Skrevet av Emne: Tung knebøy for bedre prestasjoner  (Lest 25383 ganger)

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #30 : 31. august 2009, 17:31 »
Fyttikatta til svada som enkelte her spyr ut.. Trur ikke det finnes 1 sprinter i verdenstoppen som ikke trener styrke, trening mot maksimal styrke er meeeeget spesifikt da det øker forholdet mellom kraft/vekt. Jo mer kraft man klarer å produsere pr. kg kroppsvekt jo raskere vil man klare å aksellerere, basta bom.



Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #31 : 31. august 2009, 17:35 »
400 meter er vel ikke akkurat ren sprint kanskje?
(Testen ble målt på 40 meter.)

Hvis du har økt fra 90 kg til 130 kg i knebøy på 10 år, så kan jeg forstå at du ikke har merket den helt store forskjellen Wink

hehe godt sagt, dette likte jeg. Honnør;)
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #32 : 31. august 2009, 17:37 »
Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.
Er du dum eller... Styrken man får av knebøy overføres til sprint iom beina blir sterkere. Sterkere bein = du løper raskere. Det er jo faen meg så logisk som det kan få blitt.

Det blir som å si at å drive sprint trening ikke gjør deg spenstigere fordi det er en annen aktivitet. Eller at man ikke blir sterkere i dumbell press av å gjøre benkpress fordi det er en annen aktivitet....

Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #33 : 31. august 2009, 17:38 »
Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.

Åja, det er sånn det er ja!

Hvorfor trener ussain bolt - verdens raskeste mann noen sinne knebøy da? fordi det ikke har noen hensikt i det hele tatt? I tilfelle du enda ikke har fått med deg klippet:

"http://www.youtube.com/watch?v=hDOJvb_48mo (External Embedding Disabled) hopp til 3:59, der forteller Bolt at han trener styrke."
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #34 : 31. august 2009, 17:38 »
Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.

Ikke helt rett, de proteinstrukturene du bygger (hypertrofi) med knebøy vil fortsatt være dær når du sprinter. Når det kommer til det nevrale blir det vanskeligere å snakke om en overføringseffekt, men den er der antakeligvis, men det er ikke ett 1:1 forhold. Akkurat hvor stor effekten vil være kommer ann på tilnærmet lik uendelig variabler og vil nok variere fra person til person.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #35 : 31. august 2009, 17:46 »
Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.

Er du virkelig seriøs med det du sier her?

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #36 : 31. august 2009, 17:51 »
Ikke helt rett, de proteinstrukturene du bygger (hypertrofi) med knebøy vil fortsatt være dær når du sprinter. Når det kommer til det nevrale blir det vanskeligere å snakke om en overføringseffekt, men den er der antakeligvis, men det er ikke ett 1:1 forhold. Akkurat hvor stor effekten vil være kommer ann på tilnærmet lik uendelig variabler og vil nok variere fra person til person.

har aldri opplevd selv at styrke kan overføres i noen stor grad fra en øvelse til en annen.
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #37 : 31. august 2009, 18:00 »
har aldri opplevd selv at styrke kan overføres i noen stor grad fra en øvelse til en annen.

Jeg kan jo ikke si noe for deg spesifikt, men det vil jo som regel komme ann på hvilke øvelser. Jeg har opplevd det med frontbøy og vanlig bøy, bøy og mark, etc.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #38 : 31. august 2009, 18:00 »
har aldri opplevd selv at styrke kan overføres i noen stor grad fra en øvelse til en annen.

Betyr det at du kun argumenterer ut ifra egne erfaringer og utelukker alt annet på grunn av dette, eller har du faktisk trent utøvere og testet hvilken effekt et ordentlig styrkeprogram har innvirket på deres fysiske kvaliteter, deriblant hurtighet?

Kan for øvrig se på denne artikkelen ved interesse: http://sandvikstraining.com/vitenskapen-fotballspillere-blir-bedre-styrke/

Her omtalte jeg følgende studie:

Strong correlation of maximal squat strength with sprint performance and vertical jump height in elite soccer players.
Wisløff U, Castagna C, Helgerud J, Jones R, Hoff J.

Department of Circulation and Medical Imaging, Norwegian University of Science and Technology, Faculty of Medicine, Trondheim, Norway. Ulrik.Wisloff@medisin.ntnu.no

BACKGROUND: A high level of strength is inherent in elite soccer play, but the relation between maximal strength and sprint and jumping performance has not been studied thoroughly. OBJECTIVE: To determine whether maximal strength correlates with sprint and vertical jump height in elite male soccer players. METHODS: Seventeen international male soccer players (mean (SD) age 25.8 (2.9) years, height 177.3 (4.1) cm, weight 76.5 (7.6) kg, and maximal oxygen uptake 65.7 (4.3) ml/kg/min) were tested for maximal strength in half squats and sprinting ability (0-30 m and 10 m shuttle run sprint) and vertical jumping height. RESULT: There was a strong correlation between maximal strength in half squats and sprint performance and jumping height. CONCLUSIONS: Maximal strength in half squats determines sprint performance and jumping height in high level soccer players. High squat strength did not imply reduced maximal oxygen consumption. Elite soccer players should focus on maximal strength training, with emphasis on maximal mobilisation of concentric movements, which may improve their sprinting and jumping performance.


Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #39 : 31. august 2009, 18:06 »
Poenget er at styrke man oppnår i knebøy ikke kan overføres til sprint fordi det er to forskjellige aktiviteter.

Hahahaha.. Jeg ler meg ihjel! Nå må du slutte..
Du er tydligvis for dum til å bruke internett..

Om man oppnår styrkeøkning og kroppsvekt forblir den samme, har man bedret forholdet mellom kraft/vekt, dermed vil man kunne flytte massen raskere. Grunnen til at maksimal styrketrening er spesifikt, er fordi at det i stor grad bidrar til økt neuromuskulær-styrke(nervesystemets evne til å aktivere motoriske enheter). Man er ekstremt avhengig av god neuromuskulær styrke i sprint, man vil gjerne ha aktivitet iså mange muskelfiber som mulig for å løpe raskest mulig.
Om man chip-tuner en bil,vil den ikke bli tyngre, men den vil ha mer kraft til rådighet, derfor vil den aksellere raskere.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pumpaholic!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 52
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 544

  • You want something? GO AND GET IT!
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #40 : 31. august 2009, 18:09 »
jaja, dette var jo en gjevn duell mellom Lucid og Eirik, men jeg blir nok nødt til å kåre lucid til vinneren pga sin unike evne til å diskutere saklig, komme med fakta som er basert på egne erfaringer, og sin modne oppførsel. HURRA!
Personlig Trener
- Akademiet For Personlig Trening AFPT
- American College Of Sports Medicine

Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87895.new#new

Hjemmeside www.martinnorum.no

Utlogget Lucid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #41 : 31. august 2009, 18:16 »
Hahahaha.. Jeg ler meg ihjel! Nå må du slutte..
Du er tydligvis for dum til å bruke internett..

Om man oppnår styrkeøkning og kroppsvekt forblir den samme, har man bedret forholdet mellom kraft/vekt, dermed vil man kunne flytte massen raskere. Grunnen til at maksimal styrketrening er spesifikt, er fordi at det i stor grad bidrar til økt neuromuskulær-styrke(nervesystemets evne til å aktivere motoriske enheter). Man er ekstremt avhengig av god neuromuskulær styrke i sprint, man vil gjerne ha aktivitet iså mange muskelfiber som mulig for å løpe raskest mulig.
Om man chip-tuner en bil,vil den ikke bli tyngre, men den vil ha mer kraft til rådighet, derfor vil den aksellere raskere.

hvorfor trener ikke turnere med vekter i såfall? turn krever maksimalt med styrke i forhold til antall kg i kroppsvekt.
Sterk, blid og full av dop!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #42 : 31. august 2009, 18:16 »
*looking for my hammer... my BANhammer*

Denne tråden bør virkelig ta seg opp... Wink


Grin

Utlogget eeh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #43 : 31. august 2009, 18:34 »
hvorfor trener ikke turnere med vekter i såfall? turn krever maksimalt med styrke i forhold til antall kg i kroppsvekt.

Jeg har en venninne som driver med turn og hele laget hennes trener styrke 1-2 dager i uka etter ønske fra trenern dems.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Tung knebøy for bedre prestasjoner
« #44 : 31. august 2009, 18:36 »
har aldri opplevd selv at styrke kan overføres i noen stor grad fra en øvelse til en annen.

I og med at dette er den motsatte erfaringen av det millioner av idrettsfolk har opplevd, så bør du spørre deg selv: Hva f... er det jeg driver med siden jeg ikke får til det resten av planeten gjør?

Ellers er det riktig at maksimal styrketrening brukes i ulik grad i ulike miljøer, men du finner ingen som ikke har brukt det(inkl. variasjoner av knebøy) under deler av treningen sin, på vei mot et høyere nivå.
Bare å ta en titt på sprinterne, så ser du at dette ikke er fysikker kun skapt av løp- og spensttrening.
T.o.m. Kim Collins har trent mere styrke i de senere år...
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!