Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162566 ganger)

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #195 : 23. mai 2011, 22:46 »
Hei General K

Vanskelig å si i og med at jeg ikke får sett det. Kan du sende et bilde, evt som privat melding?

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei.

Eg har en merkelig "deformering" på framsiden av ene armhulen, ser det ikke veldig godt ved avslappet kropp. men strammer eg bryst muskulatur, så er det akkurat som en streng som "kobler bryst og venstre arm, er ikke slik på høyre siden.. Gjør ikke vondt dette, men ser jo utrulig rart ut.

Noen anelse hva dette kan være?


Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Qvasi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 135

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #196 : 23. mai 2011, 22:53 »
Hei Patrick!

For ca 1.5år siden fikk jeg smerter i korsryggen etter å ha trent tung mark med påfølgende tung knebøy. Var stiv i flere dager i korsryggen, og var nærmest umulig å bøye seg framover. Etter en stund ble det bedre(2-3uker). Tok en tur til fysio og han sa at korsryggen overkompenserte for en svak gluteus maximus. Fikk et program for å styrke korsrygg som jeg fulgte slavisk i ca 5-6mnder.  Holdt meg så og si unna mark og bøy fram til for noen måneder siden. Begynte da med Jim Wendler 5/3/1, der de fleste øvelsene stresser korsryggen. Da skjedde det samme som for 1.5år siden. Under tung knebøy fikk jeg ganske ondt i korsrygg, og etter en stund stivnet jeg helt. Dette er noen uker siden, og først nå er det såogsi ingen ubehag i korsryggen. Vil du anbefale å få henvisning til feks mr? Det går jo bedre, så sånn sett er det ikke no stress, men vil helst sjekke om alt er på g.

Mvh

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #197 : 23. mai 2011, 23:20 »
Hei Qvasi

Det høres absolutt ut som om du har hoppet over et ledd i oppbyggingen til å kunne trene tungt igjen. Et 5-3-1 systen høres ALT for tøft ut på en korsrygg man ikke er trygg på, og som i en lengre periode ikke har vært utsatt for belastning.

Det er helt essensielt at man gradvis tilvenner, og i ditt tilfelle ville jeg i begynnelsen gjort de øvelsene som gav smerter tidligere, men ligget på 20-25 reps i begynnelsen, for så å øke motstand og redusere reps.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Hei Patrick!

For ca 1.5år siden fikk jeg smerter i korsryggen etter å ha trent tung mark med påfølgende tung knebøy. Var stiv i flere dager i korsryggen, og var nærmest umulig å bøye seg framover. Etter en stund ble det bedre(2-3uker). Tok en tur til fysio og han sa at korsryggen overkompenserte for en svak gluteus maximus. Fikk et program for å styrke korsrygg som jeg fulgte slavisk i ca 5-6mnder.  Holdt meg så og si unna mark og bøy fram til for noen måneder siden. Begynte da med Jim Wendler 5/3/1, der de fleste øvelsene stresser korsryggen. Da skjedde det samme som for 1.5år siden. Under tung knebøy fikk jeg ganske ondt i korsrygg, og etter en stund stivnet jeg helt. Dette er noen uker siden, og først nå er det såogsi ingen ubehag i korsryggen. Vil du anbefale å få henvisning til feks mr? Det går jo bedre, så sånn sett er det ikke no stress, men vil helst sjekke om alt er på g.

Mvh
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Qvasi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 135

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #198 : 23. mai 2011, 23:25 »
Takk for svar=) Angående henvisning til mr da? bortkastet?

Utlogget pelle90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #199 : 24. mai 2011, 10:59 »
Hei Pelle90

Det kan være snakk om nedsatt muskulær stabilitet i skulderleddet. Det kan skape disse klikkelydene.

Ved å trene rotatorcuffen, gjøre øvelser i de plan skulderen beveger seg, kan man oppnå en bedret sentreringseffekt. Det vil si at skulder "kula" treffer leddflaten på en mer riktig måte, og at kula roterer slik den skal når du beveger armen.

I din idrett, hvor du jobber mye med armene over hodet, tenker jeg dette er svært viktig. Mennesker er ikke laget for å jobbe med hendene over hodet, og derfor er man mye mer sårbare for skader i denne stillingen.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Utlogget pelle90

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #200 : 24. mai 2011, 16:11 »
Det var det jeg trodde ja. Anbefaler du å kjøre YTWL da? Hvor mange reps og sett?
Eller er dette bedre øvelser? http://www.youtube.com/watch?v=P6MMD5L7498#noexternalembed
Usikker på hvor mange sett og reps jeg skal ta. Kjørte 20 reps på hver øvelse i 3 sett.
Bør jeg holde meg unna all trening der skuldra blir brukt? f.eks push-ups og benk og dips og sånn?

Utlogget Cash86

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #201 : 24. mai 2011, 16:14 »
Hei Cash86

Jeg regner med at det er det som kalles den subacromiale bursa, det er snakk om? (http://www.eiriksolheim.no/page/3/ se bildet som er under impingementsyndrom)

Hadde du kommet til meg ville jeg først forsøkt å nåle (dry-needling) din supraspinatus, da det i mange tilfeller er supraspinatussenen som blir betent, øker i volum og dermen irriterer bursaen. Dette er den disponerenende årsaken.

Videre ville jeg fokusert på rotatorcuff trening, slik at supraspinatus ikke må jobbe alene. I denne perioden ville jeg at du ikke skulle trent annet, tyngre øvelser for skulderen, slik at den kunne få roet seg ned.

Hvis dette ikke fungerer, er det alltids en siste utvei å operer den bort. Man kan få gjort en bursectomi. Da går man inn og fjerner denne bursaen. Denne vil mest sannsynlig gro tilbake, men forhåpentligvis uten plagene. Men kirurgi bør alltid være det siste man prøver!!

Håper dette var til hjelp.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Stemmer det.

Er i gang med opptrening av rotatorcuff nå (startet for en måned siden), så håper det kan gjøre susen. Så får vi se hvordan det føles når jeg starter med styrke igjen.

Hvor lenge ville du eventuelt ventet før tyngre trening kan gjenopptas?

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #202 : 25. mai 2011, 13:14 »
Hei... Gikk på en kraftig smell på trening i dag. Har de siste 3 ukene hatt litt antydning til smerter i albuene, Det har vært en varm brennende smertefølelse som stråler fra albuen og utover i armen og oppover til skulderen.,Har ikke vært noe særlig vondt.. Bare litt ubehagelig.  I dag på trening begynte jeg med benk.  Kjente da at smertene var litt verre.. De ble verre og verre mellom hvert sett.. Det gjorde ikke vondt når jeg løftet..  Men i mellom løftene var det ganske vondt.

Jeg kjørte på med godt mot og skulle løfte halvlett i dag..   Etter 4 sett med få reps på relativt lette vekter så hadde jeg så vondt i armene at det å løfte opp vannflasken fra gulvet var skikkelig ubehagelig!!

Treningen ble her umiddelbart avbrutt! Noe jeg nesten aldri ville gjort uansett! Ble redd!

Smertene minner meg om en gang for noen år siden når jeg fikk konstatert tennisalbuer i begge albuene.. Bare mere intense! Det er fremdeles kraftige smerter nå et par timer etter trening.

Hva er alternativene? 

Jeg er redd det det blir kortison og hvile.. Men det må da finnes alternativer? 
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget shortyz223

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #203 : 25. mai 2011, 18:54 »
Vet ikke om du kan svare på det, men har trent i 1 år nå og brsytene mine er veldig ulike i masse. Dette startet vel egentlig ganske tidlig etter at jeg startet å trene men ble fortalt at det jevnet seg ut med tiden. Men det har bare blitt værre. Man ser det til og med gjennom en t-skjorte. Dette gjelder helt ytterst på brystet (mot skulderen) Akuratt som at det "mangler" noe av brystmuskelen på høyre bryst. Men jeg føler meg fortsatt litt sterkere og stabil på høyre siden. (Er høyrehendt)

Tusen takk for svar! Lurte på dette i ganske mange måneder nå.
16 år
80 KG +-
185 cm
Benkpress: 100kg x 1

"The pain you feel today will be the strength you feel tomorrow."

Utlogget sstians

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 103
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 103

  • Svak, småblid og dopingfri!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #204 : 25. mai 2011, 19:04 »
Har antageligvis en slags belastningsskade på høyre side av ryggen. Rundt eller i skulderbladet. Tipper selv det dreier seg om infra- eller supraspinatus, helst sistnevnte. Har stått og jobbet mye i én posisjon, med samme bevegelse, en utoverroterende bevegelse. Har en slags brennende følelse under huden, i muskelen, akkurat som et brannsår. Dette kjenner jeg ikke bare når jeg jobber i den stillingen, men også når jeg slapper av, og spesielt når jeg legger meg på ryggen og skal sove.

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Har sagt ifra på jobben og helt kuttet ut denne enkle arbeidsplasseringen, men har ikke blitt så veldig mye bedre etter det. Er plagsomt...
Styrkeløft.

190 - 122,5 - 207,5 (stevnepers med utstyr)
19 - 140 - 250 (raw stevnepers)
3x150 - 120 - 2x192,5 (raw treningspers)

Treningslogg i bildelogg

YouTube-kanal!

Utlogget lolitz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 254

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #205 : 25. mai 2011, 19:07 »
jeg er ganske sikker på at jeg har en strekk i brystet/armen. det er mest vondt i overarmen faktisk.
spørsmålet er hvor dumt er det å trene med en slik skade? det er vondt når jeg trener og jeg er nok litt svakere i benken, men kjørte greit et par 6ere på 150 i dag. vil det gå over av seg selv eller blir det bare verre?

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #206 : 26. mai 2011, 09:13 »
Hei igjen Qvasi

Jeg ser ingen tydelige holdepunkter på at det er indikasjon for MR.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Takk for svar=) Angående henvisning til mr da? bortkastet?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #207 : 26. mai 2011, 09:18 »
Hei Carlp

Gå til en fysioterapeut/manuellterapeut slik at du kan prøve tradisjonell behandling først.
I slike tilfeller ser jeg gode resultater med nåling av den muskulaturen du beskriver, slik at smertene slipper taket. Kombiner dette med tøyninger, så bør dette kunne gå greit.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hei... Gikk på en kraftig smell på trening i dag. Har de siste 3 ukene hatt litt antydning til smerter i albuene, Det har vært en varm brennende smertefølelse som stråler fra albuen og utover i armen og oppover til skulderen.,Har ikke vært noe særlig vondt.. Bare litt ubehagelig.  I dag på trening begynte jeg med benk.  Kjente da at smertene var litt verre.. De ble verre og verre mellom hvert sett.. Det gjorde ikke vondt når jeg løftet..  Men i mellom løftene var det ganske vondt.

Jeg kjørte på med godt mot og skulle løfte halvlett i dag..   Etter 4 sett med få reps på relativt lette vekter så hadde jeg så vondt i armene at det å løfte opp vannflasken fra gulvet var skikkelig ubehagelig!!

Treningen ble her umiddelbart avbrutt! Noe jeg nesten aldri ville gjort uansett! Ble redd!

Smertene minner meg om en gang for noen år siden når jeg fikk konstatert tennisalbuer i begge albuene.. Bare mere intense! Det er fremdeles kraftige smerter nå et par timer etter trening.

Hva er alternativene? 

Jeg er redd det det blir kortison og hvile.. Men det må da finnes alternativer? 
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Carl P.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 659
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 659

  • Nidarø SK.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #208 : 26. mai 2011, 11:57 »
Hei Carlp

Gå til en fysioterapeut/manuellterapeut slik at du kan prøve tradisjonell behandling først.
I slike tilfeller ser jeg gode resultater med nåling av den muskulaturen du beskriver, slik at smertene slipper taket. Kombiner dette med tøyninger, så bør dette kunne gå greit.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Takk takk Smiley
"For å styrke hjernen, må man først styrke musklene". - Montaigne

kontinuitet---kontinuitet---kontinuitet!

Stevneperser RAW

Bøy: 232,5kg
BP:  182,5kg
ML:   285kg

Totalt 700kg...

logg med video+bilder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=106040.msg1602780;topicseen#new

Utlogget Gorehead

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 50
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 50

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #209 : 31. mai 2011, 22:12 »
Jeg plages med tricepsen min når jeg trener, og det er småvanskelig å forklare plagene...
Det er aldri vondt, men veldig ubehagelig. Når jeg trener triceps så kjennes det ut som om noe bare skal "rives av".
Jeg var til legen med dette og han mente jeg hadde overbelastningsskade i tricepsfestene oppe og nede og betennelse i tricepsen. Da får man jo beskjed om å holde seg i ro en uke og man får en resept på en ukes forbruk med voltaren.
Dette hjalp ikke..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!