Skrevet av Emne: Er HST mer behagelig?  (Lest 8501 ganger)

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Er HST mer behagelig?
« : 08. april 2010, 14:50 »
Jeg kjører et sånt program:

mandag
tirsdag
onsdag
FRI
FRI
lørdag - helkropp (bryting)
FRI

Har minst mulig muskelgruppe-overlapp mellom mandag/tirsdag/onsdag. Altså trener jeg til utmattelse, og gjentar også samme muskelgruppen flere ganger samme dag. Det tar lang tid, og jeg blir jo sliten og øm.

Forstår jeg det riktig hvis HST mener dette er bortkastet tid? At jeg sliter ut nervesystemet og heller kunne innført mer overlapp og mindre utmattelse (dvs gjøre programmet mitt mer "HST-aktig")? Det høres jo egentlig veldig behagelig ut.

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Er HST mer behagelig?
« #1 : 08. april 2010, 15:05 »
er sikkert derfor så mange blir tiltrukket HST.. forskning har vist for lenge siden at man ikke trenger å trene til utmattelse. det gir deg ingen EKSTRA styrke eller muskelmasse. heller det motsatte pågrunn av overtrening og det at du ikke kan trene så ofte.

så trening til såkalt failure bør ikke være et mål i treningen (iallefall ikke vær eneste gang) men heller noe som kanskje kan skje iblant.

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Er HST mer behagelig?
« #2 : 08. april 2010, 16:14 »
Ok, men hva er prinsippet her ift utmattelse?

Holder det at jeg begrenser settene mine til det punktet der jeg ikke får failure på noen av seriene?

Er det "alltid" tull å trene samme muskelgruppen flere ganger samme dag (fordi muskelen allerede belastes nok av et sett som nesten går til failure)?

Ser at det snakkes om f.eks 1x10, da blir jeg ganske skeptisk ift det jeg har hørt om trening fra før.. Smiley

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Er HST mer behagelig?
« #3 : 08. april 2010, 17:48 »
musklene trenger en viss mengde for å vokse! men det er viktig å vite forskjellen på for mye og altfor lite.

hva ønsker du å få ut av treningen?

man kan få resultater på mange forskjellige måter. det enkle er ofte det beste. men jeg ville sagt at 1 sett til failure blir for lite. ville heller tatt 2-3 sett på 5-8 reps. men det blir vanskelig for meg å gi deg et nummer, siden alle er forskjellige her, i forhold til treningserfaring og styrke.

jeg ville sagt at du alltid burde ligge 2-3 reps unna failure. bortsett fra på høyintensivdager der målet er å få en ny rekord!

utmattelse burde aldri være et mål i seg selv så lenge du ikke trener høyrepp-trening!

de fleste nybegynnere vil øke av hva som helst. 1 x 10 for dem funker sikkert fint. det samme for overtrente folk som er vant til et sinnsykt volum. men jeg TROR ikke at 1 x 10 til utmattelse fungerer i lengden. (hvis du er ute etter styrke og muskelmasse). det er iallefall ikke optimalt.

DETTE er bare mine meninger som jeg TROR på i forhold til hva jeg har lest og erfart. har ikke mye erfaring da! så ikke ta mine ord for god fisk. det fins så mange forskjellige meninger der ute, og jeg er sikker på at alle har rett på sinn egen måte. de tror iallefall det. og det tror jeg også. helt til jeg lærer noe annet/nytt...

Utlogget thePTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Er HST mer behagelig?
« #4 : 09. april 2010, 09:11 »
Takk for svar i begge trådene!

Det jeg ønsker å få ut av treningen, er rett og slett styrkeøkning med minst mulig masseøkning. 2-3 sett på 5-8 reps høres jo behagelig ut ja. Jeg har trent 5-5-5-5-5 / 8-8-8-8 til utmattelse i snart 3 år nå, og har hatt relativt gode resultater, men nå sitter progresjonen litt fast.

Det jeg kan gjøre, er å innføre mer HST-filosofi / reduserte sett på de muskelgruppene som overlapper mye i "opplegget" mitt, og heller kjøre mer utmattelse / metning på musklene som evt bare får en runde i uken.

Selv om du ikke er ekstremt erfaren, er dette uansett gode svar, siden dine erfaringer er såpass forskjellig fra det jeg har gjort, og minner mye om sånn "folk flest" på gymmen trener (som er grunnen til at jeg spør, jeg synes det er litt rart at jeg er den eneste som trener lave reps til failure + jeg blir blodrød i ansiktet).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!