Skrevet av Emne: Protein-myten  (Lest 90841 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #420 : 03. juli 2009, 19:43 »
Hvor naturlig er det at du tilbereder maten på den måten!? Spis det rett fra treet, så er du ordentlig veganer, om det er det du ønsker å være Wink
Veganere har ikke noe problem med å tilberede mat, det er *raw*-insekto-veganere som skal holde seg under 40 grader celcius.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Protein-myten
« #421 : 03. juli 2009, 20:11 »
Veganere har ikke noe problem med å tilberede mat, det er *raw*-insekto-veganere som skal holde seg under 40 grader celcius.
Haha, er det sant? Er det der grensen går? Akkurat der, ved 40 grader celsius?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Protein-myten
« #422 : 03. juli 2009, 20:50 »
Haha, er det sant? Er det der grensen går? Akkurat der, ved 40 grader celsius?

Som nevnt i den andre tråden, så vokser jo mange av disse fruktene og grønnsakene i områder der det som regel er over 40, kanskje helt opp mot 50-60 grader i sola. Så det er jo litt ...ABSURD??
Faktisk, hvis Eneres bor i Oslo og gikk rundt ute med et eple midt på dagen i dag, så tror jeg muligens enkelte steder at hun ikke hadde vært råveganer lenger. Jeg målte 41 grader i sola på jobben i dag.
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #423 : 03. juli 2009, 22:49 »
Haha, er det sant? Er det der grensen går? Akkurat der, ved 40 grader celsius?
Det var en eller annen grense rundt der så vidt jeg husker, greier ikke å finne igjen innlegget. Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Protein-myten
« #424 : 04. juli 2009, 00:28 »
OMG, her har vi fasiten: kvantemedisin!

Med ph-verdier, krilianfoto, carciogener og you-name-it! Hele tråden samlet mellom to permer:

http://books.google.no/books?id=Qt3s-ampgDwC&dq=quantum+medicine&printsec=frontcover

Praktisk bruk av kvantemedisin:

http://www.lommelegen.no/803445/hjerteorm-og-kavntemedisin


du mener vel kvasimedisin? Wink

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Protein-myten
« #425 : 04. juli 2009, 02:37 »
du mener vel kvasimedisin? Wink

Utvilsomt, eller for å sitere lommelegen "Kvantemedisin er ikke humbug, men erkehumbug." Wink

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Protein-myten
« #426 : 04. juli 2009, 18:50 »
humbug er godt nok for meg
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #427 : 05. juli 2009, 23:05 »
Hvor naturlig er det at du tilbereder maten på den måten!? Spis det rett fra treet, så er du ordentlig veganer, om det er det du ønsker å være Wink

Om det er naturlig at man bruker kjøkkenmaskiner, det er det jo selvsagt ikke. Men maten er fortsatt naturlig selvom man blander dem og lager god mat. Så siden jeg har vokst opp i en verden der hamburgere, pasta, kaker, sjokolade osv er en vesentlig del av kostholdet, ja så er det en altfor stor omveltning for meg å bare spise isolerte grønnsaker og frukter hver for seg. Men selvsagt, det er mange som gjør det også.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #428 : 05. juli 2009, 23:22 »
Nå til dags skal visstnokk ALT være kreftfremkallende. Det er greit nokk at du blir redd av 1 stk død ku, men at du gidder å kverulere over ALT og ALLE som snakker imot deg når du kommer her og sier at proteiner er unødvendig, skjønner jeg bare ikke.

Riddle me this: Hadde du hatt den kroppen du har nå uten proteiner?
Ta deg en bolle (UTEN KONSERVERINGSMIDDEL FOR DE DREPER DEG PÅ SEKUNDET!)

Du... vet du i det hele tatt hva protein er eller, virker ikke sånn ihvertfall, eller så har du ikke lest og forstått hva jeg har prøvd å si ordentlig nok. Jeg kommer da ikke bare valsende inn her og lager flere tråder bare for å snakke tull vel? Kverrulering kaller du det, jeg kaller det for å diskutere og svare for det  JEG mener.

Og den bolla der kan du beholde sjøl, ikke fader om jeg skal putte i meg mel og annet søl som mitt fordøyelsessystem kommer til å slite med å fordøye. Ellers takk.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Protein-myten
« #429 : 05. juli 2009, 23:48 »
Men kan du gi noen eksempler på mat som vi som trener kan spise for å erstatte proteiner da? "Enzymrik mat", jeg vet ikke om det finnes engang. Eller er de i alle grønnsaker?

Hvis det allerede er besvart, beklager jeg Smiley

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Protein-myten
« #430 : 06. juli 2009, 02:05 »
Men kan du gi noen eksempler på mat som vi som trener kan spise for å erstatte proteiner da? "Enzymrik mat", jeg vet ikke om det finnes engang. Eller er de i alle grønnsaker?

Hvis det allerede er besvart, beklager jeg Smiley

Trenger ikke erstatte proteiner, men heller velge andre kilder for protein enn de kildene som de fleste ignorante menneskene tror protein bare finnes i. som er kjøtt kjøtt og litt mer kjøtt.

Bønner, nøtter, grønnsaker, frukt som advocado for eks, Advocado inneholder lutein, vitamin A, b-kompleks,  C, E, H, K, fosfor, mineraler som magnesium, kopper,jern, kalsium, kalium,
I tillegg så inneholder avocado også protein, og de essensielle fettsyrene.
Proteinet i en avocado er mye mer tilgjengelig og lettere for opptak enn proteinet i feks en steak
så her får du protein av høy kvalitet.

En avocado inneholder mer kalium enn en banan også.

Folk i vesten trenger ikke bekymre seg for å få for lite protein, men heller at de får i seg FOR MYE, som ikke er noe bra.

Ellers er Hemp protein en utrolig bra kilde for protein som tilskudd, og er mye mer tilgjengelig for opptak enn whey osv..




\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Protein-myten
« #431 : 06. juli 2009, 02:55 »
Dette med kjøtt/ikke kjøtt er en evig diskusjon. Både kjøttetere og vegetarianere mener de lever på den "rette måten". Hvorfor trenger den ene ta feil?

For noen er kjøtt basisen i kostholdet. Jeg er en av dem. Smaken av godt kjøtt er fantastisk, men kjøttets virkning i kroppen er kanskje hovedgrunnen til at jeg spiser mye kjøtt. Kjøtt metter, jeg holder meg mett lenge og føler meg sterkere på denne maten. Blodsukkeret holdes stabilt og energinivået er jevnt. De fete kjøttstykkene er de beste. Ingen annen mat kan gi meg det samme som kjøtt gjør, overhodet. Fisk og egg er brukbart, men kjøtt er i særklasse best for meg. Å erstatte kjøtt med vegetarmat for min del er helt utenkelig. De gangene jeg spiser lite kjøtt blir jeg fort stressa fordi jeg aldri oppnår noen ordentlig metthetsfølelse. Dermed vil jeg lettere kunne overspise også.
For meg er kjøtt så verdifullt at hvis jeg måtte velge mellom en vegetar-livsstil eller døden, så hadde jeg antakelig valgt det siste. Uten kjøtt ville jeg bare forfalt både fysisk og psykisk og i hele tatt fått en dårlig livskvalitet.

For andre synes det å være nesten helt motsatt. Jeg skal ikke gå lengre enn til min mor som kan rapportere om kvalme og vond mage etter å ha spist mine animalske matrester. Hvorfor? Hun føler åpanbart ikke det samme velbehaget over å spise mye animalsk fett og protein, selv om dette til dels kan forklares gjennom tilvenning. Men likevel. Noen mennesker trives dårlig på store mengder kjøtt og føler seg bedre på mest planteføde, mindre fett, evt. noe fisk. Hvorfor skal man prakke på disse kjøtt? Og hvorfor skal man ta kjøttet fra de som trives med det? Bomskudd, spør du meg.

Det er litt frustrerende å tenke over at det kanskje ikke finnes noen 100% fasit over hvilken mat mennesker bør spise, men at må vi innstille oss på et mer avansert bilde enn som så. Vi er alle forskjellige individer, noe som kan bety at den optimale dietten for hver enkelt varierer. Da blir det raskt vanskelig å skulle gi felles/offentlige anbefalinger, men disse har åpenbart ikke ført så mye godt med seg likevel. Det er bare å se på folkehelsa; den har stupt etter de offentlige kostholdsanbefalingene kom på banen...

Jeg synes det blir feil at vi som er opptatt av kosthold skal fokusere ensidig på andres valg av råvarer. Det vi i stedet bør stå sammen om er fokuset på råvarer av god kvalitet. Hovedproblemet er ikke at folk er vegetarianere eller kjøttetere, men at butikkene består nesten utelukkende av industrialisert mat som er tuklet med på den ene og den andre måten. Det blir fort mange ledd fra jord til munn som forstyrrer: utarmet jordsmonn, kunstgjødsel, forurensing, sprøytemidler, genmanipulering, for tidlig høsting, medisiner til dyrene, e-stoffer (disse er det mange av!), hermetisering, pasteurisering, homogenisering, raffinering, transfett osv. osv. Mye av maten i våre butikker er gjennom forsøk vist å ikke spises av rotter engang. En og annen bjelle bør ringe da...

Jeg tror nok vi aldri blir enige om hvilke råvarer som er sunnest, men jeg tror vi kan være enige om at det naturnære er det beste. Og her ligger det sannelig forbedringspotensiale for dem aller fleste.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #432 : 06. juli 2009, 09:04 »
Ja, naturen er og forblir den aller aller beste maten man kan spise. Rent og naturlig. Når man snakker om kjøtt, så kan ikke mennesket spise kjøtt uten å tilsette varme, da er det ikke naturlig igjen. Pluss at fordøyelsen av kjøtt er en kamp for kroppen, det går sakte gjennom systemet vårt, og tar opp mye annet som andre rovdyr ikke rekker å ta opp. Rødt kjøtt kan gi kreft, så da er hvitt kjøtt bedre i så fall.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Protein-myten
« #433 : 06. juli 2009, 09:36 »
Kan ikke mennesket spise rått kjøtt?  Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Protein-myten
« #434 : 06. juli 2009, 12:20 »
Pluss at fordøyelsen av kjøtt er en kamp for kroppen, det går sakte gjennom systemet vårt, og tar opp mye annet som andre rovdyr ikke rekker å ta opp. Rødt kjøtt kan gi kreft, så da er hvitt kjøtt bedre i så fall.
Det kan godt hende noe av dette stemmer for noen. F.eks. deg. Men ikke alle! Kjøtt gir velvære og god helse for veldig mange, og for disse finnes det ikke fullgode erstatninger. Jeg synes det blir feil om alle skal anmodes til å bli veganere, for ikke alle vil trives med det rent helsemessig. Enkelte bedrer helsa ved å kutte mesteparten av kjøttet, men langt i fra alle.
Edit: Hvorfor mener du at "hvitt" kjøtt er bedre enn "rødt"?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!