Skrevet av Emne: Proteinfella..  (Lest 6481 ganger)

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Proteinfella..
« #15 : 07. mai 2009, 12:09 »
Er det noe å diskuter en gang. Ta en fyr som spiser en bra diett med masse protein og en annen random fyr som ikke spiser mye protein, så vil du veldig ofte se store forskjeller fysisk på disse..

tror ikke det er snakk om det. men at man ikke trenger altfor mye. hvis du feks tar en fyr som akkurat får i seg nok og en fyr som overdriver massivt.. så tror jeg ikke det vil bli altfor stor forskjelli muskelmasse. men kanskje i fett%

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Proteinfella..
« #16 : 07. mai 2009, 12:12 »

Benkleddet: har du navnet på den forskningen? og sammenliknet den proteinpulver mot vanlig protein? Er jo klart at proteinpulver ikke vil være bedre enn protein av samme kvalitet fra mat, men det er vanskelig å få i seg mye protein fra mat, dessuten er det dyrt!

Står skrevet om denne forskningen i Exercise Physiology, fifth edition, Scott K. Powers og Edward T. Howley (2004) fra McGraw/Hill publishers
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Proteinfella..
« #17 : 07. mai 2009, 12:26 »
så dere leste altså ikke forskningen, men ei bok som omtalte den? Har sett mye rart i exercise physiology bøker. Har ei nå der de først sier at idrettsutøvere ikke trenger noe mye mer en RDA i protein, og siden etter anbefaler de 1.2-1.8g protein per kilo kroppsvekt Cheesy

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Proteinfella..
« #18 : 07. mai 2009, 12:53 »

så dere leste altså ikke forskningen, men ei bok som omtalte den? Har sett mye rart i exercise physiology bøker. Har ei nå der de først sier at idrettsutøvere ikke trenger noe mye mer en RDA i protein, og siden etter anbefaler de 1.2-1.8g protein per kilo kroppsvekt Cheesy

Det jeg refererte til i denne boken var vel mer en digresjon.. forskningen tråden handler om vet jeg ikke noe om hvor stammer fra.
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Proteinfella..
« #19 : 07. mai 2009, 13:25 »
tror ikke det er snakk om det. men at man ikke trenger altfor mye. hvis du feks tar en fyr som akkurat får i seg nok og en fyr som overdriver massivt.. så tror jeg ikke det vil bli altfor stor forskjelli muskelmasse. men kanskje i fett%

Hvordan skal man vite om man får i seg akkurat nok da? Bedre med litt over, enn for lite. Dessuten er vel de færreste i nærheten av å sitte på maksen av mulig inntak på næringsstoffer.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteinfella..
« #20 : 07. mai 2009, 13:32 »
Hvordan skal man vite om man får i seg akkurat nok da? Bedre med litt over, enn for lite. Dessuten er vel de færreste i nærheten av å sitte på maksen av mulig inntak på næringsstoffer.

Nei? De fleste får i seg nok av næringsstoffene i Norge. Det er heller kanskje balansen mellom næringsstoffene de fleste har problemer med.
Sa brura

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Proteinfella..
« #21 : 07. mai 2009, 13:40 »
Var en litt mer "utfyllende" reportasje på TV'n, men var dette innslaget jeg refererte til
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.6595969

"- De blir lurt, sier forsker ved Norges Idrettshøyskole, Truls Raastad."
Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Proteinfella..
« #22 : 07. mai 2009, 15:05 »
Ser ikke ut til at "gubben" viser til noen forskning, bare det at det ikke er forskning som beviser at proteinprodusentenes påstander er riktige og muligens bare bløff..

Tok et søk på denne karen som lagde en emmen bismak i shake'n i morges.   woot
Viser seg at det er en "tungvekter" som kanskje vet hva han prater om.  Huh

Profilen til gubben på Norges Idrettshøgskole http://www.nih.no/templates/EmployeePresentation____210.aspx

Fagområde
  • Idrettsfysiologi
  • Idrettsernæring
  • Muskelfysiologi
  • Treningslære
  • Styrketrening
  • Restitusjon
  • Fysisk trening
  • Fotball
  • Tilpasning til trening

Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget Nikolai

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: Proteinfella..
« #23 : 07. mai 2009, 15:14 »
Nå har jeg ikke sett selve programmet, men den artikkelen sier i hvert fall ingenting om at forskning viser at proteintilskudd går rett i dass. Alt Raastad sier er at ungdommer blir villedet av markedsføringa til proteintilskudd, noe jeg er veldig enig i. Tviler på det er noe problem her på forumet, men blandt vanlige folk er det utrolig mange som har lite/ingen kunnskaper om trening og kosthold, og derfor velger det som virker som den mest lettvinte løsningen.

Mange ungdommer tror proteintilskudd er en slags vidunderkur. De trener feil, stapper i seg usunn mat og tror det er greit så lenge de skyller ned med proteinpulver. Jeg har til og med møtt folk som har trodd at proteintilskudd er direkte prestasjonsfremmede, på lik linje med kreatin o.l. Ungdommene i artikkelen minner meg om denne typen, i hvert fall på måten de blir framstilt.

Det viktigste for muskelvekst er ikke proteinoverskudd, men kalorioverskudd. Hvis man prøver å dekke kalorioverskuddet med proteiner, når man kunne klart seg med langt billigere karbohydrater, kaster man bort mye penger. Forskning har faktisk vist at det ikke utgjør noen særlig forskjell om man spiser 1,2 eller 3 g proteiner per kg kropsvekt så lenge man har samme kaloriinntak.

Mulig uttalelsene hans er tatt ut av sammenheng, slik som slike ting ofte blir i media, men Truls Raastad er en mann med store kunnskaper innen emnet så han vet nok hva han snakker om.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Proteinfella..
« #24 : 07. mai 2009, 15:20 »
Hvis noen krever bevis for at heroin er skadelig for deg, og peker på at enkelte heroinister lever til de passerer 60 år... så trenger du ingen vitenskapsmann egentlig. Bare SE på plata og snakk med de som bruker heroin. De siser det er et helvete og man kan SE at brukeren opplever fysisk forringelse av stoffet.

Hvis du lurer på om proteinpulver, gainer i kombinasjon med trening virker, så look no further than to the athletes!
Hvis de største og sterkeste utøverne spiser tilskudd og velger å bruke penger på det, så regner jeg med at det ikke gjør noe negativt ihvertfall.
HVis mannen som påstår det er like bra med mat, er en tynning og da selvfølgelig bare spiser mat og følger folkehelsas anbefalinger... da er saken klar.

Pulver FTW! Face to face!

...*Skrev egil med kikki sin bruker*
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Proteinfella..
« #25 : 07. mai 2009, 15:30 »
Er man hardt sponset av proteinbaronene så er det ikke noen sak å prate varmt om produktene..
Har man litt trang økonomi så er det veldig sure penger å bare "kaste" bort hvis det ikke har særlig effekt.
Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Proteinfella..
« #26 : 07. mai 2009, 15:35 »
Sitat fra: Fox
Nå har jeg ikke sett selve programmet, men den artikkelen sier i hvert fall ingenting om at forskning viser at proteintilskudd går rett i dass.
Dersom kroppen ikke tar det til seg eller benytter det, så dro jeg den konklusjonen selv at det gikk rett i dass..
Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Proteinfella..
« #27 : 07. mai 2009, 15:37 »
Enig i at mange kanskje blir lurt av proteintilskudd.. man MÅ jo ikke ha det for å ha fremgang, det er jo bare snakk om en enkel og billig måte å få i seg protein på.

Problemet med forskning på høyproteindietter og muskelmasse er at man må gå over lang tid og ha veldig gode målemetoder for muskelmasse for å kunne se en forskjell (om den eksisterer) mellom moderat -og høyproteingrupper ettersom forskjellen neppe vil være veldig stor (I og med at muskler tar lang tid å legge på seg uansett hvordan man snur og vender på det)


Utlogget Nikolai

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: Proteinfella..
« #28 : 07. mai 2009, 15:55 »
Er man hardt sponset av proteinbaronene så er det ikke noen sak å prate varmt om produktene..
Har man litt trang økonomi så er det veldig sure penger å bare "kaste" bort hvis det ikke har særlig effekt.

At proteintilskudd er en fordel tror jeg vi alle er enige om. Det er en god og lettvint måte å få i seg proteiner av høy kvalitet hvis man sliter med å få i seg dette gjennom vanlig kosthold. Et høyt proteininntak har ingen negative bivirkninger for friske mennesker. Dermed blir det, som du sier, et kostnadsspørsmål. Derfor mener jeg at mange overdriver nødvendigheten av protein.

Når det er sagt, er det jo en del som sliter med å få i seg tilstrekkelig med proteiner og da kan proteinpulver være et bra supplement, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Litt proteinpulver har nok de fleste godt av. F.eks. en gainer etter trening, som Egil sier, er veldig gunstig. Men å bøtte nedpå fem shaker om dagen fordi du ikke "har tid" til å spise skikkelig mat er ikke veien å gå.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Proteinfella..
« #29 : 07. mai 2009, 16:03 »
Det han sier i artikkelen er jo dette:

 "I følge den dokumentasjonen vi har i dag blir ungdom lurt til å tro at dette proteintilskuddet er nødvendig for å få maksimalt utbytte av trening. Det finnes det ingen dokumentasjon på, sier Raastad."

Det er jo sant dette. Proteintilskudd er ikke NØDVENDIG. Men for mange som trener seriøst og hardt med styrke så kan det være nødvendig dersom man ikke får i seg tilstrekkelig med proteiner. For de aller fleste så skal det ikke være noe problem å få i seg nok gjennom kostholdet, og folk som tror at 3-4-5g proteiner pr kg kroppsvekt gjør noe for muskelveksten tar nok feil. Jeg er enig med Egil om at man faktisk skal ta i betraktning empiri fra kroppsbyggermiljøer der folk eter jævla mye proteiner. Og jeg tror nok at olympiatoppens anbefalinger er noe lave. Forskning har faktisk vist at 2g proteiner pr kg er mer gunstig enn 1,4 og 1,7, og at 2,5 er marginalt bedre enn 2g (om man trener vekter selvsagt). Opp mot 3 gram er det ingen forskning som kan vise til bedre resultater, heller tvert imot, at nitrogenutskillelsen øker i urinen, og med andre ord så har ikke dette overskuddet av protein noen effekt.

Raastad har et godt poeng, og det er at ungdommer blir villedet. Men denne debatten blir alltid så håpløs, da de etablerte ved UIO, NIH osv slenger om seg med utsagn i media uten å hverken referere til forskning, eller vise at de kan se objektivt på ting. Jeg synes det er rett og slett kvalmt, både at de ser ut til å være fastkjørt og at de til de grader undervurderer vanlige folks intelligens. Folk krever da bevis selv om de ikke er eksperter selv. Vi er ferdig med den tiden da alle tok det legen sa for godt ord. Samtidig synes jeg det ( i mindre grad) er litt kritikkverdig at folk som er selvutnevnte eksperter (folk som er eksperter på seg selv, proffe byggere osv) som kan mye er så bastante i sine overdrevne liberale holdning. Bare fordi "insert profesjonell norsk proff-bygger her" eter fjortenhundre gram proteiner om dagen, og det funker for ham, så kan det godt hende at det hadde funka like bra med halvparten. Man vet jo at man drar bedre nytte av proteiner dersom man bruker anabole steroider, og jeg synes i hvert fall at de som driver med det burde være klar over dette, og ikke si at det er pga 24gram proteiner pr kg kroppsvekt som har fått dem på det nivået de er.
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!