Skrevet av Emne: Testo nivået synker om man driver styrketrening?  (Lest 3038 ganger)

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« : 07. november 2006, 22:51 »
Leste dette, men gjelder dette akkurat i det man trener eller generelt? For folk som trener har som oftest kraftigere kjeveparti osv enn andre?

Utlogget Eventh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #1 : 07. november 2006, 23:01 »
Hm, jeg tror ikke du leste helt korrekt. Styrketrening, og spesielt trening av sammensatte muskelgrupper, øker testosteronnivået. Isolerte øvelser øker derimot ikke mengden testosteron tilsvarende.

Nettopp av den grunn sier jeg dette til meg selv: Shut up and squat. Smiley

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #2 : 07. november 2006, 23:17 »
Jeg har også hørt at det senker testosteronnivåene marginalt over lengre tid...

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #3 : 07. november 2006, 23:19 »
Jeg har også hørt at det senker testosteronnivåene marginalt over lengre tid...

Trodde økt muskelmasse førte til økt testosteronproduksjon jeg...... what
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #4 : 07. november 2006, 23:27 »
Styrketrening senker nivåene av testosteron men øker nivåene av veksthormon, correct me if I`m wrong.. 

Og Ventura, det er ikke sånn at man får svære haker om man trener. Enten har man det fra før eller så bruker man preparater som muligens kan gi deg litt større haker. Bivirkninger that is.. (Er en bivirkning av vekst, om jeg ikke husker fullstendig feil.)
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

vegrum

  • Gjest
SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #5 : 08. november 2006, 13:10 »
Testosteronet øker i løpet av den tiden man trener, om man ikke overtrener selvfølgelig. Det er tross alt testosteronet som er grobunnen for å kunne øke såpass mye i styrke og masse som man gjør.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #6 : 08. november 2006, 15:50 »
Testosteronet er faktisk litt lavere når man trener styrke, paradoksalt nok for mange kanskje. De lokale vekstfaktorene, derimot, er enormt mye høyere enn normalt. Derfor vokser muskelen.

De markerte hakene atleter ofte har kommer sannsynligvis av den lave fettprosenten.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #7 : 08. november 2006, 18:27 »
Nå er det jo forskjell på markerte haker og "kraftigere kjeveparti osv enn andre"..?  Dessuten har jo ikke "alle" byggere slike haker, selv om de er i konkuranseform...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Eivind1990

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 788
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 788

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #8 : 08. november 2006, 18:31 »
her var det omtrent 50-50 med meninger om testo-nivået øker eller synker!
Noen som har noen kilder å vise til?
KB: 110kg x 6
BP: 90kg x 3
ML: 140kg x 5
Loggbok

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #9 : 08. november 2006, 20:23 »
her var det omtrent 50-50 med meninger om testo-nivået øker eller synker!
Noen som har noen kilder å vise til?

Fant ikke de jeg letet etter, men denne er vel grei nok. Har lest flere bedre studier som viser at trening over tid ikke er den testo-boosten mange snakker om.

[Exercise and the male reproductive system]
[Article in Hebrew]
Eliakim A, Nemet D.

Child Health and Sports Center, Pediatrics, Meir General Hospital, Sackler Faculty of Medicine, Tel Aviv University. eliakim.alon@clalit.org.il

In contrast to the effect of exercise training on the menstrual cycle in female athletes, the effect of physical activity on the male reproductive system is described far less extensively in the scientific literature. The male reproductive system consists of the hypothalamic-pituitary unit and the testes. The testes are responsible for the production of sperm and androgens, mainly testosterone. Androgens are responsible for the development of secondary male characteristics, muscle and bone growth, production of red blood cells, sex drive and other behavioral aspects. The effect of physical activity on the male reproductive axis depends on the intensity and duration of the activity, the fitness level of the individual, and his nutritional status. A single bout of short and intensive aerobic and anaerobic exercise usually increases serum testosterone level. Prolonged moderate to intense exercise (> 2 hours) leads to an initial increase followed by a decline to or below the baseline levels. Exercise training frequently results in a decrease of serum testosterone, and may rarely be associated with reduced libido, sperm production and fertility. In addition, the reduced testosterone levels may attenuate the exercise-associated muscle hypertrophy, reduce the repair of muscle damage, reduce post exercise muscle rehabilitation and may play an important role in the development of over-training syndrome. Other consequences include decreased bone density and a possible effect on mood and behavior. Surprisingly, even in the medically well-supervised elite athletes, changes in testosterone levels and their effects on performance and health are rarely evaluated.

PMID: 17078431 [PubMed - in process]


Kommentar: En kort økt gir akutt økt testosteron. Trening over tid gir litt lavere testosteron.

Uansett er ikke dette så mye å diskutere. De lokale påvirkningene av trening er mer interessant.

Utlogget berduru

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #10 : 08. november 2006, 20:43 »
jeg leste en plass om noen amrikanske studenter som trentevekter med og uten kostilskudd. de uten kostilskudd sank testonivåe ca30% på ca3-4 måner, men de som brukte kostilskudd fikk litt høyere testonivå en normalt. ved bruk av zma blant annent.

Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #11 : 08. november 2006, 23:05 »
jeg leste en plass om noen amrikanske studenter som trentevekter med og uten kostilskudd. de uten kostilskudd sank testonivåe ca30% på ca3-4 måner, men de som brukte kostilskudd fikk litt høyere testonivå en normalt. ved bruk av zma blant annent.

30% ?? hahaha... Da er de jo på god vei til å bli damer...
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #12 : 08. november 2006, 23:23 »
jeg leste en plass om noen amrikanske studenter som trentevekter med og uten kostilskudd. de uten kostilskudd sank testonivåe ca30% på ca3-4 måner, men de som brukte kostilskudd fikk litt høyere testonivå en normalt. ved bruk av zma blant annent.

Tror den rapporten kan være kjøpt og betalt av kosttilskuddprodusenter.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Tvangsinnlagt-Kjekkas

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 359
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 359

SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #13 : 09. november 2006, 18:17 »
Tror den rapporten kan være kjøpt og betalt av kosttilskuddprodusenter.

Det diktet mener du? 30% er jo helt spinnvillt. Da hadde det vokst pupper på ryggen og kjønnslepper i panna.

5% avvik regnes som veldig høyt..
Ingen over, ingen ved siden!

Utlogget Cunty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 248

  • Ja jeg har faktisk... Tabascosaus...på alt!
SV: Testo nivået synker om man driver styrketrening?
« #14 : 09. november 2006, 21:20 »
Det her er interessant.
Så vidt jeg forstår (jeg kan ta feil), fører tung trening til en økning i testonivå under og rett etter økta, før det deretter går ned under normalt i noen dager.
Det matcher perfekt med mine erfaringer, etter en hardt økt er jeg sliten noen dager, før det går over. Wink
Loggbok

"Never argue with an idiot. He will lower you to his level and beat you with experience"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!