Skrevet av Emne: Spørsmål om din teknikk og ditt forhold til failure-trening  (Lest 5407 ganger)

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

2. Pusher man seg ikke hvis man kjører til failure?
Du kan fint pushe deg til failure med 1 kg manualer også, det krever bare litt flere repetisjoner. Det bryter dog med prinsippet for maksimal muskelvekst, og det er vel noe man er ute etter innen kroppsbygging... Poenget til forrigemann var vel at 8 reps som standard antall er litt i overkant  mange dersom du ønsker å øke maksimalt.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Du kan fint pushe deg til failure med 1 kg manualer også, det krever bare litt flere repetisjoner. Det bryter dog med prinsippet for maksimal muskelvekst, og det er vel noe man er ute etter innen kroppsbygging... Poenget til forrigemann var vel at 8 reps som standard antall er litt i overkant  mange dersom du ønsker å øke maksimalt.

Var dette jeg mente, ja. På baseøvelser kjører jeg 3-5 tunge reps, deretter fyrer jeg noen isolasjons øvelser med alt fra 8-10 reps i etterkant. Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Var dette jeg mente, ja. På baseøvelser kjører jeg 3-5 tunge reps, deretter fyrer jeg noen isolasjons øvelser med alt fra 8-10 reps i etterkant. Smiley

Å kjøre 8 reps og gjerne mer en det i en baseøvelse, er på ingen måte en dårlig ting. Iallefall i perioder.

Finn en ifbb som bare kjører 3 reps i alle baseøvelser, vent, det gjør du ikke.

Utlogget newusername

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

Å kjøre 8 reps og gjerne mer en det i en baseøvelse, er på ingen måte en dårlig ting. Iallefall i perioder.

Finn en ifbb som bare kjører 3 reps i alle baseøvelser, vent, det gjør du ikke.
Jeg sa vel ikke et kvekk om at man alltid bare skulle kjøre 3 reps i alle baseøvelser, men jeg sa at å alltid kjøre 8 eller mer kan være dårlig butikk hvis målet er maksimal vekst.

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Hvorfor kjører du med 8 reps osv? Hvorfor er du ikke nede i 3 reps om du elsker å pushe deg?

Først og fremst quotet jeg ikke deg. Quoter igjen personen det var tiltenkt ovenfor, og jeg syns ikke tilbakemelding min er off i det hele tatt. Ha en fin dag.

EmyR

  • Gjest
Å kjøre 8 reps og gjerne mer en det i en baseøvelse, er på ingen måte en dårlig ting. Iallefall i perioder.

Finn en ifbb som bare kjører 3 reps i alle baseøvelser, vent, det gjør du ikke.

Det dummeste man finner på er å sammenligne oss naturlige folk mot ihjeldopa IFBB-pro's Wink Jeg har definitivt best fremgang av at jeg ligger på maks 5 reps selv, og de periodene jeg ligger på høyrep går det dårligere fremover med både styrke og hypertrofi.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Å aldri kjøre til failure, da dropper du jo de råeste øktene:)
Da dropper kroppen min fremgangen. Få tunge reps er det jeg vokser av.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Å kjøre 8 reps og gjerne mer en det i en baseøvelse, er på ingen måte en dårlig ting. Iallefall i perioder.

Finn en ifbb som bare kjører 3 reps i alle baseøvelser, vent, det gjør du ikke.

Er du helt på trynet eller? Sammenlign gjerne deg selv med Jay Cutler, eller en annen tulling - noe jeg absolutt ikke gjør. Kroppen MÅ ha noen tunge reps og støtninger for å skjønne at det trengs mer muskler. En muskel fungerer ganske enkelt; mer belastning, mer muskler.

I tillegg sa jeg at jeg jobber opp mot et toppsett, noe som tilsier at jeg kjører 5 sett, men kun det ene arbeidsettet jeg utfører 3-5 reps. Bygger meg gradvis opp, for eksempel om min 5rm i benk er på 100, kjører jeg slik;

70 kg x 5
80 kg x 5
85 kg x 5
90 kg x 5
105 kg x 3-5 reps
80 kg x 5
70 kg x 8

Dette tilsier at det er endel volum også, peace off.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

EmyR

  • Gjest


Dette tilsier at det er endel volum også, peace off.

Hmm ... peace out eller piss off?

Utlogget sii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Jeg sa heller aldri at man bare skal ligge på 8 reps og oppover, men det handler jo om periodisering. Min personlige erfaring og tro tilsier at begge deler skal til for å bygge mest mulig. Har og inntrykk av at de aller fleste mener det må perioder med mer en 3-5 reps til, eller iallefall noen roligere uker.

"Peace off"

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Flott med så mye gode svar! Takker for alle bidrag, dette var interessant lesing. Smiley

Kan også legge til to artikler jeg synes var veldig interessante i forbindelse med dette med failure-trening (noe av grunnen til at jeg lagde dette emnet):

http://articles.muscletalk.co.uk/article-cns-overtraining.aspx
http://www.projectswole.com/weight-training/maximize-gains-by-training-to-failure-and-not-training-to-failure/
 
Dårlig med kildereferanser i disse artiklene tho, derfor er det vanskelig å gå god for at det som står der nødvendigvis er helt korrekt. Men jeg velger å tro at det er noe i det likevel. Hva tenker dere?

Utlogget Bro

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 519
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 519

  • No Gain -> No Brain
Fine artikler, noe jeg kan være enig med. Men i bunn og grunn, så kan jo jeg bare svare for min egen erfaring. Failure fungere av og til, men ikke flere uker på rad.
Bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=120505.new

Bilder side 1, 5, 7 og 9.

Benk: 135 x 5

Knebøy: 150 X 5

Mark: 180 X 10

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!