Skrevet av Emne: Vanvittig bøystyrke på 19 åring  (Lest 13815 ganger)

Utlogget Lars S.K

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 823
  • Honnør: 72
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 823

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #15 : 03. oktober 2009, 15:58 »
Helt rå bøy styrke, bra dybde å Wink

Utlogget Rimstad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #16 : 03. oktober 2009, 18:15 »
Det gjør det sikkert ikke. Bare påpeker at det er en forskjell jeg.


Hva er forskjellen?

Utlogget Zuul

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #17 : 03. oktober 2009, 18:17 »
Hva er forskjellen?

Stanga blir mer kompakt og stabil med tynne jernskiver

Utlogget Rimstad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 223
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 223

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #18 : 03. oktober 2009, 18:23 »
Stanga blir mer kompakt og stabil med tynne jernskiver

Og hvilken utøver gagner det mest? Styrkeløfteren?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #19 : 03. oktober 2009, 18:26 »

Og hvilken utøver gagner det mest? Styrkeløfteren?

Nei, stanga er stivere og platene nærmere senter. Da vil man ikke få noe bounce, se nøye på 320 løftet, så ser du hvordan stanga spretter i bånn og hjelper han opp til et visst punkt.

Han ville ikke klart 320kg med en styrkeløftstang og jernskiver. Prøver på ingen måte å ta æren fra han, det der er sykt uansett Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #20 : 03. oktober 2009, 19:06 »
Nei, stanga er stivere og platene nærmere senter. Da vil man ikke få noe bounce, se nøye på 320 løftet, så ser du hvordan stanga spretter i bånn og hjelper han opp til et visst punkt.

Han ville ikke klart 320kg med en styrkeløftstang og jernskiver. Prøver på ingen måte å ta æren fra han, det der er sykt uansett Smiley

Tykkere og stivere stang med jernskiver for mindre bounce er jo for å gagne styrkeløfteren. Å ha bounce i stangen hjelper bare hvis du får til skikkelig vektløfter teknikk. Det er mange styrkeløftere som har fått seg en smell i ryggen av å løfte styrkeløftbøy med myk stang.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #21 : 04. oktober 2009, 01:05 »
Tykkere og stivere stang med jernskiver for mindre bounce er jo for å gagne styrkeløfteren. Å ha bounce i stangen hjelper bare hvis du får til skikkelig vektløfter teknikk. Det er mange styrkeløftere som har fått seg en smell i ryggen av å løfte styrkeløftbøy med myk stang.

Når jeg hører gagne, tenker jeg: Hva tjener man mest på? Jeg kan iallefall bøye 20kg mer med en vektløfterstang og gummiskiver. Uansett teknikk, vil det hjelpe om man har en relativt hurtig vendig i bunnposisjon. Men som du sier, både tryggere og mer stabilt å bøye med en styrkeløftstang.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget markevans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #22 : 04. oktober 2009, 07:39 »
Om man syter så mye over at vektløfterstang er så mye lettere å løfte med, hvorfor ikke bruke en slik stang selv da? Typisk syting fra svake styrkeløftere. Om jeg ikke tar mye feil løfter denne mannen på 19 fra USA mer enn dere alle sammen, hardt å svelge? I tillegg trener han visst mye mer enn hva dere gjør også... Nei, slutt å syt, og tren heller litt mer!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #23 : 04. oktober 2009, 08:37 »
Med litt bedre teknikk i vendingen så tar han kanskje denne rekorden her en dag:
http://www.youtube.com/watch?v=YpkCA25j3z0
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #24 : 04. oktober 2009, 09:20 »
Om man syter så mye over at vektløfterstang er så mye lettere å løfte med, hvorfor ikke bruke en slik stang selv da? Typisk syting fra svake styrkeløftere. Om jeg ikke tar mye feil løfter denne mannen på 19 fra USA mer enn dere alle sammen, hardt å svelge? I tillegg trener han visst mye mer enn hva dere gjør også... Nei, slutt å syt, og tren heller litt mer!

Han løfter vel mer i bøy her enn noen norsk styrkeløfter kan gjøre raw som jeg vet om, men han har også bakgrunn fra amerikansk fotball, og det er ingen hemmelighet at de omtrent blir nødt til å begynne på steroider fra ungdomskolen av for å kunne hevde seg der.. Hvis du sammenligner norske styrkeløftere og norske vektløftere så er vel styrkeløfterne generellt på et høyere/likt nivå i rawbøy til tross for at styrkeløftere trener for å løfte mest mulig MED utstyr og ikke uten.

Og ja jeg har lite belegg for å si begge deler så dette må vel ses på som en høyst subjektiv observasjon Wink

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #25 : 04. oktober 2009, 09:50 »
Om man syter så mye over at vektløfterstang er så mye lettere å løfte med, hvorfor ikke bruke en slik stang selv da? Typisk syting fra svake styrkeløftere. Om jeg ikke tar mye feil løfter denne mannen på 19 fra USA mer enn dere alle sammen, hardt å svelge? I tillegg trener han visst mye mer enn hva dere gjør også... Nei, slutt å syt, og tren heller litt mer!
Hahaha Tongue Syter ikke over at det er lettere å løfte med vektløfterstang. Men hvis du hadde kjent følelsen av å bøye 250 pluss med vektløfterstang, så hadde du visst hvor ekstrem svikt det blir i stanga. Og denne kan man utnytte noe jævlig. Får ekstrem hjelp over halve løftet.

Prestasjonen hans er rå uansett. Hvis du ser hvordan han drar mark også så ser du at han er like glad i den myke stanga der!
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #26 : 04. oktober 2009, 17:51 »
Om man syter så mye over at vektløfterstang er så mye lettere å løfte med, hvorfor ikke bruke en slik stang selv da? Typisk syting fra svake styrkeløftere. Om jeg ikke tar mye feil løfter denne mannen på 19 fra USA mer enn dere alle sammen, hardt å svelge? I tillegg trener han visst mye mer enn hva dere gjør også... Nei, slutt å syt, og tren heller litt mer!
Er vel ingen her inne som har sytt over at en vektløfterstang er så mye lettere å løfte med, men det er faktisk vesentlige forskjeller på styrkeløftstenger og vektløfterstenger. Den som ikke har prøvd å løfte vekter med en stiv styrkeløftstang og jernvekter vet ikke helt hva løfting av vekter er. Husker da jeg var i god form for noen måneder siden. Brukte alltid den stanga vi alltid bruker på trening. Og gummivekter. Ikke så tykke som vektløfterskiver (såkalte bumperplates) men helt vanlige treningskiver. Stangen er ikke like myk som en vektløfterstang heller, men litt "bounce" er det i den. Dette utnytter jeg når jeg tar knebøy. Og jeg følte at 252,5 kg var en lek. Uka etterpå så skulle jeg på 272,5 kg og da var jeg "uheldig". Stanga som ble brukt var skikkelig og det var jernvekter på. Selv om jeg var rimelig sikker, på forhånd, at jeg skulle klare dobbel på vekta så var singel tungt nok i massevis. Kontakten med stanga blir en helt annen. Og når man skal vende i bunnen så får man ikke noe gratis. Du vil opp og vekta vil ned. Med en vektløfterstang så, hvis man går fort ned, så vil vektene fortsette å gå ned, men når man vender så vil også vektene ha nådd sitt bunnpunkt og stangen blir som en pil og bue. Det som da skjer er at skivene blir skutt opp i været. Hvis man treffer her og blir med på denne oppoverbevegelsen så føler man seg supersterk.

I markløft så vil en vektløfterstang bøye seg helt i begynnelsen av løftet. Stangen bøyer seg før vektene forlater bakken. Jo mer vekter desto mere bøy. Hos noen vil den kortere bevegelsesbanen bety veldig mange kilo. Noen, igjen, trenger ikke tjene noe på dette fordi de liker at stangen letter idét de setter inn kraften for å løfte. Selv på små vekter som 250 kg så kan en vektløfterstang i praksis bety 10-20 kg lettere løft. Det er faktisk helt sykt. I bøy er det vel noe av det samme.

Så 320 kg er ikke alltid 320 kg. I stedet for å prøve å sette på plass folk som har mer peiling enn deg så bør du heller ta til deg kunnskapen. Nei, slutt og være usaklig, og begynn å lese mer evt. prøve ut forskjellige stenger og vekter i praksis.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget markevans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #27 : 04. oktober 2009, 21:41 »
Vel om vi tar av skal vi se 20kg.. Så blir det 320kg - 20kg = 300kg..

Jeg har hørt at sånn raw-løfting er det cooleste, og ser du har 270kg i den.. Det vil si at det fortsatt er 30kg å dekke opp her da... Siden du sikkert er dobbbelt så gammel, og like tung kanskje som denne amerikaneren, så er det jo merkelig at du tar så lite?

Men altså han pat-fyren trente 12 ganger i uka i bøy dag.. Trener dere like mye da? Kanskje dere trener mindre, og at derfor dere er svakere?

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #28 : 04. oktober 2009, 21:57 »
Vel om vi tar av skal vi se 20kg.. Så blir det 320kg - 20kg = 300kg..

Jeg har hørt at sånn raw-løfting er det cooleste, og ser du har 270kg i den.. Det vil si at det fortsatt er 30kg å dekke opp her da... Siden du sikkert er dobbbelt så gammel, og like tung kanskje som denne amerikaneren, så er det jo merkelig at du tar så lite?

Men altså han pat-fyren trente 12 ganger i uka i bøy dag.. Trener dere like mye da? Kanskje dere trener mindre, og at derfor dere er svakere?
Unnskyld meg, men les forumreglene. Du virker VELDIG dum nå Smiley
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Vanvittig bøystyrke på 19 åring
« #29 : 04. oktober 2009, 22:01 »
Vel om vi tar av skal vi se 20kg.. Så blir det 320kg - 20kg = 300kg..

Jeg har hørt at sånn raw-løfting er det cooleste, og ser du har 270kg i den.. Det vil si at det fortsatt er 30kg å dekke opp her da... Siden du sikkert er dobbbelt så gammel, og like tung kanskje som denne amerikaneren, så er det jo merkelig at du tar så lite?

Men altså han pat-fyren trente 12 ganger i uka i bøy dag.. Trener dere like mye da? Kanskje dere trener mindre, og at derfor dere er svakere?

Hva i alle dager er problemet ditt? Bare fordi noen bemerker et faktum har du ingen grunn til å spore av og kritisere slik du gjør. Ingen har sagt han er svak - det er enighet om at han har en vanvittig bøystyrke, men det er faktisk forskjell på en stang brukt i styrkeløft og en brukt i vektløfting.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!