Skrevet av Emne: Piratequeen - Koser seg på trening om dagen!  (Lest 22030 ganger)

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Hei Miss Betty!

Beklager forvirringen...tidligere fikk jeg vondt der jeg la stangen på ryggen ja...men det anså jeg ikke som farlig....bare noe jeg måtte bite tennene sammen for å tolerere!

Men på treningen jeg hadde på søndagen fikk jeg vondt lenger ned i ryggen (noe jeg ikke trur var helt bra...) jeg fikk akutt vondt mens jeg holdt på med et løft...mulig det var teknikken som var gal eller vektene som var for tunge....

Men siden søndagen har jeg ikke kunnet jogge rolig engang uten å få smerter på det samme punktet i ryggsøylen! Er somsagt usikker på akkurat hvor det er...men utifra bilder vil jeg anta at det er rundt thorakal-delen av ryggsøylen....Merker også smerter på samme punkt når jeg trekker pusten dypt....så noe må jeg ha gjort veldig galt  Undecided

Søkte rundt og fant litt flere bilder jeg la i posten.


Til meg er det også ett punkt jeg har vondt i av og til. Etter et løft for 6 år siden. Anbefaler en skikkelig undersøkelse. (Noe jeg selv ikke har kommet meg til å gjøre enda...  Huh ) Tror det er ved T6 eller T7 til meg. Men skal få typen til å kjenne etter, fra bildene for å finne ut av det.


Du klarer ikke å spesifere det bedre fra bildene nå da? Thorakal-delen er jo litt vel vagt. Wink Tror det skal være mulig å telle nedover fra "big bump" som du ser på ene bildet.


Det kan jo være alt fra selve skjelettet til muskelfester osv. Så bestill time til lege er mitt råd.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Jeg er ingen ekspert, men bare en halvstudert røver.  Men ut ifra det som du forteller, kan det hende at du har fått en strekk i quadratus lumborum (QL).  Det er en muskel som sitter på hver side av ryggen.  Det er en flat muskel som forbinder hoftebein, ryggsøyle og de nederste ribbeina.  Funksjonen til QL er dels å bøye ryggen sideveis, dels å hjelpe erector spinae med å løfte ryggen opp og bakover.

Under avløft i knebøy står du først på det ene beinet, så det andre.  Da bruker du QL til å holde deg stabil.  QL strekkes når du puster dypt inn.  At det gjør vondt når du gjør disse tingene, kan tyde på at du har fått trøbbel med QL.  

Hvordan kjennes det å stå oppreist, så bøye deg lett framover og løfte det ene kneet opp mot brystet?  Jeg strakk QL for et halvt år siden, og den bevegelsen var veldig vond de neste dagene.  Hver gang jeg skulle knyte skolissene mine, måtte jeg gripe tak i kneet mitt med hendene for å løfte foten min opp på noe høyt.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Jeg er ingen ekspert, men bare en halvstudert røver.  Men ut ifra det som du forteller, kan det hende at du har fått en strekk i quadratus lumborum (QL).  Det er en muskel som sitter på hver side av ryggen.  Det er en flat muskel som forbinder hoftebein, ryggsøyle og de nederste ribbeina.  Funksjonen til QL er dels å bøye ryggen sideveis, dels å hjelpe erector spinae med å løfte ryggen opp og bakover.

Under avløft i knebøy står du først på det ene beinet, så det andre.  Da bruker du QL til å holde deg stabil.  QL strekkes når du puster dypt inn.  At det gjør vondt når du gjør disse tingene, kan tyde på at du har fått trøbbel med QL.  

Hvordan kjennes det å stå oppreist, så bøye deg lett framover og løfte det ene kneet opp mot brystet?  Jeg strakk QL for et halvt år siden, og den bevegelsen var veldig vond de neste dagene.  Hver gang jeg skulle knyte skolissene mine, måtte jeg gripe tak i kneet mitt med hendene for å løfte foten min opp på noe høyt.
Dette minner veldig om smertene jeg har...i dag er smertene mindre også, så kan tyde på at det var noe slikt....er jo 5 dager siden nå, så om smertene er borte til over helgen blir jeg overlykkelig! Men ser jeg må være litt forsiktig fremover...trene mer støttemusklatur i ryggen før jeg går opp på tyngre vekter hvertfall!




Dagens trening:


Knebøy: 16*20kg + 10*30kg + 8*40kg + 8*50kg + 2*5*65kg (følte meg mer øm i ryggen enn direkte smerter i dag, og merket ikke så stor forskjell på 20 og 65 kg...men stoppet der for sikkerhetsskyld)
Strakmark: 10*45kg (forsiktig pga ryggen)

Skråbenk med hantler: 3*5*16 kg 10*11,5kg
Nedtrekk: 2*5*54kg (dette trudde jeg skulle by på problemer...men ser jo ut som jeg snart burde klare chins! Hvertfall med smalt grep...  :Smiley )
Stående roing: 5*32kg + 10*23kg
Arnoldpress: 2*5*11,5kg
Bicepscurl: 2*5*6,8kg
Dips: 2*5*50kg


Prøvde å jogge litt etterpå, men da kom smertene i ryggen tilbake rimelig fort....så ble litt demotivert spinning istedet  Undecided

Eneste jeg er fornøyd med angående treningen er vel at jeg har fulgt programmet i alt bortsett fra bøy og mark (og det er kun denn uken jeg har måttet gi meg på de øvelsene)! Og nedtrekken er jeg meeeeget fornøyd med!!!
Dagens vekt lå på 59 kg! Så går saaaagte nedover...men ihvertfall nedover!  biggrin
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Er du syk?

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Er du syk?
Er ikke syk nei...har bare helt glemt å logge.


Er ferdig med RYP nå, og i uken som var har jeg prøvd ut noen nye styrkeøvelser (istedenfor treningsfri). Så i dag starter jeg med nytt treningsprogram. Fremdeles ikke helt sikker på hvordan det blir, men det blir vel på plass iløpet av dagen.

Blir gøy å trene mer eksplosivt og litt nye øvelser!

I grove trekk ser ukene fremover slik ut:

Mandag: Styrketrening - Bein
Tirsdag: Rolig langdistanse - Jogg
Onsdag: Styrketrening - Overkropp (Rygg/bryst/armer)
Torsdag: Kortintervall-trening (spurt i oppoverbakke)
Fredag: Svømming (Mangdetrening i svømmeteknikker)
Lørdag: Fri (eventuelt bevegelighetstrening)
Søndag: Fri (eventuelt bevegelighetstrening)

Jeg har lagt opp til å ha ganske korte, men forhåpentlig effektive treningsøkter, både fordi det er det som frister mest, og for å få tid til litt skolearbeid!


Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Dagens trening (bein):

Oppvarming: 20 min rolig jogg til treningssenteret
Knebøy m/hopp: 2*8*40kg 3*3*55kg
Etbens knebøy: 2*6*20kg
Lårcurl: 2*6*32kg
Benspark: 2*6*32kg
Tåhev: 2*8*55kg
Nedtrapping: 20 min rolig jogg hjem

Prøver å trene tungt, men eksplosivt i de fleste øvelsene. I knebøy skal jeg prøve å holde meg til 3-5 repitisjoner, der jeg tar ca 60% av maks, og helst så eksplosivt at det blir et hopp!

Gikk greit i dag, kanskje litt få reps i knebøy med hopp, men 1-bens knebøy var så tungt og krevende at det kanskje var like greit! Uvant, men gøy øvelse!
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

[[/i]
Etbens knebøy: 2*6*20kg
men 1-bens knebøy var så tungt og krevende at det kanskje var like greit! Uvant, men gøy øvelse!
Hæ?! Får du til dette http://www.youtube.com/watch?v=jEBol54EjVE#noexternalembed&feature=related   med 20kg's ekstra belastning?!!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Oioioi...neineinei!!! Ser jeg har forvekslet navnet på to øvelser...utfra litt google-søk ser jeg at det er bulgarske utfall jeg gjør!! Og da er ikke 20 kg ekstra mye! Har nok med å klare å holde balansen på bulgarske utfall...så trur nok det blir en stund til jeg tørr prøve meg på 1bens knebøy!!

Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Dagens kjappe økt: Intervall

4 min rolig jogg (oppvarming)
2 min spurt (85-95% av maks)
1,5 min jogg (ca 70% av maks)
2 min spurt
1,5 min jogg
2 min spurt
1,5 min jogg
2 min spurt
3,5 min jogg (nedtrapping)

Totalt: 20 min

En liten stigning i arbeidsperiodene gjorde at melkesyren kom omtrent med engang og såvidt greide å forsvinne frem til ny arbeidsperiode. Rakk å bli god og svett på bare 20 minutter. Føltes herlig!
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Gårsdagens treningsøkt (overkopp):

Oppvarming 10 min på mølle
Rygghev: 2*10
Benkpress: 3*6*42,5 kg
Bredt nedtrekk: 2*6*39 kg
Smalt nedtrekk: 2*5*56 kg
Militærpress: 2*8*20 kg
Bicepscurl: 2*6*16 kg
Dips: 2*6*(egen kroppsvekt -32 kg)

Lett, men eksplosiv økt! Så skal jeg prøve på litt spurt i oppoverbakke senere i dag!  Grin
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Hva er målet med løpinga om dagen? Smiley
Smiley

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Hva er målet med løpinga om dagen? Smiley
Må vel egentlig innrømme at hovedmålet er å slite meg litt ut fysisk på kort tid...har eksamener om dagen og trenger litt avbrekk...

Men ønsker i tillegg å bli mer eksplosiv, samt å øke oksygenopptaket....så håper å få litt bedre kustus på nyåret....

Jeg har innsett at jeg rett og slett har altfor mange drømmer og litt for lite kunnskap om hvordan jeg skal nå de :-P Helst skulle jeg stilt opp som en forsøkskanin, slik at andre kan bestemme hva som er riktig for meg og hjelpe meg å komme i supergod form! Tongue
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Hva med 4x4 intervaller. Tar ikke mer enn 35 minutter hver økt, og det er meget effektivt Smiley
Smiley

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Hei Piratequeen.  Hvordan går det med ryggskaden din?  Er den bedre?
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Hei Piratequeen.  Hvordan går det med ryggskaden din?  Er den bedre?

Heisann! Jeg kjenner det fremdeles, men mest rett etter jeg har trent (spesielt om jeg springer eller knebøy), og da vil jeg ikke kalle det direkte smerter, men mer støl og øm. Jeg får også vondt om noen trykker langs høyre side av ryggraden (sett bakfra). Men merker stadig mindre til smertene, og jeg trur absolutt at det er en strekk i en muskel slik du antydet.

Jeg kom på at jeg fikk samme smertene for et par år siden når jeg skulle bryte beinkrok med en mann som var dobbel min størrelse og endte opp med ryggen i en ugunstig stilling. Da fikk jeg mye større smerter som varte mye lengre, men legen mente det kunne være strekk da. Og ettersom hva jeg har hørt skal det være lettere å få strekk om man har fått det tidligere? I så fall kan det begrunne hvorfor jeg fikk samme smertene kun ved å løfte bøy!

Tørr uansett ikke løfte tung bøy enda, er redd for å bare ødelegge noe, men trener alt annet siden jeg kun kjenner noe etter trening!
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!