Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162553 ganger)

Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #120 : 25. februar 2011, 15:46 »
Er muskel knuter veskesamling.
Isåfall er det mulig å drenere den, i plassen for å klemme dem "istykker".

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #121 : 25. februar 2011, 19:36 »
Nsr160

Hei.

Nå vet jeg ikke helt hvor god du er på anatomi og fysiologi i forhold til hvor grundig jeg skal besvare ditt spørsmål.

En muskelknute er en dysfunksjon i et område i en muskel.
En muskel er bygget opp av ufattelig mange muskelfibre. Disse er igjen bygget opp av bånd av aktin og myiosin. Dette er det man kallen den minste kontraktile enhet.
En muskelknute oppstår ved at kontraksjonen i aktin og myosin ikke blir frigjort etter en kontraksjon. Når dette skjer med tilstrekkelig mange fibre innen et område, kan man kjenne en muskelknute.

Årsaken til dette er vitenskapen, såvidt meg bekjent, fortsatt litt uenige om. Personlig lener jeg mot teorien om dysfunksjon i den motoriske endeplaten. Dette er koblingspunktet mellom muskel og nerve. Her blir det frigitt en del nevrotransmittere, som er en "coctail" med nervestimulerende  stoffer. Dersom det frigjøres for mye f.eks. tnP (tumor nekrosefaktor P) og andre uhensiktsmessige transmittere vil dette forhindre aktinet og myosinet fra å slippe taket, og kontraksjonen opprettholdes. Dette vil gi en forkortning av muskelfiberen, og man er "ett steg nærmere" en muskelknute.

Var dette forståelig?

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut


Er muskel knuter veskesamling.
Isåfall er det mulig å drenere den, i plassen for å klemme dem "istykker".

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #122 : 04. mars 2011, 16:54 »
Veldig bra tiltak!

Kan du hjelpe meg å tolke svaret eg fikk frå MR av knea mine? Og evt om du veit kva eg bør gjere nå og korleis prognosen er? Smiley Legen leste i bunn og grunn kun opp det som sto uten å forklare så mykje om kva eg hadde med å gjere.

MR HØ. KNE:
Man ser skråttgående plica både medialt og laterelat i patellahøyde med litt markert intraarticular væske der. Litt øket væskesignal i fettet mellom øvre kant av patella og quadricepssene, irritasjon der kan foreligge. Normale collaterale ligamenter. Signalforandringer i distale del av quadricepssene, bildet kan være forenlig med lettgradig tendinitt, som alternativ kan man tenke på gjennomgått partiell ruptur. Litt øket prepatellart som ved lattgradig bursitt. Øket væskesignal i hoffas fettpute under laterale nedre kant av patella, oppfattes som irritasjon sekundært til friksjon. Intakte korsbånd. Ingen tegn til ruptur i menisker. Litt uregelmessig signal i patellarbrusk, chondromalaci kan ikke utelukkes.
R: Tegn til irritasjon i hoffas fettpute og i fettet ved craniell kontur av patella. Synovial plica. Konf. beskriv.

MR VE. KNE:
Man ser skråttgående plica både medialt og lateralt i patellahøyde samt suprapatellart, markert intraarticulær væske der. Normale collaterale ligamenter. Normal quadricepssene. Man ser væskesignal i hoffas fettpute under lateral nedre kant av patella, oppfattes som irritasjon sekundært til friksjon. Øket volum og signal i patellarsene som ved tendinitt/tendinose, som alternativ kan man tenke på status etter gjennomgått partiell skade tidl. Litt øket væske prepatellart som ved lettgradig bursitt. Intakte korsband. Ingen tegn til meniskruptur. I fossa poplitae medialt sees en liten Baker cyste. Man ser urgm. signal i partellarbrusk, bildet kan være forenlig med chondromalaci. R: Mulig chondromalaci, irritasjon i hoffas fettpute. Signalforandringer i patellarsene, konf. beskriv.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #123 : 04. mars 2011, 23:55 »
Mats D. Skrede

Hei.

Hvis jeg tolker disse rtg beskrivelsene riktig, har du oppsøkt lege pga smerter rundt nedre del av kneskålen, kan det stemme?

Når jeg leser beskrivelsen synes jeg røntgenlegen beskriver to knær som har en del smågrums. Vedkommende beskriver flere småskader, og jeg oppfatter knærne dine som relativt like i form av funn på rtg.

Det som nevnes er:

Begge knær: Skråttgående plica: dette er en slags fortykning av synovialhinnen inne i kneet. Dette er en hinne som holder leddvæsken på plass, og som ved irritasjon gir noe som kalles Plica Syndrome (sjekk evt google).

Begge knær: Irritasjon av Hoffas fettpute: Man ser fra bildene at fettputen som ligger nedenfor kneskålen er litt irritert. Dette kan gi smerter i en slags halvmåne-form under/nedenfor kneskålen.

Begge knær: Quadricepssene: H: finner tegn til svak betennelse, eventuelt en delvis avrivning av senen (noe som ikke er dramatisk...). V: som høyre, men har muligens vart noe lenger, og kan ha gått fra tendinose til tendinitt.

Begge knær: Chondromalatia Patelle kan ikke utelukkes. Dette er en diagnose som sier at baksiden av kneskålen, den leddbrusken som er lokalisert der, kan være skadet. Kan gi litt diffuse knesmerter.

Ve kne: Liten Bakers Cyste: Dette er en utposning av synovialhinnen i kneet, lokalisert i knehasen. Dette er en tilstand som går over med litt hvile, evt kan den sprekke, med akutt smerte som går over. Kan opereres dersom den er stor, da vil den vokse nedover leggen, som en pose som fylles med vann. Udramatisk.

Dette var et forsøk på en oversiktlig forklaring, som jeg håper gjorde rtg svaret litt mer forståelig.

Jeg tolker det dithen at det er en del grums, som jeg vil råde deg til å få litt hjelp med. Noen av disse symptomene kan tyde på en muskulær skjevhet mellom innside/utside lår, som kan korrigeres. Uansett, be om litt kyndig hjelp, så ordner det seg nok. Kneet er et problematisk ledd, som jeg vil anbefalle deg å ta alvorlig.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no

Veldig bra tiltak!

Kan du hjelpe meg å tolke svaret eg fikk frå MR av knea mine? Og evt om du veit kva eg bør gjere nå og korleis prognosen er? Smiley Legen leste i bunn og grunn kun opp det som sto uten å forklare så mykje om kva eg hadde med å gjere.

MR HØ. KNE:
Man ser skråttgående plica både medialt og laterelat i patellahøyde med litt markert intraarticular væske der. Litt øket væskesignal i fettet mellom øvre kant av patella og quadricepssene, irritasjon der kan foreligge. Normale collaterale ligamenter. Signalforandringer i distale del av quadricepssene, bildet kan være forenlig med lettgradig tendinitt, som alternativ kan man tenke på gjennomgått partiell ruptur. Litt øket prepatellart som ved lattgradig bursitt. Øket væskesignal i hoffas fettpute under laterale nedre kant av patella, oppfattes som irritasjon sekundært til friksjon. Intakte korsbånd. Ingen tegn til ruptur i menisker. Litt uregelmessig signal i patellarbrusk, chondromalaci kan ikke utelukkes.
R: Tegn til irritasjon i hoffas fettpute og i fettet ved craniell kontur av patella. Synovial plica. Konf. beskriv.

MR VE. KNE:
Man ser skråttgående plica både medialt og lateralt i patellahøyde samt suprapatellart, markert intraarticulær væske der. Normale collaterale ligamenter. Normal quadricepssene. Man ser væskesignal i hoffas fettpute under lateral nedre kant av patella, oppfattes som irritasjon sekundært til friksjon. Øket volum og signal i patellarsene som ved tendinitt/tendinose, som alternativ kan man tenke på status etter gjennomgått partiell skade tidl. Litt øket væske prepatellart som ved lettgradig bursitt. Intakte korsband. Ingen tegn til meniskruptur. I fossa poplitae medialt sees en liten Baker cyste. Man ser urgm. signal i partellarbrusk, bildet kan være forenlig med chondromalaci. R: Mulig chondromalaci, irritasjon i hoffas fettpute. Signalforandringer i patellarsene, konf. beskriv.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #124 : 06. mars 2011, 18:06 »
Mats D. Skrede

Hei.

Hvis jeg tolker disse rtg beskrivelsene riktig, har du oppsøkt lege pga smerter rundt nedre del av kneskålen, kan det stemme?

Når jeg leser beskrivelsen synes jeg røntgenlegen beskriver to knær som har en del smågrums. Vedkommende beskriver flere småskader, og jeg oppfatter knærne dine som relativt like i form av funn på rtg.

Det som nevnes er:

Begge knær: Skråttgående plica: dette er en slags fortykning av synovialhinnen inne i kneet. Dette er en hinne som holder leddvæsken på plass, og som ved irritasjon gir noe som kalles Plica Syndrome (sjekk evt google).

Begge knær: Irritasjon av Hoffas fettpute: Man ser fra bildene at fettputen som ligger nedenfor kneskålen er litt irritert. Dette kan gi smerter i en slags halvmåne-form under/nedenfor kneskålen.

Begge knær: Quadricepssene: H: finner tegn til svak betennelse, eventuelt en delvis avrivning av senen (noe som ikke er dramatisk...). V: som høyre, men har muligens vart noe lenger, og kan ha gått fra tendinose til tendinitt.

Begge knær: Chondromalatia Patelle kan ikke utelukkes. Dette er en diagnose som sier at baksiden av kneskålen, den leddbrusken som er lokalisert der, kan være skadet. Kan gi litt diffuse knesmerter.

Ve kne: Liten Bakers Cyste: Dette er en utposning av synovialhinnen i kneet, lokalisert i knehasen. Dette er en tilstand som går over med litt hvile, evt kan den sprekke, med akutt smerte som går over. Kan opereres dersom den er stor, da vil den vokse nedover leggen, som en pose som fylles med vann. Udramatisk.

Dette var et forsøk på en oversiktlig forklaring, som jeg håper gjorde rtg svaret litt mer forståelig.

Jeg tolker det dithen at det er en del grums, som jeg vil råde deg til å få litt hjelp med. Noen av disse symptomene kan tyde på en muskulær skjevhet mellom innside/utside lår, som kan korrigeres. Uansett, be om litt kyndig hjelp, så ordner det seg nok. Kneet er et problematisk ledd, som jeg vil anbefalle deg å ta alvorlig.

Med vennlig hilsen

Patrick
www.fysiooslo.no


Tusen takk for eit bra og utfyllande svar! Smiley

Har hatt ganske like smerter i begge knea ei stund i nedre del av kneskålen. Gå ned fra fjell, trappegåing, knebøy o.l har vore ubehagelig og til tider ganske smertefult. Har trossa smertene ein del det siste året, og etter å ha kutta ned hælen på skoa eg har brukt i knebøy rundt november/oktober trente eg forholdsvis smertefritt fram til juletider. Då begyndte eg å kjenne smerter på den mediale siden av høgre kne, og har tatt en pause frå knebøy sida den tid. I 1-2måneder jobba eg med å bli flinkere på eit beins styrken, merka at eg var meir ustabil på høgre fot. Har nå blitt meir stabil, men symptomene er uforandret.

Så tenkte å prøve å fikse symptomene så har nå begyndt med eksentrisk trening i beinpress maskin i tillegg til at eg tar trykkbølge behandling, trur du dette vil ta problemene som nevnt i MR besvarelsen? Leiter også videre etter kyndig hjelp som du seier, men det er ikkje alltid like lett å finne Wink

Utlogget Toffern

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 683
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 683

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #125 : 07. mars 2011, 22:10 »
Sender denne videre til deg, kanskje du vet hva stikkingen kommer av?Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=105947.0

Utlogget ebbe77

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #126 : 14. mars 2011, 11:34 »
Hei igjen!

Nå er det gått noen uker siden denne skaden. Har begynt å trene igjen, men har forsatt den samme smerten.
Tør derfor ikke ta så tungt når jeg trener triceps. Går bra på alle andre øvelser. Men kjenner ømhet ved berøring (også når jeg hviler meg mot albuen), og ved øvelser som benk etc. Er dette noe jeg forsatt må regne med eller? Eller kan jeg bare ta i og ikke bry meg om smerten? Når jeg blir riktig varm så blir smerten mindre.
På forhånd tusen takk!

Ebbe77

Hei.

Det kan høres ut som om du pådro deg en liten muskelstrekk/ruptur. Det at hevelsen ikke var så stor tyder på at det ikke var en alvorlig ruptur som medfører blødning i muskulaturen. Jeg regner da med at du ikke har fått en rød/blå farging av huden, som tyder på en blødning.

For at dette skal gå over så snart som mulig anbefaler jeg helt standard akuttbehandling (som burde startet uiddelbart):

Rest (hvile i 24-48 timer)
Ice nedkjøling av skaden 20 minutter hver våkne time i inntil 72 timer etter skaden
Compression det viktigste enkelttiltaket for å forhindre hevelse
Elevation heve skadestedet ca 20 cm over hjertehøyde

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut

quote author=ebbe77 link=topic=98797.msg1591629#msg1591629 date=1298571151]
Hei! Jeg trente triceps på onsdag. Under siste sett kom det en lyd fra Triceps nær albuleddet. (hørtes ut som om man river i et tøystykke) Liten hevelse, ømhet ved albuleddet. Ikke veldig vondt. Vondt ved berøring. Teipet opp i dag og gikk en skitur, vondt i starten men borte når jeg ble varm. Samme smerte etter skitur som før. Ikke økning av hevelse. Hva kan dette være og hva bør jeg gjøre? På forhånd tusen takk!
[/quote]

Utlogget Liita^^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #127 : 14. mars 2011, 19:22 »
Hei
Jeg er en jente på 22 år(1,56 høy og 48,2 kg) som fra januar i år har trent seriøst(styrketrening,eks markløft, knebøy, benkpress som basisøvelser i tillegg til isolasjonsøvelser for det meste av kroppen).Jeg trener 5 dager i uka med to hviledager og spiser sunt.Jeg øker også vekt og trenings frekvens etterhvert som jeg blir sterkere. Tidligere i livet har treningen i store deler bestått av ridning.

Jeg har de siste ukene merket at jeg har "stråling" nedover mitt høyre bein(litt i det venstre), jeg kjenner det spesielt godt i setemusklaturen og i den tykke leggmuskelen. Jeg har ikke rygg smerter annet en muskelstivhet etter trening, denne går som regel over etter ca to til tre dager, strålingen vedvarer. Jeg merker ikke så mye til strålingen når jeg er på trening men kjenner det ellers, både når jeg sitter og når jeg går.Jeg dovner også letter bort i foten nå enn før. Jeg har lest litt om isjias og prolaps, kan det være noe i den rettningen? Eller noe som klemmer på nervene? Eller kan det komme fra noe helt annet? Kan jeg fortsette treningen som før eller bør jeg ta det rolig? Bør jeg besøke fastlegen min?

Takker for svar! =)

Utlogget skelly

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 50

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #128 : 15. mars 2011, 12:25 »
Hei
Jeg er en jente på 22 år(1,56 høy og 48,2 kg) som fra januar i år har trent seriøst(styrketrening,eks markløft, knebøy, benkpress som basisøvelser i tillegg til isolasjonsøvelser for det meste av kroppen).Jeg trener 5 dager i uka med to hviledager og spiser sunt.Jeg øker også vekt og trenings frekvens etterhvert som jeg blir sterkere. Tidligere i livet har treningen i store deler bestått av ridning.

Jeg har de siste ukene merket at jeg har "stråling" nedover mitt høyre bein(litt i det venstre), jeg kjenner det spesielt godt i setemusklaturen og i den tykke leggmuskelen. Jeg har ikke rygg smerter annet en muskelstivhet etter trening, denne går som regel over etter ca to til tre dager, strålingen vedvarer. Jeg merker ikke så mye til strålingen når jeg er på trening men kjenner det ellers, både når jeg sitter og når jeg går.Jeg dovner også letter bort i foten nå enn før. Jeg har lest litt om isjias og prolaps, kan det være noe i den rettningen? Eller noe som klemmer på nervene? Eller kan det komme fra noe helt annet? Kan jeg fortsette treningen som før eller bør jeg ta det rolig? Bør jeg besøke fastlegen min?

Takker for svar! =)

Jeg ville prøvd å kjørt egenmassasje og utøyning på piriformis og psoas for å se om det gir smerte og "trykk" lette. Snakker da om egenmassasje i form av f.eks golfball..

http://www.atletiskutvikling.no/wp-content/uploads/2010/09/Ryggsmerter-glutes-2.jpg
http://sandvikstraining.com/tøyning-av-psoas-hofteleddsbøyer/

Utlogget Kristin82

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #129 : 15. mars 2011, 14:03 »
Heisann!

Jeg er ei jente på 28 år som begynte å jogge for et års tid siden. Jeg fikk etterhvert smerter på utsiden av knærne av det, som gjorde at jeg gikk over til sykling og ski. Men smertene har likevel vært tilbakevendende. Merker det ikke akkurat når jeg trener og er varm,men de er stive og vonde når jeg står eller går mye til daglig. Noen ganger, når jeg står veldig mye iløpet av en dag, kjennes det ut som det går en varm tråd fra utsiden av kneet, nedover utsiden av leggen og ned under fotsålen. Har vært hos legen og tatt det opp, hun sier at hun ikke kan nok om knær og at jeg må oppsøke fysioterapaut eller manuellterapaut på egen hånd. Så da lurer jeg på om du kan gi meg et tips til hvor jeg skal starte? Jeg er litt blank på dette her må jeg innrømme. Hvis det er en betennelse, burde jeg begynne hos legen min likevel, eller er fysio svaret? Har du isåfall en anbefaling av en bra og ikke altfor dyr fysioterapeut?

På forhånd takk!:-)

Mvh. Kristin

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #130 : 17. mars 2011, 21:36 »
Mjane

Hei.

Ut i fra hva du beskriver KAN det være snakk om ischialgi eller prolaps. Begge diagnosene går ut på det samme, at noe klemmer på nerver. En enkel test på dette er det vi kaller Straight Leg Raise, som vil avdekke om det er trykk på nerver. Testen kan du se på: http://www.youtube.com/watch?v=D84MWFBgEzQ#noexternalembed

Jeg vil imidlertid anbefalle at du blir undersøkt av noen som kan dette, da din beskrivelse ikke gir noe holdepunkter på at dette er den definitive diagnosen. Du beskriver ikke en akutt hendelse som kan være årsak til en evt prolaps, og du er definitivt utenfor risikogruppen for ischialgi og påleiringsproblematikk i virvelsøylen.

Jeg vil anbefalle et besøk hos en fysioterapeut eller manuellterapeut. Den egenmassasjen som blir beskrevet kan kanskje fungere, men jeg ville fått undersøkt årsaken til smertene.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Hei
Jeg er en jente på 22 år(1,56 høy og 48,2 kg) som fra januar i år har trent seriøst(styrketrening,eks markløft, knebøy, benkpress som basisøvelser i tillegg til isolasjonsøvelser for det meste av kroppen).Jeg trener 5 dager i uka med to hviledager og spiser sunt.Jeg øker også vekt og trenings frekvens etterhvert som jeg blir sterkere. Tidligere i livet har treningen i store deler bestått av ridning.

Jeg har de siste ukene merket at jeg har "stråling" nedover mitt høyre bein(litt i det venstre), jeg kjenner det spesielt godt i setemusklaturen og i den tykke leggmuskelen. Jeg har ikke rygg smerter annet en muskelstivhet etter trening, denne går som regel over etter ca to til tre dager, strålingen vedvarer. Jeg merker ikke så mye til strålingen når jeg er på trening men kjenner det ellers, både når jeg sitter og når jeg går.Jeg dovner også letter bort i foten nå enn før. Jeg har lest litt om isjias og prolaps, kan det være noe i den rettningen? Eller noe som klemmer på nervene? Eller kan det komme fra noe helt annet? Kan jeg fortsette treningen som før eller bør jeg ta det rolig? Bør jeg besøke fastlegen min?

Takker for svar! =)
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #131 : 17. mars 2011, 21:43 »
Kristin82

Hei.

Her er det vanskelig å si noe definitivt. Kneet er et svært komplisert ledd, og det kan være helt nødvendig å undersøke kneet ditt. Det kan være lokale forhold, eller det kan være skjevheter i muskulaturen som manifesterer seg i knesmerter. Mulighetene er dessverre mange.

Når det gjelder en rimelig og god fysioterapeut er det vanskelig å si noe om. Jeg tror ikke prisen er så veldig forskjellig. Jeg kan bruke meg selv som eksempel: undersøkelse 1. gangen (50 minutters konsultasjon) koster 500 kr. Påfølgende behandling koster 300 (30 minutter). Dette tror jeg er ca standardpriser. Dersom du bor i Oslo-området er det bare å ta kontakt pr e-post, så kan vi sette opp en undersøkelse for deg.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

quote author=Kristin82 link=topic=98797.msg1602010#msg1602010 date=1300194204]
Heisann!

Jeg er ei jente på 28 år som begynte å jogge for et års tid siden. Jeg fikk etterhvert smerter på utsiden av knærne av det, som gjorde at jeg gikk over til sykling og ski. Men smertene har likevel vært tilbakevendende. Merker det ikke akkurat når jeg trener og er varm,men de er stive og vonde når jeg står eller går mye til daglig. Noen ganger, når jeg står veldig mye iløpet av en dag, kjennes det ut som det går en varm tråd fra utsiden av kneet, nedover utsiden av leggen og ned under fotsålen. Har vært hos legen og tatt det opp, hun sier at hun ikke kan nok om knær og at jeg må oppsøke fysioterapaut eller manuellterapaut på egen hånd. Så da lurer jeg på om du kan gi meg et tips til hvor jeg skal starte? Jeg er litt blank på dette her må jeg innrømme. Hvis det er en betennelse, burde jeg begynne hos legen min likevel, eller er fysio svaret? Har du isåfall en anbefaling av en bra og ikke altfor dyr fysioterapeut?

På forhånd takk!:-)

Mvh. Kristin
[/quote]
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #132 : 18. mars 2011, 08:22 »
Ultralars

Hei.

Dessverre kan jeg ikke helt si jeg fortår spørsmålet ditt. Mener du fettputen under forfoten? Hvis det er tilfellet kan det være snakk om flere ting, nedsatt bevegelighet, mortons nevrom for å nevne noen.

Hvis problemet har vart en stund, hvis du har prøvd med brede nok skoetc, ville jeg fått noen til å se på det.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

det gjør vondt over fot " puta " når jeg løper. Altså rett over den klumpen av fett som er på omvendt side av tærene.

Sad
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget pernils

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • Ny dag Nye nederlag.....
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #133 : 18. mars 2011, 14:12 »
Hei!


Slenger meg på denne tråden jeg også Smiley

Jeg har hatt vondt i særlig høyre skulder i ett års tid nå. Var hos en idrettslege for en tid tilbake og han mente jeg hadde forkalkninger på ei sene i skulderleddet (supraspinatus) som skapte sårhet og smerter.

Jeg fikk da noen øvelser jeg skulle gjøre, for at tverrsnittet på den aktuelle sena skulle gå ned og ikke "gnage"/slite på andre deler av leddet. Jeg gjør disse øvelsene en gang i uka.

Problemet er at det er blitt litt bedre, men skuldera blir aldri helt god og dersom jeg belaster den med benkpress er hundre og ett ute. Videre har jeg den uvanen at jeg ligger med hodet på armen når jeg sover. Når jeg da våkner er skuldera sår og vond.

Jeg lurer på om det er mulig å operere skuldra i stedet, da jeg ikke synes at øvelsene hjelper meg nok?

Er svært takknemmelig for gode råd Smiley

med vennlig hilsen

per
BP - 165,  mark - 225,  bøy - 4 x 210

Utlogget #777

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #134 : 20. mars 2011, 22:21 »
jeg har forstuet ankelen og det er fortsatt hovent etter 3uker. kan gå og jogge på det men det gjør straks vondt når jeg hopper og spurter. noen tips til rask rehabilitering? har seriestart i fotball om 2uker og vil veldig gjerne rekke den

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!