Skrevet av Emne: Skjortejævler  (Lest 25537 ganger)

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Skjortejævler
« #135 : 09. desember 2008, 10:52 »
Det jeg ikke skjønner er hvorfor IPF løftere (helt sikkert inkl. meg selv) prøver å latterliggjøre andre forbund når det gjelder draktbruk og regler.


Noe av det som er mest "latterlig" med de løftene som ligger til grunn for denne diskusjonen er at det finnes regler for hvordan de skal utføres, men i det aktuelle stevnet blir reglene ikke fulgt og tilsynelatende alt blir godkjent. En slik praktisering av regler legger opp til fullt kaos og sirkus uavhengig av hvilken idrett det skjer innenfor.

Altså; minst to diskusjoner - hvilke regler gjelder og hvordan praktiseres de. Sistnevnte kan forsvare karakteristikken "latterlig" i dette tilfellet, førstnevnte bør tilnærmes mer pragmatisk.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Skjortejævler
« #136 : 09. desember 2008, 10:57 »
Noe av det som er mest "latterlig" med de løftene som ligger til grunn for denne diskusjonen er at det finnes regler for hvordan de skal utføres, men i det aktuelle stevnet blir reglene ikke fulgt og tilsynelatende alt blir godkjent. En slik praktisering av regler legger opp til fullt kaos og sirkus uavhengig av hvilken idrett det skjer innenfor.

Altså; minst to diskusjoner - hvilke regler gjelder og hvordan praktiseres de. Sistnevnte kan forsvare karakteristikken "latterlig" i dette tilfellet, førstnevnte bør tilnærmes mer pragmatisk.


Nok en gang vel talt! Nå går jeg snart tom for honnører her.  Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Skjortejævler
« #137 : 09. desember 2008, 13:13 »
Jeg sier bare at IPF i prinsippet gjør det samme som alle andre styrkeløftforbund. Jeg skjønner derfor ikke hva som er mer latterlig med de andre forbundene.

Inkonsekvent dømming, og alt med måte når det gjelder utstyr. Mangel på doptesting. Osv.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Skjortejævler
« #138 : 09. desember 2008, 13:25 »
Morsomt hvordan slike "debatter" som dette eskalerer i størrelse, men det er jo interessant å høre ulike menneskers begrunnelse for sitt synspunkt. Det sagt; de respektive forbundene har sine særegenheter hvilket man igrunn får respektive uavhengig av ens egne preferanser, men det faktum at det (nesten) ikke utføres dopingtester i visse forbund gjør at jeg, med mine preferanser, har problemer med å anerkjenne løftene. Jeg syns det er fascinerende hva mennesker kan få opp uavhengig av utstyr/ikke-utstyr, doping/ikke-doping osv da jeg alltid har vært fascinert av styrke, men det er ikke dermed sagt at jeg mener de tyngste løftene er de mest imponerende. Jeg synes IPF har en flott antidopingpolicy som gjør at jeg personlig holder en knapp på det forbundet, men det er selvsagt regler jeg finner ganske unødvendige, og som jeg tror er kommet på av menn (og kvinner) uten særlig løfteerfaring.

Videre syns jeg det er en spennende "diskurs" hvor vidt utstyrsbruken har blitt dratt for langt i og med at det ser ut til at en del mener de ikke kan relatere seg til hva som blir gjort på plattingen. Vi utfører i styrkeløft øvelser som folk på diverse gym gjør, men da utstyret gir såpass mange kilo er det ikke alle som ser linken. Bør man da vurdere utstyret, eller er dette en naturlig utvikling? Jeg har nok stilt spørsmålet før, men syns det er verdt å ta opp igjen...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Skjortejævler
« #139 : 09. desember 2008, 13:34 »
Jeg tror at en gymklovn som jekker opp et rumpeløft av et gymløft i benk på 200 kg uten skjorte helt sikkert skriver 200 RAW i logg / signatur.

Skulle samme mann løftet godkjent på stevne RAW, måtte kanskje vekten reduseres til 160-170 kg.

Godkjent på stevne med skjorte... 200 igjen.

Alt må sees i forhold til hvem som løfter, hvorfor og hvordan. Det vil uansett være feil å sammenligne gymløft og godkjente løft. Så Skjorte eller ikke skjorte gjør nok liten forskjell i den store sammenhengen.

Kanskje like greit at skjorta setter et klart skille mellom idretten og mosjonen. Smiley

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: Skjortejævler
« #140 : 22. desember 2008, 04:20 »
Vært mye bedre om man i konk'er ikke kunnet brukt utstyr i det hele tatt. Alt raw!

For om person1 deltar på en konk, og tar f.eks 220 i benk, også kommer person2 og tar 200, selv om person2 har mere kg enn person1 raw? For det finnes vel noen som rett og slett ikke kan ha så mange kg på skjorta?

Jeg har ikke særlig med peiling, men jeg synes det hadde vært bedre uten utstyr.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Skjortejævler
« #141 : 22. desember 2008, 11:33 »
Vært mye bedre om man i konk'er ikke kunnet brukt utstyr i det hele tatt. Alt raw!

For om person1 deltar på en konk, og tar f.eks 220 i benk, også kommer person2 og tar 200, selv om person2 har mere kg enn person1 raw? For det finnes vel noen som rett og slett ikke kan ha så mange kg på skjorta?

Jeg har ikke særlig med peiling, men jeg synes det hadde vært bedre uten utstyr.

Du har helt rett, du har ikke særlig mye peiling.
Non Plus Ultra

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Skjortejævler
« #142 : 23. desember 2008, 01:05 »
rakke ned på andre pga utstyr, haha! kjør på med bol og vekst i stedet, du skyter fra de fortere enn de får på seg utstyret sitt
Power - squat  - rått

Utlogget Dan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 391
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 391

Sv: Skjortejævler
« #143 : 23. desember 2008, 01:08 »
Vært mye bedre om man i konk'er ikke kunnet brukt utstyr i det hele tatt. Alt raw!

For om person1 deltar på en konk, og tar f.eks 220 i benk, også kommer person2 og tar 200, selv om person2 har mere kg enn person1 raw? For det finnes vel noen som rett og slett ikke kan ha så mange kg på skjorta?

Jeg har ikke særlig med peiling, men jeg synes det hadde vært bedre uten utstyr.

Enig Smiley

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Sv: Skjortejævler
« #144 : 23. desember 2008, 01:27 »
Du har helt rett, du har ikke særlig mye peiling.

Men kan du ikke se problemet?

At utenforstående, altså publikum, anser det som "juks" eller "teit", og at det kan være ødeleggende for underholdningsverdien?

Mitt spørsmål til deg: er det viktig hva publikum synes om grenen styrkeløft, eller ikke?

Dersom det ikke er viktig, så spiller det jo ikke noen rolle, men hvis man ønsker publikums-interesse, så gjør det kanskje det allikevell? Eller er jeg på gjordet?  Smiley

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Skjortejævler
« #145 : 23. desember 2008, 01:37 »
Ja jeg tror også at det er et problem at mange ikke helt klarer å relatere til løftene.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Skjortejævler
« #146 : 23. desember 2008, 01:51 »
Men kan du ikke se problemet?

At utenforstående, altså publikum, anser det som "juks" eller "teit", og at det kan være ødeleggende for underholdningsverdien?

Mitt spørsmål til deg: er det viktig hva publikum synes om grenen styrkeløft, eller ikke?

Dersom det ikke er viktig, så spiller det jo ikke noen rolle, men hvis man ønsker publikums-interesse, så gjør det kanskje det allikevell? Eller er jeg på gjordet?  Smiley


Det kan godt hende du er på gjordet, uten at jeg vet hva det innebærer. Kanskje du er en utdøver på gjordet?   

Vel; jeg driter veldig effektivt i hva Johnny Tafatt sier om styrkeløftens utstyr, da de ikke evner å forstå en dritt.  Det som er interessant er at WPO hadde MYEEEEEEEEEEEEEEEE større publikumsoppsluttning enn det IPF noengang har hatt. Dette hadde med at de løftet tyngre vekter, hadde mer show og bedre PR.   Drakter har ingenting med den kuksugne mediadekningen til styrkeløft å gjøre. 

100% rawforbundet er det jo så og si ikke en kjeft som løfter i eller ser på.

Non Plus Ultra

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Skjortejævler
« #147 : 23. desember 2008, 01:52 »
Ja jeg tror også at det er et problem at mange ikke helt klarer å relatere til løftene.


For du tror  Jens Mens på 27år og 70kg klarer å relatere til Mendelsons 322.5kg i rawbenk? Give me a break.
Non Plus Ultra

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Skjortejævler
« #148 : 23. desember 2008, 01:57 »


For du tror  Jens Mens på 27år og 70kg klarer å relatere til Mendelsons 322.5kg i rawbenk? Give me a break.

Heller 322,5kg rawbenk enn 455kg multiplysirkus.

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Skjortejævler
« #149 : 23. desember 2008, 01:59 »
Heller 322,5kg rawbenk enn 455kg multiplysirkus.


Ja takk begge deler sier jeg Smiley 
Non Plus Ultra

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!