Skrevet av Emne: Gå ned i vekt me vektløfting?  (Lest 1955 ganger)

mandarin

  • Gjest
Gå ned i vekt me vektløfting?
« : 28. mai 2009, 00:02 »
Hei!

Har strengt tatt ikke vært i trening på kanskje 3 år nå, men nå lurer jeg på å kjøpe meg benk, vekter, stang, curlstang og begynne å trene litt.

De årene uten trening har selvfølgelig gjort at jeg har gått opp mange kilo. Jeg skulle kanskje ha kvittet meg med noen.

Liker dessverre ikke løping osv, så derfor tenkte jeg kanskje vektløfting er tingen!?
Om jeg forbedrer kostholdet mitt og starter å trene vekter regelmessig(annenhver dag hjemme? ) går man da ned i vekt?

Andre tips til treningen?

Gutt 20,
188cm
110kg

Utlogget microape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 207

Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #1 : 28. mai 2009, 00:06 »
Det funker, ikke like effektiv som kardio, men det funker. Kosthold er nok det viktigste uansett. Lite kalorier og sunne næringskilder.

Men ja, løft vekter og sleng gjerne inn noe kardio her og der når du orker.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #2 : 28. mai 2009, 00:08 »
Det funker, ikke like effektiv som kardio, men det funker. Kosthold er nok det viktigste uansett. Lite kalorier og sunne næringskilder.

Men ja, løft vekter og sleng gjerne inn noe kardio her og der når du orker.

Synes du det er helt passende at du svarer her? Hadde ikke du en tråd med akkurat det samme spørsmålet for et par dager siden?

Utlogget microape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 207
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 207

Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #3 : 28. mai 2009, 00:11 »
Bah, selv jeg vet at man brenner kalorier når man løfter vekter. Hvor effektivt det er i forhold til kardio er jeg heller usikker på.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #4 : 28. mai 2009, 13:40 »
For det første; det finnes ikke fettforbrennende trening. Du brenner aldri fett når du trener, men kcals. Kcals er fett, derfor blir det litt "feil" å si det hvis man skal være veldig riktigriktig her:)

Slik foregår "fettforbrenning" i forhold til hva du trener

*fra RYP programmet*

Problemet med gjenstridige fettreserver er tredelt:
1. Mobilisering - fettet må ut av fettcellene og inn i blodomløpet.

Løsning: Dette skjer først og fremst ved trening av høy
intensitet, som styrketrening og intervalltrening. Lave insulinnivå,
som når du går på en diett med redusert inntak av
karbohydrater, vil også øke fettmobiliseringen.

2. Blodsirkulasjon - de frie fettsyrene må fraktes bort
fra fettcellene og til musklene eller leveren der de kan forbrennes.
Blodsirkulasjonen er lavere på spesielt gjenstridige
fettreserver.
Løsning: Økt aktivitet må til for at de frie fettsyrene skal
fraktes bort fra disse fettcellene. Alle typer trening vil stimulere
blodsirkulasjonen. Lave kalori- og insulinnivå vil også
hjelpe med dette.

3. Forbrenning - de frie fettsyrene må brukes som energi
av musklene eller leveren.
Løsning: De frie fettsyrene forbrennes hovedsakelig ved
moderat intensitets trening, men det er også viktig å normalisere
kroppen regelmessig gjennom planlagte spisedager.

Det finnes to typer forbrenningstrening: Intervalltrening og moderat intensitets kardio. Intervalltrening stimulerer produksjon av stresshormonene adrenalin og noradrenalin. Dette har en mobiliserendevirkning på fettreservene, og det er først når nivåene av disse går ned til normalt at de frie fettsyrene kan forbrennes av muskulaturen. Det er altså etter intervalltrening at fettet forbrennes, siden hovedparten av drivstoffet under treninga hentes fra glykogenreservene. For å få “intervall-effekten” - eller  stressresponsen som mobiliserer fettreservene mest effektivt, må du trene på melkesyregrensen, eller til du kjenner at det brenner og svir i musklene. Intervalltrening er altså mest effektivt på punkt 1. og 2. i punktene ovenfor.
Moderat-intensitet kardio vil i hovedsak forbrenne de frie fettsyrene i blodomløpet (FFA). Etterhvert som intensiteten øker kan man forbrenne FFA i en høyere hastighet, men det ligger en begrensing i hvor raskt FFA mobiliseres fra fettreservene under denne typen aktivitet. Du bør ligge like under melkesyregrensen, det vil si før det begynner å brenne og svi i musklene. Lav/moderat intensitet forbrenningstrening er altså mest effektivt på punkt 2. og 3 - i punktene ovenfor.

Hvilket tidspunkt på døgnet som er det mest optimale for forbrenningstrening er et omstridt tema. Vi vil anbefale at forbrenningstrening foretas på morgenen. Morgentrening er en bra start på dagen for å våkne skikkelig, og du frigjør tid på ettermiddagen der du kanskje har mer lyst til å slappe av sammen med familie og venner etter en lang dag på jobb eller skole. Men forbrenningstreningen kan selvsagt også gjennomføres på ettermiddagen hvis dette passer bedre for deg. Selve effekten vil være omtrent lik.

Når det kommer til valg av type forbrenningstrening, er det flere faktorer som spiller inn. En viktig faktor er hvor mye kalorier du forbrenner etter treninga. Etterforbrenning som følge av intervalltrening kan være opptil 150kcal pr dag. I forbindelse med vekttrening, som også er en type intervalltrening, vil man kunne observere en 4-7% økning i etterforbrenningen per døgn, noe som tilsvarer ca 200kcal pr dag for en gjennomsnittlig gutt.

Hvilken aktivitet du velger for å kjøre fettforbrenning med, er opp til deg. Variasjon er viktig, både for at det skal være lystbetont å trene og fordi du faktisk bruker mer kalorier når du veksler mellom forskjellige typer trening. Du har altså mange alternativ i tillegg til den vanlige tredemølla eller trimsykkelen: svømming, turer i skog og mark, ballspill, dansing og kampsport. Bruk fantasien!

Utlogget d0ffen_k

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 313

  • _
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #5 : 28. mai 2009, 17:25 »
Hvis du vil gå ned i vekt, stå opp 2 timer før du går på jobb, ta deg 1 times tur, med en gang du står opp, som gjør at du svetter mer, og forbrenner, spis da frokost når du er ferdig med økten. når du kommer hjem fra jobb, kan du eventuelt gå til og fra styrketrening. som oppvarming til styrketreningen, kan du ta rolig jogg, gå eller sykle en liten time.
-93 modell
-121 kg

vert borte 5 måner fra gymmet pga skader, trent seigt hjemme 5 dager i uka siden, reiner med å begynne på gymmet igjen etter jul Smiley

Stikk innom loggen min Wink
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=85694.0

kingkris3

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #6 : 28. mai 2009, 17:48 »
Hvis du vil gå ned i vekt, stå opp 2 timer før du går på jobb, ta deg 1 times tur, med en gang du står opp, som gjør at du svetter mer, og forbrenner, spis da frokost når du er ferdig med økten. når du kommer hjem fra jobb, kan du eventuelt gå til og fra styrketrening. som oppvarming til styrketreningen, kan du ta rolig jogg, gå eller sykle en liten time.

Lite lurt og slite seg ut med jogging eller sykling før styrketreninga da. Da vil du jo få mindre ut av styrketreninga. Bedre og gjøre det etter styrketreninga i så fall.

Utlogget d0ffen_k

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 313
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 313

  • _
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #7 : 28. mai 2009, 17:51 »
for det første, han vil gå ned i vekt, å jeg vet ikke hva formen er, derfor skrev jeg "jogge eller gå i en liten time" Wink
-93 modell
-121 kg

vert borte 5 måner fra gymmet pga skader, trent seigt hjemme 5 dager i uka siden, reiner med å begynne på gymmet igjen etter jul Smiley

Stikk innom loggen min Wink
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=85694.0

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #8 : 28. mai 2009, 18:08 »
Jeg trener vekter hjemme og syns det er supert! Men målet mitt er å bli sterk, ikke se deilig ut... Du må gjerne kjøpe inn vekter og trene hjemme. Spørsmålet du må stille deg er om du har motivasjon og vilje til å trene hjemme?

Det virker ikke som om du har trent så mye før med vekter. Grunnen til at jeg sier det er at en kar med dine mål ikke nødvendigvis ville vært interessert i å gå ned i vekt, snarere å bygge muskelmasse og redusere fettprosenten. Tallet på vekta har jo ingenting å si, det er det speilbildet som gjør. Jeg tviler på at du vil se bra ut ved å gå ned 10 kg uten å bygge muskler.

Har du liten erfaring med styrketrening bør du heller trene på et gym og følge et program, prøv 5x5 som du kan lese om her inne. Lykke til!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #9 : 28. mai 2009, 18:14 »
Bah, selv jeg vet at man brenner kalorier når man løfter vekter. Hvor effektivt det er i forhold til kardio er jeg heller usikker på.

Det sies at en time med vekttrening med moderat intensitet brenner 500-600 kcal. Du forbruker også mer kcal etter treningen enn ved kardio.

Det funker, ikke like effektiv som kardio, men det funker. Kosthold er nok det viktigste uansett. Lite kalorier og sunne næringskilder.

Men ja, løft vekter og sleng gjerne inn noe kardio her og der når du orker.

Den tok jeg ikke essensen i. Hva er det du prøver å forklare her?

Celdiir

  • Gjest
Sv: Gå ned i vekt me vektløfting?
« #10 : 28. mai 2009, 18:17 »
Gosj, darnit. Kostholdet er hva som bestemmer om man går ned eller opp i vekt. Ikke kardio. Ta en titt på hvilket som helst gym og se hvordan kardiofolka ser ut. Overraskende mange ser verre ut etter å ha trent i et par år. Ingen ting er spesielt magisk med kardio annet enn at det er, i diettsammenheng, en måte å øke kaloriforbruket uten å spise så alt for lite mat. For en person med denne vekta og høyden vil f.eks. en halvtimes rolig joggetur forbrenne fra midten av 300-tallet opp til kanskje 400 kcal. Det er mindre enn en halv Grandiosa bare for å sette ting i et perspektiv. Skal selvfølgelig ikke kimse av å bevege mer på seg, men man trenger heller ikke overdrive effekten.

Styrketrening forbrenner ikke nødvendigvis like mye kalorier minutt for minutt som enkelte typer kardio, men velger man å trene hele kroppen og store baseøvelser blir kaloriforbruket etterhvert ganske greit. Det er dessuten artigere å trene styrke i en time enn kardio i en halv (slik jeg og muligens trådstarter ser det). Smiley

Samtidig sørger styrketrening for at man vedlikeholder, ja til og med bygger litt muskler. Ingen vits å ha dårlig samvittighet for å drite i kardioen når man skal trimme av litt fett, selv om det er et greit hjelpemiddel såklart (kardio er dog bra for hjerte- og karsystem, men styrketrening hjelper her også).

Det virker som de fleste kroppsbyggere bare tyr til gåturer de for å øke kaloriforbruket litt, men så trener de med vekter i 4-6 dager i uka. Mosjonistene har fått det for seg at de må jogge til knærne eksploderer for å miste fettet, og tenåringene på dette forumet hjelper heller ikke med å ukritisk hive ut råd som "tren litt kardio så blir det bra!" uten å vite noe om personene.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!