Skrevet av Emne: WSM 2009 - DISKUSJONEN  (Lest 61235 ganger)

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #210 : 30. september 2009, 09:28 »
Hva var vekten til skog? så nesten litt "tynn" ut Grin
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #211 : 30. september 2009, 09:31 »
Hva er det med nordmenn og joggesko i knebøyen på WSM?
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #212 : 30. september 2009, 09:42 »
Joggesko er HARDKÅR Grin  Bøysko er jo nesten likestillt med doping
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #213 : 30. september 2009, 09:51 »
Tror Skog fant ut at han bøyde best uten noe spesielt oppbygde heler. Mener han hadde filt ned bøyskoene. Ser ut som dette var noen andre sko igjen.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #214 : 30. september 2009, 10:05 »
Tror Skog fant ut at han bøyde best uten noe spesielt oppbygde heler. Mener han hadde filt ned bøyskoene. Ser ut som dette var noen andre sko igjen.

Kjøper lett at han bøyer bedre uten hæler, men tror ikke 'casual-tøfler' er det beste valget.

Forresten, har de norske gutta med seg en coach av noe slag når de reiser til WSM? Det så ut som Haugen kunne trengt en i fjor når han virket veldig stresset, og når jeg ser fotstillingen og skovalget til Richard i knebøyen tenker jeg at han kanskje kunne trengt en han også?  Wink

Lett å være lenestolekspert, jeg vet, men av erfaring vet jeg at det er greit å ha en coach som ikke har blodet fullt av adrenalin som kan tenke og gi direktiver.  Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #215 : 30. september 2009, 10:17 »
Hva var vekten til skog? så nesten litt "tynn" ut Grin

Litt over 140kg morras vekt...

Kjøper lett at han bøyer bedre uten hæler, men tror ikke 'casual-tøfler' er det beste valget.

Forresten, har de norske gutta med seg en coach av noe slag når de reiser til WSM? Det så ut som Haugen kunne trengt en i fjor når han virket veldig stresset, og når jeg ser fotstillingen og skovalget til Richard i knebøyen tenker jeg at han kanskje kunne trengt en han også?  Wink

Lett å være lenestolekspert, jeg vet, men av erfaring vet jeg at det er greit å ha en coach som ikke har blodet fullt av adrenalin som kan tenke og gi direktiver.  Grin

Skog hadde vel ikke med seg noen coach dær nede. Er vel heller ikke normalt at vi norske har det. Må evt fikse det selv, en kompis eller noe slikt. Men Svend var(er) dær og støttet han så godt han kunne. Men han hadde jo tv prog(TV2) og lage samtidlig også, så uvisst hvor mye hjelp han kunne få fra Svend.. Men går ut ifra at Svend gjorde det han kunne med tanke på støtte og råd/tips... Han har jo tross alt en del erfaring fra WSM. Og er vel int i at norske utøvere gjør det best mulig...

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #216 : 30. september 2009, 10:23 »
Legger ut litt til jeg...............

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #217 : 30. september 2009, 13:45 »
Litt over 140kg morras vekt...



Var han ikke ca 160kg tidligere? Syns han så "merkelig" rippet ut Shocked Kansje ikke så rart at han ikke var helt i topppen da.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #218 : 30. september 2009, 14:09 »
Var han ikke ca 160kg tidligere? Syns han så "merkelig" rippet ut Shocked Kansje ikke så rart at han ikke var helt i topppen da.

Tror ikke han har hatt 160 morras vekt nei... Men i overkant av 150 har han vel vært...Tror ikke vekt tap har noe med saken og gjøre..Han har jo blitt sterkere så...

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #219 : 30. september 2009, 14:24 »
Det kalles UFLAKS folkens, i strongman kan alt skje og skog er enda en "nybegynner" i internasjonal forstand, han kommer nok til å komme tilbake enda sterkere og i enda bedre form neste år. Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #220 : 30. september 2009, 14:30 »
Richard har økt styrken sin samtidig som han har gått ned i kroppsfett og økt kondisjonen.
Han viste jo på VPC at han er sterkere en i fjor.

Samtidig så sitter jo ikke de andre gutta og piller seg i ræva heller. Ser både den ene og den andre drar borti 400kg mark og presser ditt og datt. Det trenes knall hardt i alle land.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #221 : 30. september 2009, 15:37 »
merker det er veldig trygt og godt å være en "hobby løfter" uten dette syke presset....Er ikke måte på hvor sterk man må være for å gjøre d bra.
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Nameless

  • Gjest
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #222 : 30. september 2009, 19:12 »
Dette er mine usle 2cents til diskusjonen....

1) Man må ikke glemme at strongman er en sport hvor marginer avgjør. Det handler ikke bare om å ha dagen rent styrkemessig, men det handler vel så mye om at alt stemmer teknisk. Og på motsatt side så må man også tenke på at konkurrentene kan ha en god/dårlig dag/øvelse.

2) Og som Gjerdrum sier - motstanderne har heller ikke ligget på latsiden. Man må ikke glemme at Richard er som fersking å regne, og at de beste på VSM har en merittliste på flere a4 sider.

3) Erfaring. Richard trenger mer internasjonal erfaring. Erfaring mininerer sjansen for å være uheldig/ha uflaks/eller være klønete. Strongman er ikke et dårlig dataspill hvor man bare trykker på en knapp, også får man opp resultatet. Det mentale aspektet er avgjørende for hvordan det går. Det å være overtent/for lite tent/ha feil fokus osv. er faktorer som er med og påvirker hvordan det går. I denne sammenhengen ville det helt klart vært en fordel om Richard hadde hatt med seg 2-3 stk som hjalp han mentalt og med de tekniske elementene i hver øvelse.

4) Treningsfacscilitetene til Richard må være konkurransens dårligste. Hvem trener stort sett alene i en nedslitt fraukjeller på lade? Både kvaliteten og mengden utstyr må øke. Aller best hadde det vært med en ny treningsplass for utstyret. Han bør nok også prøve å bygge seg et lite team med folk som har like interesser.

5) Kroppsvekt / styrke. Slik som konkurransen utspilt seg, så er det lite som tyder på at kroppsvekten var avgjørende. Det er likevel viktig å ha en balanse mellom å være i god form (økt kondisjon, bevegeglighet og hurtighet), og det å ha nødvendig styrke. Mange er fryktelig fokusert på MAKSstyrke, men når man skal ta følgende i squatlift:
1 x 260 , 1 x 275, 1 x 300, 1 x 315, 1 x 330, 1 x 345 og 1 x 360 (ca tall), så ville det nok vært en fordel å vært mert SPESIFIKK i treningen. Dette er noe man kan ta lærdom av. Nå har ikke Richard utstyr som carwalk, fingel fingers (med noenlunde riktig vektbelastning), og en del annet som konkurrentene har - så en naturlig utvikling vil være å forbedre utstyret.

5) Surringer, drakt og andre teknikske detaljer. Her vil det alltid være mye å hente. Richard som er veldig lang ville kanskje med fordel ha brukt en bredere fotstilling under squat liften? Hvordan satt drakten? Kunne den vært tightere? osv. Man kan i ettertid sitte igjen med 1000 spørsmål. Det aller viktigste er likevel å utnytte seg den erfaringen man har gjort seg i løpet av dette stevnet.

Hva har man lært? Hva skal man gjøre bedre til neste gang? Bør man forandre på noe? Dette er IKKE tiden for å bryte seg ned. Richard Skog er Norges sterkeste mann, og den utøveren i Norge med størst potensiale. Dette potensialet må han bygge videre på. Man må ikke glemme at Richard er relativt fersk, og har garantert mange gode år forran seg.

Han fortjener ros for et hederlig forsøk i en tøff og jevn gruppe med 5 gode konkurrenter. Så er jeg - og mange andre sikre på, at Richard vil bli fryktelig god, med mer erfaring.

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #223 : 30. september 2009, 19:55 »
Honør for den Fitnessbloggen Smiley
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Sv: WSM 2009 - DISKUSJONEN
« #224 : 30. september 2009, 20:10 »
Dette er mine usle 2cents til diskusjonen....

1) Man må ikke glemme at strongman er en sport hvor marginer avgjør. Det handler ikke bare om å ha dagen rent styrkemessig, men det handler vel så mye om at alt stemmer teknisk. Og på motsatt side så må man også tenke på at konkurrentene kan ha en god/dårlig dag/øvelse.

2) Og som Gjerdrum sier - motstanderne har heller ikke ligget på latsiden. Man må ikke glemme at Richard er som fersking å regne, og at de beste på VSM har en merittliste på flere a4 sider.

3) Erfaring. Richard trenger mer internasjonal erfaring. Erfaring mininerer sjansen for å være uheldig/ha uflaks/eller være klønete. Strongman er ikke et dårlig dataspill hvor man bare trykker på en knapp, også får man opp resultatet. Det mentale aspektet er avgjørende for hvordan det går. Det å være overtent/for lite tent/ha feil fokus osv. er faktorer som er med og påvirker hvordan det går. I denne sammenhengen ville det helt klart vært en fordel om Richard hadde hatt med seg 2-3 stk som hjalp han mentalt og med de tekniske elementene i hver øvelse.

4) Treningsfacscilitetene til Richard må være konkurransens dårligste. Hvem trener stort sett alene i en nedslitt fraukjeller på lade? Både kvaliteten og mengden utstyr må øke. Aller best hadde det vært med en ny treningsplass for utstyret. Han bør nok også prøve å bygge seg et lite team med folk som har like interesser.

5) Kroppsvekt / styrke. Slik som konkurransen utspilt seg, så er det lite som tyder på at kroppsvekten var avgjørende. Det er likevel viktig å ha en balanse mellom å være i god form (økt kondisjon, bevegeglighet og hurtighet), og det å ha nødvendig styrke. Mange er fryktelig fokusert på MAKSstyrke, men når man skal ta følgende i squatlift:
1 x 260 , 1 x 275, 1 x 300, 1 x 315, 1 x 330, 1 x 345 og 1 x 360 (ca tall), så ville det nok vært en fordel å vært mert SPESIFIKK i treningen. Dette er noe man kan ta lærdom av. Nå har ikke Richard utstyr som carwalk, fingel fingers (med noenlunde riktig vektbelastning), og en del annet som konkurrentene har - så en naturlig utvikling vil være å forbedre utstyret.

5) Surringer, drakt og andre teknikske detaljer. Her vil det alltid være mye å hente. Richard som er veldig lang ville kanskje med fordel ha brukt en bredere fotstilling under squat liften? Hvordan satt drakten? Kunne den vært tightere? osv. Man kan i ettertid sitte igjen med 1000 spørsmål. Det aller viktigste er likevel å utnytte seg den erfaringen man har gjort seg i løpet av dette stevnet.

Hva har man lært? Hva skal man gjøre bedre til neste gang? Bør man forandre på noe? Dette er IKKE tiden for å bryte seg ned. Richard Skog er Norges sterkeste mann, og den utøveren i Norge med størst potensiale. Dette potensialet må han bygge videre på. Man må ikke glemme at Richard er relativt fersk, og har garantert mange gode år forran seg.

Han fortjener ros for et hederlig forsøk i en tøff og jevn gruppe med 5 gode konkurrenter. Så er jeg - og mange andre sikre på, at Richard vil bli fryktelig god, med mer erfaring.

Punkt 4 skulle vel være det som fremstår som det minste problem vel. Espen er jo definetivt en av de aller sterkeste og beste strongmennene i Norge og Vegard er jo også en skikkelig råtass, om ikke disse 2 duger som oppbakking så er det ingen som gjør det. Det med å trene på en plass som de gjør har lite/ingenting å si, de har den mentale balasten som trengs for dette gamet og bryr seg nok lite om slik ting.
Må jo bare sies da som mange andre her sier, nivået på WSM er jo stratosfæriskt he he.


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!