Skrevet av Emne: WTF taekwondo  (Lest 8227 ganger)

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

WTF taekwondo
« : 05. oktober 2008, 22:25 »
Hei alle sammen

Vurderer litt kampsporter, og ser på taekwondo i sandvika. Noen som har kjennskap til dette osv?

Takk for svar!

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: WTF taekwondo
« #1 : 05. oktober 2008, 22:28 »
det må være det vakeste spørsmålet jeg har sett... les og lær
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: WTF taekwondo
« #2 : 05. oktober 2008, 22:31 »
Gikk på det i 2-3 år for en del år siden. Var artig å lære seg å "sloss" når jeg var 13 år, men etter hvert ble det kjedelig. Jeg ville lære å denge folk og drive med kamp trening og ville være seriøs, mens de ville ha sosialt samvær og hjelpe hverandre. Mulig dette er anderledes fra instruktør til instruktør og klubb til klubb, men jeg syntes det var sykt kjipt å spille med i kast og triks for at andre skulle få en mestringsfølelse.
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Sv: WTF taekwondo
« #3 : 08. oktober 2008, 15:12 »
Å lære å "denge" ? Høyres ut som du har misforstått.. Men enig med deg angåande det å "spele med" i kasteøvelsar for mestringsfølelse. Då kan ein like så godt droppe mestringsfølelse som kun vil føre til at du blir trygg nok på deg sjølv til å utøve nyttelaus/meiningslaus/farlig sjøvforsvar..

Men tilbake til saka:

W.T.F-Taekwondo er den stilen du bør velge dersom du vil trene skikkelig Taekwondo. Fins altfor mange "fjase-stilar"..

Men kva vil du gjer innen kampsport? Konkurrere? Lære sjølvforsvar?
Må legge til at personlig er ikkje TKD den rette konkurranse sporten for meg, pga. reglemang osv. Vil du ha det litt meir "realistisk/brutalt" så bør du kanskje vurdere kickboxing, mma etc. Grunnen til at "mislikar" TKD kamp-konkurranse er for at reglemanget forbyr slag mot ansikt, noko som i realiteten bør være med..


Men for all del, fantastisk kampsport; men du må berre tenke over kva du ønska å lære Wink Har trent WTF-TKD i 5 år, å gjer det forsatt so eg veit kva eg snakkar om Smiley

Håpe det var til hjelp;)

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: WTF taekwondo
« #4 : 08. oktober 2008, 15:15 »
Hva slags organisasjon innenfor WTF er det snakk om her, Zyklox? Smiley

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: WTF taekwondo
« #5 : 16. oktober 2008, 08:50 »
Hva slags organisasjon innenfor WTF er det snakk om her, Zyklox? Smiley

Huh? Tongue

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: WTF taekwondo
« #6 : 16. oktober 2008, 08:52 »
Å lære å "denge" ? Høyres ut som du har misforstått.. Men enig med deg angåande det å "spele med" i kasteøvelsar for mestringsfølelse. Då kan ein like så godt droppe mestringsfølelse som kun vil føre til at du blir trygg nok på deg sjølv til å utøve nyttelaus/meiningslaus/farlig sjøvforsvar..

Men tilbake til saka:

W.T.F-Taekwondo er den stilen du bør velge dersom du vil trene skikkelig Taekwondo. Fins altfor mange "fjase-stilar"..

Men kva vil du gjer innen kampsport? Konkurrere? Lære sjølvforsvar?
Må legge til at personlig er ikkje TKD den rette konkurranse sporten for meg, pga. reglemang osv. Vil du ha det litt meir "realistisk/brutalt" så bør du kanskje vurdere kickboxing, mma etc. Grunnen til at "mislikar" TKD kamp-konkurranse er for at reglemanget forbyr slag mot ansikt, noko som i realiteten bør være med..


Men for all del, fantastisk kampsport; men du må berre tenke over kva du ønska å lære Wink Har trent WTF-TKD i 5 år, å gjer det forsatt so eg veit kva eg snakkar om Smiley

Håpe det var til hjelp;)


Skulle nok mye heller trent ITF taekwondo, men pga mangel på tilbud og lang avstand osv går det nok ikke. Hvorfor er WTF taekwondo bedre enn ITF? På WTF er jo ikke slag mot trynet lov osv, og det hele virker rimelig tamt med beskyttelse osv.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: WTF taekwondo
« #7 : 16. oktober 2008, 09:12 »
ITF er bedrem tanke på kamp, men det er ikke lov med slag i ansiktet der heller.

Men du kan SPARKE i trynet, så det kan bli blodig nok uansett.

Folk som baserer uttalelsene sine på kamper de har sett i OL bør ta en tur å se på fullkontakt NM f,eks. hvor det er mye mer kjør, guts og gørr enn på de høyeste nivåene i OL.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: WTF taekwondo
« #8 : 16. oktober 2008, 09:28 »
Hei alle sammen

Vurderer litt kampsporter, og ser på taekwondo i sandvika. Noen som har kjennskap til dette osv?

Takk for svar!

Nå vil ikke jeg anbefale de aller fleste typer kamsporter hvis du faktisk er ute etter å lære effektiv selvforsvar... men hvis du kun er ute etter trimmen, så passer jo taenkondom bra:P

Hvis du noen gang har sett folk sloss på ordentlig, så ser du at slossing er 90% bryting og resten er tilfeldige slag og spark (som sjelden treffer skikkelig uansett). Dessuten fungerer ikke kompliserte grep og taklinger når du har brøkdel av et sekund til å reagere, samt at adrenalinet pumper i kroppen. Fleste kampsporter tar ikke hensyn til adrenalinets effekt på kroppen... altså at finmotorikken forsvinner og at du får tunnelsyn. Så lenge du ikke har trent i 10-15 år, så vil du ikke ha nytte av de aller fleste grep og taklinger.

Du bør trene bryting, kombinert med enkel kamptrening. Da lærer du kroppsbeherskelse, samt enkle og effektive grep og taklinger som kan overføres til ekte kamp. Enkelt og effektivt er samme prinsippet militæret lærer spesielsoldatene sine etter når de skal trene de i nærkamp. De vet at ingenting annet fungerer.


Personlig mener jeg de fleste kampsporter er ren humbug, og at det ikke kan kalles selvforsvar. Det verste er at mange tror det er effektivt, dermed får de falsk selvtilitt... noe som kan være veldig skummelt hvis de først skulle havne i kamp.

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Sv: WTF taekwondo
« #9 : 16. oktober 2008, 09:32 »
Skulle nok mye heller trent ITF taekwondo, men pga mangel på tilbud og lang avstand osv går det nok ikke. Hvorfor er WTF taekwondo bedre enn ITF? På WTF er jo ikke slag mot trynet lov osv, og det hele virker rimelig tamt med beskyttelse osv.

Dersom hu ønsker å gå kamp med begrenset- kontakt, så værsågod:) ITF får sikkert slå mot hodet, å da mener jeg kun i RETTNING av hodet, men uten å treffe.. Så kommer de sikkert en trist person straks å poster en itf youtube-film der folk blir slått i ansiktet på grunn av at de selv går inn og møter slaget.. BORING!!!

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: WTF taekwondo
« #10 : 16. oktober 2008, 09:33 »
Det er en finfin sport, mye disiplin vertfall. Min far startet taekwondo her i Brønnøysund back in the days, og det er mang som holder på med det nå. Og det er helt supertopp å kombinere det med styrketrning eller annen form for trening. Så.. go for it  >Cheesy
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

Sv: WTF taekwondo
« #11 : 26. oktober 2008, 13:51 »
Det er mange her som nevner forbudet mot å slå mot ansiktet. Det man må huske på er at det er stor forskjell på reglene på matta og reglene i treningssalen. Alt avhenger av om man trener kamp eller tradisjonell tkd. I den klubben jeg har "vokst opp" i trente vi tradisjonell tkd, hvor det er mye mindre regler, men veldig kontrollert likevel. Man må naturligvis forvente at i den virkelige verden er ting anderledes enn i en treningssal, og hvis man vil trene på å bli god på slossing bør man vel heller sloss mye på byen og holde seg unna kampkunster.
Jeg har drevet med WTF TKD siden jeg var 10 år, og har ikke mye negativt å si, selv om jeg ser at TKD har sine svakheter. Likevel ville jeg ikke byttet det ut mot noe. For min del er TKD mye mer enn kamp, det er en livsstil basert på høfflighet og respekt.

Krangelen mellom de forskjellige forbundende innen TKD er til tider uforståelig. Mange ser på WTF som den ofisielle siden den er i OL og har mest støtte i det politiske Korea. WTF sin fremstilling av Taekwondo's historie er totalt feil, og et produkt av den Koreanske regjerings motvillighet til å assosiere seg med Japan på noen som helst måte. På dette punktet gjør ITF og tidligere GTF en bedre jobb. De fremstiller historien mer riktig. Uansett hvilken stilart man velger mener jeg det er viktig at man er åpen for at den man har valgt ikke er den eneste "riktige", og at ved å implementere flere stilarter blir en bedre utøver.

Jeg vet om et par TKD klubber i sandvika. Jeg pleier ikke å anbefale Mudo/Sangrok/Hwarang siden det er veldig kommersielt, og det blir mer som en elexia eller liknende, men miljøet i klubben er nok veldig bra, og det er ofte dét som teller...


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Tricex

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • :)
Sv: WTF taekwondo
« #12 : 27. oktober 2008, 07:12 »
Oh shit.. feil historie?

Oooh Noo Cheesy hehe

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

Sv: WTF taekwondo
« #13 : 27. oktober 2008, 23:58 »
Hei Tricex  Smiley

Skal innrømme at jeg er litt geek på det punktet. Har bachelor grad innen østasia kunnskap, og oppgaven min innen Koreansk historie dreide seg om Taekwondo's historie og den historieforvridningen som har skjedd oppigjennom årene. Under arbeide med å samle data så jeg på forskjellene mellom WTF, ITF og andre forbund. Du må innrømme at det ikke er store forskjellen, og for de fleste ganske ubetydelig.



Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: WTF taekwondo
« #14 : 28. oktober 2008, 00:06 »
Folk som baserer uttalelsene sine på kamper de har sett i OL bør ta en tur å se på fullkontakt NM f,eks. hvor det er mye mer kjør, guts og gørr enn på de høyeste nivåene i OL.
Enig der! det er mye mer av kjør,guts og gørr i NM som du nevner enn OL hvor de bruker veldig mye av tiden på å vente til den andre motstanderen angriper så han kan kontre. Eller å dra ut tiden. Til og med våres trenings-kamper består av mer angrep.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!