Skrevet av Emne: Mat før trening  (Lest 9481 ganger)

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Mat før trening
« #30 : 19. juli 2011, 14:15 »
Så bra at Waroid eller noen annen i den her tråden ikke har sagt noe om at 1+ time styrketrening ikke er "optimalt" eller er "feil" da. Sist jeg sjekket så hadde ordet "normalt" veldig lite med ordene "optimalt" og "feil" å gjøre.

Den gjennomsnittlige gymbesøkeren trener som regel ikke i over en time, så å si at 1+ time styrketrening ikke er normalt er ikke feil i mine øyne.


Det faller tilbake til målsetninger, men dette blir bare ord mot ord igjen. Shut!
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Mat før trening
« #31 : 19. juli 2011, 14:17 »
Hakket før jeg gir opp treningsforum..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #32 : 19. juli 2011, 14:27 »
Det faller tilbake til målsetninger, men dette blir bare ord mot ord igjen. Shut!

Shut? Skal jeg tolke det slik at du ber meg holde kjeft?

Jeg er ikke uenig med deg om at det ikke er feil med lengre treninger og jeg ser heller ikke at noen annen i den her tråden som er det, så hva er det egentlig "ord står mot ord" om? Betydningen av ordet "normalt"?




EmyR

  • Gjest
Sv: Mat før trening
« #33 : 19. juli 2011, 14:29 »
Jeg er nybegynner innenfor mange ting, men akkurat dette ser det ut til at jeg har mer peil på enn deg. Jeg har lest og forsket utrolig mye for meg selv, derfor har jeg mine meninger. Det er egentlig ufattelig banans at du gidder å kommentere slikt, sier kanskje litt om alderen din og voksenheten du har i topplukket.

Jeg gjentar: Du -er- en nybegynner innenfor trening. Du har ikke erfaring til å si hva som er optimalt, det er poenget. Jeg er langt fra en erfaren fyr selv, har ikke vært spesielt lenge i gamet, men jeg leker heller ikke ekspert på tf fordi jeg frekventerer litt nettstoff.

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Mat før trening
« #34 : 19. juli 2011, 14:35 »
At 1 time styrketrening er normalt er det ingen tvil om.
HVOR mange er det ikke som står og tar 100 sett med benk?
- Men vi ser jo også hvor vidt det er optimalt.


For en teit tråd..
Spis når du vil er vel i grunn cluet her. Personlig har det lite å si for meg om jeg spiser før ei trening eller ikke. (men jeg trener ikke i en time heller.)

Utlogget Styrketrenern

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 482

Sv: Mat før trening
« #35 : 19. juli 2011, 14:56 »

Det jeg lurer på er at jeg kan noen ganger gå fra lunsjen å fremdeles være litt sulten. Er det da dumt å dra på trening før en har spist mere?

Både ja og nei:
Det trenger ikke gå utover det fysiske behovet, altså det å prestere.
Men, det kan gå utover å prestere: Ved å være vant til å spise mye mat for å være i overskudd, og sjeldent føle sultfølelse, så kan sultfølelsen være så plagsom psykisk, at du presterer dårlig under trening. Du kan også føle deg så psykisk dårlig grunnet sultfølelsen, at du presterer fysisk dårlig. Den psykiske følelsen kan fort gå over til å virke som noe fysisk

Hvordan er det selvfølgelig? Jeg spiser som regel ikke noe som helst på dagene før trening, og har ikke noe problem med å få "trøkk og energi" til trening selv om det har gått 15+ timer siden jag sist spiste noe. Det handler om hvor mye man spiser totalt sett i løpet av dagene, ikke om man har spist før trening eller hvorvidt man føler at man er litt sulten eller ikke.

Hm det kommer vel an på:

For en person som ikke har samme metode å innta mat på, som den du bruker ka det være en forskjell. Men om du tilvender kroppen å ikke spise mat før trening, vil det nok ikke ha noe å si før 1-2 uker da kroppen er tilvendt seg dette.


Jeg spiser 4-7 måltider om dagen, og om jeg ikke spiser mat før trening vil jeg føle meg sliten og daff.

Har du spist det totale næringsinntaket i løpet av dagen, og trent et par ganger på tom mage så utgjør det kanskje ikke noen forskjell etterhvert. Alt handler om å la kroppen tilpasse seg den nye metoden/forandringen.
"my buddy benched 395 in high school, half the kids said genetics the other half said steroids,? no one said hard work and dedication..."


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Mat før trening
« #36 : 19. juli 2011, 15:27 »
Hm det kommer vel an på:

For en person som ikke har samme metode å innta mat på, som den du bruker ka det være en forskjell. Men om du tilvender kroppen å ikke spise mat før trening, vil det nok ikke ha noe å si før 1-2 uker da kroppen er tilvendt seg dette.

Føler at du tar mitt innlegg ut ur kontekst. Jeg skrev det som et svar på et innlegg hvor det ble påstått at det "selvfølgelig" er bedre å spise før trening (hvis man føler at man er "litt sulten") for å få "trøkk og energi" til trening.


Utlogget Waroid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • oO
Sv: Mat før trening
« #37 : 20. juli 2011, 08:46 »
Prøv å spis et skikkelig måltid før du legger deg en dag. 1500-2000 kcal er fint. Si du legger deg kl 22:00. Så dagen etterpå trener du kl 15:00. Skal love deg du ikke mangler "trøkk" eller noe, selv om noe i kroppen din sier du er sulten.

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Mat før trening
« #38 : 20. juli 2011, 09:23 »
Interessant tråd. Er relativ ny ift kosthold og ernæring. Spørsmålet rettes i første omgang til beefcake, ettersom jeg har inntrykk av at det er mye informasjon å hente hos vår opplyste nabo fra øst;)  Andre må gjerne svare om de har noe å bidra med Smiley

Jeg har begynt med morgencardio før frokost. Følelsen er at beina er blytunge og at kroppen overhodet ikke klarer å ligge på nivået den vanligvis gjør når jeg løper(les: med mat rett før trening). Ikke snakk om lange joggeturer - kun ca 30min i rolig tempo. Vanligvis er det en "chilleøkt" - for å bruke litt moderne språkbruk - men når jeg gjør det om morgenen er det nightmare.

Spørsmålet mitt, til deg i særdeleshet og resten av forumet i allminnelighet, er som følger: hva kan det skyldes at kroppen yter så dårlig når det er 12timer siden sist matinntak? Gitt at det ikke er mangelen på mat selvfølgelig Smiley

PS: overhodet ikke frekt ment, men jeg syns temaet er spennende og jeg er av den personlige oppfatning at folk som har belegg for meningene sine ofte er de rette å spørre Smiley Spesielt de som dokumenterer dette slik du har for vane. Håper på svar Smiley

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Mat før trening
« #39 : 20. juli 2011, 10:04 »
Etter min erfaring så er problemet med trene rett etter du står opp mer med at du har sovet i en del timer og kroppen er helt dau.
Tar jeg feks en kopp kaffe og drøyer i et par timer før jeg trener, er det ikke noe problem å trene uten frokost.

Jeg følgte også den "ikke drøy mer enn 2 timer før siste måltid før du trener" en stund, men fant ut det var mindre optimalt...synes heller det er bedre å vente 5-6 timer. Trene rett etter jobb uten å ha spist siden spisepausa er optimalt for meg Tongue
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!