Skrevet av Emne: SJ's profil  (Lest 20558 ganger)

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #15 : 17. februar 2010, 23:10 »
Jævla kult! Smiley

Bra fysikk også!

Tusen takk!

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #16 : 17. februar 2010, 23:15 »
Velkommen og lykke til med treninga. Det ser ut som du har virklelig lyst til å ta treninga seriøst, så dette kommer til å bli bra. Du har faktisk en veldig grei utgangspunkt Smiley

Takk skal du ha!

 Ja, jeg har innsett at trening er bare bra og det har allerede hatt en god effekt på meg. Merkelig å tenke på at jeg spiste mye junk før, grandiosa, hamburgere og alt sånt med bare brus til og hadde veldig lite trening og satt mye foran dataen, kanskje ikke så rart jeg hadde en crappy feeling i hverdagen. Smiley

Så nå satser jeg på å klare å få dette til å bli en livsstil og har satt meg mine mål fremover.

Det eneste jeg lurer på er om programmet jeg har valgt som kickoff-program (5x5 powerbuilding) er lurt å starte med, med tanke på økning av masse. Hører du må kjøre mye mer reps 12-15 og 3 set for å bygge masse, mens mindre rep og mere set hjelper til for mer styrke.

Sikkert en fordel å bli sterkere først, så deretter begynne med et program med flere reps for å tilføre mer masse på kroppen? Hva er ditt forslag? Kanskje du har noe erfaringer å dele med meg?

Må bare unnskylde meg om jeg virker helt uviten, for det er jeg! Smiley

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #17 : 17. februar 2010, 23:30 »
Takk skal du ha!

 Ja, jeg har innsett at trening er bare bra og det har allerede hatt en god effekt på meg. Merkelig å tenke på at jeg spiste mye junk før, grandiosa, hamburgere og alt sånt med bare brus til og hadde veldig lite trening og satt mye foran dataen, kanskje ikke så rart jeg hadde en crappy feeling i hverdagen. Smiley

Så nå satser jeg på å klare å få dette til å bli en livsstil og har satt meg mine mål fremover.

Det eneste jeg lurer på er om programmet jeg har valgt som kickoff-program (5x5 powerbuilding) er lurt å starte med, med tanke på økning av masse. Hører du må kjøre mye mer reps 12-15 og 3 set for å bygge masse, mens mindre rep og mere set hjelper til for mer styrke.

Sikkert en fordel å bli sterkere først, så deretter begynne med et program med flere reps for å tilføre mer masse på kroppen? Hva er ditt forslag? Kanskje du har noe erfaringer å dele med meg?

Må bare unnskylde meg om jeg virker helt uviten, for det er jeg! Smiley

Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye om dette, for jeg er ikke noe ekspert jeg heller, mange andre her som sikkert har veldig gode svar.

Men det jeg vil nevne er at variasjon er tingen. Det er ikke alltid antall reps som avgjør det. Kroppen vokser så lenge man har progresjon. La oss si at du begynner med 50 kg i benk 5x5 og om 10 uker trener du 100kg i benk 5x5. Så har du altså hatt progresjon, og det er nesten helt garantert at du også har vokst. For meninga med vektløfting er at du bryter ned muskelfibrene under økten, for så å spise mat og bygge det opp igjen, større. Mange sier at det er viktig å ha variasjon fort at kroppen ikke skal gå i en dvalemodus, slik at den ikke blir fant til for eks bare lav rep trening, da kan man risikere at kroppen ikke lenger reagerer på den treninga, og at resultanene blir dårligere. Det er mange måter å variere på. Et eks er å trene 5x5 i noen uker, kanskje 3x8 i noen uker og 3x12 i noen uker. Dette for å ikke la kroppen å bli vant til en ting. Men i bunn og grunn er progresjon nøkkelen. Tar du tyngrere vekter for hver økt, så vokser du også. Men det er forskjellige meninger om hvor mange reps som er idealt å ta for stimulere muskelen mest mulig under treninga. Men det er sikkert noen andre som kan svare mye bedre enn meg Smiley

Håper at det hjalp litt i hvert fall! Smiley

Ser nå at det ble veldig rotete innlegg.. Men variere antall reps, og ha progresjon så skal det gå veldig fint. Næring er også VELDIG viktig. Spiser man ikke nok, og trener verdens beste program, så vil resultanene ikke være så bra. Det har jeg erfart selv hehe =)
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #18 : 18. februar 2010, 01:20 »
Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye om dette, for jeg er ikke noe ekspert jeg heller, mange andre her som sikkert har veldig gode svar.

Men det jeg vil nevne er at variasjon er tingen. Det er ikke alltid antall reps som avgjør det. Kroppen vokser så lenge man har progresjon. La oss si at du begynner med 50 kg i benk 5x5 og om 10 uker trener du 100kg i benk 5x5. Så har du altså hatt progresjon, og det er nesten helt garantert at du også har vokst. For meninga med vektløfting er at du bryter ned muskelfibrene under økten, for så å spise mat og bygge det opp igjen, større. Mange sier at det er viktig å ha variasjon fort at kroppen ikke skal gå i en dvalemodus, slik at den ikke blir fant til for eks bare lav rep trening, da kan man risikere at kroppen ikke lenger reagerer på den treninga, og at resultanene blir dårligere. Det er mange måter å variere på. Et eks er å trene 5x5 i noen uker, kanskje 3x8 i noen uker og 3x12 i noen uker. Dette for å ikke la kroppen å bli vant til en ting. Men i bunn og grunn er progresjon nøkkelen. Tar du tyngrere vekter for hver økt, så vokser du også. Men det er forskjellige meninger om hvor mange reps som er idealt å ta for stimulere muskelen mest mulig under treninga. Men det er sikkert noen andre som kan svare mye bedre enn meg Smiley

Håper at det hjalp litt i hvert fall! Smiley

Ser nå at det ble veldig rotete innlegg.. Men variere antall reps, og ha progresjon så skal det gå veldig fint. Næring er også VELDIG viktig. Spiser man ikke nok, og trener verdens beste program, så vil resultanene ikke være så bra. Det har jeg erfart selv hehe =)

Har sett  litt på loggen din og bildeprofilen din, skal slenge inn en kommentar i morgen når jeg får tid. Sitter på laptop hos dama nå og er på vei i seng, er arbeidsledig så skal ikke opp så tidlig, med tanke på at jeg legger meg så seint.. =)

Tenkte jeg skulle kjøre 5x5 nå i 8-10 uker også tar jeg 1 uke hvile og lader opp til nytt program, lurer på om det kanskje hadde vært noe. Skulle likt å fått tips om et annet bra program, har bare studert 5x5 programmet så langt. Skal prøve å få til å variere så mye som mulig, med struktur i treninga. Vektøkninger har jeg hver gang jeg drar dit, det er innstillingen jeg drar på gymmet med.

Men uansett, takk for et godt svar! =)

Skal gjøre litt research i morgen angående forskjellige program og kosthold! Smiley

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #19 : 18. februar 2010, 09:53 »
Har sett  litt på loggen din og bildeprofilen din, skal slenge inn en kommentar i morgen når jeg får tid. Sitter på laptop hos dama nå og er på vei i seng, er arbeidsledig så skal ikke opp så tidlig, med tanke på at jeg legger meg så seint.. =)

Tenkte jeg skulle kjøre 5x5 nå i 8-10 uker også tar jeg 1 uke hvile og lader opp til nytt program, lurer på om det kanskje hadde vært noe. Skulle likt å fått tips om et annet bra program, har bare studert 5x5 programmet så langt. Skal prøve å få til å variere så mye som mulig, med struktur i treninga. Vektøkninger har jeg hver gang jeg drar dit, det er innstillingen jeg drar på gymmet med.

Men uansett, takk for et godt svar! =)

Skal gjøre litt research i morgen angående forskjellige program og kosthold! Smiley

Da har du mye tid til trening og kosthold da =D

Lykke til med lesinga, det er på denne måten man lærer best egentlig. Smiley
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #20 : 18. februar 2010, 12:21 »
Nå har ikke jeg tenkt å utpeke meg selv som mester innenfor styrketrening heller... For det er jeg ikke:P

En nybegynner vil nok merke at han vokser en del i starten uansett hvor mange reps han ligger på. Men det fins en del retningslinjer på ant. reps man skal ligge på varierende etter ønsket resultat:

2-5 reps - Nevromuskulær styrke. Det vil si at man blir styrkere uten å vokse noe særlig (Kroppen blir "flinkere" til å aktivere muskelfibrene i musklene dine.) Man vil fortsatt vokse, men ikke like mye som om man trener
8-12 reps - Musklene øker i volum. Om jeg ikke tar helt feil så er det blandt annet fordi blodårene dine utvider seg og blodgjennomstrømningen i musklene vil ta større plass. Man blir jo også sterkere ved å trene dette, men det er volum som er i fokus.

Men jeg er litt usikker på hvordan det blir når man trener 5x5. Det er jo et relativt stort antall sett. Og man havner kanskje da på et treningsnivå som favoriserer volum... Det tør jeg ikke si helt sikkert.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #21 : 18. februar 2010, 12:41 »
Man vokser ikke av antall reps, men antall kcal
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #22 : 18. februar 2010, 13:07 »
Man vokser ikke av antall reps, men antall kcal

Hvis du tar i utgangspunktet at personen spiser like store mengder mat hele tiden, så er det vel snakk om reps med tanke på hvor mye musklene vokser?

Spørsmålet har jo ikke vært om kosthold, spørsmålet var bare hvilken funksjon reps har på musklene. Smiley

Utlogget Disiplin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 147
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 147

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #23 : 18. februar 2010, 13:27 »
Man vokser ikke av antall reps, men antall kcal

Utrolig bra med sånne konstruktive og godt utdypte kommentarer..

Kcal overskudd er selvfølgelig en essensiel del når man skal øke i styrke. Og er målet ditt å bygge muskler bør du spise mer enn du forbrenner Steffen.
Egenprodusert artikkel: "http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/8/9/ny-forskning-gir-oss-svaret-pa-hvordan-vi-br-trene/"

"Water is wine when you drink upside down"

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #24 : 18. februar 2010, 13:30 »
Spiller i hovedsak liten rolle hvor mange reps du tar. Det  viktigste er å ha kalorioverskudd og progresjon på vektene Smiley
Smiley

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #25 : 18. februar 2010, 14:05 »
Utrolig bra med sånne konstruktive og godt utdypte kommentarer..

Kcal overskudd er selvfølgelig en essensiel del når man skal øke i styrke. Og er målet ditt å bygge muskler bør du spise mer enn du forbrenner Steffen.

Jepp. Prøver så godt jeg kan å spise sunt og riktig. Får i meg så mye mat som mulig + jeg tar 2-3 shakes protein om dagen og tar 1 shake Cell Max.

Men en ting, er det mulig å regne ut hvor mye en forbrenner? Jeg vet jeg i hvertfall jeg forbrenner mye. :S

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #26 : 18. februar 2010, 14:06 »
Spiller i hovedsak liten rolle hvor mange reps du tar. Det  viktigste er å ha kalorioverskudd og progresjon på vektene Smiley

Stemmer vel riktig det. Smiley Jeg prøver bare å sette meg mest mulig inn i treninga, leser en hel haug masse på forumet her.

Men ja, vet du hvordan man regner ut hvor mye kcals du trenger på en treningsdag? Hvordan man kan regne ut hvor mye en forbrenner på treningsdager / til vanlig? Smiley

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #27 : 18. februar 2010, 14:16 »
Fant en formel, eller en utregningmåte, men jeg vet ikke hvor mye presis den er, eller om den faktisk er noe til hjelp i det hele tatt. Her er den i så fall;

66 + (13,7 * vekt) + (5 * høyden i centimeter) - (6,8 * alder)

Dette vil gi deg din ca basal metabolisme. Tallet du får, kan du multiplisere med 1,2 til 2,4.

1,2 - Du liker å ligge på sofaen
1,4 - Du mosjonerer 3-4 ggr per uke i moderat tempo
1,6 - Du trener styrke 3-4 ganger per uke
1,8 - Du kombinerer styrketrening med kondisjonstrening (totalt 5-7 treningsøkter per uke)
2,0 - Du kombinerer overnevnte med en fysisk krevende jobb


Fra første utregning fikk jeg 1986,1.

Jeg tok å multipliserte tallet jeg fikk med 1.8 og fikk 3574.98 - Er det for mye? For lite? Eller høres det bra ut?

Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #28 : 18. februar 2010, 17:02 »
Om det stemmer at jeg må ha rundt 3500 kcals om dagen for å komme i kalorioverskudd. Er det da nyttig å bruke gainer av og til?

Jeg har faktisk en Mammoth 2500 Gainer på rommet som står ubrukt, da jeg handlet inn i tilfelle jeg fikk bruk for det. Vet ikke om jeg får i meg 3500 kcals bare via mat dessverre!

Gainer til frokost, gainer etter trening? Noen som har noen forslag, tips eller hva jeg burde gjøre for å klare å komme i kalorioverskudd?

Tilgjengelige kosttilskudd jeg har; Whey Protein 100%, Cell Max og Mammoth 2500 Gainer.

Takker for mange svar så langt. Setter stor pris på at folk følger med i tråden min! Smiley


Utlogget SJ.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Steffen's bilde/treningslogg. From zero to hero!
« #29 : 18. februar 2010, 20:47 »
Bump..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!