Skrevet av Emne: Teknikkvideo: knebøy og markløft  (Lest 4476 ganger)

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #15 : 03. juli 2010, 23:38 »
Selv om treneren din sier du skal stå bredere
Minor detail: Han ba meg stå smalere/mindre vinkel på benplasseringen Tongue

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #16 : 03. juli 2010, 23:40 »
Jeg føler det blir tyngre når jeg ser i taket, men da kan jeg tenke meg til det selv: jeg bruker mer belastning enn det som er bra for meg... Så jeg får gå litt ned på vekta, kjøpe sko, og trene teknikk.

Btw, noen som har noen anbefalninger når det gjelder sko til knebøy? Er helt blank på akkurat det området...

Snakka forresten med en PT om knebøyteknikk generelt i går... Han sa at jeg burde legge vektskiver under hælene.. Vil dette ha samme effekt som bøysko? Ser at bøysko har forhøyning i hælen, men kan en vektskive erstatte bøysko? Har ikke så mye penger å rutte med for tiden Sad

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #17 : 03. juli 2010, 23:43 »
Jeg føler det blir tyngre når jeg ser i taket, men da kan jeg tenke meg til det selv: jeg bruker mer belastning enn det som er bra for meg... Så jeg får gå litt ned på vekta, kjøpe sko, og trene teknikk.

Btw, noen som har noen anbefalninger når det gjelder sko til knebøy? Er helt blank på akkurat det området...
Sokkelesten Wink

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #18 : 03. juli 2010, 23:45 »
Sokkelesten Wink

Kødder du?? Tongue hakke peil jeg Cheesy

Utlogget MIDTBY

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 130
  • Honnør: 291
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 130

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #19 : 03. juli 2010, 23:47 »
Skjønner at du har tillitt hos en PT som faktisk skal ha gått utdanning for dette, men det er så mye tull de sier så selv har jeg hatt diskusjoner med PT'er før som har stor mangel på nettopp knebøy og markløft teknikk..

Du kan kjøpe deg feks Do-Win eller adidas sko med en opphøyd hæl som også er med på å gjøre det lettere å få trykk på hælene noe man skal i knebøy!


Do-Win: http://www.magshop.no/category.asp?c=48
Sponset av: MyRevolution

Hjemmeside: www.andremidtby.com
Instagram - Klikk her!
Landslagsutøver, Styrkeløft
Sterk, Blid og Dopingfri

305-210-300 = 795kg
   Film: http://www.youtube.com/watch?v=QFyjypgupTw

• 2x VM-Sølv i benkpress
• VM-bronse i knebøy og sammenlagt

• 3.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 4.plass jr-VM Classic 2013, -93kg
• 5.plass jr-EM 2013, -93kg
• 3.plass Nordisk 2013, -93kg
• 2.plass jr-NM 2012, -93kg
• Nasjonal mester 2011, 2012 (-83 &-93)


Treningslogg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80970.0

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #20 : 03. juli 2010, 23:54 »
Skjønner at du har tillitt hos en PT som faktisk skal ha gått utdanning for dette
Ikke tillit, bare diskutert og stilt meg kritisk Tongue

Må bare spørre: er det mange her som bruker knebøysko når de kjører knebøy? Konfronterte fattern med dette, og han mente det var unødvendig å bruke over 1000 kr på dette, når jeg ikke konkurrerer i styrkeløfting og sånt... Så: er det mange som bruker knebøysko? Tongue

Og hva med belte, kan det hjelpe eller vil det bare gjøre at jeg eliminerer et vesentlig punkt i knebøyen, nemlig core-styrke?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #21 : 03. juli 2010, 23:59 »
Jeg føler det blir tyngre når jeg ser i taket, men da kan jeg tenke meg til det selv: jeg bruker mer belastning enn det som er bra for meg... Så jeg får gå litt ned på vekta, kjøpe sko, og trene teknikk.

Btw, noen som har noen anbefalninger når det gjelder sko til knebøy? Er helt blank på akkurat det området...

Snakka forresten med en PT om knebøyteknikk generelt i går... Han sa at jeg burde legge vektskiver under hælene.. Vil dette ha samme effekt som bøysko? Ser at bøysko har forhøyning i hælen, men kan en vektskive erstatte bøysko? Har ikke så mye penger å rutte med for tiden Sad

Ikke se i taket, dette er bare tull. ha blikket på et punkt i veggen foran deg som er i ca hodehøyde, det holder i massevis. Å se i taket vil bare gi deg nakkeskader.
Non Plus Ultra

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #22 : 04. juli 2010, 00:02 »
Ser ut som om du er litt stiv i hofta og bakre del av ryggen. Tyngdepunktet under bøyen er litt frampå. Ser for eksempel at hælen vipper litt opp fra bakken etterhvert som du går ned. Dette kan føre til at du belaster knær og rygg mer enn nødvendig. Dette kan selvsagt forbedres med nyinnkjøp av sko, men er man ikke myk nok til å kjøre knebøy uten løftersko anbefaler jeg deg å tøye ankler, hofta samt nedredel av korsryggen/sia.

Sitat
Må bare spørre: er det mange her som bruker knebøysko når de kjører knebøy? Konfronterte fattern med dette, og han mente det var unødvendig å bruke over 1000 kr på dette, når jeg ikke konkurrerer i styrkeløfting og sånt... Så: er det mange som bruker knebøysko? Tongue

Tvilsomt at du sliter ut et par styrkeløftsko med det første hvis du kun trener knebøy og markløft noen ganger uka. Jeg har brukt mine adidas adistar i snart to år med vektløfting flere ganger uka, og de funker fint enda. Litt slitt under såla etter all overstøtstreninga men det er ikke noe problem om du kun trener styrkeløftøvelser Wink
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #23 : 04. juli 2010, 00:06 »
Ikke se i taket, dette er bare tull. ha blikket på et punkt i veggen foran deg som er i ca hodehøyde, det holder i massevis. Å se i taket vil bare gi deg nakkeskader.

Takk for det..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #24 : 04. juli 2010, 00:07 »
er man ikke myk nok til å kjøre knebøy uten løftersko anbefaler jeg deg å tøye ankler, hofta samt nedre del av korsryggen/sia.
Hvilke øvelser bør jeg bruke da? tøy ankler dvs akilles, ved å tøye leggen men med bøyd kne? Og hvordan tøye korsryggen? skyte rygg? og hva med hofta? Tongue

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #25 : 04. juli 2010, 00:59 »
Du prøver å fikse for mye for fort. Følg tipsene og hvis du ikke får bra teknikk da så kan vi se hva vi kan gjøre for at du likevel skal kunne få det. Vi vil bedre se om du er for stiv når du først har prøvd riktig teknikk med riktig utstyr. Og hvis du da er for stiv så kan vi begynne å snakke uttøyning.

Det er ikke mer å diskutere her nå ; ikke hør på din far, ikke hør på din trener. Ikke engang hør på deg selv. Kjøp vektløftersko, stå bredere med tærne pekende 30-45 grader utover, se rett fram eller litt på skrå opp (ikke i taket for da mister du all balanse). Ha stangen der du har den. Hvis du setter stangen lengre ned så skal du gjøre nesten alt annet enn rådene som gjelder for høy stangplassering, hehe, men det kan vi evt. ta om 1-2 år. Lær deg først helt standard og vanlig knebøy slik at du blir myk og sterk.

Ellers er et godt råd å besøke en styrkeløftklubb. Eller Nidarø Treningssenter i Trondheim Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Mikkels1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Sv: Teknikkvideo: knebøy og markløft
« #26 : 04. juli 2010, 01:13 »
Du prøver å fikse for mye for fort.
Godt poeng Tongue

Takk for innspill, skal følge ordre og oppdatere Smiley

Utlogget lotten2k

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

  • imba
øyvind

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!