for at høyere oksygenopptak er en veldig bra ting - men man skal jo helst ha forutsetningene der for at man faktisk kan øke dette nevneverdig uten at det skal gå på bekostning av andre ting (i mitt tilfelle, muskelmasse). Intervaller krever resitusjon det også, virker som mange ikke tenker på dette (uten at jeg beskylder deg for å være en av de). Å øke i styrke, gå ned i fettprosent, i TILLEGG til å trene tunge nok intervaller for å øke oksygenopptaket såpass mye at det vil utgjøre en forskjell, er ikke det litt vel ambisiøst? Spesielt når sistnevnte er noe jeg ikke engang har lyst eller motivasjon til å drive på med (ser ærlig talt ikke vitsen heller). Synes da ned i ok fettprosent, beholde muskelmasse og gjøre mitt beste før eksamen er ambisiøst nok?

Fett er notert, har faktisk prøvd å gjøre noe med det Cheesy

For de som mener man burde trene kardio av og til uansett mål og mening, tja dere om det. Skal vel ikke masse kondisjon til for å klare å løpe 1km uten å spy 14 ganger. Og skulle det kreve masse kondisjon, så er det vel bare å løpe den kilometeren fastende, så slipper man å være redd for å spy Wink

Utlogget highalldatyhme

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 157

Sv: softcore: trenger råd s110
« #1661 : 18. april 2011, 10:40 »
Her kommer det beste tipset du vil få på treningsforum: Senk kaloriene med 200 alle dager og legg til 45-60 min rask gange på alle treningsfrie dager Smiley
"Pour cristal in the blender, make a protein shake" - 50 Cent

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

Sv: softcore: trenger råd s110
« #1662 : 18. april 2011, 12:00 »
Amfetamin ftw Stian!!

Kjedelig å møte motgang, men man har jo egentlig bare godt av det av og til Smiley

Utlogget Nanbrødeksperten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 138

Sv: softcore: trenger råd s110
« #1663 : 18. april 2011, 13:47 »
Jeg tror de fleste mener at man mister muskelmasse mye fortere enn man gjør. Jeg kan ikke si 100% at jeg ikke har mistet muskelmasse, men det vil forbause meg da jeg har økt 30-40kg i knebøy på samme periode selv om jeg bare ligger på ca 2000-2500kcal daglig. Jeg veier over 90kg og har i følge de fleste kalorikalkulatorene et forbrukt på rundt 3500. Jeg har som tidligere nevnt også sett studier på at man kan kutte 70kcal på kcal-behovet per kg kroppsfett man har uten å miste muskelmasse, nå er jo jeg feitere enn deg, men jeg synes dette virker som veldig greie retningslinjer å følge. Jeg finner ikke forskningen på dette i farten.
PSMF:

30.05.2011    101,6
06.06.2011      96,1
11.07.2011      89,5

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: softcore: trenger råd s110
« #1664 : 18. april 2011, 14:29 »
Jeg tror de fleste mener at man mister muskelmasse mye fortere enn man gjør. Jeg kan ikke si 100% at jeg ikke har mistet muskelmasse, men det vil forbause meg da jeg har økt 30-40kg i knebøy på samme periode selv om jeg bare ligger på ca 2000-2500kcal daglig. Jeg veier over 90kg og har i følge de fleste kalorikalkulatorene et forbrukt på rundt 3500. Jeg har som tidligere nevnt også sett studier på at man kan kutte 70kcal på kcal-behovet per kg kroppsfett man har uten å miste muskelmasse, nå er jo jeg feitere enn deg, men jeg synes dette virker som veldig greie retningslinjer å følge. Jeg finner ikke forskningen på dette i farten.
Jepp, jeg har jo faktisk gått ned 5kg totalt, og ikke nedjusert dietten i det hele tatt. Og jeg har slanket meg siden januar/februar.. så jeg tror faktisk det er på tide å gjøre noen endringer. Kanskje ikke så mye som å trekke fra 200 kalorier HVER dag. Kan jo bare spise som jeg gjør nå, og begynne med kardio. Få meg badevekt og prøve å ikke gå ned mer enn 0.5kg i uken, justere etter dette og hvordan styrken holder seg. Blitt litt mye overanalysering de siste dagene..

5kg siden jan/feb hørtes forøvrig skrekkelig lite ut!

De fleste kalorikalkulatorene gir meg også et energiforbruk på ~3200, hvis det var tilfellet hadde jeg nok gått ned en god del mer, siden jeg har ligget på ~2200 i snitt per dag siden slutten av januar Cheesy

Blir nok å fortsette å spise like mye kalorier som vanlig, leke litt med makroer og legge til 3t+ med kardio etter påsken. Prøver å kjøre på fra 26. april, da kommer jeg rett fra to treningsfrie uker (så godt som) og en ganske avslappet diet break. Så da kan jeg hvertfall ikke skylde på metabolic slowdown eller overtrening hvis vekten står klin stille Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!