Skrevet av Emne: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?  (Lest 2534 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« : 01. september 2009, 19:04 »
Sit-ups er en dårlig bevegelse for ryggen, ingen tvil om det. Men hvordan kan jeg forklare dette for gymlæreren min? Fleksjon av ryggsøylen? Hva mer? Hadde vært gøy å eie henne litt, det hun sier, strider imot det jeg lærer her inne. Hun sier blant annet at det ikke spiller noen rolle om du trener høyrep eller lavrep (vi snakker 50+ vs 5-8). Du bygger altså like bra med femti push ups, som med 8 reps med mye kilo på stanga i benkpress, opp mot 100% intensivitet selvfølgelig.

Hun snakker også om "indre og ytre magemuskler". Det jeg har lært, er at det er én magemuskel. En jente spurte hvordan man fikk fin mage, læreren svarte "det er forskjell på indre og ytre magemuskler. Noen øvelser tar bedre på de indre, andre på ytre. Jeg kan gi deg tips etterpå". Er det riktig, eller galt?

Utlogget Mortn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #1 : 01. september 2009, 19:37 »
Tja, kan jo bruke common sense og si at man ikke skal ta øvelser som gjør vondt. Og sit-ups er det mange som får vondt av.

men les denne http://web.archive.org/web/20080131211803/http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=35

Og høye reps kontra få reps regner jeg med du bare brukte som eksempel på hva hun sier, og ikke at du lurer på noe ang det?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #2 : 01. september 2009, 19:52 »
Lurer egentlig ikke noe særlig på det, men det hadde vært greit å ha en god forklaring på hvorfor eksplosivt og intensivt er bedre enn utholdende.

Og hvis det finnes en grunn til at det er bedre med høye repetisjoner, så hadde det vært fint. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal ha 60 repetisjoner, når man heller kan ta 12 med litt ekstra kilo på, istedet for bare kroppsvekt.

Skal se artikkelen, takk Smiley Honnør er avgitt.

Utlogget Solbækken

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 561
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 561

  • Gjort er gjort
Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #3 : 01. september 2009, 19:59 »
Tror det står litt du kan bruke mot gymlæreren din i denne:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1339 Smiley
- 92- model
- 182 cm
- Trent siden våren 08, med fullstending avbrekk fra treningen i perioden juni 2010 til september 2011

Loggfører treningen min:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=114602.msg1720175;topicseen#new

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #4 : 01. september 2009, 20:11 »
Pent. Prøver meg på litt av dette i morgen. Men tviler på at jeg får noe inn. Allikevel, kult om hun ga seg.

Utlogget Klevs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #5 : 01. september 2009, 20:18 »
Sit-Ups er naturligvis ikke bra, om du kun trener det og ikke rygg. Men et par sit-ups i gymtimen skader nok ikke. Skjønner ikke hvorfor du skal være vanskelig med henne, hun har faktisk en jobb som hun skal gjøre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abdominal_muscles står litt om det hun kaller "indre og ytre".

Celdiir

  • Gjest
Hun snakker også om "indre og ytre magemuskler". Det jeg har lært, er at det er én magemuskel.

Edit: klevs kom meg i forkjøpet. Hiver det ut likevel.

Da har du lært feil eller ikke fulgt med.

Magen har følgende skjelettmuskler:
Rectus Abdominus/den rette bukmuskelen (six-packen) - på utsiden
External obliques/de ytre skrå bukmusklene - på utsiden
Internal obliques/de indre skrå bukmusklene - på innsiden
Transversus abdominus - på innsiden

Som du ser er altså "six-packen" én muskel, men det finnes flere andre i magen.

Klikk på muskelnavn for bilder og funksjon:
http://exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html


Ellers er følgende råd:

Det er ikke mye å hente på å krangle med gymlæreren. Vis initiativ og interesse, vær flink i fotball og få gode karakterer. Å bevege seg ut i en diskusjon hvor begge parter er på gyngende grunn hjelper lite. I gymtimene tar man sit-ups et par ganger i året under styrke/sirkeltreninga. Risikoen for skader er ikke spesielt stor, men får du vondt sier du selvfølgelig i fra og holder deg unna øvelsen.
Sit-ups er en enkel øvelse å lære bort, krever lite styrke og passer greit inn i et generelt gymopplegg. Andre øvelser krever mer styrke eller mer utstyr. Planken er et bedre alternativ, men tviler sterkt på at noen runder med sit-ups et par ganger i året river i stykker ryggraden. Ville heller vært mer bekymret over sittestilling foran pc og ved skolebenken.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #7 : 01. september 2009, 20:22 »
Husk at det ikke er svart-hvitt dette med situps. Det er ikke slik at situps = dårlig øvelse som garantert gir vond rygg.
Tren hele kroppen, bruk gode basis og coreøvelser sammen med bevegelighetstrening, og du kan fint trene situps for å styrke og bygge opp magemusklene uten problemer.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Forklare gymlærer at sit-ups ikke er bra for ryggen?
« #8 : 01. september 2009, 21:59 »
Edit: klevs kom meg i forkjøpet. Hiver det ut likevel.

Da har du lært feil eller ikke fulgt med.

Magen har følgende skjelettmuskler:
Rectus Abdominus/den rette bukmuskelen (six-packen) - på utsiden
External obliques/de ytre skrå bukmusklene - på utsiden
Internal obliques/de indre skrå bukmusklene - på innsiden
Transversus abdominus - på innsiden

Som du ser er altså "six-packen" én muskel, men det finnes flere andre i magen.

Klikk på muskelnavn for bilder og funksjon:
http://exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html


Ellers er følgende råd:

Det er ikke mye å hente på å krangle med gymlæreren. Vis initiativ og interesse, vær flink i fotball og få gode karakterer. Å bevege seg ut i en diskusjon hvor begge parter er på gyngende grunn hjelper lite. I gymtimene tar man sit-ups et par ganger i året under styrke/sirkeltreninga. Risikoen for skader er ikke spesielt stor, men får du vondt sier du selvfølgelig i fra og holder deg unna øvelsen.
Sit-ups er en enkel øvelse å lære bort, krever lite styrke og passer greit inn i et generelt gymopplegg. Andre øvelser krever mer styrke eller mer utstyr. Planken er et bedre alternativ, men tviler sterkt på at noen runder med sit-ups et par ganger i året river i stykker ryggraden. Ville heller vært mer bekymret over sittestilling foran pc og ved skolebenken.
Enig i det dere skriver. Men situps har for min del alltid vært en stor del av gymnastikken på videregående. Stort sett hver gymtime, som en del av oppvarmingen. Løpe i sirkel, gjøre øvelser når læreren blåser i fløyten. Situps er alltid med. Og det er ikke snakk om å gjøre et par situps, det ville ikke hatt noen hensikt. Det er gjerne maks antall repetisjoner.

Som du sier, er planken et bedre alternativ. Men jeg visste ikke engang hva planken var for noe før nylig, det var en tilfeldighet at jeg kom over det her på forumet. Situps var stort sett den eneste øvelsen jeg visste om for magen, før jeg begynte å trene selv for halvannet år siden.

Det er ikke meningen å være vanskelig, eller å være "bedreviter". Men når skolen jeg går på har et utmerket styrkerom med flere benkpresstativer, kjempebra smith-maskin,  tre knebøyrack som til og med er bedre enn der jeg trener, så ser jeg ikke poenget med å bare bruke øvelser hvor vi ikke har annet alternativ enn å bruke kroppsvekt som motstand.

Ja, det er greit og enkelt å bruke situps i en gymtime. Men i en periode på to måneder fremover, skal vi kjøre et eget treningsprogram. Allikevel er det ingen som får lov til å bruke øvelser som ikke er godkjent av gymlærer. Øvelser jeg har spurt om er: Planken, benkpress, knebøy, markløft, you name it. Planken gikk ikke, for det utviklet statisk styrke, og siden det er dynamisk styrke som er cluet i situps, var det ett hundre prosent uaktuelt, siden det var snakk om å forbedre antall repetisjoner i situps.

Rygghev er også en slager i dette programmet. Ingen lærer bort teknikk, vi får bare beskjed om å legge oss på en bukk, og heve ryggen. I hvert fall halvparten av oss ruller kraftig med ryggen. Dette blir ikke rettet på.

Som sagt, det er ikke meningen å være bedreviter eller viktigper, men det er så mye jeg er irritert over. Jeg irriterer meg mest over situps, siden det ikke KAN unngås. Med rygghev, kan jeg holde ryggen rett hele tiden, og det er greit. Men det er ikke snakk om å få slippe, eller å bytte ut situps med noe som helst. Situps jeg har hatt mest plager med de siste årene på videregående.

EDIT: Skrivefeil

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!