Skrevet av Emne: Piratequeen - Koser seg på trening om dagen!  (Lest 22013 ganger)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #105 : 11. oktober 2009, 16:47 »
Dette er jeg kraftig uenig i, Plumb0 Sisyphus.  Man skal ha veldig dårlig teknikk og balanse og samtidig være veldig stiv i anklene for at mjukheten i anklene skal være en begrensning i knebøy.  Navnet på øvelsen er i grunnen litt misvisende.  Den burde hete hoftebøy, ikke knebøy.  Dersom knær eller ankler ikke er dirkte skadet, så er det i hoftepartiet at styrken og teknikken avgjøres. 

Noen tips for å løfte knebøy noenlunde riktig, er som følger:
 * Stå med vekten på hele foten, eller med litt mer vekt på hælene enn på tåballene.  Ha vekten der hele tiden.
 * La albuene peke nedover, ikke bakover.
 * Start bevegelsen nedover ved å skyte rumpa bakover, ikke knærne framover.
 * Sørg for at føtter, ankelledd, legger, kneledd og lår peker i den samme retningen hele tiden.
 * Det er ikke farlig å lene seg forover med ryggen så lenge ryggsøyelen er rett.
 * Se framover eller oppover, ikke ned.
 * Pass på at hoftebeinet ikke roterer i forhold til ryggsøylen når du er nær bunnen av bevegelsen.

For å få disse tipsene til, kan det lønne seg å tøye innsiden og baksiden av lårene, trene rumpa med f.eks. good mornings samt å trene baksiden av skuldrene og muskulaturen over og rundt skulderbladene for å få mer kjøtt å legge stanga på.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #106 : 11. oktober 2009, 17:38 »
Siden det ikke alltid er så lett å forklare hva man mener, er det kjekt å vise med litt bilder....

Har lest litt mer rundt på forummet nå, og ser mange mener det ikke er skadelig for knærne med dype knebøy...SELV om det er da det verker i knærne.....det jeg ser anbefales er å varme enda bedre opp i forkant...noe som kanskje stemmer siden jeg ikke fikk like vondt idag  innocent MEN....hva med ryggen? Den kan vel umulig ha godt av slik bøy når vektene er tyngre?

Jeg prøvde å demonstrere dybden jeg bruker i bøy, men merket at balansen ble litt annerledes uten vekter på ryggen...legger ved et bilde der jeg gjør et forsøk på å vise hvilken dybde jeg bruker i bøy:

Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #107 : 11. oktober 2009, 18:52 »
Angående ankelstivhet så har jeg, pga en kraftig forstuing i ankelen for rundt 2 måneder siden, problemer med teknikken i knebøy. Det gjør vondt, og teknikken er mye dårligere nå enn før skaden pga at jeg ikke har samme bevegelighet i ankelleddet lenger. Med andre ord, stivt ankelledd fører til dårlig teknikk, man trenger ikke å ha både dårlig teknikk og stivt ankelledd, for disse to kommer som regel sammen, det er i alle fall min erfaring.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #108 : 11. oktober 2009, 19:16 »
Balansen blir veldig annerledes når du ikke har belatning på ryggen.. tenk deg at du hadde hatt en stang på ryggen i den posisjonen du er i på bildet. Da hadde du nok tippet bakover..

Men jeg tror jeg forstår hva som skjer.. jeg har samme problem. jeg syntes også det var best å kjøre veldig dype knebøy for å bruke "spretten" man får i bunnen..

Når du bryter paralell vil bakside lår strekkes og "dra" i bekkenet ditt.. ryggstrekkerne dine vil prøve å gjøre det samme, men siden hamstrings er større vil de som regel "vinne" noe som fører til at bekkenet vil dras mot knærne.. dette kan gå veldig bra i lang tid men kan skade ryggen din akutt eller etter en stund..

Jeg kjørte knebøy en gang i uka en stund og hadde aldri noe ryggproblemer.. når jeg begynte med bøy tre ganger i uka tok det ikke mange ukene før smertene kom.. bruker en del tid på å tøye hamstrings, men det tar lang tid.. har nå byttet til frontbøy som ikke gir samme problemene..

Vondt i knærne kommer ofte av at du setter deg "ned" i stedet for bak.. Hvis du gidder så kan å lese "starting  strength" av Mark Ripptoe.. den tar for seg de vanligste problemene i knebøy og en rekke andre øvelser.


Stive ankler og dårlig hofte mobilitet er også problemer som gjerne kan gi dårlig teknikk i knebøy.. Dynamisk oppvarming har gjort underverker for meg.. sjekk ut magnificent mobility av eric cressey og mike robertson og opptimal oppvarming av eirik sandvik..

Stå på videre.. Ser jo ut som du har hatt bra fremgang på dietten.. skulle ønske jeg hadde litt struktur i spisinga mi jeg også Smiley
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #109 : 11. oktober 2009, 19:40 »
Dette er jeg kraftig uenig i, Plumb0 Sisyphus.  Man skal ha veldig dårlig teknikk og balanse og samtidig være veldig stiv i anklene for at mjukheten i anklene skal være en begrensning i knebøy.  Navnet på øvelsen er i grunnen litt misvisende.  Den burde hete hoftebøy, ikke knebøy.  Dersom knær eller ankler ikke er dirkte skadet, så er det i hoftepartiet at styrken og teknikken avgjøres. 
Poenget mitt var fleksibilitet og ikke styrke. Jeg har null problem å legge nedre del av brystkassa mot lårene med rett rygg, derimot så blir jeg mye svakere når jeg går såpass langt ned (det var poenget mitt i en tidligere post om at i allefall jeg tar mindre i knebøy jo dypere jeg går).

Men hvis fleksibilitet i ankel er irrelevant for knebøy, hvorfor i all verden ligger det alltid planker strødd rundt knebøystativ og hvorfor i allverden er det en del personer som på død og liv vil ha dem under hælen?

At man løfter hælen en centimeter eller to har så vidt jeg greier å dedusere kun innvirkning på legg og fot, og siden massen av legg og fot er minimal sammenlignet med totalmasse i knebøy, så blir momentet om kneet det samme om man står på tærne eller med flat fot. Dette momentet avgjør hvor kneet står i forhold til senterpunktet for kraftoverføringen til bakken (et sted mellom tåballe og hæl), siden momentet om foten må summe til null (ellers vil man tippe forover eller bakover, det er ganske lite moment man kan ta med den lille armen foten gir).

Kortversjonen: jeg har problemer med å se hvordan en planke under hælen skal kunne påvirke posituren over kneet.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #110 : 11. oktober 2009, 19:48 »
Siden det ikke alltid er så lett å forklare hva man mener, er det kjekt å vise med litt bilder....
Ser ut som om du har en svak foroverbøy i ryggen, det var det jeg tenkte på med å bøye seg over knærne.  Hvis du retter ut ryggen her, så vil vekten av øvre del av overkroppen flytte seg litt bakover, og du vil tippe bakover. Hvis du samtidig vipper hele deg litt forover (altså spissere vinkel mellom fot og legg), så vil tyngepunktet holde seg over hælen og momentet forbli null.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #111 : 11. oktober 2009, 20:57 »
Heisann! Jeg jobber med teknikk i bøy fremdeles....har blitt litt flinkere, men merker det frister å gå for langt ned når vektene blir tunge....men så lenge jeg fokuserer på ryggen istedet for vektene, så går det somregel mye bedre! Satser på å holde meg skadefri ja!!  >Cheesy

Lurer faktisk litt selv på hvilken kroppsform jeg har...men tipper en plass mellom pære og timeglass....har bilder i loggen...side 4 trur jeg  blush

Ingenting å være flau over det, snuppa. Wink
Jeg synes du så fin ut på bildene, og du har jo allerede minsket i cm på områder du ønsker, så målet om å være fornøyd til bikinisessong bør vel ikke være noe problem. Smiley Tipper du ligger et sted i mellom de to kroppstypene jeg også. Lurer på om det kansje er slik at bysten skal ha samme omkrets som hoftene om det skal være timeglassform, slik at det muligens blir pære. Men det kan være at skuldrene skal være det samme som hoftene, og da blir det timeglass. Hehe.. Det skulle vært et sted det gikk an å punche inn de forskjellige kroppsmålene, så hadde de greiene der vært så mye enklere.



Tok noen kroppsmål i dag også, slik at jeg har flere ting å sammenligne med etter endt diett, enn bare kg og fett%:

Midje: 69 cm (smaleste punkt)
Mage: 84 cm (på det breieste punktet)
Hofta: 98 cm
Lår: 60,5 cm
Legg: 34,5 cm
Overarm: 30 cm

 woot

Hehe.. Holder på å stålsette meg til å få ned de målene for meg selv jeg også. Ikke akkurat det kuleste å gjøre, nei. Men forhåpentligvis verdt det, når en ser svart på hvitt hva den faktiske forskjellen er! Cheesy

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #112 : 11. oktober 2009, 22:00 »

Jeg prøvde å demonstrere dybden jeg bruker i bøy, men merket at balansen ble litt annerledes uten vekter på ryggen...legger ved et bilde der jeg gjør et forsøk på å vise hvilken dybde jeg bruker i bøy:



Du er unødvendig dyp, svært få klarer å oppnå en slik mobilitet på baksiden/innsiden av lårene at de klarer å sitte så dypt uten at bevegelsen vil utøve høyst unødig stress på korsryggen (glidekrefter/fleksjon).
Jeg ville anbefalt å bygge opp med 2-4 vektskiver og kjøre knebøy ned til disse en god periode. Film deg selv fra siden når du kjører bøy med stang på ryggen. Bygg opp med skiver til det punktet hvor du klarer å sitte med en naturlig svai i ryggen. På bildet ser man klart at det oppstår glidekrefter og fleksjon nederst i ryggen din. Dette er ikke bra og noe på sikt vil gi plager.

Just my 2 cents, ser du har fått nok av gode råd her, men akkurat ryggplager kjenner jeg en del til.
Det ser ikke ut som om en knebøy så veldig mye under godkjent styrkeløftdybde gir noen ekstra styrkegevinst på lårmuskulaturen heller.
Du får et relativt stort leddutslag bare av å kjøre til den dybden, som er noe sånt som 15-20 cm over der du sitter på bildet :p

Film deg selv fra siden og skrått forfra i knebøy, så ser vi hvordan teknikken din er og kan deretter komme med kvalifiserte råd til forbedring Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #113 : 12. oktober 2009, 07:39 »
Her var det mange gode tips! Tusen takk!  I Love You

Men jeg tror jeg forstår hva som skjer.. jeg har samme problem. jeg syntes også det var best å kjøre veldig dype knebøy for å bruke "spretten" man får i bunnen..
Jeg bruker ikke spretten i bunnen faktisk, jeg liker å trene mer eksplosivt, så har en aldri så liten stopp i bunnen. Men jeg føler meg sterkere fra bunnen av og opp til lårene er parallell med golvet, derfra går det somregel litt saktere....så om jeg stopper i "godkjent dybde", sliter jeg med å få opp de samme vektene...kan virke som jeg bruker endel muskler på å bremse opp vektene...tyngdekraften vil jo ha vektene helt ned  Tongue
Vondt i knærne kommer ofte av at du setter deg "ned" i stedet for bak.. Hvis du gidder så kan å lese "starting  strength" av Mark Ripptoe.. den tar for seg de vanligste problemene i knebøy og en rekke andre øvelser.


Stive ankler og dårlig hofte mobilitet er også problemer som gjerne kan gi dårlig teknikk i knebøy.. Dynamisk oppvarming har gjort underverker for meg.. sjekk ut magnificent mobility av eric cressey og mike robertson og opptimal oppvarming av eirik sandvik..

Jeg husker jeg var opptatt av å sette meg bakover istedenfor rett ned når jeg startet å trene bøy, men det glemte jeg nok rimelig kjapt....trur absolutt det er noe jeg tuller med fremdeles....skal videofilme når jeg tar bøy, så jeg lettere kan se hva jeg faktisk gjør! Takk for tips om lesestoff! Skal sjekke det ut!  Smiley

Ser ut som om du har en svak foroverbøy i ryggen, det var det jeg tenkte på med å bøye seg over knærne.  Hvis du retter ut ryggen her, så vil vekten av øvre del av overkroppen flytte seg litt bakover, og du vil tippe bakover. Hvis du samtidig vipper hele deg litt forover (altså spissere vinkel mellom fot og legg), så vil tyngepunktet holde seg over hælen og momentet forbli null.
Skal prøves ut! Smiley Sikkert lettere å "kjenne" hva du mener når jeg får testet med vektene på ryggen!
Du er unødvendig dyp, svært få klarer å oppnå en slik mobilitet på baksiden/innsiden av lårene at de klarer å sitte så dypt uten at bevegelsen vil utøve høyst unødig stress på korsryggen (glidekrefter/fleksjon).
Jeg ville anbefalt å bygge opp med 2-4 vektskiver og kjøre knebøy ned til disse en god periode. Film deg selv fra siden når du kjører bøy med stang på ryggen. Bygg opp med skiver til det punktet hvor du klarer å sitte med en naturlig svai i ryggen. På bildet ser man klart at det oppstår glidekrefter og fleksjon nederst i ryggen din. Dette er ikke bra og noe på sikt vil gi plager.

Just my 2 cents, ser du har fått nok av gode råd her, men akkurat ryggplager kjenner jeg en del til.
Det ser ikke ut som om en knebøy så veldig mye under godkjent styrkeløftdybde gir noen ekstra styrkegevinst på lårmuskulaturen heller.
Du får et relativt stort leddutslag bare av å kjøre til den dybden, som er noe sånt som 15-20 cm over der du sitter på bildet :p

Film deg selv fra siden og skrått forfra i knebøy, så ser vi hvordan teknikken din er og kan deretter komme med kvalifiserte råd til forbedring Smiley

Selv føler jeg at ekstra dybde faktisk gir ekstra styrkegevinst, men det er vel ofte slik at man løfter best slik man alltid har løftet....så jeg får vel heller satse på å løfte riktig og holde meg skadefri, enn å tviholde på "min metode"! Vet du forresten om det er andre muskler involvert i den første delen av løftet, enn fra godkjent dybde og oppover? Siden jeg syns den biten er så mye enklere? Føler jeg bruker de første 15-20 cm på å få litt fart, slik at jeg klarer å få med vektene helt opp! Takk for tipset anyway, blir spennende med neste bøy-økt!  Cheesy
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #114 : 12. oktober 2009, 07:44 »
Ingenting å være flau over det, snuppa. Wink
Jeg synes du så fin ut på bildene, og du har jo allerede minsket i cm på områder du ønsker, så målet om å være fornøyd til bikinisessong bør vel ikke være noe problem. Smiley Tipper du ligger et sted i mellom de to kroppstypene jeg også. Lurer på om det kansje er slik at bysten skal ha samme omkrets som hoftene om det skal være timeglassform, slik at det muligens blir pære. Men det kan være at skuldrene skal være det samme som hoftene, og da blir det timeglass. Hehe.. Det skulle vært et sted det gikk an å punche inn de forskjellige kroppsmålene, så hadde de greiene der vært så mye enklere.



Hehe.. Holder på å stålsette meg til å få ned de målene for meg selv jeg også. Ikke akkurat det kuleste å gjøre, nei. Men forhåpentligvis verdt det, når en ser svart på hvitt hva den faktiske forskjellen er! Cheesy
Takk for det! Smiley
Jeg føler ihvertfall at jeg gjør noe riktig nå, og at jeg nærmer meg målene mine...og det er jo tross alt det viktigste! Men iforhold til kroppsform....så ønsker jeg vel kanskje å prøve å endre den litt ved hjelp av styrketrening....ETTERHVERT Tongue  Jeg er altfor glad i å trene bein og rumpe, mens overkroppen henger veldig etter.....men men....har litt for mange mål å tenke på nå, så det for heller bli et fokus senere!

Alltid gøy å se at man når målene sine hvertfall, og jeg må innrømme at jeg feirer hvert lille skritt på veien! Hva er dine mål forresten? Du fører vel kanskje logg herinne du også? *sjekke*
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #115 : 12. oktober 2009, 08:26 »
Nå har jeg forresten spist kylling+potet til middag i noen uker, og har derfor testet ut x-antall måter å tilberede kylling på! Men siden jeg så lett glemmer de ulike måtene, tenkte jeg å logge noen av de her innimellom så jeg har noe å se tilbake på!

Gårsdagens middag:

Kyllingsuppe!

Innhold per pers:

1 potet
1 kyllingfilet
1/4 løk
grønnsaker (jo ferskere jo bedre, men alt fungerer)
1 fedd hvitløk
Litt buljong
Krydder

Fremgangsmåte:


Setter ca 4 dl vann (per pers) til koking. Tilsett litt buljong og hvitløk. Skjær potet og løk i biter. Kok i 5 minutter. Tilsett grønnsaker, hvitløk og krydder (jeg bruker kvernet pepper, paprika-pulver og chili). Kok i 5 minutter. Tilslutt putter jeg oppi kyllingfilet i biter, og skrur av varmen etter 1 min oppkok. Lar det hvile i et par-tre minutter. Så er det bare å spise, gjerne med brød eller flatbrød til (for de som ikke er på diett)!

Ps: Her brukte jeg amerikansk grønnsaksblanding. Det er myyye bedre med ferske grønnsaker...men man tar det man har tilgjengelig!
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #116 : 12. oktober 2009, 11:14 »
Takk for det! Smiley
Jeg føler ihvertfall at jeg gjør noe riktig nå, og at jeg nærmer meg målene mine...og det er jo tross alt det viktigste! Men iforhold til kroppsform....så ønsker jeg vel kanskje å prøve å endre den litt ved hjelp av styrketrening....ETTERHVERT Tongue  Jeg er altfor glad i å trene bein og rumpe, mens overkroppen henger veldig etter.....men men....har litt for mange mål å tenke på nå, så det for heller bli et fokus senere!

Alltid gøy å se at man når målene sine hvertfall, og jeg må innrømme at jeg feirer hvert lille skritt på veien! Hva er dine mål forresten? Du fører vel kanskje logg herinne du også? *sjekke*

Har ikke logg enda. Men skal få laget meg en bildelogg bare typen kan få somlet seg til å ta bilder av meg. Tongue

-Mine mål nå er først og fremst å få muskler til å holde ei god kroppsholdning. Trener derfor mye rygg og bakside skulder nå.
-Deretter er vel målet litt ned i vekt, (5-10 kg).
-For kroppsfasongen er målet å prøve på å minske armomkretsen, beholde bryststørrelsen, minske midjeomkretsen, bygge rumpe og litt hofter litt større, og beholde størrelsen på ben. Hehe..
-I tillegg ønsker jeg å blir sterkere generelt.

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #117 : 12. oktober 2009, 11:24 »
Har ikke logg enda. Men skal få laget meg en bildelogg bare typen kan få somlet seg til å ta bilder av meg. Tongue

-Mine mål nå er først og fremst å få muskler til å holde ei god kroppsholdning.
Trener derfor mye rygg og bakside skulder nå.
-Deretter er vel målet litt ned i vekt, (5-10 kg).
-For kroppsfasongen er målet å prøve på å minske armomkretsen, beholde bryststørrelsen, minske midjeomkretsen, bygge rumpe og litt hofter litt større, og beholde størrelsen på ben.
-I tillegg ønsker jeg å blir sterkere generelt.


Oi, bildelogg faktisk! Tøft! Den skal jeg garantert følge med på! Er motiverende å følge med på noen som er omtrent i samme "situasjon" som megselv...og ihvertfall har litt av samme målene!

Blir spennende!!! Lykke til! Og gjerne legg ut kroppsmålene dine, treningsprogram og kosthold med det samme! Syns det og bilder er det som best viser formen, forandringene og ikke minst muligheter for forbedringer!!   Grin
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #118 : 12. oktober 2009, 22:45 »
Kortversjonen: jeg har problemer med å se hvordan en planke under hælen skal kunne påvirke posituren over kneet.

Ved at man legger en planke under hælen og vekten forskyves mot tærne, vil muskelaktiviteten over kneet endre seg. Man vil få større aktivitet i quadriceps(lårstrekkern), og mindre aktivitet i hamstring(bakside lår). I en vanlig knebøy, med vekt på hæl, vil hamstring trekke tibia(leggbenet) bakover og quadriceps vil trekke tibia fremover. Hvis man derimot får vekten frem på tærne, vil quadriceps sitt fremadrettede trekk i tibia bli mye større enn det bakudrettede trekk i tibia fra hamstring. I og med at hamstring ikke gidder å trekke så mye i tibia, vil vår venn ACL(forreste korsbånd) bli tvunget til og motstå dette trekket quadriceps påfører tibia. ACL er sterkt, og kan godt gjøre dette ganske lenge, men det sliter på ACL. Slitasje på ACL pga dette er dog ikke så veldig vanlig, uten at jeg har tall på det, men det som er mer vanlig er den ekstra slitasjen som kommer på patellasenen(går fra quadriceps over kneskålen og hefter øverst på tibia).

I tillegg vil ankelleddet bli mer ustabilt, og kan lett falle inn i en pronasjon(faller inn på foten). Det som skjer når foten pronerer, er at tibia roterer(husker ikke om det var inn eller ut). En liten rotasjon(tibia) i kneet er naturlig ved bøy/strekk-bevegelsen, men hvis denne blir for stor som ved en pronasjon, vil det komme en veldig stor belastning på meniskene. Spesielt for en dame, som er mer utsatt for meniskskader. Det kan være veldig skummelt, og det er en av grunnene til at ingen styrkeløftere/vektløftere trener knebøy uten stabile sko. Vektløftere har dog forhøyet hæl, men det blir ikke det samme som en planke.

Dette kan man lett fikse ved å kaste planken på peisen, eller snekre ei fiin hylle, og trene knebøy ordentlig med mest vekt på hælen, og ordentlige sko Smiley

Var ikke meningen å forsøple loggen din Piratequeen Smiley

PS: Treningen ser bra ut BTW Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Piratequeen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 194

  • Liten, men med stort mot!
Sv: Piratequeen - RYP + Diett + TKD!
« #119 : 13. oktober 2009, 19:05 »
Var ikke meningen å forsøple loggen din Piratequeen Smiley

PS: Treningen ser bra ut BTW Smiley
Så lenge jeg lærer noe av det, kan det ikke kalles søppel Wink

------------------------------------------------------------------------------------------

Dagens trening, Uke 4 dag 1:

Knebøy: 2*5*66kg + 14*52kg
Strakmark: 1*5*52kg
Skråbenk: 3*5*11,3kg + 15*9kg
Nedtrekk: 2*5*39kg
Roing: 5*22,5kg + 15*18kg
Arnoldpress: 2*5*6,8kg
Bicepscurl: 2*5*4,5kg
Dips: 2*5*36,5kg


Første dag med 5 reps, og derfor en veldig lett økt...har jo hatt tyngre vekter på 10 reps...
Men klarte å bli sliten i musklene alikevel pga dropp settene!  Grin

Ellers fokuserte jeg velidg på teknikk i bøy, og siden jeg ikke hadde mulighet til å filme, brukte jeg speilet i stedet.... Og jeg ser jeg har jukset litt på knebøyen ved å gå mer rett ned og ikke så langt bak som jeg burde...

Det ble lettere å ikke gå like dypt når jeg fikk rumpa langt bak, men det ble endel tyngre!! Men det er vel en tilvenningssak!!  biggrin Ingen smerter i knærne heller (riktig teknikk og oppvarming gjør susen)!
Holder ikke å ha gode mål og forsetter, om man ikke har tenkt å gjøre hva som skal til for å gjennomføre det!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!