Skrevet av Emne: Spør en fysioterapeut!  (Lest 162908 ganger)

Utlogget KsR

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #90 : 21. januar 2011, 00:04 »
Okei, her er altså mitt spørsmaål... :

Jeg er 16 år gammel, trener taekwondo, delvis styrke nok om det.. Smiley

Tilbake til det jeg skal spørre om... Jeg fikk lyskestrekk for over 1 år siden var vel november 2009 eller noe sånt... Fikk det under taekwondo trening, ble kanskje litt for ivrig..
Så da dro jeg til fysioterapeut for å få sjekka det.. Der fikk jeg tips og øvelser (div. tøying) som jeg fulgte hjemme og ting ble bittelitt bedre TROR jeg, og han sa det ville gå over om et par mnd, etter sommerferien omtrent (For da var det varmere i luften og kroppen ville helbrede lettere)

Men nå sitter jeg her igjen.. Ikke bedre og lurer tvilsomt på hva jeg skal gjøre! :O
Er det operasjon, eller tøyng eller droppe trening helt ( :-( )??

Tusen takk på forhånd om svar!

-Kristian 
"For å bli god, må man ville bli god!"

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #91 : 21. januar 2011, 03:25 »
Hallo,

For 4 mnd siden begynte jeg på friidrett og har ingen bakgrunn med idrett. Jeg begynte på en tid hvor de hadde 2 treninger i uken, men vinteren kom og det ble økt til 3 økter i uka med sprint og fikk etterhvert beinhinne betennelse på begge leggene og dette gikk over etter div. øvelser og oppbyggning i skoa. Men så startet jeg å få en liten smerte ved belastning i baksiden av leggen, hvis jeg skal satse, altså hinke i det beinet går ned så får jeg et avbrekk og klarer ikke å utføre hinket pga en smerte som komme langs baksiden av leggen og opp mot knehasen leggen. Jeg har brukt voltaren og det har nesten fjernet smerten helt, men etter en sprint økt så starter smerten å komme gradvis tilbake. Jeg kan sprinte helt fint uten at smerten hindrer meg, men når jeg skal hinke på det beinet så klarer jeg det ikke pga en smerte som kommer ganske intensivt. Kan nevne at smerten forsvinner når jeg starter oppvarminga og ikke er til irritasjon.  Kan også nevne at jeg kan presse fingern oppå skinnleggen og det blir en bulk igjen der(som forsvinner etterhvert) altså oppe skinnleggen, men smerten med bea\lastning skjer bak leggen.

Har snakket med trenern og skal bli henvist til en fysio neste uke, men vil bare høre hva du tror det kan være? Har tenkt på senebetennelse og muskelbrsit/ruptur. Treneren tror det bare er at muskelen er spent og jeg ikker er myk nok, men håper det bare er noe enkelt og ikke en muskelbrist elns.

Håper det ikke er for krunglete skrevet.

Takker til svar.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget Spikend

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #92 : 24. januar 2011, 14:49 »
Heisann!

Du, jeg har en kneskade fra i fjord vår, ca. 9 mnd. gammel nå. Var hos lege og deretter fysioterapaut og fikk diagnosen patellofemoralt smertesyndrom/jumpers knee. Fikk skaden i forbindelse med styrketrening og knebøy-øvelser. Legen diagnostiserte også at leddbåndene i det venstre kneet er så vidt det er slakkere enn i det høyre, og at venstrefoten er bittelitt kortere enn høyre.

Siden da har det jo egentlig gått ganske bra. Holdt meg inaktiv i en lengre periode (et par måneder) og utførte noen øvelser som skulle kunne hjelpe å trene opp kneet. Var nok ikke så veldig flink, men kneet ble bedre. Slik fortsatte det nå og ble sakte men sikkert bedre helt fram til jul. Det ble en stund så bra at jeg bare merket delvis at jeg hadde en skade, men det var ingen hindring for et par korte joggeturer og noe volleyball- og innebandyspilling.

Så skjedde det nå rett etter jul at jeg fikk et tilbakefall. Litt usikker på hva som er årsaken, men tror det hadde med en gang når jeg belastet kneet ganske hardt når jeg bar noen på ryggen. Siden har det gjort mer vondt, men ikke så ille som når jeg fikk skaden for 9 mnd. siden.

Det jeg lurer på er om hvorvidt denne skaden kan bli varig dersom den ikke blir bedret raskt. Jeg går på folkehøyskole nå og mye av hverdagen består av å være aktiv. Unngår å delta på for mye aktivt, men tillater meg litt klatring og å være med klassen på fotturer. Det virker til å gå greit.
Hva anbefaler du? Jeg har tenkt å begynne å trene opp litt lårmuskulatur og musklene rundt kneskålen for å avlaste kneet litt bedre. Men burde jeg gjøre noe drastisk nå, eller kan jeg heller ta det litt med ro slik som jeg gjorde i høst og lot det bli bedre med tiden?

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #93 : 24. januar 2011, 15:01 »
heyhey! Smiley 

har et lite problem jeg, vet ikke om du muligens har et kort svar på det:
Når jeg tar DIPS , kjenner jeg et sykt stikk litt til høyre for midten av brystet.  Når det skjer så detterjeg bare ned, er så jævla vondt!      Har aldri hatt problemet før og skjønner ikke hva jeg gjør feil. 
Takker for svar. Smiley

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #94 : 24. januar 2011, 15:10 »
Rett før jeg ikke svarer folk som heter Situation, men la gå.

Jeg har hatt noe av det samme, kjennes ut som ribbeina blir klemt sammen og brystbeinet, eller mellomgulvet får gjennomgå. Du kan prøve å lene deg lengre bak eller frem å se om belastningen føles mer naturlig da. Hos meg vender kroppen seg til det etter noen uker uten noe i belte og flere reps. Hjelper nok også å varme godt opp å ikke starte så brått på.
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #95 : 24. januar 2011, 15:24 »
Rett før jeg ikke svarer folk som heter Situation, men la gå.

Jeg har hatt noe av det samme, kjennes ut som ribbeina blir klemt sammen og brystbeinet, eller mellomgulvet får gjennomgå. Du kan prøve å lene deg lengre bak eller frem å se om belastningen føles mer naturlig da. Hos meg vender kroppen seg til det etter noen uker uten noe i belte og flere reps. Hjelper nok også å varme godt opp å ikke starte så brått på.

haha, er et gammelt CSS nick jeg har brukt, så tok det her og.

Takk for svaret , Jeg får smertene "lettere" eller raskere  ved å lene meg frem. Har prøvd å gå heelt ut med brystet, og rett irygg og stramme magen, men fortsatt kommer smerten.  Skal til legen med det om det ikke forbedres

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #96 : 25. januar 2011, 13:47 »
Hei.

Dette høres ut som en av litt for mange lyskehistorier. Jeg må innrømme at det høres riktig ut det den fysioterapeuten du var hos sa, men det avhenger litt av hvilke øvelser du fikk.
For å si noe om kirurgi eller ikke må du undersøkes, men jeg er ganske sikker på at du må belage deg på å trene styrke i en god stund etterpå uansett.

Det kunne vært et alternativ å forsøkt lokal behandling med nåler i muskulaturen, for å se om dette hjalp, for så å tøye i etterkant. Hvis dette kombineres med et spesifikt styrketreningsprogram vil mange bli bra.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no



Okei, her er altså mitt spørsmaål... :

Jeg er 16 år gammel, trener taekwondo, delvis styrke nok om det.. Smiley

Tilbake til det jeg skal spørre om... Jeg fikk lyskestrekk for over 1 år siden var vel november 2009 eller noe sånt... Fikk det under taekwondo trening, ble kanskje litt for ivrig..
Så da dro jeg til fysioterapeut for å få sjekka det.. Der fikk jeg tips og øvelser (div. tøying) som jeg fulgte hjemme og ting ble bittelitt bedre TROR jeg, og han sa det ville gå over om et par mnd, etter sommerferien omtrent (For da var det varmere i luften og kroppen ville helbrede lettere)

Men nå sitter jeg her igjen.. Ikke bedre og lurer tvilsomt på hva jeg skal gjøre! :O
Er det operasjon, eller tøyng eller droppe trening helt ( :-( )??

Tusen takk på forhånd om svar!

-Kristian 
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #97 : 25. januar 2011, 14:11 »
Hei!

Jeg har ingen spørsmål, men vil bare si at dette er et utrolig bra tiltak av deg!

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #98 : 27. januar 2011, 08:27 »
Hei.

Etter å ha lest innlegget ditt et par ganger sitter jeg igjen med inntrykket om at dette, som du skriver, er muskulært. Hva som har skjedd med muskulaturen vil nok en fysioterapeut som får undersøkt deg kunne si, men det kan være mye.

Du nevner muskelbrist/ruptur som en tentativ diagnose. Dette tenker jeg er ulogisk (ihvertfall ruptur eller en større brist). Hvis dette skulle vært tilfellet ville du mest sannsynlig sett tydelige blodutredninger i området og tydelig hevelse. Disse symptomene gjør vanligvis at man oppsøker hjelp ganske raskt.

Det som høres logisk ut er at du har pådratt deg en overbelastning i leggen. Lokalisasjonen av denne var litt uklar, så det er vanskelig å si nøyaktig hvilken muskel, men i og med at du skal til fysio regner jeg med at det går i orden. Det finnes mange metoder å jobbe med muskulaturen, men hvis du kjente en muskelknute kan denne nåles bort. Kombinert med tøyninger og trening ser jeg det som sannsynlig at det går i orden.

Det du beskriver at du kan trykke inn en "bulk" på skinnleggen tyder på at du har litt opphopning av væske i benet.

Håper dette var litt informativt, selv om det er veldig vanskelig å være veldig spesifikk.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no

Hallo,

For 4 mnd siden begynte jeg på friidrett og har ingen bakgrunn med idrett. Jeg begynte på en tid hvor de hadde 2 treninger i uken, men vinteren kom og det ble økt til 3 økter i uka med sprint og fikk etterhvert beinhinne betennelse på begge leggene og dette gikk over etter div. øvelser og oppbyggning i skoa. Men så startet jeg å få en liten smerte ved belastning i baksiden av leggen, hvis jeg skal satse, altså hinke i det beinet går ned så får jeg et avbrekk og klarer ikke å utføre hinket pga en smerte som komme langs baksiden av leggen og opp mot knehasen leggen. Jeg har brukt voltaren og det har nesten fjernet smerten helt, men etter en sprint økt så starter smerten å komme gradvis tilbake. Jeg kan sprinte helt fint uten at smerten hindrer meg, men når jeg skal hinke på det beinet så klarer jeg det ikke pga en smerte som kommer ganske intensivt. Kan nevne at smerten forsvinner når jeg starter oppvarminga og ikke er til irritasjon.  Kan også nevne at jeg kan presse fingern oppå skinnleggen og det blir en bulk igjen der(som forsvinner etterhvert) altså oppe skinnleggen, men smerten med bea\lastning skjer bak leggen.

Har snakket med trenern og skal bli henvist til en fysio neste uke, men vil bare høre hva du tror det kan være? Har tenkt på senebetennelse og muskelbrsit/ruptur. Treneren tror det bare er at muskelen er spent og jeg ikker er myk nok, men håper det bare er noe enkelt og ikke en muskelbrist elns.

Håper det ikke er for krunglete skrevet.

Takker til svar.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #99 : 27. januar 2011, 08:38 »
Hei.

Patellofemuralt smertesyndrom er en svært vanlig plage, og i mange tilfeller vil det bli bedre med et individuelt opptreningsprogram og korrigering av belastningen benet utsettes for.

Årsaken til at smertene dukker opp synes å være en ubalanse i muskulaturen i Quadriceps, som kan føre til at patella dras lateralt, og på den måten ikke sporer som den skal. Noen tilfeller holder det med veiledet styrketrening, i andre tilfeller må man tøyes litt i tillegg.

Se denne artikkelen for informasjon: http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/kne/patellofemoralt-smertesyndrom-2730.html

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg med et fornuftig behandlingsopplegg, slik at du får kontroll på situasjonen. Hvis du er lokalisert i Oslo, kan du komme til meg, men det avgjør du selv.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no




Heisann!

Du, jeg har en kneskade fra i fjord vår, ca. 9 mnd. gammel nå. Var hos lege og deretter fysioterapaut og fikk diagnosen patellofemoralt smertesyndrom/jumpers knee. Fikk skaden i forbindelse med styrketrening og knebøy-øvelser. Legen diagnostiserte også at leddbåndene i det venstre kneet er så vidt det er slakkere enn i det høyre, og at venstrefoten er bittelitt kortere enn høyre.

Siden da har det jo egentlig gått ganske bra. Holdt meg inaktiv i en lengre periode (et par måneder) og utførte noen øvelser som skulle kunne hjelpe å trene opp kneet. Var nok ikke så veldig flink, men kneet ble bedre. Slik fortsatte det nå og ble sakte men sikkert bedre helt fram til jul. Det ble en stund så bra at jeg bare merket delvis at jeg hadde en skade, men det var ingen hindring for et par korte joggeturer og noe volleyball- og innebandyspilling.

Så skjedde det nå rett etter jul at jeg fikk et tilbakefall. Litt usikker på hva som er årsaken, men tror det hadde med en gang når jeg belastet kneet ganske hardt når jeg bar noen på ryggen. Siden har det gjort mer vondt, men ikke så ille som når jeg fikk skaden for 9 mnd. siden.

Det jeg lurer på er om hvorvidt denne skaden kan bli varig dersom den ikke blir bedret raskt. Jeg går på folkehøyskole nå og mye av hverdagen består av å være aktiv. Unngår å delta på for mye aktivt, men tillater meg litt klatring og å være med klassen på fotturer. Det virker til å gå greit.
Hva anbefaler du? Jeg har tenkt å begynne å trene opp litt lårmuskulatur og musklene rundt kneskålen for å avlaste kneet litt bedre. Men burde jeg gjøre noe drastisk nå, eller kan jeg heller ta det litt med ro slik som jeg gjorde i høst og lot det bli bedre med tiden?
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #100 : 27. januar 2011, 08:43 »
Hei.

Dette er veldig vanskelig å si stort om før jeg ser utførelsen, men pectoralis vil jo bli satt på ganske bra strekk i DIPS, og pectoralissmerter korrelerer godt med smertelokalisasjonen du beskriver.

Bra at andre på forumet kan bidra med sine egne erfaringer der jeg ikke har så mye fornuftig å komme med..

med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


heyhey! Smiley 

har et lite problem jeg, vet ikke om du muligens har et kort svar på det:
Når jeg tar DIPS , kjenner jeg et sykt stikk litt til høyre for midten av brystet.  Når det skjer så detterjeg bare ned, er så jævla vondt!      Har aldri hatt problemet før og skjønner ikke hva jeg gjør feil. 
Takker for svar. Smiley
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget Batistuta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 209
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 209

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #101 : 29. januar 2011, 14:55 »
Hei. Setter stor pris på at jeg velger å ta deg tid til denne tråden.

Jeg trente altså knebøy i går og har vært veldig sliten i det siste, men jeg valgte likevel å kjøre tungt. Skulle prøve å presse ut en siste repitisjon, når jeg plutselig merka at hodet føyk framover og det knakk i korsryggen. Fikk noen enorme smertler der og da og de har ikke blitt bedre i dag. Hva bør jeg gjøre? Det eneste jeg orker å gjøre er å sitte i ro, kan ikke bøye meg eller noe.

Utlogget FysioPatrick

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 148
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 148

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #102 : 31. januar 2011, 12:25 »
Hei.

Dette høres ut som en akutt overbelastning, og det kan være at du har på dratt deg en låsning i ryggen. Når du mistet kontrollen kan muskulaturen dratt seg til, og skapt vakuum mellom leddene. Kjenner du noen utstråling av smerter til bena?

Jeg minner om at dette er svært tentativt da jeg ikke har undersøkt deg. Mulig du burde oppsøkt en kiropraktor eller manuellterapeut dersom det ikke gir seg.

Med vennlig hilsen

Patrick jensen
www.fysiooslo.no



Hei. Setter stor pris på at jeg velger å ta deg tid til denne tråden.

Jeg trente altså knebøy i går og har vært veldig sliten i det siste, men jeg valgte likevel å kjøre tungt. Skulle prøve å presse ut en siste repitisjon, når jeg plutselig merka at hodet føyk framover og det knakk i korsryggen. Fikk noen enorme smertler der og da og de har ikke blitt bedre i dag. Hva bør jeg gjøre? Det eneste jeg orker å gjøre er å sitte i ro, kan ikke bøye meg eller noe.
Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
Fysioterapeut
www.fysiooslo.no

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: Spør en fysioterapeut!
« #103 : 31. januar 2011, 20:03 »
Hei.

Etter å ha lest innlegget ditt et par ganger sitter jeg igjen med inntrykket om at dette, som du skriver, er muskulært. Hva som har skjedd med muskulaturen vil nok en fysioterapeut som får undersøkt deg kunne si, men det kan være mye.

Du nevner muskelbrist/ruptur som en tentativ diagnose. Dette tenker jeg er ulogisk (ihvertfall ruptur eller en større brist). Hvis dette skulle vært tilfellet ville du mest sannsynlig sett tydelige blodutredninger i området og tydelig hevelse. Disse symptomene gjør vanligvis at man oppsøker hjelp ganske raskt.

Det som høres logisk ut er at du har pådratt deg en overbelastning i leggen. Lokalisasjonen av denne var litt uklar, så det er vanskelig å si nøyaktig hvilken muskel, men i og med at du skal til fysio regner jeg med at det går i orden. Det finnes mange metoder å jobbe med muskulaturen, men hvis du kjente en muskelknute kan denne nåles bort. Kombinert med tøyninger og trening ser jeg det som sannsynlig at det går i orden.

Det du beskriver at du kan trykke inn en "bulk" på skinnleggen tyder på at du har litt opphopning av væske i benet.

Håper dette var litt informativt, selv om det er veldig vanskelig å være veldig spesifikk.

Med vennlig hilsen

Patrick Jensen
www.fysiooslo.no


Kanskje litt OT
Tenkte jeg bare kunne slenge ut hva fysioen jeg var hos sa.
Han utelukket at det var noe brudd/brist i bein og muskulatur, og mener det var en overbelastning i antakelig flyndremuskelen pga måten smerten utløses på, og den har noen nærver i klem elns. Har fått akupunktur med støt og massasje som har hjulpet en del.

Takker for svaret.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget larsenen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 69

  • Ikke gjør det du kan gjøre i morgen i dag.
Sv: Spør en fysioterapeut!
« #104 : 31. januar 2011, 22:57 »
Hei Smiley

Jeg la inn et innlegg her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=104737.0

Kanskje du har noen innspill?
Abs cut like diamonds, come at me.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!