Skrevet av Emne: Skulderskade, boksing (lang)  (Lest 1395 ganger)

Utlogget Arion

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Skulderskade, boksing (lang)
« : 22. mai 2009, 18:09 »
Før jeg begynner på posten, la meg bare få sagt at jeg allerede har vært hos lege, og jeg fikk kun en generisk anbefaling om å ta det rolig en periode. Videre har jeg vært i kontakt med fysioterapeut, som jeg vil påstå ikke hadde særlig mer kunnskap enn meg selv. Jeg skriver derfor dette med håp om at noen av dere har personlig erfaring på området.

Jeg skadet vensterskulderen min første gang for 10 år siden. Jeg var rundt 18, og hadde nylig begynt med vekttrening. Jeg satt på en benk med ryggstøtte og trente sittende manualpress, og mistet manualen bak og klarte ikke å slippe den. Jeg kjente armen vris ut av stilling, og trodde den var gått ut av ledd. Den gikk i alle fall delvis ut, og gikk på plass relativt raskt (vanskelig å si hvor lenge, og hvor mye jeg assisterte selv, jeg tro litt i den og dyttet meg opp til en vegg). Jeg ble kjørt til legevakten, og fikk beskjed om å ha armen i fatle i 6 uker, noe jeg senere har innsett var helt sprøtt. Jeg fikk ingen fysio, men har gjort sporadiske rotator cuff øvelser.

Neste gang var for 4 år siden. Jeg trente boksing, og under sparring traff jeg en annen person i ansiktet med en ganske hard og klønete hook. Han gjorde noe motstand, og jeg kjente armen gå ut igjen. Denne gangen hørte jeg en ekkel lyd, og jeg er rimelig sikker på at jeg strakk/røk noe delvis. I alle årene siden den første gangen har jeg kjent at armen kan gå ut igjen, den ble aldri like stabil men poppet heller aldri ut. Heller ikke denne gangen gikk den helt ut, og jeg fikk rigget den på plass mens jeg tror den også denne gang trakk seg selv tilbake. Denne gangen fikk jeg to uker i fatle, deretter fysio, og synes det var ganske ubrukelig.

I den senere tiden har jeg gjort mye riktig, mye holdningstrening for skuldre, mye bakre deltoid og rotator cuff, samt at jeg bruker kettlebells av og til. Begynte på boksing for noen måneder siden, og har vært redd for at noe slikt kunne skje, men har følt meg sterk på bag langt mer stabil enn på lenge. Denne gangen traff jeg med en venstre igjen, og armen ble slått tilbake i en ugunstig vinkel. Jeg kjente den gikk inn i beinet og delvis ut av ledd igjen. Den kom inn igjen av seg selv, og selv om det var veldig vondt hadde jeg funksjon i armen etterpå. Legen sa ingen ting fornuftig, fysio ga meg et standardark med øvelser.

Jeg trener ikke nå, men kan bruke armen selv om skulderen er øm, både i bein og muskel/ledd. Nå vil jeg gjøre alt jeg kan for å rehabilitere ordentlig, og kjøper meg en terapimaster (eller lignende). Ut over dette er jeg fullstendig villfaren, ettersom ingen i det offentlige helsevesenet har det spor av peiling. Jeg skjønner/regner med at kapselen er noe sliten og at leddbånd er noe strukket, men jeg har lyst til å gjøre det jeg kan for å stabilisere armen maskimalt. Er det noen som har lignende erfaringer som det jeg nevner over, er jeg veldig takknemlig. Jeg ønsker å fortsette i en eller annen kampsport, men har ingen ambisjoner om å få en arm som faller ut hver gang noen kommer borti den.

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: Skulderskade, boksing (lang)
« #1 : 27. mai 2009, 01:58 »
Min gode, gamle treningspartner hadde et veldig likt tilfelle, bare i skulderpress. Fikk ikke sluppet vekten og den falt ned bak han, og skulderen gikk dermed ut av ledd. Han har i ettertid slitt litt med småplager i skulderleddet, men ikke akkurat slik som du beskriver.

Har derimot litt problemer med å forstå hva som egentlig har skjedd, rent anatomisk. Har du fått noe klart svar på det av lege? Siden det samme har skjedd tre ganger nå, burde vel lege/fysio funnet ut nøyaktig HVA som har skjedd omkring skulderleddet ditt.

Du skriver også at det har skjedd to ganger unde boksing. I nøyaktig hvilken posisjon skjedde dette?

Utover det hjelper det jo å trene cuffen, ettersom den hjelper til å holde humerus på plass i skulderleddet (hvis det er dette som er problemet, etter det jeg forsto?).

I tillegg, hvis disse problemene provoseres av hyppige/krafitge protraksjonsbevegelser, kan styrking av retraksjonsmuskulaturen hjelpe noe -> roøvelser av diverse varianter.

Utlogget no-pain-no-gain

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

Sv: Skulderskade, boksing (lang)
« #2 : 27. mai 2009, 02:26 »
Oppsøk privat spesialist.

Kan anbefale Arne Kristian Aune eller Erik Rosenlund på Volvat medisinske
senter på Majorstua.

Hadde en kompis som slo skulderen ut av ledd ca 11 ganger i løpet av 2 år.

han måtte under kniven for å stramme opp rotatorcuffen. Ikke for å skremme deg
men det virker som at skulderen din er så løs at du må gjøre noe drastisk.
"Modern fitness is defined by apparance rather than actual horsepower. A training environment contaminated by this attitude cannot produce superior fitness, physical or mental."-Mark F. Twight

"Alle drømmer om å vinne.
Ingen drømmer om å trene."-Cato Z. Pedersen

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!