Skrevet av Emne: Tragisk form på styrkeløftere?  (Lest 82216 ganger)

Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #90 : 01. august 2010, 08:57 »
Hadde det Grizzly hadde sagt vært riktig, så hadde jeg vært det. Men dette er kun oppspinn så er det kun oppgulp.

Kan du ikke heller forklare hva som er galt med det jeg skriver da? Det virker som om du er en papegøye. Du har lært deg at om noen skriver imot det du skriver så bare sier man at det er oppspinn og oppgulp. Du er klar over at det ikke er et argument å si at andre tar feil? Er du en luring som er god på trolling eller er du medlemmet som ble kuttet fra tangerudbakken for å være et kverulerende rasshøl med tenner?

Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #91 : 01. august 2010, 12:06 »
Imorra vurderer jeg å teste 800 meter igjen for å karre meg under 3 minutter. Selvsagt ønsker jeg å kutte tida betydelig, men jeg trenger nok et vesentlig bedre o2-opptak for å klare det. Med ny sykkel og etterhvert mer oksygen til muskulaturen bør det være mulig...

Fantastisk å høre at du trener for å bli mer allsidig og la oss håpe det gir utslag på styrken din også.

Men kan ikke Vadtrudne gîfr dele med oss hva han gjør på de forskjellige øvelsene (video bevis), så kan vi se hvor mangen styrkeløftere som klarer å matche?

Skal på ferie denne uken, men kan gjerne kjøre noen tester og komme med resultater på flere øvelser. Hvilken er du interessert i å vite resultater på? Kan gjøre alt fra 0 til 10000 meter tester.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #92 : 01. august 2010, 12:20 »
For å være litt sakelig mente Ove Derås (tidligere utdanningskonsulent i NSF og ressurs) at aerob kapasitet behøvde å være på ca 20% av maks of anaerob på ca 40%.

Hvis 100% aerob kapasitet vil være em vinner på 5000 meter. De hadde første 1000 meter på ca 170 sek. Det vil si at at styrkeløfter (om den hadde vært like lett skulle passert på) 170 x 5 = 850 sek /1000 meter. På 800 meter blir dette 680 sek = 11 min 20 sek.

Hvis 800 meter regnes som en 100% anaerob disdanse skulle tiden halveres som blir 5 min og 40 sek.


Sagt på en annen måte: 100 kg?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #93 : 01. august 2010, 12:22 »
Fantastisk å høre at du trener for å bli mer allsidig og la oss håpe det gir utslag på styrken din også.

Skal på ferie denne uken, men kan gjerne kjøre noen tester og komme med resultater på flere øvelser. Hvilken er du interessert i å vite resultater på? Kan gjøre alt fra 0 til 10000 meter tester.
Hva med tiden på 800 meter og 3000 meter.

samt kroppsvekt, max markløft og max benkpress og knebøy? Smiley

da kan man jo danne seg et bilde.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #94 : 01. august 2010, 12:28 »
Det er jo logisk at folk over 110 kg har relativt nedsatt oxidering og åndedrettsrespirasjon pga okkulasjonsindusert kardiak-hypertrofi. Og de under 100/110 kg lider jo teknisk sett av dvergvekst, eller småfolksyndromet om man vil, så de kommer jo ikke særlig langt på kort tid selv om frekvens på både hjerte og ben måtte være optimal.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Vadtrudne gîfr

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 436
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 436

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #95 : 01. august 2010, 14:41 »
Og de under 100/110 kg lider jo teknisk sett av dvergvekst, eller småfolksyndromet om man vil, så de kommer jo ikke særlig langt på kort tid selv om frekvens på både hjerte og ben måtte være optimal.

Hva har du røyka i dag?

Utlogget Eric Heiden

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 975
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 975

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #96 : 01. august 2010, 15:51 »
Vet ikke hvor viktig den aerobe kapasiteten kan være for en styrkeløfter. Kan kanskje hjelpe i forhold til å kunne trene hardere og restituerer seg raskere. Men de bør nok ikke trene mye slik trening, da vil det gå ut over løftingen.

De fleste 800mløperene har nok ganske så lav maksstyrke, men Vebjørn Rodal skulle visstnok vært ganske sterk. Leste en artikkel om hans trening. Han løftet en del knebøy tidlig i karrieren. Men etter hvert ble lårerne så store at det ikke var hensiktsmessig i forhold til 800m. Han kutte så og si all knebøytreningen, og fikk slanket bort en del volum. Men han er nok en av de med størst lår i den mannlige verdenstoppen på 800m. Han kunne visstnok løfte rundt 160kg i dyp bøy.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #97 : 01. august 2010, 16:47 »
Jeg skjønner ikke helt poenget ditt vadtrudne. Mener du at allsidighet=bedre? Hvorfor det egentlig? Kondisjon er bare ett aspekt av en fysikk. Mener du allsidighet er bedre fordi det er mer funksjonelt? Hva skal man med funksjon i dagens samfun? Gjør det du liker og drit i resten sier jeg, det fins jo ikke bruk for form på noen områder i hverdagen. Hvis vi tenker på fysikk som ett tall som sier hvor mye tid og slit du har brukt så ser du at allsidighet er urelevant. En utøver blir ikke bedre av å være mer allsidig utover det som kreves i idretten/sporten. Forstår du? En dårlig styrkeløfter er i dårlig form, en god styrkeløfter er i god form. Å trekke inn en urelevant del av formen i den sammenhengen er tilbakestående.

Er det helsen til tungvektsløfterne du tenker på? Det er snillt av deg, men de er voksne mennesker som ofrer noe for å gjøre noe de liker.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #98 : 01. august 2010, 18:16 »
okkulasjonsindusert kardiak-hypertrofi.

Er ike det farlig a?
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #99 : 01. august 2010, 19:26 »
Hva bør man egentlig prestere for å kunne si at man er i akseptabel form? Hvilke kriterier skal benyttes? Hvem skal bestemme disse?

Uavhengig av dette; jeg senka persen på 800 meter til 2,57. Det er seks sekunder ned fra forrige gang, men likevel et hav bak enhver mosjonist på et bra nivå. Saken er imidlertid at det ikke betyr så voldsomt mye så lenge jeg når de målene jeg setter meg innenfor styrkeløft/benkpress! Grin

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #100 : 01. august 2010, 22:41 »

Skal på ferie denne uken, men kan gjerne kjøre noen tester og komme med resultater på flere øvelser. Hvilken er du interessert i å vite resultater på? Kan gjøre alt fra 0 til 10000 meter tester.

60m, 800m, 3000m kansje?
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #101 : 02. august 2010, 08:21 »
Jeg satt og surfet litt og kom over en styrkeløfter som tilsynelatende har levd lenge etter de samme prinsippene som Gilberg skisserer angående "fysisk form" (kondisjon og kroppsvekt) og styrke, Jeff Lewis:








Jeg er mest imponert over vekta hans enn markløftinga (771lbs i WPO - 350kg). Han veide nemlig inn på 540lbs - 245,5kg!!!

Så også et intervju, men vet ikke helt om alt er til å stole på.. Han ble nemlig spurt om dietten sin og da svarte han:

Sitat
Jeff Lewis: The majority of my diet is a lot of protein. In the morning I eat 8-9 eggs with 2 yolks with vegetables. During mid morning I'll have a protein shake and an apple. For lunch I will have chicken/beef and a salad. I eat the same thing for dinner.

Skal vi se... Det blir 1700-2000kcal?Huh? Han har vel fedme-genet stakkar  what

Likevel så er han jo sterk:

Sitat
In the USAPL my best squat is 959, bench 722 and 722 deadlift. .

In the WPO my best squat is 1212.5, bench 815 and deadlift 771.

Kunne noen tenke seg å være slik som Jeff her? Jeg vil anta at Gilberg vil svare et ganske klart ja her, og det vil si litt om dedikasjonen bak hobbyen Smiley

Utlogget Steven Seagal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #102 : 02. august 2010, 13:02 »
Han glemte å nevne de 15 pizzane han supplementerer med mellom måltidene...
You know I like your style, I really do.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #103 : 02. august 2010, 14:22 »
Tipper han har stagnasjon i leveren slik at den er proppfull av glykogen som aldri går bort. Dvs at all fruktosen fra det daglige eplet blir lagret som fett.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget grizzlysterk

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 958
  • Honnør: 526
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 958

Sv: Tragisk form på styrkeløftere?
« #104 : 05. august 2010, 01:30 »


Styrkeløftere i dårlig form? Det kan jeg ikke tenke meg har noe som helst å gjøre med meg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!