Skrevet av Emne: Protein-myten  (Lest 91243 ganger)

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #330 : 16. juni 2009, 18:33 »
Ikke fordi du skriver så ekstremt mye svada, men du skriver aktivt i nesten hver eneste svadatråd Tongue

Der tok du meg... Engasjert heter det visst!  Grin

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #331 : 16. juni 2009, 20:25 »
Der tok du meg... Engasjert heter det visst!  Grin
Blir litt engasjert selv til tider Smiley Er jo bare kjekt det mr svada queen (skift nick plx?) Eventuelt King of Svada.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Koro

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #332 : 16. juni 2009, 20:34 »
Blir litt engasjert selv til tider Smiley Er jo bare kjekt det mr svada queen (skift nick plx?) Eventuelt King of Svada.

Nei for guds skyld man, hvis du skifter nicket ditt mummel kommer det til å gjøre like vondt å lese navnet ditt som det er å se på bildet ditt :/

Utlogget Amitraxx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 28

  • BØØØ!
Sv: Protein-myten vi har blitt lurt til å tro på..
« #333 : 22. juni 2009, 01:01 »
Kjøtt smaker herlig og er godt for kroppen. Spis i vei, tjo hei Wink
-

Smiley Løft eller gå hjem.. Smiley

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #334 : 25. juni 2009, 19:30 »
noen intervjuer om protein myten, der de forklarer litt mer rundt det.

http://www.youtube.com/watch?v=JKRdavXsDts
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Protein-myten
« #335 : 25. juni 2009, 19:42 »
De snakker jo bare drit i den videoen. Det er ren, empirisk fakta at du tar opp mer av eggeproteinene hvis du varmebehandler egget. Dessuten har de jo ingen kilder?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Protein-myten
« #336 : 25. juni 2009, 20:02 »
noen intervjuer om protein myten, der de forklarer litt mer rundt det.

http://www.youtube.com/watch?v=JKRdavXsDts
Fy faan at gidder  Angry  tror du noen her innevirkelig bryr seg en dritt om den gressargumentasjonen din ?  Angry

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Protein-myten
« #337 : 25. juni 2009, 20:21 »
Tror ikke Eneres kan engelsk..
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Protein-myten
« #338 : 25. juni 2009, 20:22 »


Ferdig med den saken.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Protein-myten
« #339 : 25. juni 2009, 20:43 »
Nok en uvant reaksjon fra kjøtteterne som tror at denne tråden er ute etter å "ta" dem.. ..
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Protein-myten
« #340 : 25. juni 2009, 20:51 »
Slutt å spre oksedritten din. Du feiler så lenge du ikke kan vise til en anerkjent forskningsrapport som backer-up det du sier.

We win, you lose.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Protein-myten
« #341 : 25. juni 2009, 20:52 »
Holder Eneres på ENDA? Cheesy Begynner jo nesten å bli en parodi det her.

Eneres: Det er INGEN her inne som ikke er enig med deg i at man kan overleve fint uten å spise hverken kjøtt, fisk, fugl, eller en gang steke/koke maten. Bortsett fra at man her i Norden ikke får i seg nok D-vitaminer og kalsium(generelt sett). En person som IKKE trener, har ikke behov for noe særlig mer enn 0,5-1g proteiner pr kg kroppsvekt. En raw-veganer kan helt sikkert klare å få i seg dette med litt anstrengelse. Nå, that said, så trener omtrent ALLE her inne på TF for maksimal muskelhypertrofi. Folk leser artikler, forskning, treningsprogrammer, kjører proteintilskudd til den store gullmedaljen, tar kreatin, glutamin, noen tar anabole steroider etc etc. Folk her inne trener for å bli svære. Tror du virkelig at noen her er interessert i å se en likbleik raw-veganer på 45kg med blodskutte øyne og insunkne kinn på youtube fortelle dem at "se her, slutt å spis kjøtt, drit i proteiner, du får nok fra gress, du kan fortsatt bli stor!" Sorry maceline, det funker nok ikke sånn. Du har postet et par eksempler på noen fyrer med hva jeg vil kalle normal kropp/tynn kropp med kanskje 30-40kg muskelmasse, som angivelig skal ha stillt i en eller annen jalla liksom-kroppsbyggerkonkurranse. Dette er uinteressant for oss.
Man kan IKKE bli veldig stor og sterk ved å være rå-veganer. End of story.

That said, så har vi selvsagt folk som Jan B diddleridoo her på forumet som har fått til en fantastisk form ved å være veggis. Vel og merke tar han diverse tilskudd, så 100% er han ikke. Han har dessuten fått regelmessig oppfølging av en av de få norske proffe kroppsbyggerne(Stellander?) og er dessuten ekstremt rutinert på både trening og kosthold.
Nå er heller ikke Jan B dingeridoo spesielt DIGER, og jeg tror han hadde hatt store problemer med å oppnå en sånn form på 90 og 100kg ved å være veganer.

Du får heller poste noen youtube-klipp av en okse av en råveganer på 100-110kg med lav fettprosent som tar 200 i benk, så kanskje pipa vår får en annen lyd. Inntil da så foreslår jeg at du innser at det ikke er noen "protein-myte"

Sa brura

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Protein-myten
« #342 : 25. juni 2009, 21:47 »
Personlig er jeg positiv til råkost, men skeptisk til et strikt vegetarisk kosthold.

Man kan diskutere seg grønn på vegetarkost vs proteiner osv, men man må rett og slett se hva som funker i praksis. Hvilke samfunn og hvilke mennesker har best helse? Jo, det var de som spiste naturlig mat, som ikke var behandlet med kjemikalier, unaturlig høye temperaturer, sprøytet, raffinert, næringsfattig jord osv, osv. Eskimoene levde fint på hovedsakelig animalsk diett (inkludert rå animalsk mat), fordi det var et naturlig kosthold, uten alt det søppelet vi inntar. Hvis folk har fått bedre helse med å gå over til rå vegetarmat, er det bra. Alt som funker er bra. Men jeg skulle gjerne ha sett mer tester som viser mer i detalj fordelene og ulempene med strikt vegetarkosthold. Jeg lurer på om de får i seg nok fettløselige vitaminer, da dette finnes mye mer av i animalsk mat som f.eks. lever (særlig tran, som er fra lever) og smør. Er ikke dette av det mest næringskonsentrerte maten vi har? Men vi vet jo at kroppen kan produsere og omgjøre næringsstoffer, så man kan ikke bare diskutere hva man inntar, men også hva kroppen gjør med hva man inntar. Så det er hva jeg prøver å si: Vi må se hva som skjer i praksis.

Angående kroppsbygging så har jeg ennå til gode å se noen virkelig store og muskuløse karer som har bygd seg opp på plantekost, uten å ta noe konsentrert form for vegetabilsk proteinpulver. Personlig tar jeg risprotein som er fermentert og dermed lettere fordøyelig (er for øvrig ikke vegetarianer, men har tro på at enkelte kosttilskudd er lettere å oppta for kroppen enn andre):
http://www.red23.co.uk/SunWarrior-Protein-Raw-Vegan-Natural-1000g_p_836.html

At råveganere er sunnere enn folk flest kan godt hende, men det er jo fordi folk flest spiser mye søppelmat. Spørsmålet mitt er om råveganere er sunnere enn personer som spiser "naturlig mat", f.eks. sånn mat som folkegrupper tradisjonelt har spist, som fermentert fisk, innvoller, upasteurisert melk, surdeigsbrød, grønnsaker osv. Er råveganere sunnere enn eskimoer? Er råveganere sunnere enn folk fra kaukasus som drikker kefir og annen lokalt fremstilt mat? Jeg tror råkost har mye for seg også når det gjelder animalsk mat, og ikke bare grønnsaker. F.eks. fermentert (rå) fisk, f.eks. gravlaks, rakefisk, sies å være lettere fordøyelig fordi bakteriene bryter maten ned. Så vi burde absolutt spise mer "råtten" fisk, surmelk og surkål (nei, ikke den i butikken).

Så der er jeg. Positiv til råkost, men skeptisk til at animalsk mat bør ekskluderes fra et råkosthold. Her må det flere bevis på bordet. Jeg er også undrende til om råkost ALLTID er å foretrekke, (men at det ofte er å foretrekke, er jeg med på).

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Protein-myten
« #343 : 25. juni 2009, 21:51 »
That said, så har vi selvsagt folk som Jan B diddleridoo her på forumet som har fått til en fantastisk form ved å være veggis. Vel og merke tar han diverse tilskudd, så 100% er han ikke. Han har dessuten fått regelmessig oppfølging av en av de få norske proffe kroppsbyggerne(Stellander?) og er dessuten ekstremt rutinert på både trening og kosthold.
Nå er heller ikke Jan B dingeridoo spesielt DIGER, og jeg tror han hadde hatt store problemer med å oppnå en sånn form på 90 og 100kg ved å være veganer.

Jeg er 100% vegetarianer på den måten at jeg hverken spiser kjøtt, fisk eller egg. Men selv om jeg på dietten kuttet ut alt av mat fra melkeprodukter og korn, så brukte jeg daglig 100+ gram proteintilskudd fra erteproteinisolat og /eller casein/whey, så pga whey´en/casein´en så var jeg ikke veganer. Jeg kunne nok sannsynligvis oppnådd omtrent samme resultater med tilsvarende mengde kun fra erteproteinisolat og ingen casein/whey, og da hadde jeg i tilfelle vært helt veganer på dietten. Men jeg 100% veganer på diett uten noen form for proteintilskudd... Tja slik jeg har opplevd det så ville det å få i seg 150-200 gram protein pr dag som jeg gjorde på dietten kreve såpass mye bønner og linser at mengden karbohydrater ville ha blitt ganske høy, og for de fleste er det vanskelig å bli skikkelig deffa med høyt karbinntak på slutten av dietten. F.eks hvis jeg skulle ha fått i meg 150 gram protein fra mungbønner, som er rike på protein, så hadde jeg også fått i meg 400 gram karb. Allerede da ville jeg ha vært oppe i 2200 kalorier, og hvis jeg hadde lagt på ca 20% fett, så hadde det blitt rundt 2600-2700 kalorier, noe som er alt for mye på slutten av dietten. Men det hadde vært moro å forsøkt en gang med 100% vegansk kost uten proteintilskudd, med relativt lavt proteininntak, f.eks rundt 100 gram eller mindre pr dag. Forskningen viser vel alt fra 1,3 til 1,8 (?) gram pr kg kroppsvekt for å holde positiv nitrogenbalansen, så det er mulig at på f.eks 90 kg kroppsvekt som jeg startet dietten på så hadde det holdt med 1,3x90=117 gram protein for å bygge muskler. Det hadde likevel blitt en utfordring med mengden karb man hadde fått i seg for å få 117 gram protein fra veganske kilder.

Oppfølgingen jeg fikk var fra Tommi Thorvildsen. Det han hjalp meg med var å sjekke formen, og komme med forslag til kalorimengde, fettinntak og karbinntak ca de siste 6 ukene før konkurransen slik at jeg skulle komme inn i form. Alt det andre gjorde jeg selv.  

Jeg veide ca 80 kg på scena i form på en høyde på 182 cm. Før deffen veide jeg 90 kg. 10-20 kg mer muskelmasse er ganske mye...  

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Protein-myten
« #344 : 25. juni 2009, 21:55 »
Personlig er jeg positiv til råkost, men skeptisk til et strikt vegetarisk kosthold.

Man kan diskutere seg grønn på vegetarkost vs proteiner osv, men man må rett og slett se hva som funker i praksis. Hvilke samfunn og hvilke mennesker har best helse? Jo, det var de som spiste naturlig mat, som ikke var behandlet med kjemikalier, unaturlig høye temperaturer, sprøytet, raffinert, næringsfattig jord osv, osv. Eskimoene levde fint på hovedsakelig animalsk diett (inkludert rå animalsk mat), fordi det var et naturlig kosthold, uten alt det søppelet vi inntar. Hvis folk har fått bedre helse med å gå over til rå vegetarmat, er det bra. Alt som funker er bra. Men jeg skulle gjerne ha sett mer tester som viser mer i detalj fordelene og ulempene med strikt vegetarkosthold. Jeg lurer på om de får i seg nok fettløselige vitaminer, da dette finnes mye mer av i animalsk mat som f.eks. lever (særlig tran, som er fra lever) og smør. Er ikke dette av det mest næringskonsentrerte maten vi har? Men vi vet jo at kroppen kan produsere og omgjøre næringsstoffer, så man kan ikke bare diskutere hva man inntar, men også hva kroppen gjør med hva man inntar. Så det er hva jeg prøver å si: Vi må se hva som skjer i praksis.

Angående kroppsbygging så har jeg ennå til gode å se noen virkelig store og muskuløse karer som har bygd seg opp på plantekost, uten å ta noe konsentrert form for vegetabilsk proteinpulver. Personlig tar jeg risprotein som er fermentert og dermed lettere fordøyelig (er for øvrig ikke vegetarianer, men har tro på at enkelte kosttilskudd er lettere å oppta for kroppen enn andre):
http://www.red23.co.uk/SunWarrior-Protein-Raw-Vegan-Natural-1000g_p_836.html

At råveganere er sunnere enn folk flest kan godt hende, men det er jo fordi folk flest spiser mye søppelmat. Spørsmålet mitt er om råveganere er sunnere enn personer som spiser "naturlig mat", f.eks. sånn mat som folkegrupper tradisjonelt har spist, som fermentert fisk, innvoller, upasteurisert melk, surdeigsbrød, grønnsaker osv. Er råveganere sunnere enn eskimoer? Er råveganere sunnere enn folk fra kaukasus som drikker kefir og annen lokalt fremstilt mat? Jeg tror råkost har mye for seg også når det gjelder animalsk mat, og ikke bare grønnsaker. F.eks. fermentert (rå) fisk, f.eks. gravlaks, rakefisk, sies å være lettere fordøyelig fordi bakteriene bryter maten ned. Så vi burde absolutt spise mer "råtten" fisk, surmelk og surkål (nei, ikke den i butikken).

Så der er jeg. Positiv til råkost, men skeptisk til at animalsk mat bør ekskluderes fra et råkosthold. Her må det flere bevis på bordet. Jeg er også undrende til om råkost ALLTID er å foretrekke, (men at det ofte er å foretrekke, er jeg med på).
Denne skal du få honnør for, for den var bra. Hadde visse andre formulert seg på en tilsvarende måte hadde ting fått mye mer positiv respons

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!