Skrevet av Emne: Eksplosivitet  (Lest 1983 ganger)

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Eksplosivitet
« : 06. mars 2004, 15:42 »
Jeg spiller litt fotball og driver litt med friidrett i tillegg til vekttreningen, så jeg vil tenkte jeg ville bli ekstra eksplosiv i tillegg til å øke i masse og styrke. Tenkte jeg skulle trene noe sånt 2 ganger i uka:

Knebøy                                3 sett
Utfall/Step-up på kasse       3 sett
annenhver trening
Leg curl                                3 sett
Tåhev                                   3 sett

Bør jeg inkludere/erstatte noe med leg extentions?

Tanken er muligens å prøve HST-progresjon med 8-6-4-rep, fordi jeg er redd for å bli "seig" av høye reps...hva tror dere om det?
Andre forslag?



Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Re:Eksplosivitet
« #1 : 06. mars 2004, 16:00 »
sprintere trener vel overkroppen også!?bare se på maurice green,chambers osv.

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Re:Eksplosivitet
« #2 : 06. mars 2004, 16:16 »
Jeg trener selvfølgelig overkroppen også, men dette var bare ben-økta som har størst relevans for det jeg spør om... Wink

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Re:Eksplosivitet
« #3 : 06. mars 2004, 16:18 »
Trener forresten 3 sett rygghev og noen sett mage i den økta også

Utlogget AKAQ

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Re:Eksplosivitet
« #4 : 06. mars 2004, 17:09 »
Slettet

Utlogget Hønter

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Re:Eksplosivitet
« #5 : 09. mars 2004, 17:19 »
Men tror dere jeg blir seig av å kjøre høyere reps?

Jeg kjører HST-progresjon på 12-8-5-rep på overkroppen,  hvrdan ser dere det i forhold til 8-6-4-rep på føttene??

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Eksplosivitet
« #6 : 09. mars 2004, 20:22 »
Hvis du vil ha eksplosivitet, får du noen til å lære deg rykk og støt. Antageligvis kommer du til å blåse bort de fleste etter en stund med slik trening. Finn en fornuftig og erfaren vektløfter som kan ta deg under vingen og forklar han nøyaktig hva du er ute etter: Eksplosivitet/kraft og styrke for fotball og fri-idrett.

Å bygge muskelvolum er bare tull dersom man ønsker å drive funksjonell idrettstrening. Trening for kroppsbygging er ikke godt for noe annet enn nettopp bygging. Bedre å være 70 kg med maksimal trøkk i hver fiber enn å vokse med 10-15kg lite funksjonell muskelmasse og få redusert kondis. Pleide å løpe 6km på under 24 minutter. Etter noen år med koteletter og 3-4 set på 6-8, kommer jeg nesten ikke i mål. Kameraten min som er mye lettere og driver  eksplosiv trening for kampsport, vil uten problemer kunne slå meg i alle idretter som ikke innvolverer løfting....

Med vennlig hilsen Eystein

spred mytene  Tongue... Din reduserte 6km kapasitet skyldes nok det at du ikke prioriterte løpingen...

man kommer bare så langt med sns effektivitet, elastisitet, reaktivitet osv. There's no replacement for displacement.

Du blander generell og spesifikk muskelvekst... Som om en herreturner ville unngå muskelmasse i overkroppen?
En sprinter med knøttsmå hamstrings, quadriceps og setemuskler?
Kan du forestille deg Lasse Kjus og Kjetil Andrè Aamodt med lår/hofter til å bøye 80 kg? En NFL spiller på 70 kg? Hørt om tungvekts boksing, bryting, judo? Noen gang sett spyd/ sleggekastere, kulestøtere?

"Kondis" er da ikke hva du løper 3000 meter eller gud vet hva på. Bjørn Dæhlie, Vebjørn Rodahl, Olav Tufte, Ådne Sønderål... Alle hadde/har de ekstrem "kondis", men Vebjørn var "best" fordi han løp fra alle?

Forresten... sjekk fysikken til f.eks Sønderål og Tufte... Hva er dette? Muskler? På mellomdistanseutøvere? Hvordan kan det gå ann?  Grin

Ikke skrem unge utøvere bort fra jernet.

Per Ferrum Ad Astra!
question everything

Utlogget AKAQ

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Re:Eksplosivitet
« #7 : 10. mars 2004, 16:39 »
Slettet

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Eksplosivitet
« #8 : 10. mars 2004, 23:57 »
Myter?? Hva er det du prøver å si?Huh

Det sier seg selv at hjertet må jobbe mer for å pumpe blod i en stor kropp. Nytter ikke med liten motor i stor bil, for å si det slik.....

Ingen har så høy kraftutvikling målt i watt som det vektløftere (rykk og støt) har.

Skremmer da ingen vekk fra jern. Rykk og støt er jo jern så det holder.

Som sagt: Det er jo ikke noe poeng å bygge dersom du vil ha funksjonell styrke for idrett....

Med vennlig, men noe brydd hilsen fra Eystein

Du generaliserer. Ikke alle utholdenhetsidretter bruker like mye muskler. Mange idretter har minimums krav til muskelstyrke, og dermed også muskelmasse. Med din logikk burde jo alle utholdenhetsutøvere minske muskelmassen sin så mye som mulig.

Muskelmasse er ikke det samme som langsommere tider i utholdenhetsidrettet. Har du sett ryggen til Olav Tufte? Låra til Sønderål? Leggene til Rodal? Det er snakk om optimal grad av muskelvekst, du får det til å høres ut som at all muskelmasse vil føre til en langsommere utøver.

La deg ikke lure av maksimal watt. Alle motstands og hastighets kombinasjoner kan brukes, dette bestemmes av idretten. Hvor på kraft-tid kurven de ligger mest.

Det å si at man ikke trenger å bygge muskelvolum for "funksjonell idrettstrening" er direkte feil. En turner trenger stort muskelvolum i overkroppen, en alpinist trenger det samme i underkroppen...

Men, det kan vi være enige om... kroppsbygging har ødelagt, og vil ødelegge, mye for idretten.
 



question everything

Utlogget AKAQ

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Re:Eksplosivitet
« #9 : 11. mars 2004, 16:31 »
Slettet

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Eksplosivitet
« #10 : 11. mars 2004, 23:06 »
Er lei av teori-fundamentalister som overtolker ting på nettet og kverulerer for å kverulere. Fryktelig lei av å spesifisere i det uendelige. Jeg gir meg med dette:

Det er dumt å kjøre HST eller andre bygge-opplegg for annet enn nettopp bygging. Man må trene på det man vil bli god på. Altså: Vil du bli eksplosiv, må du trene eksplosivt, og da er beste måte de metodene som best utvikler kraft, ikke muskelvolum.

Med vennlig hilsen Eystein



Teori-fundamentalist? Virkelig  Smiley  Prøvde da å gi mange "real-life" eksempler.

med vennlig hilsen jens-mulla  Wink
question everything

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Eksplosivitet
« #11 : 12. mars 2004, 16:06 »
Eystein du tuller !  Wink
Poenget til Mullaen er tydelig. En funksjonell fysikk er jo avhengig av utgangspunktet og kravene i idretten. Mange utøvere vil ha utbytte av økt volum og de fordelene det gir i deres idrett. Eksempelvis en midtstopper i fotball vil ofte prestere bedre med litt mer kjøtt på overkroppen og da må han velge effektiv trening for det(feks hst)
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!